Miksi peruskouluikäisen päivä on pidempi kuin aikuisella opettajalla?
Ystäväni on yläkoulun erityisopettaja ja hänen vkotuntimääränsä oppitunneissa on 24h niin että pisin työpäivä on 6-7h. Toki tekee sen lisäksi valmistelu-ja paperihommia keskimäärin 5h/vkossa mutta silti se jää vähäisemmäksi kuin vaikkapa yläkouluikäisen kouluviikko joka 30-33h ja pisimmät koulupäivät täydet 8h.
Onko 12-15v verrattavissa jaksamisen, keskittymisen ym kanssa aikuiseen henkilöön?
Kommentit (139)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:12"]
Ei kirjaa ole pakko käyttää ollenkaan! Ja juurihan joku toivoi enemmän retkiä ja toiminnallista oppimista, mutta toisen mielestä se taas on varmaan juuri sitä löysäilyä. Voi teitä.
[/quote]
Pointti oli, että kirjan opetussisältöjä ei ole käsitelty ollenkaan. Ihan sama se minulle on, miten ne käydään - havainnollistaminen on todella hyvä asia - mutta kun sisältöjä ei ole "ehditty käsitellä" mitenkään.
12
[/quote]
Miten voit tietää niin tarkkaan? Siis muutoin kuin että olit itse luokassa, koko ajan?
[/quote]
Pidät vanhempia ja oppilaita ihan idiootteina näemmä. Jos kysyn kuudesluokkalaiselta, onko heillä käsitelty jotain esim. historian teemaa/ajanjaksoa, hän osaa kyllä vastata.
12
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 09:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 08:56"]
Hyvä kysymys, ap.
Palstalla oleilevat lukuisat opettajat tietysti nyt sankoin joukoin ryntäävät selittämään, miten väärin olet tunnit laskenut ja miten raskasta työtä opettajan työ on, ja siksi on oikein, että saavat vajaasta työmäärästä täyden palkat ja päälle vielä kolme kuukautta vapaita vuodessa.
En epäile, etteikö erityisopettajalla varsinkin olekin raskas duuni, mutta tosiasia on, että opettajat tekevät todellakin hyvin vajaata työviikkoa ajallisesti, varsinkin kokeneet opettajat, joilla ei mene kauheasti aikaa enää tuntien valmisteluun.
Samat tyypit sitten vinkuvat täällä, että on kohtuutonta toivoa mitään havainnollistavaa opetusta, retkiä tms., kun niistä koituu ylimääräistä vaivaa. Ja pah, tosiaankin ottaen huomioon, että oikeasti työhön kuluu about 30 tuntia viikossa, ei ole ollenkaan kohtuutonta odottaa, että opettajat eivät menisi kaikesta läpi sieltä, missä aita on matalin.
Tämän sanoen myönnän auliisti, että on olemassa ihania ja vaivaa näkeviä opettajia. Omien lapsien kaikkiaan toiselle kymmenelle osuvasta määrästä kaksi on ollut tuollaisia. Muut enemmän tai vähemmän laiskoja "leipäpappeja", joille suosittelisin lämpimästi alan vaihtoa, jos voisin.
[/quote]
Onpa sinulla ruusuinen kuva. Olit varmasti niitä, jotka haistattelivat opettajille pitkin päivää, estivät muiden opiskelun ja omasta mielestään olivat vain "cool." Ei ihme, ettei sinusta tullut mitään ja pidät koulua ja opettajia vähäarvoisina.
Suosittelen lämpimästi opettajan työn kokeilemista kaikille. 1-2 päivän sijaisuuksia voi periaatteessa tehdä kuka vain. Yllätytte, kun näette miten ihanat lapsenne ja heidän ystävänsä käyttäytyvät koulussa.
[/quote]
No just. Eli kun olen kriittinen, olen paskapää häirikkö. Hyvä asenne teillä opettajilla, toivottavasti ei kaikilla.
