Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vein tutulleni kotitekoista leipää

Mielensäpahoittaja
20.07.2021 |

Kävin eilen kylässä tutullani ja vein mennessäni leipää, jonka olin tehnyt ihan häntä ajatellen. Tiedän, että hänellä on aika tiukkaa rahasta, joten arvelin, että hän ilahtuisi eleestäni.
Tänään kävin pikaisesti hänen luonaan kahvilla ja satuin heittämään paperinpalan roskikseen. Huomasin samalla, että leipä oli heitetty sinne täysin maistamatta.

Tuli aika paha mieli. Mitä tästä pitäisi ajatella?

Kommentit (269)

Vierailija
161/269 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmosta se on nykyään kun ruokaa pidetään itsestäänselvyytenä ja on monenlaista ruokavammaista joille ei normaali ruoka kelpaa.

Leipä on aika tarpeetonta "ruokaa".

Leipä ja ylipäätään ruoan raaka-aineiden viljely teki mahdolliseksi sen, että ihmisen ei enää tarvinnut vaeltaa sen mukaan, mistä sai saalista itselleen tai karja sai syötävää. Tämän jatkumon myötä sinullakin on edessäsi sähköinen laite, jolla päästää aivopieruja muiden luettavaksi.

Vierailija
162/269 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka heittää nykyaikana ruokaa sekajätteeseen, eikös se ole kiellettykin. Kompostiastiaan tuollaiset pitäisi heittää. Ehkä ystävälläsi oli jokin ruokavaliorajoitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/269 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tehty leipä on yleensä hiivan makuinen paperipaino.

Vain harva osaa leipoa hyvää leipää.

Sittenhän ei ole mitään ongelmaa, koska jokainen keskustelupalstalle postaava leipuri on loistava sellainen.

Vierailija
164/269 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen näiltä kymmeniltä vastaajilta haluaisin kuulla miten korona tarttuu leivästä? En oo vielä ite ymmärtänyt mekanismia.

Se, ettei itse ymmärrä jotain, ei tarkoita sitä, etteikö se olisi mahdollista.

Vierailija
165/269 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua, miksi täällä pidetään keliakia/allergiaa tms. hyväksyttävänä syynä heittää leipä roskiin. Jos en itse söisi, niin joko sanoisin sen heti antajalle tai antaisin eteenpäin jollekin, joka sitä syö. Jos en heti saisi annettua kenellekään, niin pakastaisin ja antaisin sopivalle vierailijalle joskus. Teen siis oikeasti näin, koska mulla on erikoisruokavalio ja epäsopiville kaupanpäällisille jne. teen juuri noin. (Yleensä kyllä kyse on jostain suklaalevystä tai vastaavasta, mitä ei tarvitse edes pakastaa.) En tiedä olenko sitten jotenkin sairaalloisen pihi / huono heittämään ruokaa pois.

Jos sulla olisi oikeasti erityisruokavalio, olisit varmaan kuullut myös kontaminaatioriskistä?

Vierailija
166/269 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En söisi korona aikana toisten tekemiä leipiä. Roskiin menisi.

Hengitystievirukset kuten korona ei tartu ruoan kautta, vaan keuhkojen limakalvojen kautta. Jos et aito vetää keuhkojasi täyteen ruokaa, et siitä tule myöskään saamaan tartuntaa. Luulisi, että tämä olisi jo tässä vaiheessa pitkää epidemiaa opittu.

Mitä ruokaa muuten olet tässä epidemian alusta alkaen syönyt, jos et koskaan mitään toisten tekemää? Taivaastako ne kaupasta ja ravintoloista ostetut ruoat itsestään tippuvat?

Miksi minkään keuhkosairauden oireisiin kuuluisi ripuli, ellei koronaan voisi sairastua myös syömällä/juomalla jotain viruksen sisältävää?

Vierailija
167/269 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua, miksi täällä pidetään keliakia/allergiaa tms. hyväksyttävänä syynä heittää leipä roskiin. Jos en itse söisi, niin joko sanoisin sen heti antajalle tai antaisin eteenpäin jollekin, joka sitä syö. Jos en heti saisi annettua kenellekään, niin pakastaisin ja antaisin sopivalle vierailijalle joskus. Teen siis oikeasti näin, koska mulla on erikoisruokavalio ja epäsopiville kaupanpäällisille jne. teen juuri noin. (Yleensä kyllä kyse on jostain suklaalevystä tai vastaavasta, mitä ei tarvitse edes pakastaa.) En tiedä olenko sitten jotenkin sairaalloisen pihi / huono heittämään ruokaa pois.

Jos sulla olisi oikeasti erityisruokavalio, olisit varmaan kuullut myös kontaminaatioriskistä?

Joidenkin elämä on yhtä riskiä. Peikko siellä, toinen täällä. Mikä vaan maailmassa ja ihmiskunnassa on, niin se on potentiaalinen riski. Onnea vaan elämällenne....

