Mitä mieltä olette "vapaasta synnytyksestä" eli raskaus ja synnytys ilman nykylääketieteen apuja?
Ts. Myös Villiraskaus.
Ei neuvolakäyntejä, ei ultraääntä, vain intuitiivista vauvan seurantaa. Synnytys kotona, ilman kivunlievitystä koska kehossa itsessään on jo kipua lieventäviä mekanismeja . Jotkut äidit saattavat syödä istukan synnytyksen jälkeen, väitettyjen terveysvaikutusten vuoksi.
Tunnetteko ketään kyseisellä tavalla toimivaa?
Kommentit (686)
Jos ei usko lääketieteeseen niin kannattaa raskaana olevan tehdä varmuuden vuoksi testamentti jos asiat menevät huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni lapsilisiä ei saa, jos ei ole neuvolan kirjoissa. Sota aikana moni voi joutua tahtomattaan tällaiseen tilanteeseen, että omin avuin on selvittävä.
Ei pidä paikkaansa, saa kyllä. Tukien saamiseen ei tarvita muuta kuin todistus raskaudesta (voi käydä esim yksityislääkärillä) ja synnytksen jälkeinen lopputarkastus (äidille). Neuvolassa ei ole pakko kenenkään käydä.
Mulla ei ehkä olis kumpaakaan lasta, jos en olis synnyttänyt sairaalassa.
Ihan kilipää touhua tuollainen. Raskaus ei ole mitään sankarileikkiä. Leikkikää sitä sitten lastenne kanssa myöhemmin.
Joo mieskin ihmetytti tää villiraskaus Eveliina jonka lapsi kuoli ennenaikaisessa synnytyksessä, hoidettiin siis sektiolla lopuksi. Sanoi että se on sitä elämää ja elämä kantaa. Mutta kun olikin omasta hengestä kyse niin kyllä mentiin sairaalaan ja sektioon. Eikö tuossa ajatusmaailmassa olisi pitänyt antaa elämän viedä se omakin henki? Että se on sitä elämää? Eli ei kuitenkaan ole ihan sama asia kun omaa vointia voi kuulostella ja hakeutua hoitoon kun ei kestä mutta lapsen kanssa vaan luotetaan elämään. Kun se sikiö tai vauva ei osaa kertoa olostaan. Eli sikiö on maaginen olento mutta samaan aikaan ei kuitenkaan mitenkään erikoinen tai taistelun arvoinen. On jotenkin niin ristiriitaista sanomaa ettei pysy ajatuksen perässä. Kyllä itsekin uskon naisen itsemääräämisoikeuteen ja päätäntävaltaan koska vauva siellä naisen kehossa on, mutta tämä elämän käsiin antaminen on jotenkin niin laiskan ihmisen hommaa.
Tässä euforian tavoittelussa on karmea puoli: vastuuvapautus. Eve ja Nordin eivät ole terveydenhuollon ammattilaisia ja tuovat sen esille. Jos noiden metodeja noudattaa ja käykin hassusti,niin siinä on vastuu vain yksilöllä. Onko siihen varauduttu ihan oikeasti,että vauva voi vammautua/kuolla ja äitikin laitetaan samaan arkkuun? Ohiksena tää Palviainen : ultraäänitutkimus aiheuttaa vasenkätisyyttä ja ihan hyvin voi isä paperihylsyllä kuunnella sikiön sydämen äänet jne. Ja YouTubesta voi itse opiskella synnytysvideoita katselemalla.
En tajua. Sairaalassa saa synnyttääkin ihan ilman lääkkeitä jos kaikki sujuu normaalisti. Yleensä raskaana oleva haluaa sekä itsensä että lapsen jäävän kokemuksesta henkiin, mutta ilmaisesti näitä vaaroja rakastavia sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuollainen toiminta halveksii kaikkia aiempia sukupolvia, kun naisella ei ollut mahdollisuutta nykyteknologiaan, vaan kaikki meni luomuna ja intuitiona. Kuinka monen naisen on tarvinnut kärsiä ja kuolla, että ihmiskunta on ehtinyt kehittymään siihen pisteeseen, missä nyt olemme. Varmasti se torpan emäntä olisi kiljuen mennyt sairaalaan synnyttämään saunan sijaan.