Sanottakoon nyt kumminkin, että vaikka olen kriittinen, en ole koskaan sanonut poikkipuolista sanaa opettajille, vaan omalta osaltani ollyt hyvin yhteistyökykyinen ja -haluinen. Vanhempainyhdistyksessä mukana, omien lasten koulunkäyntiä valvon läheisesti ja sen vuoksi tiedänkin aika tarkkaan, mitä opettajat ovat tehneet ja mitä jättäneet tekemättä. Opettaja varmaan luulee, ettei hän "jää kiinni" siitä, että katseluttaa lapsilla jopa kerran viikossa piirrettyjä, kun ei viitsi hoitaa kunnolla leiviskäänsä, mutta voin kertoa, että opettajalla on tuossa paha harhaluulo, kyllä me vanhemmat saamme tavalla tai toisella lusmuilut tietoomme.
Omana kouluaikana olin se tunnollinen yhdeksän keskiarvon tyttö, joka osallitui koulun kerhoihin ja toimi lukioaikana sijaisopettajana yläkoulun oppilaille. Nyt olen koulutukseltani olen maisteri.
Koska pidän opettajan työtä tärkeänä, olen myös kriittinen. Jos suhtautuisin evvk-asenteella siihen, miksi minua kutittaisi se, miten opettajat työnsä tekevät. Ihan samahan se silloin minulle olisi, vaikka menevätkin helpoimmasta kohdasta aidan yli.
12
[/quote]
Heh, repesin täysin. Jessus tuota jeesustelun ja kateuden määrää. Löysää hyvä ihminen myssyäsi ja puhu opettajan kanssa, jos ei auta, niin hänen esimiehensä, eli rehtorin kanssa. Asenteesi on niin etova, että tämä riittäköön!
En ole opettaja, enkä ole opettajalle tai ylipäätään kenellekään kateellinen.
[/quote]
eeet ole opettaja, juueiii....
Kuule. Vain tyhmä ihminen menee valittamaan eteenpäin henkilöstä, jolla on valta arvioida lapsesi koulusuoritukset. Minä en ainakaan ole sellainen kamikaze, että hommaisin lapselleni vaikeuksia. Mutta se ei estä minua huomaamasta, että aika isoja osia opetussuunnitelmasta ei ole käsitelty tai opettaja ei vaivaudu vastaamaan kiusaamisesta kertoviin wilmaviesteihin tms.
Kuten jo aiemmin sanoin, evvk-vanhempia ei varmasti kiusaa yhtään se, jos opettajat eivät hoida työtään kunnolla. Jos todella et ole opettaja, kuulut selvästi tähän evvk-kategoriaan, mikä ei kerro sinusta kovin hyvää.
12
Voi sinua 32...opettajat eivät ole mitään robotteja. Eli kyllä, on olemassa paskoja opettajia: minullakin oli sellainen lukiossa, vanha seniili mummeli joka ei osannut kirjoittaa. Hän sai potkut.
Eli sinusta koko ammattikuntaa pitäisi rankaista yhdestä epäpätevästä opettajasta? Minulla on kokemuksia paskoista osaamattomista sairaanhoitajista, inhottavista myyjistä, typeristä konsulteista...en silti oleta, että he ovat kaikki sellaisia.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:38"]
Sinä, joka jauhat aina vaan näistä retkistä, suostuisitko itse tekemään ylitöitä, ja vielä ottamaan vastuun koulun ulkopuolella, jopa itsellesi vieraassa kaupungissa/maassa kymmenistä teini-ikäisistä? Minä en, sillä jos jotain sattuisi (esim.teinit saisivat jotain hulluja ideoita) minä olisin vastuussa.
Niin, ja en ole opettaja, mutta muistot yläasteesta ja luokkaretkien kaoottisuudesta ovat kyllä tallella. Itse työskentelen päiväkodissa, ja lapsista vastuullisena harkitsen kyllä aina, siis joka kerta ennen retkiä,että onko tarkoituksenmukaista lähteä ryhmän kanssa juuri tälle kyseiselle retkelle (ryhmän koostumus kuten lasten ikä, onko ryhmä itselleni uusi, ja retken kohde eli onko tarkoitus mennä retkelle lähipuistoon vai museoon vilkkaan kaupungin keskustaan).
