Miehen eksä haluaa kahvitella
Olen aika uudessa suhteessa ihanan miehen kanssa. Seurustelua on takana noin puoli vuotta ja olemme nyt muuttamassa yhteen. Mies on eronnut entisestä 9 vuoden suhteesta kolme vuotta sitten. Ero ei ollut riitaisa, mies halusi lapsia jossain vaiheessa ja nainen tajusi suhteen loppuaikana ettei itse lapsia halua. He ovat siis ihan hyvissä väleissä, muttei mitenkään pidä yhteyttä, mitä nyt saattavat tavata yhteisten kavereiden synttäreillä tms. Ovat viimeksi tavanneet/jutelleet toukokuussa yhteisen kaverin lapsen ristiäisissä, jossa minäkin hänet tapasin. Mukavalta naiselta vaikutti, ei mitään ihmeellistä.
Maanantaina mieheni kertoi ystävilleen meidän muuttavan yhteen heti kun sopiva vuokrakämppä löytyy. Heti seuraavana päivänä eksä otti mieheen yhteyttä ja pyysi minua kahville. Mies yritti kysellä että miksi hän haluaisi kanssani kahville, mutta eksä vaan sanoi että kokee sen tärkeäksi. Emme siis tiedä liittyykö tämä yhteenmuuttoon josta eksä on voinut saada tietää kavereiden kautta, voi olla myös sattumaa että pyysi kahville juuri nyt. En vielä ole vastannut mitään, mutta tuntuu todella oudolta! Kyllähän minua kiinnostaisi miksi hän haluaa tavata, mutta samalla minulla on todella epämukava olo asian suhteen. Mitä itse tekisitte tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Kysymys teille, jotka kehotatte menemään ja nimenomaan ilman miestä:
Miten suhtautuisitte siihen, että oma eksänne haluaisi tavata nykyistä puolisoanne ja nimenomaan kahden kesken, ette itse saisi tulla mukaan tapaamiseen?
No sepä olisikin kiinnostava tapahtuma. Tuntevat nimittäin ajalta ennen minua. Mitähän mahtaisivat puhua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, tässä miehesi eksä. Vähän outoa törmätä itseään koskevaan keskusteluun täällä. Voidaanko jutella nämä asiat kasvotusten eikä vieraiden kanssa vauvapalstalla.
- Ex
Ihan vaan ettei tule väärinymmärryksiä, mieheni eksä ei puhu suomea, eli ei lue vauvapalstaa😁
Ap
Se kertoo sulle totuuden, että mies on ostanut hänet ulkomailta ja että heillä on sopimus, jossa mies loppuelämän elättää hänet. Tai sitten kysyy olisiko ok jos he sittenkin menisivät miehen kanssa naimisiin, jotta saa pysyä suomessa, että tietenkin on ok että te seurustelette mutta voisivatko he olla paperilla yhdessä. Tai sitten he ovat "eronneet" eli oikeasti ovat vielä naimisissa. Jännä kuvio.
Minä itse ehdotin mieheni exälle kahvittelua, koska hän on mieheni ystävä edelleen. Halusin jutella hänen kanssaan kahden ja tutustua, jotta tiedän, kenen kanssa mieheni viettää aikaa. Mukava ihminen. Yhteisiä lapsia heillä ei ole, mutta yhteisiä kavereita. Kumpikin pitää yhteyttä myös ex-appivanhempiensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, tässä miehesi eksä. Vähän outoa törmätä itseään koskevaan keskusteluun täällä. Voidaanko jutella nämä asiat kasvotusten eikä vieraiden kanssa vauvapalstalla.
- Ex
Ihan vaan ettei tule väärinymmärryksiä, mieheni eksä ei puhu suomea, eli ei lue vauvapalstaa😁
Ap
No tämä ehkä selittää jos on kulttuurista jossa "kaikki on yhtä suurta perhettä". Mutta ens kerralla laita tärkeät yksityiskohdat heti, parantaa provon uskottavuutta.