Ja ei vaan aiempia sukupolvia vaan ihan nykyajankin odottavia äitejä esim kehitysmaissa missä eivät saa apua ja hoitoa paljonkaan. Tietenkään en ole mikään asiantuntija tähän liittyen, mutta veikkaan kyllä monessa maassa (Afrikassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa ainakin) olevan monta jonkun syrjäkylän tai slummin naista tai jopa alaikäistä tyttöä jota ei tarkasteta tai tutkita raskauden aikana ja joutuvat synnyttämään kotona. Katsoin joskus dokumentin afrikkalaisesta tytöstä joka synnytti kotona syrjäkylässä ja lapsi kuoli. Repesi itse pahasti ja valui verta, mutta hänen piti itse pelastaa itsensä ja lähteä kaupunkiin apua saamaan. Käveli ensin ainakin 10 km tien varteen josta bussi vei sairaalaan. Joku ei olisi pystynyt siihen ja olisi kuollut. Näitä tyttöjä oli siellä osasto täynnä. Oikeastaan monessa maassa on varmaan suuria puutteita terveydenhoidossa ja ainakaan köyhät eivät sitä saa. Monet maat myös täynnä lapsia joilla esim isompi kasvain ja vanhemmilla ei ole varaa sitä leikkauttaa tai jopa sen maan tai kaupungin terveydenhoito ei pysty tekemään niin vaativaa leikkausta. Jos miettii tätä kaikkea niin on minusta loukkaus kaikkia äitejä ja lapsiakin kohtaan jotka eivät lääkäriin pääse jos leikkii täällä ja samalla uhraa lapsensa hyvinvoinnin. Tuonkin iltalehden vai ilta-sanomien (en nyt muista kumpi) artikkelin nainen menetti itse lapsensa oman hölmöilynsä takia.
Olen eri, mutta on vähän loukkaavaa noita tyttöjä kohtaan sekin, että sinä loukkaannut heidän puolestaan.
Voit alkaa kuukausilahjoittajaksi ja tukea kehitysmaiden naisten terveydenhuoltoa - tai vielä parempaa, tyttöjen koulutusta. Koulutetut tytöt harvoin joutuvat lapsiavioliittoihin. Maailmassa on niin paljon muutakin, mitä voit tehdä kuin kihistä kiukusta näiden tyttöjen puolesta sellaisten valintojen vuoksi, joista nämä tytöt eivät tiedä mitään.
Minusta taas on hyvä jos joku edes näkee sen kaiken mitä kehitysmaissa joutuvat naiset käymään läpi. Tuskin kukaan tyttö nyt valitsee sitä ettei saa terveyden hoitoa tai haluaa synnyttää siellä syrjäkylässä jos vaan olisi mahdollista valita toisin. Kyllä moni tyttö varmaan tietää, että esim sairaala olisi parempi paikka, mutta sinne pääsy tai maksut yms eivät onnistukaan. En ymmärrä mitä pahaa joku näkee tässäkin, että joku ns avaa silmänsä asioille.
Edelleen: niille kehitysmaan tytöille on ihan sama, kuinka joku jossain 10 000 km päässä synnyttää. Joten joko oikeasti auttakaamme heitä, tai sitten jätetään tämä jeesustelu ja heidän käyttämisensä oman mielenpahoituksen välineenä.
Vierailija kirjoitti:
En tajua. Sairaalassa saa synnyttääkin ihan ilman lääkkeitä jos kaikki sujuu normaalisti. Yleensä raskaana oleva haluaa sekä itsensä että lapsen jäävän kokemuksesta henkiin, mutta ilmaisesti näitä vaaroja rakastavia sitten on.
