Onko totta, että ihmisiä asuu jopa alle 30 neliön kopeissa?
Enkä nyt puhu vangeista. Kuulostaa kyllä epäinhimilliseltä.
Kommentit (180)
Kuten sanottua jos siivouskopissa vaan nukkuu ja käyttää kaupunkia olohuoneena niin siinä tuskin on isompaa ongelmaa. Iso ongelma tulee siinä kohtaa kun tulee koronan kaltaisia liikkumisrajoituksia jolloin siellä siivouskopissa on pakko viettää pitempiä aikoja. Sama voi aiheutua esim. muustakin sairaudesta tai elämänmuutoksesta.
Itse olen asunut tuollaisessa miniyksiössä opiskeluaikana ja silloin se ajoi asiansa, mutta nyt aikuisena työelämässä olevana tilava kaksio on ehdottomasti minimi jossa voi elää ihmisen arvoista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun työttömänä 46 neliön kaksiossa. Kyllähän tämäkin melko pieneltä tuntuu. Keskustaankin on yli 2 km matkaa. En voisi kuvitella asuvani pienemmässä. Nyt olen katsellut isompaa lähempää keskustaa.
Yli 2km? Tuon kävelee hetkessä.
Oletko ajatellut laihduttamista sen sijaan että hommaisit uuden kämpän?
On mulla onneksi kauppa 200 m päässä ja pari isompaa kilometrin matkan takana. Keskustassa on kuitenkin se kaikki muu shoppailu, ravintolat, virastot ja tapahtumat. Sinne menee bussillakin 20 minuuttia. Siksi olen etsimässä uutta asuntoa keskustasta.
Minulle koti on koti, jossa viihdyn, ei kämppä tai nukkumapaikka. Myös joskus kutsun kavereita, pitää olla heillekin tilaa.
En vaan voi millään kuvitella huonetta johon mahtuu sänky ja tietokonepöytä viihtyisäksi kodiksi.
20 neliön tai alle oleva huone on sellaisessa elämänvaiheessa sopiva kun miltei kaikki elämä ja kiinnostuksenkohteet ovat muualla.
En ole itsekään sisustajatyyppi, mutta jotain huonekaluja ja kodinomaisia tavaroita pitää kotiin mahtua.
Ei tarvitse olla hienoa, mutta kodikasta.
Eikä niin, että koko ajan törmäilee johonkin tai lyö varpaansa.
Tai kahden askeleen jälkeen tulee seinä vastaan.
Minulle tulisi kyllä sellitunnelma siellä.
Eläimetkin kiertävät ympäri liian ahtaissa häkeissään, miksi sitten ei ihminen.
Ei silloin tietty haittaa jos viihtyy asunnossaan hereillä noin tunnin päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle koti on koti, jossa viihdyn, ei kämppä tai nukkumapaikka. Myös joskus kutsun kavereita, pitää olla heillekin tilaa.
En vaan voi millään kuvitella huonetta johon mahtuu sänky ja tietokonepöytä viihtyisäksi kodiksi.
20 neliön tai alle oleva huone on sellaisessa elämänvaiheessa sopiva kun miltei kaikki elämä ja kiinnostuksenkohteet ovat muualla.
En ole itsekään sisustajatyyppi, mutta jotain huonekaluja ja kodinomaisia tavaroita pitää kotiin mahtua.
Ei silloin tietty haittaa jos viihtyy asunnossaan hereillä noin tunnin päivässä.
Se, että sinä et sitä voi kuvitella ei kuitenkaan tarkoita että siinä olisi jotain vikaa. On moukkamaista ajatella, että koska _minä_ en viihtyisi niin _kukaan_ ei voi viihtyä ja jos viihtyy niin hullua porukkaa ja ei ainakaan koskaan kodikasta! Kannattaa olla avarakatseisempi ja hyväksyä ettei kaikkien ajatus kodista ja kodikkuudessa ole sama.
29,5m2 ja meitä asuu tässä kaksi. Ei naurata.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin koti on koti ja haluan, että se on viihtyisä. Sitä 32 neliöinen yksiöni on. Minulla on ihana parvekekeidas jossa voi katsella kattojen yli kotikaupunkiani (ei Helsinki jos sillä on väliä) ilta-auringossa. Minulla on lämminhenkinen alkovi johon mahtuu täydellisesti 160-senttinen sänky ja sängynpäätynä kirjahylly, josta on helppo napata lemppareitani ja lukea tyynyjen ja peittojen seassa vaikka kylmänä talviaamuna. Erillinen keittiöni on toki pieni, mutta siellä mahtuu hyvin leipomaan ja pienen ruokapöytäni ympärille mahtuu sopivaati kolme henkeä pelaamaan lautapelejä viikonloppuiltaisin. Olohuone alkovin ulkopuolella on toki pieni, mutta hyvin mahtuu kolmen istuttava sohva johon siskonpoikieni kanssa käperrymme viettämään leffailtaa popparikulhon ympärille. Kylppärissä on kylpyamme jossa voi lillua vaikka juoksulenkin jälkeen kynttilänvalossa. Koen, että kotini on todella kodikas ja juuri minulle sopiva. En ole joutunut luopumaan mistään ja en myöskään koe tarvitsevani mitään enempää.