Hän on siis suomenruotsalainen (kuten myös mieheni ja minä) ja puhuu huonosti suomea. Ei se kulttuuri siis ole mitenkään kauhean erilainen😅
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ex
Ap
Se kertoo sulle totuuden, että mies on ostanut hänet ulkomailta ja että heillä on sopimus, jossa mies loppuelämän elättää hänet. Tai sitten kysyy olisiko ok jos he sittenkin menisivät miehen kanssa naimisiin, jotta saa pysyä suomessa, että tietenkin on ok että te seurustelette mutta voisivatko he olla paperilla yhdessä. Tai sitten he ovat "eronneet" eli oikeasti ovat vielä naimisissa. Jännä kuvio.
Aika hurjaa että kerron ettei eksä puhu suomea ja komenttien taso laski heti ala-arvoiseksi. Ihme rasismia, tosi harmi nähdä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ex
Ap
No sitten ainakin joudut rallienglannilla alakynteen ja väärinkäsitysten mahdollisuus on suuri.
Ja lisää ala-arvoista kommentointia. Pärjäämme kiitos eksän kanssa oikein hyvin kommunikoidessamme molemmat äidinkielellämme ruotsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ex
Ap
Aika hurjaa että kerron ettei eksä puhu suomea ja komenttien taso laski heti ala-arvoiseksi. Ihme rasismia, tosi harmi nähdä.
Ap
No pikkasen eri asia sanoa että ei puhu suomea tai olla ruotsalainen, kannattaisko heti laittaa ne faktat tiskiin, eikä tipotella. Nyt meni hyvä fantasia hukkaan..
Vierailija kirjoitti:
"Ero ei ollut riitaisa, mies halusi lapsia jossain vaiheessa ja nainen tajusi suhteen loppuaikana ettei itse lapsia halua."
Ehkä tämä ei ole koko totuus? Jos halusikin lapsia, mutta mies osoittautui hedelmättömäksi? Varoittaa sinua, ettet tuhlaa hedelmällisiä vuosiasi tuhkiksen kanssa?
En ole ap, mutta come on. Eli jos mies haluaa lapsianja nainen on vela niin oikeasti se tarkoittaa että mies ei voi saada lapsia?🤣 kaikki naiset eivät halua lisääntyä...
Koko asetelma on epämiellyttävä: eksä haluaa keskustellä nykyisen kanssa miehestä, kuin mies olisi joku tahdoton ongelmainen otus. Loukkaa miestä, että menet kyuntelemaan eksän höpinöitä. Jos et luota mieheen tarpeeksi ilman muiden mielipiteitä, unohda yhteenmuutto. Eksän aikeet ei ole hyvät, miksi kukaan tollaseen käyttäisi aikaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ex
Ap
Ap
No pikkasen eri asia sanoa että ei puhu suomea tai olla ruotsalainen, kannattaisko heti laittaa ne faktat tiskiin, eikä tipotella. Nyt meni hyvä fantasia hukkaan..
En ole ap mut luulis ettei vuonna 2021 tarvitse kertoa sukujuuria jne jottanihmiset eivät olisi rasistisia. Vaikka olisikin ollut ulkomaalainen niin olisko rasismi sitten ollut ok?
Se onkin raskaana miehellesi ja mieli on muuttunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ex
Ap
Ap
En ole ap mut luulis ettei vuonna 2021 tarvitse kertoa sukujuuria jne jottanihmiset eivät olisi rasistisia. Vaikka olisikin ollut ulkomaalainen niin olisko rasismi sitten ollut ok?
mikä rasismi, missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ex
Ap
No tämä ehkä selittää jos on kulttuurista jossa "kaikki on yhtä suurta perhettä". Mutta ens kerralla laita tärkeät yksityiskohdat heti, parantaa provon uskottavuutta.
Hän on siis suomenruotsalainen (kuten myös mieheni ja minä) ja puhuu huonosti suomea. Ei se kulttuuri siis ole mitenkään kauhean erilainen😅
Ap
Ensinnäkin, suomenruotsalaiset, kuten ruotsalaiset, on hyvin sosiaalisia ja avoimia, noin keskimäärin.
Toiseksi: en usko, että jos mies olisi joku avovaimonhakkaaja tai muu piru, ex yrittäisi hänen kauttaan sopia teille kahdelle treffejä, saati että mies tietoa sulle väittäisi, olisi vain sanonut myöhemmin exälle, että sä et suostu.
Mä menisin, uteliaisuuttani, en oikein keksi mitä pahaa siinä voisi olla. Ja jos hän nyt sitten kertoisi jotain merkittävää niin kai siitä pitäisi sitten vaan olla kiitollinen (toki pieni epäilys aina kannattaa pitää siitä onko tarina ihan tosi).