Turvallisuus menee aina edelle, ja kun nyt on lukenut näistä yläkoulun opettajiin kohdistuneista oikeudenkäynneistäkin, kun oppilas on telonut itsensä, niin en ihmettele yhtään, että yläkoulun opettajat eivät uskalla nykyään edes mennä pulkkamäkeen lasten kanssa. Tai että näyttävät luontodokumentteja sen sijaan että mentäisiin metsäretkelle.
[/quote]
retket olivat yksi esimerkki havainnollistamisesta. Mutta ymmärrän kyllä halusi takertua siihen.
Joka tapauksessa sehän EI ole oikeasti ylityötä, koska tuntiopetusvelvollisuus on vain alle 30 h viikossa, ja opettajat silti saavat täyttä palkkaa. Kertoo paljon opettajista, kun he kokevat, että pelkästään pakollinen työ suoritetaan, ja muu on ylityötä. Kumminkin siinä palkassa kompensoidaan sitä ylimääräistä työtä. TOKI, jos jollain on syystä tai toisesta paljon sitä muuta ylimääräistä hommaa tuntien valmistelun ohella, niin asia on toinen - mutta tämä "ei voi kun on ylimääräistä" oli 16 oppilaan normaalin ja HELPON (omien sanojensa mukaan) kuudennen luokan opettaja, jolla on takana yli 30 vuotta luokanopettajana, joten varmuudella siihen ylimääräiseen tuntien valmisteluun, vanhempain palavareihin yms. menee todella poikkeuksellisen vähän aikaa.
Turvallisuustekijä on todellakin tärkeä, ja tuossa tapauksessa apuvalvojia olisi ollut saatavilla vanhemmista, mutta kun kyse ei ollut turvallisuudesta, vaan siitä, että ihan ei olisi sujunut oppituntien puitteissa.
Luontodokumentit minäkin hyväksyisin, mutta en sitä, että oppilaiden annetaan jopa kerran viikossa käyttää tunteja piirrettyjen katsomiseen ja osa opetussuunnitelman sisältämistä sisällöistä jää kokonaan "kiireen vuoksi" käsittelemättä.
Ja tuo oli vain yksi esimerkki. Kokemuksia on vuosien varrella todella monenlaisia vastaavia.
12
En ymmärrä miten täällä yhtäkkiä valitetaan peruskoululaisten koulupäivien pituuksista. Yhtä pitkiä ne on aina ollut, enkä usko että siellä on mitään mistä voidaan nipistää. Vai pitäisikö Nico-Pettereille antaa vähän armoa vaikka viimeiset vuosikymmenet muutkin ovat joutuneet/saaneet siellä koulussa olemaan pitkää päivää?
Enemmän pitäisi panostaa siihen että koulusta luodaan viihtyisä ympäristö mihin on oikeasti kiva mennä viettämään aikaa jopa 8 tunniksi päivässä oppimaan. :)
Siellä on nyt yksi eläkekypsä ope yhdistettynä varsin kyttäävällä asenteella toimivaan äitiin. Lapsesi menee ensi vuonna onneksi yläkoulun ja saa liudan opettajia. Eiköhän sieltä löydy joku äidillekin mieleinen.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:42"]
Kuule. Vain tyhmä ihminen menee valittamaan eteenpäin henkilöstä, jolla on valta arvioida lapsesi koulusuoritukset. Minä en ainakaan ole sellainen kamikaze, että hommaisin lapselleni vaikeuksia. Mutta se ei estä minua huomaamasta, että aika isoja osia opetussuunnitelmasta ei ole käsitelty tai opettaja ei vaivaudu vastaamaan kiusaamisesta kertoviin wilmaviesteihin tms.
