Onko totta, että ihmisiä asuu jopa alle 30 neliön kopeissa?
Enkä nyt puhu vangeista. Kuulostaa kyllä epäinhimilliseltä.
Kommentit (180)
Aika aikaa kutakin. Yksiö oli oikein kiva ja söpö opiskeluaikoina, mutta kyllä ihmisellä pitäisi olla ainakin erillinen olo- ja makuuhuone sekä kunnon wc- ja pesutilat. Keittiö voi olla alkovissa tai syvennyksessä. Hulluksi tulee, jos pitää muutaman neliön kopperossa viettää koko elämänsä. Toivoisin, että tämä huomioitaisiin asuntorakentamisessa mielellään heti ja unohdetaan nuo ihan liian pienet "peruuttamalla sisään" -kopperot.
Vierailija kirjoitti:
Aika aikaa kutakin. Yksiö oli oikein kiva ja söpö opiskeluaikoina, mutta kyllä ihmisellä pitäisi olla ainakin erillinen olo- ja makuuhuone sekä kunnon wc- ja pesutilat. Keittiö voi olla alkovissa tai syvennyksessä. Hulluksi tulee, jos pitää muutaman neliön kopperossa viettää koko elämänsä. Toivoisin, että tämä huomioitaisiin asuntorakentamisessa mielellään heti ja unohdetaan nuo ihan liian pienet "peruuttamalla sisään" -kopperot.
Ehkä sinulle pitää olla tuollainen. Mutta miten voit sanoa toisten puolesta, jos heidän oma kokemuksensa on eri?
Mihin ihmeeseen tarvitsisin lisää tilaa? Olen lapseton ja lemmikitön sinkku, eikä kukaan, vaikka olisi kuinka pitkä tai lihava, vie kerralla asunnostaan kuin parin neliömetrin tilan. Jopa nykyisellään asunnossani on ns. hukkaneliöitä, joita en käytä juurikaan – kun en yhdellä kertaa voi olla kuin joko siellä sohvalla, sängyllä, työpöydän ääressä, keittiössä, tai kylppärissä. En ole koskaan kokenut eläväni ahtaasti, enkä myöskään, että minulta puuttuisi mitään.
Mulla pitää olla kunnon keittiö, muulla ei niin väliä
Vierailija kirjoitti:
On tietenkin. Ei kai yksiö oikeastaan koskaan, jotain luksusasuntoja lukuunottamatta, ole tuota suurempi. Omat lapseni asuvat yksiöissä, toisen koko on 21 ja toisen 19 neliötä.
Itse asun 35 m2 yksiössä, aivan tavallisessa kerrostalossa. Olen nähnyt paljonkin yli 27 neliön yksiöitä.
Asuin opiskeluaikana monta vuotta, ja asuisin mielelläni vieläkin, jos olisin sinkku. Pienessä omassa pesässä oli mukavaa ja turvallista. Vanhan talon tyyliä, paksut ulkoseinät ja keittokomerossa ihana ikkuna, jonka ääressä voi katsella vehreälle kantakaupungin sisäpihalle. Oi niitä aikoja!
Mikään Härönkäkkylän palatsi ei vedä tuolle vertoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinä olet sanomaan mitä kaikilla ihmisillä pitää tai ei pidä olla? Kaikki ei halua samaa ja se on ihan ok! Eli ei kenelläkään _pidä_ olla erillisiä huoneita tai muuta. Korkeintaan kaikilla ihmisillä pitää olla koti, se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin turha koko keskustelu! Jotkut tykkää pienistä asunnoista, jotkut isoista -that's it. Turha tapella mieltymyksistä.
Ongelma on että nämä korvessa asujat(?) vaativat että kaikkien muidenkin pitäisi asua keskellä ei mitään ja tietty mahdollisimman isossa kämpässä vaikka sellaiselle ei ole mitään tarvetta.
Itselleni riittää että asuntoon mahtuu sänky ja tietokonepöytä.
Jep, eniten naurattaa että ottavat jotenkin henkilökohtaisena loukkauksena sen, että joku viihtyy pienessä asunnossa. Mun puolesta saavat asua vaikka linnassa siellä maalla, se ei silti muuta sitä tosiasiaa että viihdyn pikkuyksiössäni ja en tarvitse isompaa. Miten se on heiltä pois?
Minä en niistä heidän linnoistaan kävelisi viittä minuuttia työhöni ja harrastuksiini. Ei mulla ole mitään käyttöä linnoille, jotka rivä vastaa elämänpiiriini mitenkään.
