Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi peruskouluikäisen päivä on pidempi kuin aikuisella opettajalla?

Vierailija
30.07.2014 |

Ystäväni on yläkoulun erityisopettaja ja hänen vkotuntimääränsä oppitunneissa on 24h niin että pisin työpäivä on 6-7h. Toki tekee sen lisäksi valmistelu-ja paperihommia keskimäärin 5h/vkossa mutta silti se jää vähäisemmäksi kuin vaikkapa yläkouluikäisen kouluviikko joka 30-33h ja pisimmät koulupäivät täydet 8h.

Onko 12-15v verrattavissa jaksamisen, keskittymisen ym kanssa aikuiseen henkilöön?

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

laita avaus, niin voimme jatkaa siellä. Tämä ketju koskee opettajia.

12

[/quote]

Tiedätkö, jätetään sikseen. Mulle on ainakin tullut tästä ketjusta niin paha mieli että en toivo tätä fiilistä muille ammattikunnille. Ja oon sitä paitsi sen verran paljon ollut "muun maailman" kanssa tekemisissä (en siis ole elänyt opeumpiossa) että kyllä mä yhtä ja toista muiden alojen työmoraalista valitettavasti tiedänkin jo...

Vierailija
82/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 08:59"]

Oletkos vähän yksinkertainen. Miten voisit tietää, kuinka paljon tämä yläkoulun opettaja käyttää aikaansa töihin? Hän tekee muutakin, kuin istuu luokassa. Lisäksi opettajan työ jaksottuu kouluvuoden mukaan: koe- ja tenttiviikkojen jälkeen riittää tarkastettavaa koko viikon kaikille illoille ja enemmänkin. Lisäksi hän käy koulutuksissa, lähtee kultamussujesi kanssa luokkaretkille, yökouluun ja muihin tapahtumiin sekä osallistuu koulun yhteisiin juttuihin (huumevalistukset jne.). Nuo tunnit eivät vastaa todellisuutta.

[/quote]

Eikö opettajan valmisteluun käyttämä aika ole verrannollinen yläkoululaisen läksyihin? Vai eikö niihin kulu aikaa? Joillain voi kulua jopa 3-4 tuntia päivässä läksyihin.

Jos on hidas työntekijä, toki aikaa kuluu enemmän kuin pätevämmällä. Ei hitaudesta voi kuitenkaan maksaa ylimääräistä tai huomioida sitä jotenkin muuta työmäärää vähentävänä. Tällaisen opettajan kannattaa pyytää työnohjausta, jos ei selviä töistään normaalissa ajassa.

[/quote]

Kyllä joku on pahasti pielessä jos yläkoululaisella kuluu päivittäin 3-4 h läksyihin, kyllä se normimäärä on noin puoli tuntia.

[/quote]

No samoin se on opettajalla. Kyllä joku on pahasti pielessä, jos valmisteluun kuluu useampi tunti joka päivä (kuten täällä opettajat väittävät!). Normimäärä on noin puoli tuntia!

Sulla meni se pointti kirkkaasti ohi: ei työpäivän pituutta voi tutkailla sen mukaan, joka tekee työn hitaimmin. Sekä opettajissa ja oppilaissa on näitä "pahasti pielessä" -tapauksia ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:58"]

[/quote]

12

[/quote]

Tiedätkö, jätetään sikseen. Mulle on ainakin tullut tästä ketjusta niin paha mieli että en toivo tätä fiilistä muille ammattikunnille. Ja oon sitä paitsi sen verran paljon ollut "muun maailman" kanssa tekemisissä (en siis ole elänyt opeumpiossa) että kyllä mä yhtä ja toista muiden alojen työmoraalista valitettavasti tiedänkin jo...

[/quote]

Voihan mielensäpahoitus! Rehellinen kannattaisi olla edes itsellensä!