Kuten jo aiemmin sanoin, evvk-vanhempia ei varmasti kiusaa yhtään se, jos opettajat eivät hoida työtään kunnolla. Jos todella et ole opettaja, kuulut selvästi tähän evvk-kategoriaan, mikä ei kerro sinusta kovin hyvää.
12
[/quote]
Tästä kyllä välittyy niin selvästi, että kiusaat opettajia ihan työksesi. Voin kuvitella kuinka soittelet kouluun koska "Meidän Nico sai jälkkää ihan ilman syytä! Sitä vaan kiusataan ja se on viaton uhri, ja ne muut mutta ei meidän Nico!" Eikun et soittelekaan, vaan riehut täällä ja puhut seläntakana koska muuten opettaja KOSTAA heti lapsellesi! Ei pahalla mutta kuulostat aika vainoharhaiselta.
Voi sinua 32...opettajat eivät ole mitään robotteja. Eli kyllä, on olemassa paskoja opettajia: minullakin oli sellainen lukiossa, vanha seniili mummeli joka ei osannut kirjoittaa. Hän sai potkut.
Eli sinusta koko ammattikuntaa pitäisi rankaista yhdestä epäpätevästä opettajasta? Minulla on kokemuksia paskoista osaamattomista sairaanhoitajista, inhottavista myyjistä, typeristä konsulteista...en silti oleta, että he ovat kaikki sellaisia.
[/quote]
Ei pidä ketään rangaista. Missä olen semmoisesta kirjoittanut?
Mutta jos luet kommenttini ketjusta, näet, että kyse ei ole yhdestä henkilöstä, vaan yli puolet ainakin minun tuntemistani opettajista on enemmän tai vähemmän laiskoja. Voi olla, että meillä on vain huono tuuri, mutta jotenkin epäilen asiaa, kun luen tätäkin ketjua ja sitä vimmaa, jolla opettajat hyökkäävät kritiikkiä kohtaan.
Siitä tässä nyt oli kyse, että ihan turha opettajien vetää marttyyrin viittaa niskaan, useimmat heistä saavat palkkansa todella vähällä työllä. Neljäsosa vuodesta lomaa, ja loppuaikakin vajaata työviikkoa.
Juu, takuulla moni muukin käyttää työaikaansa löysäilyyn. Onhan sitä ihan tutkittukin, että esim. toimistotyöstä iso osa on kahvittelua, sosiaalista olemista ja netissä surffailua ja pasianssin peluuta.
Mutta joku oli nyt aloittanut ketjun opettajien työajoista, joten tämä ketju koskee sitä.
12/32
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 09:10"]
Opettajilla voisi olla vaikka se toinen viisi viikkoa sitä suunnittelu ja valmisteluaikaa. Ja viisi viikkoa sitten lomaa.
[/quote]
Miksi? Ettei muilla olisi paha mieli?
Oikeasti...näkee, ettei sinulla ole opettajan työstä hajuakaan. Itse teen karkeat jaksosuunnitelmat elokuussa. Jokainen jakso-, viikko- ja tuntisuunnitelma hioutuu ja tarkentuu ajan kanssa, kun näkee, millainen ryhmä on, mitä joudutaankin kertaamaan, mitkä tunnit jäivätkin pois jonkun syyn (esim. liikuntapäivän) takia, millaisia kivoja ideoita saa oppilailta tai kollegoilta jne. jne. jne. Viisi viikkoa suunnittelua ja valmistelua kesällä olisi ihan yhtä tyhjän kanssa.
Mutta jos olisikin mahdollista suunnitella kesällä, miksi pitäisi, kun sen pystyy tekemään työm ohessa. Oikeastiko sen takia, ettei sinulle tule paha mieli. Jos tuo älytön ajatus, että voisi suunnitella kaiken etukäteen, olisi mahdollinen, niin sitten opettajien työpäivät lyhenisivät todella paljon. Eikö sinulle tulisi siitä katkera olo?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:55"]
Siellä on nyt yksi eläkekypsä ope yhdistettynä varsin kyttäävällä asenteella toimivaan äitiin. Lapsesi menee ensi vuonna onneksi yläkoulun ja saa liudan opettajia. Eiköhän sieltä löydy joku äidillekin mieleinen.