Onko totta että joku vielä tänä päivänä tätä ihmettelee ja kyselee? Miten tynnyrissä pitää elää ettei tätä normiasiaa muka tiedä? no provohan se tämäkin.
Ostimme korona-aikana omakotitalon maalta. Pidimme samalla pienen 35 neliön kaksion kantakaupungissa. Molemmissa on omat hyvät puolensa, joten miksi ihmeessä täällä porukka tappelee? Ihan sama kun tappelisi siitä onko kermakakku vai omenapiiras parempaa😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin turha koko keskustelu! Jotkut tykkää pienistä asunnoista, jotkut isoista -that's it. Turha tapella mieltymyksistä.
Ongelma on että nämä korvessa asujat(?) vaativat että kaikkien muidenkin pitäisi asua keskellä ei mitään ja tietty mahdollisimman isossa kämpässä vaikka sellaiselle ei ole mitään tarvetta.
Itselleni riittää että asuntoon mahtuu sänky ja tietokonepöytä.
Jep, eniten naurattaa että ottavat jotenkin henkilökohtaisena loukkauksena sen, että joku viihtyy pienessä asunnossa. Mun puolesta saavat asua vaikka linnassa siellä maalla, se ei silti muuta sitä tosiasiaa että viihdyn pikkuyksiössäni ja en tarvitse isompaa. Miten se on heiltä pois?
Minä en niistä heidän linnoistaan kävelisi viittä minuuttia työhöni ja harrastuksiini. Ei mulla ole mitään käyttöä linnoille, jotka rivä vastaa elämänpiiriini mitenkään.
Niissä linnoissa menisi 5 minuuttia jo kävellä makkarista vessaan saatika sitten ulko-ovelle😆
Ihmiset alkavat olla sellaisia turbonorsuja, että eivät kohta enää mahdu yksiöihin. Eduksi meille hoikille, kun joudutaan rakentamaan isompia tiloja.
Vierailija kirjoitti:
Ostimme korona-aikana omakotitalon maalta. Pidimme samalla pienen 35 neliön kaksion kantakaupungissa. Molemmissa on omat hyvät puolensa, joten miksi ihmeessä täällä porukka tappelee? Ihan sama kun tappelisi siitä onko kermakakku vai omenapiiras parempaa😅
Tämä asia on vialla nyky-yhteiskunnassa: normaalia keskustelua pidetään tappeluna. Huokaus.
Olen asunut 20 neliöisessä asunnossa Helsingin keskustassa, kun olin sinkku. Mihin sitä enempää olisi tarvinnut, kun olin suurimman osan ajasta menossa kuitenkin. Kotona söin ja nukuin.
En muuttaisi enää ikinä tuota pienempään.
35 neliömetriä on se minimi kituraja itselleni nykyään, vaikka aikuisopiskelenkin.
Ja pienehkö piha, kunnollinen parveke täytyy olla.
HOAS, Väinö Auerin katu. 11 neliöö.
Eikä tuntunu edes pieneltä. Mahtui sänky, kirjoituspöytä ja kaksi kirjahyllyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 20 neliöisessä asunnossa Helsingin keskustassa, kun olin sinkku. Mihin sitä enempää olisi tarvinnut, kun olin suurimman osan ajasta menossa kuitenkin. Kotona söin ja nukuin.
Mm.. osa muista ihmisistä saattaa olla hyvin yksinäisiä jo nuorena/sosiaalisesti rajoittuneita, jolloin tuollainen asunto olisi 100 % järkyttävä murju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia on vialla nyky-yhteiskunnassa: normaalia keskustelua pidetään tappeluna. Huokaus.
Ei vissiin olla luettu samaa keskustelua?😅 Eihän tässä ole muuta tehty viimeiset 8 sivua kun tapeltu ja otettu henkilökohtaisena loukkauksena ettei kaikki halua asua samalla tavalla.
En nyt ainakaan itse kutsuisi keskusteluksi sellaista, jossa kutsutaan pikkuasuntoja itsarkopeiksi ja haukutaan omakotitaloissa asuvia maalla asuviksi moukiksi ja homeloukkuhörhöiksi. Kyllä se enemmän tappelun puolelle menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia on vialla nyky-yhteiskunnassa: toisten haukkumista ja henkilökohtaisuuksiin meneviä kommentteja luullaan normaaliksi keskusteluksi.
Kauppakassit voi kuljettaa pyörällä tai talvella pulkalla.