Jotenkin luulen, että hän/te suomenruotsalaisina vain voisitte olla kavereita "i all evighet" - tai että hän näin ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli vuotta seurustelua ja nyt jo yhteenmuutto? Miksi noin kiire?
Jos kerran heillä ei ole yhteisiä lapsia, niin miksi ihmeessä yhteinen kahvihetki?
Kuvio kuulostaa kyllä todella oudolta.
En lähtisi miehen exän kanssa kahville, en kyllä muuttaisi yhteen puolen vuoden seurustelun jälkeen vielä. Siinä ajassa ei vielä opi tuntemaan toista ihmistä.
Miksi ei? Ei ole olemassa mitään universaalia kaavaa tässä. Itse muutin yhteen 3 kk seurustelun jälkeen ja 25 vuotta myöhemmin olemme vieläkin onnellisesti naimisissa! Siinä yhdessä asuessahan sitä juuri toiseen tutustuu nopeammin, oletan ettei apkaan ole ihan nuori jos miehellä on 9 vuoden suhde alla ja kolme vuotta sitten ero. Tunnen myös pareja jotka muuttivat yhteen vasta 5 vuoden seurustelun jälkeen ja erosivat siitä vuoden kuluttua kun tajusivat ettei yhteiselo suju.
Yhteen muuttaminen ei ole sama kun avioliitto!
Jep. Me muutettiin yhteen kolmen viikon seurustelun jälkeen. Edelleen yhdessä, 20v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ex
Ap
Ap
Tässä tilanteessa ainoa tärkeä tieto oli et apn miehen eksä ei puhu suomea. Ihan turhaan vaaditaan lisätietoa....
Tuskin tämä ex voi mistään kovin kauheasta varoittaa, sillä miksi muuten ap: n mies olisi välittänyt viestin eteenpäin? Hänhän olisi hyvin voinut "unohtaa" koko asian, jos ero olisi ollut riitaisampi kuin mitä on kerrottu tai oma käytös ollut vähemmän ihanaa tuota exää kohtaan.
Miettisin itse kyllä exän motiiveja. Miksi kiehtoo näin 3 vuoden jälkeen? Otetaanko siellä selvää, että kuinka vankalla pohjalla olette muuttamassa yhteen? Koittaako selvittää, onko mies muuttanut kantaansa lapsien suhteen (= exällä mahiksia, jos teillä ei suju)?
Tiedätkö, ap, että onko tällä exällä jo uusi kumppani? Jos, niin sitten on helpompaa tavata, etenkin, jos on vakavampaan päin.
Toki on aina mahdollista, että tämä ex vain "tylsästi" tahtoo tervehtiä kahden kesken, kun varmaan tapaatte yhteisten kaverien jutuissa tms., jolloin on vähemmän outoa nähdä, kun on hieman juteltu ja tutustuttu.
Olisi kyllä ollut outoa, jos mieheni ex olisi viestitellyt ja kysellyt kahville. Olen utelias, mutta tuskin olisin mennyt, en aikanaan yksin. Itse taas olisin voinut viestitellä exäni exälle, sillä se mies oli säilyttänyt sangen arkaluontoista materiaalia exästään, joten sitä naista olisi varmasti kiinnostanut tietää se. Exäni on varmasti uuden/uusia kumppaneita löytänyt, joita voisi varoittaa muutamista herran piirteistä, mutta tuskin uskoisivat ennen kuin itse kokevat ja kyllä jokainen voi muuttua ja kehittyä, joten uusissa suhteissa voi tulla uudet piirteet ja pulmat esille.
Nyt ap, täällä muutamassa viestissä on tullut jo viisauksia, joista päällimmäisenä tämä: Koko asetelma on outo. Sinustakin tuntuu sen verran oudolta, että olet tehnyt aloituksen palstalle. Yleensä kun tulee sellainen tunne, että jossain on jotain vikaa, niin silloin jossain on jotain vikaa...