Toiset on töissä 8 tuntia, jolloin ehtivät myös hieman chillata tai rakentaa tiimihenkeä (tätähän joku opettajakin kertoi tekevänsä!). Jos olisin töissä vain 4 tuntia, voisi työpäivän intensiteetti vastata _ehkä_ opettajan vastaava, kuin myös pituus, mutta palkkani olisi silloin vain 50 %. Eikö olekin hassua? Lisäksi luovalla alalla ei aina voi määritellä tarkkaan sitä prosessia, miten työn tulokset syntyvät. Voi siis näyttää, että joku istuu ja miettii, mutta todellisuudessa tekee juuri sitä ajattelu- ja luovaa työtä.

Vierailija
84/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:02"]"Kyttäävä asenne" = vanhempi seuraa, mitä lapselle on opetettu ja mitä koulupäivän aikana on tehty. Eli opettajille on ikävää, että vanhempia kiinnostaa, mitä lapset ovat oppineet koulussa, niinkö? Ihan tosi?

[/quote]

Käsittääkseni kyseinen äiti ei ollut niinkään kiinnostunut lapsensa oppimisesta vaan siitä, mitä ope kulloinkin oli tehnyt tai jättänyt tekemättä. Ei todellakaan ole ok näyttää turhanpäiten piirrettyjä, mutta ei toisaalta välttämättä sekään kuulosta hyvältä että vanhempi kuulustelee lapselta koulupäivän etenemisen tunti tunnilta...

[/quote]

Jännä tulkinta sinulla. Kuule, ei siinä mitään KUULUSTELUA ole harjoitettu. Syömme joka ilta illallisen yhdessä koko perhe. Kysyn lapsilta, onko koulussa ollut jotain tavanomaisesta poikkeavaa. Lapsi kertoo eri asioista, tietysti myös positiivisista ja kivoista asioista. Mutta luvattoman usein sanoo, että taas katsottiin piirrettyä tai päästiin ennen aikojaan koulusta.

Oppisisällöt huomaan hyvin, kun kuulustelen lasta kokeisiin. Pitkiä pätkiä kirjasta on hypätty yli, ja kun kysyn, onko niitä käsitelty tunnilla muulla tavoin, lapsi sanoo, että ei mitenkään. Tämäkään ei vaadi mitään kyttäämistä tai vainoharhaisuutta, tuo kokeisiin kuulustelu riittää.

Te opettajat pidätte ilmeisesti tosiaankin meitä vanhempia täysin idiootteina? Luulette, että vanhemmat eivät yhtään piittaa tai seuraa, mitä koulussa tapahtuu?

Ja tosiaan tuo 53:n kommentti osuu villakoiran ytimeen - teistä tuntuu, että jos vanhemmat arvostavat opetusta ja ovat kiinnostuneita koulun toiminnasta, se on KYTTÄÄMISTÄ.

Teillä on asenneongelma ja paha. Toivottavasti teitä ei ole kovin kattava ja laaja otanta tässä ketjussa.

12

[/quote]

Koska pelaat esimerkeillä, kerron yhden:

Olin luokkani kanssa käynyt vuoden mittaan säännöllisesti läpi yhteishenkeen ja ryhmäytymiseen liittyviä tunteja. Puhuttiin kiusaamisesta, hyvästä luokkahengestä ym. Tehtiin ryhmätöitä, leikkejä, keskusteltiin ym. Oppilaille tuli muulta taholta keväällä kysely, jossa kysyttiin, että onko luokassa ollut oppitunteja, joilla käsitellään kiusaamista. Oppilaista tosi moni kysyi, onko meillä ollut sellaisia tunteja. Pikkasen nauratti.

Omat lapset käyvät myös koulua ja olen myös huomannut, millaisia asioita he mieltävät opetukseksi ja mitä kertovat koulusta. 

Sinun esimerkkisi voivat olla tosia, niin kuin minunkin.

Älä kiltti hauku mietä kaikkia opettajia joidenkin lusmujen takia ja muista pitää pieni varaus lasten kertomassa. Niin minäkin opettajana teen, kun oppilaat kertovat kodeistaan ;)

[/quote]

Toki pidän varaumaa. Noissa ei kuitenkaan ole tulkinnoista kyse ja osan olen ihan IRL itse kuullut ja todennut.