[/quote]
Opettele lukemaan. Olen kertonut, että kokemusta on yli puolestakymmenestä opettajasta, josta enemmistö on ollut lusmuja.
Tämä kuudesluokkalaiseni on jo yläastelainen nykyään, ollut jo pari vuotta. Opettajissaan on tunnollisempaa sakkia kuin alakoulussa, mutta en heitä käy arvioimaan tarkemmin, koska tunnen heidät huonommin.
12
"Kyttäävä asenne" = vanhempi seuraa, mitä lapselle on opetettu ja mitä koulupäivän aikana on tehty. Eli opettajille on ikävää, että vanhempia kiinnostaa, mitä lapset ovat oppineet koulussa, niinkö? Ihan tosi?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:02"]"Kyttäävä asenne" = vanhempi seuraa, mitä lapselle on opetettu ja mitä koulupäivän aikana on tehty. Eli opettajille on ikävää, että vanhempia kiinnostaa, mitä lapset ovat oppineet koulussa, niinkö? Ihan tosi?
[/quote]
Käsittääkseni kyseinen äiti ei ollut niinkään kiinnostunut lapsensa oppimisesta vaan siitä, mitä ope kulloinkin oli tehnyt tai jättänyt tekemättä. Ei todellakaan ole ok näyttää turhanpäiten piirrettyjä, mutta ei toisaalta välttämättä sekään kuulosta hyvältä että vanhempi kuulustelee lapselta koulupäivän etenemisen tunti tunnilta...
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:57"]
12
[/quote]
Tästä kyllä välittyy niin selvästi, että kiusaat opettajia ihan työksesi. Voin kuvitella kuinka soittelet kouluun koska "Meidän Nico sai jälkkää ihan ilman syytä! Sitä vaan kiusataan ja se on viaton uhri, ja ne muut mutta ei meidän Nico!" Eikun et soittelekaan, vaan riehut täällä ja puhut seläntakana koska muuten opettaja KOSTAA heti lapsellesi! Ei pahalla mutta kuulostat aika vainoharhaiselta.
[/quote]
No, kuten sanoin, niin en soittele. Ja mielipiteeni kerron, kun joku on aloituksen aiheesta tehnyt. Ei siihen mitään vainoharhaisuutta tarvita, että lapsilta kuulee, mitä on tunneilla päivän aikana tehty ja näkee, mitä aihepiirejä on oppikirjoista jätetty kokonaan käsittelemättä.
Samaten aika pian huomaa, että jos panee asiallisen viestin siitä, että lasta on riepoteltu välitunnilla pitkin pihaa, opettaja ei millään tavalla edes kuittaa viestiä vastaanotetuksi. Useita kertoja vastaavaa. Ei siihen tarvita vainoharhaisuutta, että tuon huomaa, tiedätkös.
Tai että kun osallistuu vanhempaikokoukseen, ja esille nousee ajatus siitä, että voitaisiin tehdä opintoretki/retkiä, opettaja itse sanoo, että ei suostu, koska reksi ei anna ottaa vapaana koulupäivän tuntien ylitse mahdollisesti meneviä tunteja (koska asumme stadissa ja kyse oli saman kaupungin sisällä tehtävistä museo- yms. retkistä, ylimeneviä tunteja ei välttämättä edes tulisi tai ei ainakaan paljon). Tätä rataa.
Ja kun av:lla tekee ketjun havainnollistavan opetuksen puutteesta ja haluttomuudesta järjestää mitään extraa opetukseen, kommentit järjestään ovat opettajilla sitä, että "älä sä vaadi mitään, kun meillä on muutenkin niin rankkaa ja taidat olla pönttö koulu-drop out itse, kun auot päätäsi"
Ei tarvitse kuin lukea tämä ketju...
