Mitä mieltä olette "vapaasta synnytyksestä" eli raskaus ja synnytys ilman nykylääketieteen apuja?
Ts. Myös Villiraskaus.
Ei neuvolakäyntejä, ei ultraääntä, vain intuitiivista vauvan seurantaa. Synnytys kotona, ilman kivunlievitystä koska kehossa itsessään on jo kipua lieventäviä mekanismeja . Jotkut äidit saattavat syödä istukan synnytyksen jälkeen, väitettyjen terveysvaikutusten vuoksi.
Tunnetteko ketään kyseisellä tavalla toimivaa?
Kommentit (686)
Vierailija kirjoitti:
Minulla esikoisen raskaus ja synnytys olivat molemmat tosi helppoja joten yhtään hipimpi olisi voinutkin keksiä alkaa villeilemään toisen raskauden myötä. Onneksi järki-ihmisenä kävin kuitenkin normaalisti ultrissa sillä sieltä löytyi yllättäen täysin entinen istukka. Jos tämä olisi jäänyt huomaamatta ja olisin synnyttänyt kotona, olisimme sekä minä että vauva sinne kotiin myös kuolleet synnytyksen käynnistyessä ja istukan repeytyessä irti. Maria Nordin tietty siirsi oman etisen istukkansa ajatuksenvoimalla, itse en ollut niin etevä.
Sekö sillä jalkojen välistä roikkuukin, luulin että ananas!
https://www.instagram.com/p/CPP2ul1BnlT/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuollainen toiminta halveksii kaikkia aiempia sukupolvia, kun naisella ei ollut mahdollisuutta nykyteknologiaan, vaan kaikki meni luomuna ja intuitiona. Kuinka monen naisen on tarvinnut kärsiä ja kuolla, että ihmiskunta on ehtinyt kehittymään siihen pisteeseen, missä nyt olemme. Varmasti se torpan emäntä olisi kiljuen mennyt sairaalaan synnyttämään saunan sijaan.
Ja ei vaan aiempia sukupolvia vaan ihan nykyajankin odottavia äitejä esim kehitysmaissa missä eivät saa apua ja hoitoa paljonkaan. Tietenkään en ole mikään asiantuntija tähän liittyen, mutta veikkaan kyllä monessa maassa (Afrikassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa ainakin) olevan monta jonkun syrjäkylän tai slummin naista tai jopa alaikäistä tyttöä jota ei tarkasteta tai tutkita raskauden aikana ja joutuvat synnyttämään kotona. Katsoin joskus dokumentin afrikkalaisesta tytöstä joka synnytti kotona syrjäkylässä ja lapsi kuoli. Repesi itse pahasti ja valui verta, mutta hänen piti itse pelastaa itsensä ja lähteä kaupunkiin apua saamaan. Käveli ensin ainakin 10 km tien varteen josta bussi vei sairaalaan. Joku ei olisi pystynyt siihen ja olisi kuollut. Näitä tyttöjä oli siellä osasto täynnä. Oikeastaan monessa maassa on varmaan suuria puutteita terveydenhoidossa ja ainakaan köyhät eivät sitä saa. Monet maat myös täynnä lapsia joilla esim isompi kasvain ja vanhemmilla ei ole varaa sitä leikkauttaa tai jopa sen maan tai kaupungin terveydenhoito ei pysty tekemään niin vaativaa leikkausta. Jos miettii tätä kaikkea niin on minusta loukkaus kaikkia äitejä ja lapsiakin kohtaan jotka eivät lääkäriin pääse jos leikkii täällä ja samalla uhraa lapsensa hyvinvoinnin. Tuonkin iltalehden vai ilta-sanomien (en nyt muista kumpi) artikkelin nainen menetti itse lapsensa oman hölmöilynsä takia.
Olen eri, mutta on vähän loukkaavaa noita tyttöjä kohtaan sekin, että sinä loukkaannut heidän puolestaan.
Voit alkaa kuukausilahjoittajaksi ja tukea kehitysmaiden naisten terveydenhuoltoa - tai vielä parempaa, tyttöjen koulutusta. Koulutetut tytöt harvoin joutuvat lapsiavioliittoihin. Maailmassa on niin paljon muutakin, mitä voit tehdä kuin kihistä kiukusta näiden tyttöjen puolesta sellaisten valintojen vuoksi, joista nämä tytöt eivät tiedä mitään.