Ja jos olet lukenut kommenttini, en ole missään väittänytkään, että kaikki opettajat lusmuilevat. Mutta nekin, jotka eivät lusmuile, tekevät lyhyttä työviikkoa ja lomailevat neljäsosan vuodesta, eli en nyt menisi ihan kiistämään oikoseltaan ap:n teesejä.

12

[/quote]Voitko lukea vastauksen 76. Siinä luettelen osan mitä teen koulussamme opetustuntien ohella. En siis jaksa lähteä joka hanketta ja projektia luetteloimaan. Voimme keskustella sitten edelleen kommenttisi jälkeen jos pystyisit olemaan asiallinen. T. Yläkoulun ope

[/quote]

Kirjoitin tuon esimerkin, mutten ole tuo yläkoulun ope. Olen luokanopettaja ja olen olen koululla pääsääntöisesti 39 tuntia viikossa. En valita, se on ihan ok, muttei kai mitenkään erityisen lyhyt työviikko. Lomaa on paljon. Se on ihanaa! Soisin kaikille yhtä paljon.

Mutta samoin kuin tuo yläkoulun ope, haluan huomauttaa, että suuri osa opettajista tekee ihan normityöviikkoa. Osa tekee töitä kotona, minä teen koululla. Miksi me opettajat emme saa sanoa tätä puolustukseksemme? Tähänkin joku tulee kohta sanomaan, että opettajat valittavat työmääräänsä. Emme valita, vaan korjaamme virheellisen käsityksen.

Vierailija
85/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:02"]"Kyttäävä asenne" = vanhempi seuraa, mitä lapselle on opetettu ja mitä koulupäivän aikana on tehty. Eli opettajille on ikävää, että vanhempia kiinnostaa, mitä lapset ovat oppineet koulussa, niinkö? Ihan tosi?

[/quote]

Käsittääkseni kyseinen äiti ei ollut niinkään kiinnostunut lapsensa oppimisesta vaan siitä, mitä ope kulloinkin oli tehnyt tai jättänyt tekemättä. Ei todellakaan ole ok näyttää turhanpäiten piirrettyjä, mutta ei toisaalta välttämättä sekään kuulosta hyvältä että vanhempi kuulustelee lapselta koulupäivän etenemisen tunti tunnilta...

[/quote]

Jännä tulkinta sinulla. Kuule, ei siinä mitään KUULUSTELUA ole harjoitettu. Syömme joka ilta illallisen yhdessä koko perhe. Kysyn lapsilta, onko koulussa ollut jotain tavanomaisesta poikkeavaa. Lapsi kertoo eri asioista, tietysti myös positiivisista ja kivoista asioista. Mutta luvattoman usein sanoo, että taas katsottiin piirrettyä tai päästiin ennen aikojaan koulusta.

Oppisisällöt huomaan hyvin, kun kuulustelen lasta kokeisiin. Pitkiä pätkiä kirjasta on hypätty yli, ja kun kysyn, onko niitä käsitelty tunnilla muulla tavoin, lapsi sanoo, että ei mitenkään. Tämäkään ei vaadi mitään kyttäämistä tai vainoharhaisuutta, tuo kokeisiin kuulustelu riittää.

Te opettajat pidätte ilmeisesti tosiaankin meitä vanhempia täysin idiootteina? Luulette, että vanhemmat eivät yhtään piittaa tai seuraa, mitä koulussa tapahtuu?

Ja tosiaan tuo 53:n kommentti osuu villakoiran ytimeen - teistä tuntuu, että jos vanhemmat arvostavat opetusta ja ovat kiinnostuneita koulun toiminnasta, se on KYTTÄÄMISTÄ.

Teillä on asenneongelma ja paha. Toivottavasti teitä ei ole kovin kattava ja laaja otanta tässä ketjussa.

