Mistä laadukkaita käyttövaatteita?
Nyt on mitta täynnä tätä paskalaatuvaatetta. Olen kuluttanut tuhansia euroja vaatteisiin, jotka näyttää hyvältä kaupassa, mutta pese kerran ni jo on reikänen/nukkanen/virttynyt/venähtänyt tai muuten mennyt huonoksi. En ole suurituloinen, enkä siksi ole koskaan ostanut kovin kallita vaatteita, mutta pitemmällä tähtäimellä laskin, että noihin rätteihin on mennyt nyt sellainen omaisuus, että sillä olisin jo saanut suht hyvän kokoisen vaatekokoelman laaukkaitakin vaatteita.
Niinpä päätin että aion satsata määrän sijasta laatuun. Mistä löytäisin laadukkaita vaatteita? Linkkejä saa laittaa nettikauppoihin jne. Asun Pk-seudulla joten jos jollakin on täältä hyvä kauppa tiedossa, otan vinkin vastaan. Ikää mulla on 24, mutta tyyliltäni olen melko klassinen.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:31"]Missä liikkeissä tähän asti olet asioinut?
Ostan vaatteeni pääosin näistä liikkeistä: Your Face, Zaida, Aleksi 13 ja Esprit.
[/quote]Espritillä on nykyään huonoa laatua.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:00"]Pesukoneenne varmaan on ok, kun noinkin uusi. Aika kuumassa peset vaatteita. Mitä niiden pesumerkeissä lukee?
Kuudessakympissä pesen itse vain puuvillaiset pyyhkeet ja vuodevaatteet. Mulla ainakin näyttää joillakin paitapuseroilla olevan vain pesu kolmessakympissä ja sekin hellävarainen pesu (käytän käsinpesuohjelma). Yleensä vaatteet pesen korkeintaan neljässäkympissä.
Serkkuni vinkkasi mulle taannoin valkaisevaksi pyykinpesuaineeksi tämän merkin pesuaineen http://www.vanish.fi/ Mulla se toimi, mutta käytän tosiaan vain täysin valkoisille.
-5-
[/quote]
Pesen joo, kun mulle on joskus opetettu että tappaa pöpöt sun muut ja oudot hajutki irtoo tossa asteessa. Mummolla oli tapana keittää vaatteet... en tiedä kestäiskö nykypäivänä enää keittämistä.
Mullakin tuli ekaksi mieleen, että ehkä peseminen aiheuttaa tuon kulumisen. Itse ostan ihan kaiken tyyppisistä kaupoista, tyyliin H&M, tavaratalon vähän laadukkaammat kuten Jackpot ja sit ns. laatumerkit kuten Gant. Ja ihan samaa laatua ovat, tai ainakaan merkki/hinta ei paljoa ratkaise. Välillä halpakaupan vaate kestää vaikka mitä ja laadukas nuppaantuu ekassa pesussa, välillä taas toisinpäin. Nykyisin lähes kaikki merkit teettävät vaatteensa Aasiassa halvalla, joten merkki ei kerro mitään.
Pesen lähes kaiken paitsi villavaatteet 60-75-90 asteessa nurinperin käännettynä. Meillä vaatteet ovat vielä kirppikselle mennessäänkin erittäin hyvässä kunnossa ja printit halkeilemattomia. Pesukone on 8 vuotta vanha Upo, kuivausrumpua ei ole, vaan kuivatan narulla ulkona. Silitän kaiken paitsi alusvaatteet. Pesuaineena meillä on hajuton Erisan, valko- ja kirjopesuaineet.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:27"]Mullakin tuli ekaksi mieleen, että ehkä peseminen aiheuttaa tuon kulumisen. Itse ostan ihan kaiken tyyppisistä kaupoista, tyyliin H&M, tavaratalon vähän laadukkaammat kuten Jackpot ja sit ns. laatumerkit kuten Gant. Ja ihan samaa laatua ovat, tai ainakaan merkki/hinta ei paljoa ratkaise. Välillä halpakaupan vaate kestää vaikka mitä ja laadukas nuppaantuu ekassa pesussa, välillä taas toisinpäin. Nykyisin lähes kaikki merkit teettävät vaatteensa Aasiassa halvalla, joten merkki ei kerro mitään.
Pesen lähes kaiken paitsi villavaatteet 60-75-90 asteessa nurinperin käännettynä. Meillä vaatteet ovat vielä kirppikselle mennessäänkin erittäin hyvässä kunnossa ja printit halkeilemattomia. Pesukone on 8 vuotta vanha Upo, kuivausrumpua ei ole, vaan kuivatan narulla ulkona. Silitän kaiken paitsi alusvaatteet. Pesuaineena meillä on hajuton Erisan, valko- ja kirjopesuaineet.