Nykyään vaaditaan lähes aina kaikki mahdolliset kivunhoitomuodot kuten epiduraalipuudutus. Onko se enää luonnonmukaista synnyttämistä voi vaan kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä euforian tavoittelussa on karmea puoli: vastuuvapautus. Eve ja Nordin eivät ole terveydenhuollon ammattilaisia ja tuovat sen esille. Jos noiden metodeja noudattaa ja käykin hassusti,niin siinä on vastuu vain yksilöllä. Onko siihen varauduttu ihan oikeasti,että vauva voi vammautua/kuolla ja äitikin laitetaan samaan arkkuun? Ohiksena tää Palviainen : ultraäänitutkimus aiheuttaa vasenkätisyyttä ja ihan hyvin voi isä paperihylsyllä kuunnella sikiön sydämen äänet jne. Ja YouTubesta voi itse opiskella synnytysvideoita katselemalla.
Kumpikin tekee rahaa sillä, että mahdollisimman moni saisi mahdollisimman huonoa hoitoa.
Nordinilla ainakin juristi häärää ahkerasti, eiköhän Rüterkin ole ymmärtänyt varmistaa vastuuvapauden ammattilaiselta.
Vastenmielisempää toimeentulon lähdettä en äkkiä keksi.
Villi tai luonnonmukainen synnytys on ok jos on valmistautunut omaan tai syntyvän lapsensa kuolemaan henkisesti. Luonnossa asiat eivät mene aina parhain päin mutta sen katsotaan olevan tavallinen asia. Ehkä suomalaiset ja muut ovat vieraantuneet luonnosta kun kuolemaan ei olla henkisesti valmistauduttu. Jälkikäteen oliis helpompi käsitellä asiaa jos mahdolliset riskit on käyty läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vaaditaan lähes aina kaikki mahdolliset kivunhoitomuodot kuten epiduraalipuudutus. Onko se enää luonnonmukaista synnyttämistä voi vaan kysyä.
Luonnonmukaista on myös synnyttävän äidin kuolema ja vammaisen vauvan jättäminen susien syötäväksi.
Rai5kaaminen on täysin luonnollista myös.
Sekopäistä touhua jättää neuvolakäynnit ja raskauden seuranta pois. Synnytys on ennalta arvaamaton, joten ei voi tietää mitä komplikaatioita mahdollisesti on tulossa. Mieluummin sairaalassa kuin kotona.
Jos olsiin synnyttänyt kotona esikoinen ja kuopus olisivat kuolleet. Tehohoitoon joutivat heti synnytyksen jälkeen.
kolmen äiti
Todella sairasta ja vastuutonta touhua. Pitäisi toimittaa johonkin hoitoon nämä äidit, jotka viis veisaavat vatsassaan olevan vauvan turvallisuudesta. Jossain köyhän maan bambumajassa synnyttävään naiseen on asiaa turha verrata. Totta hitossa se bambumajassa asuva nainen valitsisi sairaalasynnytyksen jos se vain olisi mahdollista. Jokaiselle henkisesti tasapainoiselle vanhemmalle mikään muu ei ole tärkeämpää kuin oman lapsen henki. Meidän pitäisi olla kiitollisia siitä, että elämme yhteiskunnassa, jossa esimerkiksi ahdingossa olevan vauvan ei tarvitse kuolla kohtuun. Siihen että tilanne on näin hyvä on kulunut vuosikymmeniä ahkeraa työtä.
Ja sitten jos synnytys eteneekin niin, että äidin oma henki on vaarassa, niin jopas sitten on kiire sairaalaan... voi luoja miten narsistista touhua! Että lapsen henki on vähempiarvoisempi kuin oma?! Jos kerran on niin villiä, niin äidin pitäisi kärsiä yhtä lailla ja kuolla pois synnytyskomplikaatioon yhtä lailla.