12

[/quote]

Olin luokkani kanssa käynyt vuoden mittaan säännöllisesti läpi yhteishenkeen ja ryhmäytymiseen liittyviä tunteja. Puhuttiin kiusaamisesta, hyvästä luokkahengestä ym. Tehtiin ryhmätöitä, leikkejä, keskusteltiin ym. Oppilaille tuli muulta taholta keväällä kysely, jossa kysyttiin, että onko luokassa ollut oppitunteja, joilla käsitellään kiusaamista. Oppilaista tosi moni kysyi, onko meillä ollut sellaisia tunteja. Pikkasen nauratti.

Omat lapset käyvät myös koulua ja olen myös huomannut, millaisia asioita he mieltävät opetukseksi ja mitä kertovat koulusta. 

Älä kiltti hauku mietä kaikkia opettajia joidenkin lusmujen takia ja muista pitää pieni varaus lasten kertomassa. Niin minäkin opettajana teen, kun oppilaat kertovat kodeistaan ;)

[/quote]

Toki pidän varaumaa. Noissa ei kuitenkaan ole tulkinnoista kyse ja osan olen ihan IRL itse kuullut ja todennut.

Ja jos olet lukenut kommenttini, en ole missään väittänytkään, että kaikki opettajat lusmuilevat. Mutta nekin, jotka eivät lusmuile, tekevät lyhyttä työviikkoa ja lomailevat neljäsosan vuodesta, eli en nyt menisi ihan kiistämään oikoseltaan ap:n teesejä.

12

[/quote]Voitko lukea vastauksen 76. Siinä luettelen osan mitä teen koulussamme opetustuntien ohella. En siis jaksa lähteä joka hanketta ja projektia luetteloimaan. Voimme keskustella sitten edelleen kommenttisi jälkeen jos pystyisit olemaan asiallinen. T. Yläkoulun ope

[/quote]

Tiedän hyvin, että teillä on tuntien valmistelua,kokeiden laadintaa ja korjausta, koulutusta, koulun palavereita (nämä kaksi vm. yleensä tosin niin, että opetustunteja jätetään pitämättä), yhteydenpitoa vanhempiin, mahdollisesti oppilashuoltotyöryhmän kokouksia ja HOJKS:eja, JOS luokalla on erityisoppilaita integroituna.

Mutta sen sanoin, että jos luokka on pieni ja integroituja erityisoppilaita on vähän tai ei ollenkaan (terapiapalaverieihin - joita tosin ei yläkoulussa juuri ole, koska ei ole terapioitakaan juuri teineillä enää - ja HOJKSin päivittämiseen kahdesti vuodessa ei kauheasti mene tunteja per oppilas) ja jos opettaja ei ole vasta-alkaja, niin niihin ei todellakaan saa kulumaan 10-13 tuntia viikossa eli noin 2-2,5 tuntia päivässä oppituntien PÄÄLLE. Vasta sitten oltaisiin siinä keskimääräisessä 37 työtunnissa per viikko, jota muiden alojen työntekijöiötä vaaditaan täyden palkan eteen.

12

Vierailija
86/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka alalla on mätämunansa, niin meissä opettajissakin. Kauhean vaikea näemmä joidenkin myöntää tätä. Myönnän myös, että tuntimäärä, jonka palkkani eteen todellisuudessa teen ei ole varmasti sama, mitä monella muulla alalla. Mutta väitän, että palkkakaan ei ole koulutus ja vastuumäärä huomioiden mikään kadehdittava.

Vierailija
87/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Toiset on töissä 8 tuntia, jolloin ehtivät myös hieman chillata tai rakentaa tiimihenkeä (tätähän joku opettajakin kertoi tekevänsä!). Jos olisin töissä vain 4 tuntia, voisi työpäivän intensiteetti vastata _ehkä_ opettajan vastaava, kuin myös pituus, mutta palkkani olisi silloin vain 50 %. Eikö olekin hassua? Lisäksi luovalla alalla ei aina voi määritellä tarkkaan sitä prosessia, miten työn tulokset syntyvät. Voi siis näyttää, että joku istuu ja miettii, mutta todellisuudessa tekee juuri sitä ajattelu- ja luovaa työtä.