[/quote]
Sulla on siis sama pesutapa kuin minullakin, pesuaineita myöten.
Ton Henry Lloydin mallistosta nyt kiinnostuin. Paljon mun tyylisiä neuleita, mekkoja ja housuja. Takeista en tykänny.
http://www.henrilloyd.com/joni-3-4-sleeve-stripe-dress-w45074-fnv? Tuohon mekkoon tykästyin kovasti
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:00"]Pesukoneenne varmaan on ok, kun noinkin uusi. Aika kuumassa peset vaatteita. Mitä niiden pesumerkeissä lukee?
Kuudessakympissä pesen itse vain puuvillaiset pyyhkeet ja vuodevaatteet. Mulla ainakin näyttää joillakin paitapuseroilla olevan vain pesu kolmessakympissä ja sekin hellävarainen pesu (käytän käsinpesuohjelma). Yleensä vaatteet pesen korkeintaan neljässäkympissä.
Serkkuni vinkkasi mulle taannoin valkaisevaksi pyykinpesuaineeksi tämän merkin pesuaineen http://www.vanish.fi/ Mulla se toimi, mutta käytän tosiaan vain täysin valkoisille.
-5-
[/quote]
Pesen joo, kun mulle on joskus opetettu että tappaa pöpöt sun muut ja oudot hajutki irtoo tossa asteessa. Mummolla oli tapana keittää vaatteet... en tiedä kestäiskö nykypäivänä enää keittämistä.
[/quote]
Mitä vaatteiden pesumerkinnät antavat pesuohjeeksi? Kaikki materiaalit eivät kestä kuuttakymppiä. Mummosi aikaan varmasti sekä vaatteiden materiaalit että pesutavat olleet erilaisia, mutta tuskin hänkään on vaikka silkki- tai villavaatteita keittänyt.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:00"]Pesukoneenne varmaan on ok, kun noinkin uusi. Aika kuumassa peset vaatteita. Mitä niiden pesumerkeissä lukee?
-5-
[/quote]
[/quote]
Mitä vaatteiden pesumerkinnät antavat pesuohjeeksi? Kaikki materiaalit eivät kestä kuuttakymppiä. Mummosi aikaan varmasti sekä vaatteiden materiaalit että pesutavat olleet erilaisia, mutta tuskin hänkään on vaikka silkki- tai villavaatteita keittänyt.
[/quote]
En kyllä pesisi itsekään silkki tai villavaatteita niin korkeissa asteissa. Varmaan useimmissa on merkintä 40 asteesta, täytyy myöntää että olen ollut aika laiska seuraamaan pesuohjeita. Vaikka pitäisi tietysti. Joskus aikoinaan jaksoin hetken yrittää, mutta turhautti pestä vajaita koneellisia 30asteen pesuja.
Kalliiden ja minulle erityisten vaatteideni pesuohjeita olen kuitenkin seurannut aina.
Kuivausrumpua käyttämällä saa myös helposti vaatteet pilattua. Liian kuumassa kuivaamalla esimerkiksi villaa sisältävät voivat kutistua.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:31"]Missä liikkeissä tähän asti olet asioinut?
Ostan vaatteeni pääosin näistä liikkeistä: Your Face, Zaida, Aleksi 13 ja Esprit.
[/quote]Espritillä on nykyään huonoa laatua.
[/quote]
Se itseasiassa totta, että viimeisimmän parin vuoden aikana on tullut 2-3 huonoa ostosta.
40 asteessa hajusteettomalla pesuaineella pestynä vaatteisiin pinttyy hiljalleen tunkkainen haju bakteerien vuoksi (hajusteet peittävät bakteerien hajun), joten pesen myös 40 asteen pyykiksi merkatun 60 asteessa ja kaikki vaatteet ovat tämän kestäneet.
Jep. Olen kyllä tietoinen villa- ja silkkivaatteiden pesutavasta ja mitä liian kuuma pesu niille teettää.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:54"]40 asteessa hajusteettomalla pesuaineella pestynä vaatteisiin pinttyy hiljalleen tunkkainen haju bakteerien vuoksi (hajusteet peittävät bakteerien hajun), joten pesen myös 40 asteen pyykiksi merkatun 60 asteessa ja kaikki vaatteet ovat tämän kestäneet.
[/quote]
Samalla periaatteella minäkin olen vaatteeni pessyt. Sillä en tietääkseni ole pilannut vaatteitani, vaan laadussa on ollut vikaa; milloin reunus purkaantuu, saumaan ilmestyy reikä, tai paidat nukkaantuvat.
Sori, tässä siis linkki siihen tarkoittamaani valkaisevaan pesuaineeseen http://www.vanish.fi/tuotteet/vanish-oxi-action-crystal-white/vanish-crystal-white-jauhe
-5-