ihminen kirjoitti:
Aatelkaa, ennen tuollaisessa asunnossa saattoi asua perhe. Joissakin maailman kolkissa asuu edelleen. Sitten täällä ihmiset kauhistelee, että onpa kamalaa ja kanakoppi ja vaikka mitä. Ylimielistä ja itsekeskeistä.
Lämpimissä maissa lasten on helppo juoksennella pihoilla päivät pitkät eikä tarvitse pukea ulkovaatteita. Lisäksi ihmiset ovat yhteisöllisempiä ja kyläilevät ja istuvat pihalla yhdessä. Suomessakin kesäisin on varmaan ollut helpompi kun voi viettää aikaa ulkona. Sitten kylmä, pimeä talviaika 10 henkeä pienessä torpassa ilman sähköä.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta asua isossa omakotitalossa vaikka haluaisi. Tuntuu pahalta kun täällö kritisoidaan niitä jotka asuvat pienissä yksiöissä. Työt on Tampereella ja varaa ri ole kun pieneen yksiöön. Kyllä minä täällä ihan hyvin viihdyn, harmi nyt vaan etten voi muuttaa Tohmajärvelle 200 neliön omakotitaloon työttömyyakorvauksilla.
Minäpä asun 6 neliön soluhuoneessa! *gasp* Kaikki ei asu samalla tavalla eikä sitä tarvitse kauhistella. Aikuiset ihmiset...🙄🙄🙄
"En voisi KOSKAAN asua kopperossa hyii". Ok. Älä muuta sellaiseen. Jos sun peppua kutittaa että itse asun sellaisessa niin voit mihan mielellään ostaa mulle isomman talon jos se helpottais sun ahdistusta. Ite oon ihan tyytyväinen täällä ni en nyt aatellu ostaa isoo tönöä metiköstä koska sua ahdistaa mun elämä.
Jos ihminen tarvitsee asuinneliöitänonnellisuuteeen niin jossain on vika.
Vierailija kirjoitti:
Täysin turha koko keskustelu! Jotkut tykkää pienistä asunnoista, jotkut isoista -that's it. Turha tapella mieltymyksistä.
Eiköhän pienissä asunnoissa kysymys ole ihan suoraan köyhyyden, muuttoliikkeen ja huonon asuntopolitiikan yhdistelmästä.
Vierailija kirjoitti:
Minkäs kuusen alta kirjoittelet?
Vierailija kirjoitti:
29,5m2 ja meitä asuu tässä kaksi. Ei naurata.
Miksi ette muuta kolmioon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin turha koko keskustelu! Jotkut tykkää pienistä asunnoista, jotkut isoista -that's it. Turha tapella mieltymyksistä.
Eiköhän pienissä asunnoissa kysymys ole ihan suoraan köyhyyden, muuttoliikkeen ja huonon asuntopolitiikan yhdistelmästä.
Ei tosiaankaan aina näin. Minulla olisi varaa ostaa huomattavasti isompi asunto/talo, mutta 45 neliötä tuntuu ihanan kotoisalta. Kaikki tavarat mahtuvat hyvin ja ihastelen edelleen usein miten ihana ja kotoisa pesä minulla on missä asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö parempaan pystynyt? Miltä se tyhjä elämä tuntuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö parempaan pystynyt? Miltä se tyhjä elämä tuntuu?
Oli se aika kamalaa, joskus nuorena pikkukopperossa, mutta nyt on tilaa.
Mitäköhän dislikettävää on siinä, jos kertoo siskonsa asuneen väliaikaisesti hyvin pienessä asunnossa? Se mun viestihän vastasi ap:n kysymykseen.
Onko totta ,että vapaana kulkee ihmisiä, jotka ihmettelevät toisten asuntojen pientä kokoa?
Jep. Tiedän tuskan asua kopissa 1. kerroksessa. Sälekaihtimet kiinni jos et halua suoraa näkymää asuntoosi, ja pari kertaa katsekontaktiakin sieltä ikkunan takaa.