[/quote]

"Luovan alan" tyhjäntoimittajallako on rankkaa? Voi harmi! Pidä parin tunnin lounaspaussi ja sitten voitkin jäädä kahville suoraan tekemään "ajattelutyötäsi" :) eli juoruamaan kavereiden kanssa tai päivittämään blogia älypuhelimellasi. Muista kuitenkin käydä ennen kotiin lähtöä vielä toimistolla näyttämässä naamaasi ja kehumassa ideoitasi.

Vierailija
88/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

87, kiitos. Tulihan se sieltä. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että vastuu on iso ja työ tärkeää, enkä halua leikata palkkaannekaan. Kunhan nyt ollaan siis rehellisiä.

12

Vierailija
89/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:58"]

[/quote]

12

[/quote]

[/quote]

Voihan mielensäpahoitus! Rehellinen kannattaisi olla edes itsellensä!

[/quote]Hah hah, oispa mullakin aikaa funtsia työaikana jotain luovaa! Lue vastaukseni 76. Siinä luetteloin pienehkön osan mitä teen oppituntien pidon ohella. Onko tämä palsta luupäitä täynnä?! Oppitunnit on vain osa työtämme. Get it! Sitten on paljon muuta, jota on tehtävä rehtorin ja

kouluviraston sekä oman ammattikuvan takia! On se niin vaikee tajuta!

Vierailija
90/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset vastaukset opettajilta tekisivät tämäntapaisissa ketjuissa kirjoittelevat mammat onnellisiksi? Kokeillaan: Tämä on maailman helpoin ja kevyin työ, jossa palkka on mahtava ja lomat aivan upeat. Kiitos teille uutterille veronmaksajille tästä ehtymättömästä keitaasta. Oi kuinka palvonkaan teitä, te toimistojen ja pankkisalien työmyyrät, jotka teette oikeaa Aikuisten tuottavaa työtä otsat Excelin ääressä rypistyen.

Vierailija
91/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on, että ei ymmärretä, että opettajan työ on muutakin kuin vain ne oppitunnit. Ja se muu työ lisääntyy koko ajan. Olen ollut opena 13 vuotta, ja työ on tässä ajassa muuttunut todella paljon. Voisin pitää oppitunteja vaikka klo 8-16, jos työ olisi sitten siinä. Opettaminen on kuitenkin se mukavin asia tässä työssä.

Vierailija
92/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:21"]87, kiitos. Tulihan se sieltä. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että vastuu on iso ja työ tärkeää, enkä halua leikata palkkaannekaan. Kunhan nyt ollaan siis rehellisiä.

12

[/quote]

12 nyt oikeesti, katoin tän ketjun ja eilisen lomaketjun läpi ja sä oot aika kauan täällä jo jankannut. Miten voi jonkun ammattiryhmän mollaaminen olla näin kiinnostavaa! Pelottavaa että joku käyttää lomapäivänä aikaa tällaiseen... Vai töistäkö kirjoittelet?

Vierailija
93/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:57"]

[/quote]

[/quote]

12

[/quote]

[/quote]

12

[/quote]

Tiedän hyvin, että teillä on tuntien valmistelua,kokeiden laadintaa ja korjausta, koulutusta, koulun palavereita (nämä kaksi vm. yleensä tosin niin, että opetustunteja jätetään pitämättä), yhteydenpitoa vanhempiin, mahdollisesti oppilashuoltotyöryhmän kokouksia ja HOJKS:eja, JOS luokalla on erityisoppilaita integroituna.

Mutta sen sanoin, että jos luokka on pieni ja integroituja erityisoppilaita on vähän tai ei ollenkaan (terapiapalaverieihin - joita tosin ei yläkoulussa juuri ole, koska ei ole terapioitakaan juuri teineillä enää - ja HOJKSin päivittämiseen kahdesti vuodessa ei kauheasti mene tunteja per oppilas) ja jos opettaja ei ole vasta-alkaja, niin niihin ei todellakaan saa kulumaan 10-13 tuntia viikossa eli noin 2-2,5 tuntia päivässä oppituntien PÄÄLLE. Vasta sitten oltaisiin siinä keskimääräisessä 37 työtunnissa per viikko, jota muiden alojen työntekijöiötä vaaditaan täyden palkan eteen.