Minusta taas on hyvä jos joku edes näkee sen kaiken mitä kehitysmaissa joutuvat naiset käymään läpi. Tuskin kukaan tyttö nyt valitsee sitä ettei saa terveyden hoitoa tai haluaa synnyttää siellä syrjäkylässä jos vaan olisi mahdollista valita toisin. Kyllä moni tyttö varmaan tietää, että esim sairaala olisi parempi paikka, mutta sinne pääsy tai maksut yms eivät onnistukaan. En ymmärrä mitä pahaa joku näkee tässäkin, että joku ns avaa silmänsä asioille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuollainen toiminta halveksii kaikkia aiempia sukupolvia, kun naisella ei ollut mahdollisuutta nykyteknologiaan, vaan kaikki meni luomuna ja intuitiona. Kuinka monen naisen on tarvinnut kärsiä ja kuolla, että ihmiskunta on ehtinyt kehittymään siihen pisteeseen, missä nyt olemme. Varmasti se torpan emäntä olisi kiljuen mennyt sairaalaan synnyttämään saunan sijaan.
En sanoisi niinkään. Tiedän tapauksia vuosikymmenten takaa jossa äiti on käynyt muutaman ensimmäisen lapsensa synnyttämässä sairaalassa mutta sitten kokemuksen karttuessa synnytyspaikaksi on vaihtunut oma sauna.
Olen itse syntynyt 1960-luvun alkupuolella ja äitini kertoi, että silloin synnyttäjät olivat samassa huoneessa. Synnyttäjien piti pysyä pedeissään koko synnytyksen ajan. En yhtään ihmettele, jos joku on halunnut jatkossa synnyttää omassa saunassa, siellä sai sentään liikkua.
Transfobiaa, mis- ja disinformaatiota, terveyshuuhaata, messiaskompleksia, täydellistä ymmärtämättömyyttä ihmiskehon toimimasta, lääketieteestä, historiasta ja yhteiskunnista... Kyllä on hieno soppa keitetty. Toivottavasti herkässä tilassa olevat mammat jotka raskaushormonipärinöissään haluavat lapselleen pelkästään hyvää, eivät lankea tämmöiseen kukkuun. Ja jos lankeavat, ymmärtävät oman vastuunsa asioista jos ja kun jotain menee pieleen. Kuolemia, vammautumisia ja inhimillistä kärsimystä tästä sonnasta on seurannut ja tulee seuraamaan. Vain rahan ja statuksen tähden. Häpeäisitte.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut lapsen sairaalassa. Kaikki meni muuten hyvin, mutta kipeät supistukset olivat tehottomia ja avautuminen pysähtyi. Huolena oli, että kohtu on myös lihas ja väsähtää aikanaan. Oksitoonilla laitettiin vauhtia avautumiseen.
En tiedä miten olisi käynyt, jos eteneminen olisi pysähtynyt... Nyt vain varpaat sinersivät synnyttyään.
Ja joku voi väittää, että liikunnalla olisi voinut nopeuttaa avautumista... Ei muuten auttanut. Liikuin koko ajan.
Minulla pysähtyi kokonaan 5cm vaikka kokeiltiin liikkua ja suihkua ja kotona olin niin pitkään kun mahdollista . Sairaalassa meni 2vrk ennenkuin todettiin että valmista ei tule eikä supistuksia saatu aikaiseksi millään enää. Leikkurissa totesivat että kohtu oli aivan väsynyt ja vauva tuplaten vikatarjonnassa nuora kaulassa. Eipä kotona ois elävää vauvaa saatukaan kun ei se sairaalassakaan tullu luonnontietä. Ei tuossakaan mikään kertonut alunperin että vikaan menee, normaalisti lähti käyntiin ja avautumaan vaikkei sitten onnistunutkaan ja salissa tekivät töitä kohtuni kanssa. Vauvan syke oli vahva ja vasta lopussa alko näyttää ahdingon merkkejä jolloin lähdettiin leikkuriin. Onneksi syntyi hyvin virkeä ja kovaääninen mukula kaikesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän pöyristyneenä luin tuon otsikon ja ingressin Iltalehdestä tästä naisesta, joka asiaa nyt lehdessä hehkuttaa. Koska juttu oli maksullinen, en päässyt sitä lukemaan, mutta googlailin muuten hieman. Yllätys, yllätys, tämä villi raskaus, villi synnytys ja villi naiseus hömppä on bisnestä, jota tekee tämä "ei sotealan koulutusta omaava" ihminen, joka tarjoaa tukea "naisena muille naisille". Just joo.
Pöyristyttävää myös se, että vauvalla oli rakennepoikkeama, jonka vuoksi mahdollisuudet jäädä eloon edes lääketieteen avulla olis ollu olemattomat. Pelotteluotsikko siis kyseessä.