Exä haluaa osoittaa sinulle, että on se todellinen "kuningatar" olivathan he yhdessä sentään 9 vuotta (vaikkakin kolme vuotta sitten!). Exä on varmaan ihan mukava ihminen, mutta tässä tapauksessa ystävällisyydellä voi peittää kaikenlaista. En usko, että exä on päässyt yli miehestäsi (lyhyt purkautunut uusi suhde miehesi jälkeen). Sinun on varmaan kohteliaisuussyistä pakko mennä, mutta itse junailisin asiat tulevaisuudessa niin, että tapaamiset ja kaikkinainen yhteydenpito loppuu. Tapaamisessa ole ystävällinen, mutta varuillasi ja muista koko ajan, että miehesi on valinnut sinut ja haluaa juuri sinun kanssasi perustaa perheen, vaikka olikin joskus suhteessa tähän naiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ex
Ap
Ap
Ensinnäkin, suomenruotsalaiset, kuten ruotsalaiset, on hyvin sosiaalisia ja avoimia, noin keskimäärin.
Toiseksi: en usko, että jos mies olisi joku avovaimonhakkaaja tai muu piru, ex yrittäisi hänen kauttaan sopia teille kahdelle treffejä, saati että mies tietoa sulle väittäisi, olisi vain sanonut myöhemmin exälle, että sä et suostu.Mä menisin, uteliaisuuttani, en oikein keksi mitä pahaa siinä voisi olla. Ja jos hän nyt sitten kertoisi jotain merkittävää niin kai siitä pitäisi sitten vaan olla kiitollinen (toki pieni epäilys aina kannattaa pitää siitä onko tarina ihan tosi).
Jotenkin luulen, että hän/te suomenruotsalaisina vain voisitte olla kavereita "i all evighet" - tai että hän näin ajattelee.
Tämä oli yksi syy miksi en halunnut mainita suomenruotsalaisuutta. Ymmärrän, ettet tarkoita mitenkään pahalla, mutta stereotypia siitä, että suomenruotsalaiset olisivat jotenkin sosiaalisempia jne elää vahvasti. Vaikka olemme kaikki tässä yhtälössä suomenruotsalaisia, on tilanne silti meidän mielestä outo ja epätavallinen. Ei meidänkään keskuudessa ole normaalia tällainen yltiösosiaalisuus eksien toimesta. Eikä kaikki suomenruotsalaiset todellakaan ole tai halua olla kavereita ikuisesti😅 en siis missään nimessä laittaisi eksän käytöstä suomenruotsalaisuuden piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ap, täällä muutamassa viestissä on tullut jo viisauksia, joista päällimmäisenä tämä: Koko asetelma on outo. Sinustakin tuntuu sen verran oudolta, että olet tehnyt aloituksen palstalle. Yleensä kun tulee sellainen tunne, että jossain on jotain vikaa, niin silloin jossain on jotain vikaa...
Exä haluaa osoittaa sinulle, että on se todellinen "kuningatar" olivathan he yhdessä sentään 9 vuotta (vaikkakin kolme vuotta sitten!). Exä on varmaan ihan mukava ihminen, mutta tässä tapauksessa ystävällisyydellä voi peittää kaikenlaista. En usko, että exä on päässyt yli miehestäsi (lyhyt purkautunut uusi suhde miehesi jälkeen). Sinun on varmaan kohteliaisuussyistä pakko mennä, mutta itse junailisin asiat tulevaisuudessa niin, että tapaamiset ja kaikkinainen yhteydenpito loppuu. Tapaamisessa ole ystävällinen, mutta varuillasi ja muista koko ajan, että miehesi on valinnut sinut ja haluaa juuri sinun kanssasi perustaa perheen, vaikka olikin joskus suhteessa tähän naiseen.
Olen kyllä samaa mieltä, jotain outoa tässä kieltämättä on. Mieskin oli todella yllättynyt eksän lähettämästä viestistä ja mietimme tosiaan monta päivää että mitä ihmettä kannattaisi tehdä😅 Ehkä toisaalta on hyvä mennä kahville, niin ehkä siellä selviää eksän mahdolliset motiivit. En onneksi koe tilannetta tai omaa paikkaani miehen elämässä mitenkään "uhattuna", joten en usko, ett eksä pystyy mitenkään suhdettamme horjuttamaan. Ja jos hänellä taka-ajatuksia on, niin haluan mielelläni saada ne jo nyt selville kahden kesken, eikä sitten jossain ystävien bileissä.
Ap
No sitten ainakin joudut rallienglannilla alakynteen ja väärinkäsitysten mahdollisuus on suuri.