Mitään ei tarvitse arvailla tai uumoilla (>vainoharhaisuus), vaan mielipiteeni takana on selkeitä esimerkkejä.
12
Opettajalla on tietty tuntimäärä koulussa joka vaaditaan peruskoulun yläasteella. Tiedän, aste sana! Sen päälle voi saada ns. Ylitunteja joista maksetaan erikseen lisää. Joskus niitä saa, joskus tunnit on kortilla riippuen täysin oppilasmäärästä, ainetta opettavien määrästä ja koulun saamasta tuntikehyksestä. Siis, palkka voi vaihdella vuosittainkin opettajilla oppiaineissa joissa opetusvelvollisuuteen vaadittava tuntimäärä on suuri ja ylitunteja naftisti. Sitten tunteja haalitaan eri kouluilta jne. Esim valinnaisaineiden opet ovat oppilaiden valintojen armoilla joka vuosi ja musiikin opettaja esim voi joutua kiertämään kahdessa kolmessa koulussa saadakseen tunteja samoin kässä, tekninen työ, kuvis jne Joissain onkin vaikeuksia saada enää päteviä opettajia näihin. Siis: aineenopettaja ei voi saada ikinä opetettavakseen yhtä oppiainetta esim 34 oppituntia, vaan tunteja jaetaan opettajien kesken. Opettajan jaksaminen olisi mahdottomuus tuossa tiäanteessa kun yhdellä luokalla on 17-24 oppilasta kertaa 10 ryhmää. Työmme on siis ratkaisevasti erilaista kuin esim aikuisten kesken tehtävä konttorityö. Te muistelette koulua oppilaan roolista ja se on eri rooli kuin opettajalla. Oppilas näkee vaan luokkatilanteen ha sen että opettaja menee kahvihuoneeseen mutta ei tiedä taustatyöstä mitään mitä oppilaiden hyödyksi tämän päivän koulussa tehdään.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:02"]"Kyttäävä asenne" = vanhempi seuraa, mitä lapselle on opetettu ja mitä koulupäivän aikana on tehty. Eli opettajille on ikävää, että vanhempia kiinnostaa, mitä lapset ovat oppineet koulussa, niinkö? Ihan tosi?
[/quote]
Käsittääkseni kyseinen äiti ei ollut niinkään kiinnostunut lapsensa oppimisesta vaan siitä, mitä ope kulloinkin oli tehnyt tai jättänyt tekemättä. Ei todellakaan ole ok näyttää turhanpäiten piirrettyjä, mutta ei toisaalta välttämättä sekään kuulosta hyvältä että vanhempi kuulustelee lapselta koulupäivän etenemisen tunti tunnilta...
[/quote]
Jännä tulkinta sinulla. Kuule, ei siinä mitään KUULUSTELUA ole harjoitettu. Syömme joka ilta illallisen yhdessä koko perhe. Kysyn lapsilta, onko koulussa ollut jotain tavanomaisesta poikkeavaa. Lapsi kertoo eri asioista, tietysti myös positiivisista ja kivoista asioista. Mutta luvattoman usein sanoo, että taas katsottiin piirrettyä tai päästiin ennen aikojaan koulusta.
Oppisisällöt huomaan hyvin, kun kuulustelen lasta kokeisiin. Pitkiä pätkiä kirjasta on hypätty yli, ja kun kysyn, onko niitä käsitelty tunnilla muulla tavoin, lapsi sanoo, että ei mitenkään. Tämäkään ei vaadi mitään kyttäämistä tai vainoharhaisuutta, tuo kokeisiin kuulustelu riittää.
Te opettajat pidätte ilmeisesti tosiaankin meitä vanhempia täysin idiootteina? Luulette, että vanhemmat eivät yhtään piittaa tai seuraa, mitä koulussa tapahtuu?