Uskoako, eihän lähteenä voi olla kuin villiraskauskurssittaja-yrittäjä itse 💡
Lapsen menettäminen on aina tragedia, ja jos sen on vielä itse aiheuttanut, ei varmasti ole helppo myöntää.
Tämä tuli minullekin mieleen. Halusi villin raskauden ja synnyttämisen, jonka takia avun saaminen viivästyi ja lapsi kuoli. Siinä joko voi myöntää aiheuttaneensa lapsen kuoleman itse tai sitoutua kaikin voimin ideologiaan, joka antaa jotenkin vapautuksen syyllisyydestä. Mitäänhän en tuon henkilön tarinasta tiedä kuin mitä olen täältä lueskellut, mutta voisin hyvinkin kuvitella, että näin se voisi mennä. Helpompaa selittää itselleen ja muille, että lapsi ei olisi muutenkaan jäänyt henkiin kuin myöntää, että huuhaahan hurahtaminen johti lapsen kuolemaan. Ja sitten jos asialla saa vielä huomiota, ihailua ja materiaalista hyvää, niin sehän on vain omiaan vahvistamaan itse hankittua harhaa. En kyllä sinänsä ihmettele. Itse varmaan vaipuisin psykoosiin, jos lapselleni tapahtuisi jotain. Varmaan mikä vain mikä helpottaa, niin tuntuu oikealta ja hyvältä.
Siitä vaan vapaasti porsimaan, lisää lapsia tähän yhteiskuntaan. Ja jos vammainen/epämuodostunut, niin helppo lopettaa heti alkuunsa. Kuuluu tähän ideologiaan.
Vierailija kirjoitti:
En kauheasti mitään. Tavallaan ymmärrän sen. Nykyään esim. synnytykseen puututaan liian herkästi ja käynnistetään synnytykset lähes rutiinilla viikoilla 41+5. Se on tarpeetonta ja aiheuttaa turhaa kipua.
Itse en kuitenkaan uskaltaisi toteuttaa tuollaista. Haluaisin tietää mahdollisista sairauksista ja vammoista etukäteen, jotta osaisin valmistautua. Haluaisin myös lääkärien tekevän kaikkensa, jos vauvalla tai minulla olisi hätä.
Ei pidä paikkaansa. Lapsen olisi turvallisinta syntyä viikolla 39 ja kun viikko 40 on täynnä alkavat riskit kasvaa roimasti niin lapselle kuin äidille.
Ruotsissa tehtiiln pari vuotta sitten tutkimusta siitä että käynnistetään osalle kun viikko 41 täyttyy ja osalle vasta myöhemmin. Tutkimus lopetettiin kun viisi (5) lasta kuoli kohtuun.
Huostaanotto. Vauva ei ole lelu eikä äidin oikkujen väline.
Vapaa synnytys pitää tehdä luonnossa ollakseen oikeasti vapaata. Esimerkiksi aarniometsää, erämaassa tai tunturin laella, jossa saa yhteyden alkuvoimaiseen luontoon
Vierailija kirjoitti:
Vapaa synnytys pitää tehdä luonnossa ollakseen oikeasti vapaata. Esimerkiksi aarniometsää, erämaassa tai tunturin laella, jossa saa yhteyden alkuvoimaiseen luontoon
Näin se vain on! Parempi ja luonnollisempi vaihtoehto Big Pharma -synnytyssairaaloiden sijaan.
Tiedän itsekin yhden tapauksen jossa nuori jo lapsia saanut äiti mietti kotisynnytystä. No sitten loppuraskaudesta istukka irtosi ja veren vuotoa paljon. Kiireellä hätäsektio ja vauva pelastui sekä äitikin. Äiti teholla ja vauva pitkään sairaalassa myös. Ambulanssin matka pitkä ja ei ollut kyllä yhtään selvää miten käy. Näin varmasti muuttuu ajatukset kotona synnyttämisestä. Ainakin itsellä kyllä vaikuttaisi ajatuksiin. Toinen tilanne on sellainen missä eräs äiti sai veritulpan ja kuoli matkalla sairaalaan sekä lapsi myös kuoli. Oli jo liikaa matkaa (noin 120 km maaseudun melko huonoa tietä) sairaalaan. Mietin monesti miten joku uskaltaa odottaa lasta jossain Lapissa tms paikassa missä jokin tavallinenkin synnytys voi tulla niin äkkiä, että lapsi syntyy matkalle tai sitten puhumattakaan hätätilanteesta. Tietysti tuolla on kaikilla pitkä matka avun saantiin silti ja ei vaan odottavilla.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimet on myös syytä jättää pois, ettei vauva saa säteilyä synnytyksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimet on myös syytä jättää pois, ettei vauva saa säteilyä synnytyksen aikana.