Oli aika yllätys löytää entinen koulukaveri tuolta kohkaamasta kui voimaantumisretriitti oli ihan best. Tarkemmin tutkittuani tää tyyppi on nyt Zinzinosta messuaja myös🙈
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi tuttava on tätä kansaa. Ei toki ihan niin ääripäätä kuin esim. Nordin.
Hän synnytti juuri viime viikolla neljännen lapsen kotonaan, pelkästään lapsen isä apuna. Oli kuulema tosi voimaannuttava ja rakkauden täyteinen kokemus. Ei kuulema mikään synnytys ole ollut noin helppo ja kivuton.Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että liian helposti puututaan synnytyksen kulkuun lääkkeellisesti sen sijaan että annettaisiin hormonejen hoitaa homma. Kun synnytyksen kulkuun puututaan paljon ulkopuolisten tekijöiden kautta, ei itse synnytyshormoneille jää tilaa. Toki me ollaan tähän totuttu ja monelle on vieras ajatus että synnytys etenis omalla painolla, omaa kehoa kuunnellen, ilman jatkuvaa tarkkailua ym.
Eli itse olen sitä mieltä että tässä ideologiassa on pointtinsa, ja ihan hyviäkin juttuja, mutta aivan liian pitkällehän tuo on viety. Olen itse perehtynyt jonkin verran asiaan, ja olen sieltä paljon vinkkejä ja hyvää näkökulmaa saanut itselleen, mutta todella paljon myös negatiivista ja jopa vaarallista toimintaa.
Tämä juuri. Tuntuu, että meillä on kaksi ääripäätä ja se tavallinen, kroppaansa ja synnytykseen luottava nainen on kadonnut kokonaan siitä välistä.
Synnytys on saatu näyttämään hengenvaaralliselta tilanteelta, josta ei selviä ilman kirurgeja vaikka se on luonnollinen tilanne ja naiselle prhaimmillaan eheyttävä ja voimaannuttava kokemus.
Jotenkin täytyisi saada palattua siihen keskitielle, pois ääripäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa olisi henki lähtenyt luomusynnytyksessä.
Raskaus oli normaali ja alatiesynnytys.Ennen aikoina synnytys oli nuorten naisten yleinen kuolinsyy.
Yleisin kuolinsyy oli synnytykseen liittyvä infektio. Tärkein yksittäinen synnytysturvallisuutta lisäävä asia on ollut antibioottien keksiminen.
Tämä on vain yksi kohta. Se ei silti poista sitä asiaa, että on edelleenkin muitakin syitä mihin synnytyksessä voi kuolla.
Niinpä, synnytys on EDELLEEN naisen elämän riskialttein yksittäinen tapahtuma.
Ei ole enää nykyään. Synnytyskuolemia on 1-7 tapausta vuodessa. Naisen elämässä isompi uhka on kertoa puolisolle eroaikeista. Keskimäärin 15 naista tapetaan vuodessa sellaisessa tilanteessa.
Vaietaanko niistä "epäonnistuneista"kotisynnytyksistä? Siis ihan oikeasti tuoda niitäkin esille vastavuoroisesti. Toi istukkasmoothie-kerho tuo esille vain niitä kauheuksia mitä sairaalassa on tapahtunut 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vaietaanko niistä "epäonnistuneista"kotisynnytyksistä? Siis ihan oikeasti tuoda niitäkin esille vastavuoroisesti. Toi istukkasmoothie-kerho tuo esille vain niitä kauheuksia mitä sairaalassa on tapahtunut 🤔
Aika moni varmaan kuitenkin valitsee sairaalan siinä vaiheessa, kun homma alkaa mennä pieleen. Tiedän itsekin yhden.
Ja juu, niitä kertomuksia ei kelpuuteta vapaasynnytys-blogiin tai Eveliinan instaan.
Ja muistetaanpa vielä kaikki: ei kiroilua 😇😇😇