Ja tosiaan tuo 53:n kommentti osuu villakoiran ytimeen - teistä tuntuu, että jos vanhemmat arvostavat opetusta ja ovat kiinnostuneita koulun toiminnasta, se on KYTTÄÄMISTÄ.
Teillä on asenneongelma ja paha. Toivottavasti teitä ei ole kovin kattava ja laaja otanta tässä ketjussa.
12
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 09:11"]Niin, kaikissa töissä on etunsa. Opettajilla on pitkät lomat, paperitehtaalla on kohtuuttoman hyvät palkat, lähihoitajaksi pääsyyn ei vaadita lukupäätä, kaupankassan ei tarvitse viedä töitään kotiin, toimistossa ei nipoteta jos silloin tällöin luet iltalehteä työajalla, siivojan ei tarvitse tehdä asiakaspalvelutyötä, konsultti saa tehdä asiakaspalvelutyötä...
Näistä asioista voi vältellä ikuisesti, eri asia on se, onko siinä mitään järkeä.
[/quote]
Kyllä siivooja joutuu asiakaspalvelua suorittamaan.. Tai ainaki minä, ja oon vaan kesäsiivooja.
Ope täällä ihmettelee mistä tämä viha kumpuaa ja mikä oli tämän aloituksen pointti. Yläkoululaiset eivät ole koulussa säilössä tai vankilassa 30h viikossa vaan he ovat siellä sen tuntimäärän, että heille saataisiin opetettua lakisääteinen määrä asioita noin yksinkertaistettuna. Tunneilla oppilas on aktiivinen tai passiivinen tyypistä riippuen ja vastuussa vain omasta toiminnastaan.
Open tilanne taas on eri, kyse on hänen työstään, hän on tuntien aikana vastuussa 20-35 oppilaan opettamisesta, aktivoimisesta, kasvattamisesta yms. Se on aika rankkaa, kokeilkaa joskus huviksenne. Lisäksi työhön kuuluu suunnittelua, korjaamista, koulutuksia, kokouksia, valmistelua yms. Onko se nyt niiiiiiiin mahdotonta käsittää?
12,todella kurjaa ettei retkiä tehty, mutta ehkä siihen oli syynsä. Tai sitten ei. Mutta silti mua ärsyttää lukea sun jaarittelua yksittäistapauksista.
Ootko muuten ihan kotiäitinä vai millaista uraa luot? Miltä susta tuntuis jos koko alaasi mustamaalattaisiin yksittäisten lusmujen takia?
Sinä, joka jauhat aina vaan näistä retkistä, suostuisitko itse tekemään ylitöitä, ja vielä ottamaan vastuun koulun ulkopuolella, jopa itsellesi vieraassa kaupungissa/maassa kymmenistä teini-ikäisistä? Minä en, sillä jos jotain sattuisi (esim.teinit saisivat jotain hulluja ideoita) minä olisin vastuussa.
Niin, ja en ole opettaja, mutta muistot yläasteesta ja luokkaretkien kaoottisuudesta ovat kyllä tallella. Itse työskentelen päiväkodissa, ja lapsista vastuullisena harkitsen kyllä aina, siis joka kerta ennen retkiä,että onko tarkoituksenmukaista lähteä ryhmän kanssa juuri tälle kyseiselle retkelle (ryhmän koostumus kuten lasten ikä, onko ryhmä itselleni uusi, ja retken kohde eli onko tarkoitus mennä retkelle lähipuistoon vai museoon vilkkaan kaupungin keskustaan).
Turvallisuus menee aina edelle, ja kun nyt on lukenut näistä yläkoulun opettajiin kohdistuneista oikeudenkäynneistäkin, kun oppilas on telonut itsensä, niin en ihmettele yhtään, että yläkoulun opettajat eivät uskalla nykyään edes mennä pulkkamäkeen lasten kanssa. Tai että näyttävät luontodokumentteja sen sijaan että mentäisiin metsäretkelle.