Turvallinen säteilyvaara etäisyys on minimissään 6 km lähimmästä tiestä.
Nykylääketiede on saatavilla mutta onhan jokaisella oikeus siitä kieltäytyäkin. Itse en missään nimessä ottaisi ns. vapaata synnytystä, raskaus ja synnytys ovat olleet hyvinkin korkealla naisten ennenaikaisen kuolleisuuden aiheuttajien listalla.
Toinen lapsemme menehtyi istukan irrottua matkalla sairaalaan. Ilman nopeaa apua ja lääketiedettä olisin myös minä menehtynyt. Tutkimukset, sairaala, lääkärit ja keskustelut hoitajien kanssa aittoivat minut läpi kolmannen raskauden. Halusin sairaalaan hyvissä ajoin ennen synnytystä ja onneksi toivetta i kuunneltiin.
En siis koskaan olisi harkinnut raskautta ja synnytystä ilman siihen kuuluvia tutkimuksia ja lääketieteen muuta apua. En ensimmäisen raskauden aikana, mutta keskimmäinen raskaus vahvisti tämän kaiken. Lääketiede ei voinut pelastaa lastamme, mutta pelasti minut. Ilman lääketieteen apua ja tukea meillä ei myöskään olisi kolmatta lasta. <3
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsen kuoleman aiheuttaminen tosin saattaa olla jotain sellaista, ettei sitä kykene itselleen myöntämään ja ihminen sekoaa vielä pahemmin noihin huuhaa-piireihin, ettei vaan tarvitse kohdata todellisuutta ja kantaa omaa vastuutaan tapahtuneista.
En ole ajatellut tätä tältä kantilta aiemmin. On ideologian sokaisema. Tuosta kuplasta ei varmaan hevillä päästä.
Mun yksi tuttava on tätä kansaa. Ei toki ihan niin ääripäätä kuin esim. Nordin.
Hän synnytti juuri viime viikolla neljännen lapsen kotonaan, pelkästään lapsen isä apuna. Oli kuulema tosi voimaannuttava ja rakkauden täyteinen kokemus. Ei kuulema mikään synnytys ole ollut noin helppo ja kivuton.
Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että liian helposti puututaan synnytyksen kulkuun lääkkeellisesti sen sijaan että annettaisiin hormonejen hoitaa homma. Kun synnytyksen kulkuun puututaan paljon ulkopuolisten tekijöiden kautta, ei itse synnytyshormoneille jää tilaa. Toki me ollaan tähän totuttu ja monelle on vieras ajatus että synnytys etenis omalla painolla, omaa kehoa kuunnellen, ilman jatkuvaa tarkkailua ym.
Eli itse olen sitä mieltä että tässä ideologiassa on pointtinsa, ja ihan hyviäkin juttuja, mutta aivan liian pitkällehän tuo on viety. Olen itse perehtynyt jonkin verran asiaan, ja olen sieltä paljon vinkkejä ja hyvää näkökulmaa saanut itselleen, mutta todella paljon myös negatiivista ja jopa vaarallista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Transfobiaa, mis- ja disinformaatiota, terveyshuuhaata, messiaskompleksia, täydellistä ymmärtämättömyyttä ihmiskehon toimimasta, lääketieteestä, historiasta ja yhteiskunnista... Kyllä on hieno soppa keitetty. Toivottavasti herkässä tilassa olevat mammat jotka raskaushormonipärinöissään haluavat lapselleen pelkästään hyvää, eivät lankea tämmöiseen kukkuun. Ja jos lankeavat, ymmärtävät oman vastuunsa asioista jos ja kun jotain menee pieleen. Kuolemia, vammautumisia ja inhimillistä kärsimystä tästä sonnasta on seurannut ja tulee seuraamaan. Vain rahan ja statuksen tähden. Häpeäisitte.
Juuri näin. En voisi itse sanoa paremmin. Kiitos
Minulla esikoisen raskaus ja synnytys olivat molemmat tosi helppoja joten yhtään hipimpi olisi voinutkin keksiä alkaa villeilemään toisen raskauden myötä. Onneksi järki-ihmisenä kävin kuitenkin normaalisti ultrissa sillä sieltä löytyi yllättäen täysin entinen istukka. Jos tämä olisi jäänyt huomaamatta ja olisin synnyttänyt kotona, olisimme sekä minä että vauva sinne kotiin myös kuolleet synnytyksen käynnistyessä ja istukan repeytyessä irti. Maria Nordin tietty siirsi oman etisen istukkansa ajatuksenvoimalla, itse en ollut niin etevä.