Vierailija
168/269 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelisin tuon hygienia-aspektin sitä kautta, että kaupoilla ja tehtailla on standardit, valvonta ja ennen kaikkea vastuu tuotteistaan. Kotileipurilla ei oo.

Nyt kesäaikana olen nähnyt useamman kaupan paistotuotteiden vitriinissä kärpäsiä pörräämässä, siitä kyllä on hygienia kaukana.

Kärpäsiä voi tulla myös salaattipussien mukana. Valitettavasti huomasin salaattipussin mukana tulleen kärpäsen vasta, kun olin tehnyt valmiin annoksen ja olin aikeissa alkaa syödä. Hukkaan meni kaikki.

Vierailija
169/269 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kaveri saa sossun tukia pari tonnia kuussa, ei se mitään haisevaa leipää tarvitse. 

VMP

Vierailija
170/269 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helmiä sioille. Älä toiste vaivaudu.

No jos edes siat ei olis syöneet sitä leipää, niin miksi ihmisten olisi pitänyt?

Vierailija
171/269 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin elämä on yhtä riskiä. Peikko siellä, toinen täällä. Mikä vaan maailmassa ja ihmiskunnassa on, niin se on potentiaalinen riski. Onnea vaan elämällenne....

Sulla ei ilmeisesti ole keliakiaa? Ainakaan vielä.

Vierailija
172/269 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä monella on ylimielinen suhtautuminen ruokaan. Ihan hyväksyttävänä pidetään ruuan tuhlausta. Vielä voi koittaa ajat jolloin jokaisesta leivänmurusta tapellaan.

Vierailija
173/269 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä monella on ylimielinen suhtautuminen ruokaan. Ihan hyväksyttävänä pidetään ruuan tuhlausta. Vielä voi koittaa ajat jolloin jokaisesta leivänmurusta tapellaan.

Kyllä se ylimielinen suhtautuminen ruokaan ilmenee ennemminkin niiden taholta, joiden mielestä kaikki voi syödä kaikkea ja toisten ruokarajoitteita pilkataan ja haukutaan ruokavammaisiksi.

Vierailija
174/269 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ylimielinen suhtautuminen ruokaan ilmenee ennemminkin niiden taholta, joiden mielestä kaikki voi syödä kaikkea ja toisten ruokarajoitteita pilkataan ja haukutaan ruokavammaisiksi.

Aloittajan ystävällä tuskin on mitään ruokarajotteita, nehän tuodaan esille yleensä hyvin suurieleisesti, joten oletus on, että alottaja olisi sen tiennyt eikä olisi vienyt sitä leipää.

Vierailija
175/269 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan ystävällä tuskin on mitään ruokarajotteita, nehän tuodaan esille yleensä hyvin suurieleisesti, joten oletus on, että alottaja olisi sen tiennyt eikä olisi vienyt sitä leipää.

Taidat olla näitä, joita vituttaa, jos joku kertoo, että hänellä on keliakia tai ettei siedä laktoosia? Pelkkä asiasta mainitseminen on ”suurieleistä”?

Vierailija
176/269 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi minäkään kulkutaudin aikana syönyt sitä leipää. Mutta siis vain satuit kahvilla käydessä laittamaan paperilappusen roskiin ja näit sen leivän siellä koskemattomana? Kuulostaa aika epätodennäköiseltä. Meillä roskikselle menee vain talonväki, ja harvoin on roskapussi niin tyhjä että pikaisella vilkaisulla voisi sanoa minkä kuntoinen joku yksittäinen asia siellä on.

Jos kahvittelee kaverin kanssa, miksei söisi leipää.

Voisi pikaisesti laittaa uunin kautta.

Vierailija
177/269 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Oli hyvää varmasti.

178/269 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa loukkaavaa! Sinun olisi pitänyt nostaa se pöydälle ja sanoa että tais mennä väärään hyllyyn.

Vierailija
179/269 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei provo: itse olen huomannut myös, että itse tehty sapuska ei kelpaa muuta kuin tyyliin äidilleni, joka on keittiössä ihan tumppu (no ei nyt ihan, rakas äiti).  Mutta jos siis vaivaudun tekemään vaikka jotain eksoottisempaa ruokaa esim thaimaalaista tai vaikka ihan pyöräytän kanapihvit pannulla konstailematta tai lihakeittoa, niin on ihan turha tarjota kavereille. Tuntuu että pitäisi olla tilattuna pitsaa tai ranskalaisia tai jotain muuta. Ja ei ... mun sapuskat ei ole pahoja vaikken mikään hitsin Sukula olekaan.

Kahvia sentään ihmiset vielä juo. Ja itse kyllä söisin toisen tekemää leipää. Kumma että korona-aikana pizzeriat pysyy pystyssä vaikka niihin taikinoihin on upotettu karvaset koronakädet eikä tuoreudestakaan ihan takeita oo täytteissä. Kyllä kunnon hiivaleipä voittaa pakastetut hesepurilaistuotteet mennen tullen. 

Vierailija
180/269 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän söi mieluummin lasten vanukkaat.