12

[/quote]Korjaan: kokoukset työpäivän jälkeen, lauantaityöpäiviä joskus, maahanmuuttajia, psyk.sairaita ja heikkoja oppilaita joka luokallani joita opetan jne. Luokan pienehkö oppilasmäärä ei muuten korreloi mitenkään työn helppouteen, usein päinvastoin! T. Yläkoulun ope

Vierailija
94/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:23"]Millaiset vastaukset opettajilta tekisivät tämäntapaisissa ketjuissa kirjoittelevat mammat onnellisiksi? Kokeillaan: Tämä on maailman helpoin ja kevyin työ, jossa palkka on mahtava ja lomat aivan upeat. Kiitos teille uutterille veronmaksajille tästä ehtymättömästä keitaasta. Oi kuinka palvonkaan teitä, te toimistojen ja pankkisalien työmyyrät, jotka teette oikeaa Aikuisten tuottavaa työtä otsat Excelin ääressä rypistyen.

[/quote]

:D

Vierailija
95/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:21"]87, kiitos. Tulihan se sieltä. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että vastuu on iso ja työ tärkeää, enkä halua leikata palkkaannekaan. Kunhan nyt ollaan siis rehellisiä.

12

[/quote]olen rehellinen vastauksissasi, lue siis 76 tarkasti ja myöhemmät vastaukseni luovan työn ammattilainen! Kirjoitatko koko päivän lattelasin äärestä??!!! En suostu vähättelemään työmäärääni tuollaisen tumpelon takia.

Vierailija
96/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, on kuulkaa ihanaa olla opettaja! Aikoinaan tajusin opiskella ja nyt olen tienannut kymmenen vuotta, olen 35 vuotias. Päätä kun riitti, niin luin suht´ nopeasti, ja sain työpaikan ennen kuin sain paperit, suoritin loput  opinnot työn ohessa. Olen lukion ope, apulaisrehtori ja opetan nettilukiossa. Palkkaa saan 50 000-64 000 vuodessa, tunneista riippuen. Kesäloma on 10 viikkoa!

Alkuun meni toki aikaa tuntien valmistelussa, kun minulla tavoitteet on suht korkealla, ja olenki erittäin pidetty ja kehuttu opettaja! Nykyään tuntien valmisteluun riittää vilkaisu. Kokeet ja kirjoitukset lisäävät tietysti työtä, mutta sehän kuuluu asiaan. Samoin nettilukion tunnit ovat iltaisin, ne hoidan koneeni ääressä kotona, ja korvaus on suhteellisen mukava!

Työn haittapuolina ovat tietysti ne oppilaat, joilla ei ole haluakaan yrittää, yleensä niitten vanhemmat ovat yhtä lahjattomia! Joka työssä on miinuspuolensa, aikuisena ihmisenä sen toki ymmärtää

Mites teillä muilla, oletteko tyytyväisiä tekemiinne valintoihin. Vai räksytättekö keskustelupalstoilla!

Terkuin suht´tyytyväinen ope!

Vierailija
97/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin miettimään, mikä muu kuin se kaikkein ilmeisin ja näkyvä (opetustunnit, suunnittelu, wilmailu vanhempien kanssa) lasketaan opettajan työtunneiksi. Itse koen oman ammattitaidon ylläpidon, verkostostoitumisen ja yleisen opetukseen liittyvän pohtimisen ja ideoiden pyörittelyn myös kuuluvan toimenkuvaan. Kysyttäessä töihin menevää viikkotuntimäärääni en välttämättä osaisi tarkkaan vastata ja onko se edes kauhean kiinnostavaa? Tärkeintä on kuitenkin se, että hommat hoituu kunnolla ja oppilaat oppivat sen, mitä opsissa vaaditaan.

Vierailija
98/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vastata, kun itse työskentelen koulussa psykologina. Olen huomannut, että opettajissa on paljon eroja toiset tekee töitä paljon ja toiset taas on valinnut alan, koska opettajana voi päästä tosi helpolla. Minun veli esim. on tehnyt näin ja kertoo siitä avoimesti. Hän on aineenopettajana lukiossa.

Kieltämättä välillä huvittaa, kun opettajat valittavat väsymystään. Viime talvenakin kaksi eri opettajaa tulivat koululle jumppaan, kun olin lähdössä kotiin. Molemmat isoon ääneen kauhistelivat, että teen pitkää päivää töissä. Ei siinä mitään, mutta olin lähdössä töistä 15.30 eli puoli tuntia liian aikaisten :) Toinen asian, mikä ärsyttää on, ettei iltapäiviin saa sovittua palevereita helposti. Opettajat haluavat pitää ne aina opetuksen aikaan, ettei tarvi tehdä "ylitöitä". Itse taas tapaisin mieluiten oppilaita, silloin kun he ovat koulussa ja aikuisten kanssa paleveeraisin iltapäivällä. Tähän asiaan itse asiassa rehtori puuttui meidän koulussa ja opettajat eivät saa enää pitää neuvotteluja oppituntien aikana. Saa nähdä toteutuuko rehtorin määräys tulevana lukuvuonna.

Vierailija
99/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:16"]

[/quote]

[/quote]

12

[/quote]

[/quote]

12

[/quote]

12

[/quote]

Ok, luovutan... En teekään 39 tuntia normaaliviikkona töitä, vaan valehtelin ;)  Ja niin me kaikki muutkin opet valehdellaan. Sinä tiedät parhaiten!

t. se luokanopettaja

Vierailija
100/139 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 08:59"]

Aika yksinkertainen olet, jos luulet, että tuntien valmistelu on ainoa asia, joka opettajille opetuksen lisäksi kuuluu...

Oletkos vähän yksinkertainen. Miten voisit tietää, kuinka paljon tämä yläkoulun opettaja käyttää aikaansa töihin? Hän tekee muutakin, kuin istuu luokassa. Lisäksi opettajan työ jaksottuu kouluvuoden mukaan: koe- ja tenttiviikkojen jälkeen riittää tarkastettavaa koko viikon kaikille illoille ja enemmänkin. Lisäksi hän käy koulutuksissa, lähtee kultamussujesi kanssa luokkaretkille, yökouluun ja muihin tapahtumiin sekä osallistuu koulun yhteisiin juttuihin (huumevalistukset jne.). Nuo tunnit eivät vastaa todellisuutta.

[/quote]

Eikö opettajan valmisteluun käyttämä aika ole verrannollinen yläkoululaisen läksyihin? Vai eikö niihin kulu aikaa? Joillain voi kulua jopa 3-4 tuntia päivässä läksyihin.

Jos on hidas työntekijä, toki aikaa kuluu enemmän kuin pätevämmällä. Ei hitaudesta voi kuitenkaan maksaa ylimääräistä tai huomioida sitä jotenkin muuta työmäärää vähentävänä. Tällaisen opettajan kannattaa pyytää työnohjausta, jos ei selviä töistään normaalissa ajassa.

[/quote]

Kyllä joku on pahasti pielessä jos yläkoululaisella kuluu päivittäin 3-4 h läksyihin, kyllä se normimäärä on noin puoli tuntia.

[/quote]

No samoin se on opettajalla. Kyllä joku on pahasti pielessä, jos valmisteluun kuluu useampi tunti joka päivä (kuten täällä opettajat väittävät!). Normimäärä on noin puoli tuntia!

Sulla meni se pointti kirkkaasti ohi: ei työpäivän pituutta voi tutkailla sen mukaan, joka tekee työn hitaimmin. Sekä opettajissa ja oppilaissa on näitä "pahasti pielessä" -tapauksia ;)

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan