Vein tutulleni kotitekoista leipää
Kävin eilen kylässä tutullani ja vein mennessäni leipää, jonka olin tehnyt ihan häntä ajatellen. Tiedän, että hänellä on aika tiukkaa rahasta, joten arvelin, että hän ilahtuisi eleestäni.
Tänään kävin pikaisesti hänen luonaan kahvilla ja satuin heittämään paperinpalan roskikseen. Huomasin samalla, että leipä oli heitetty sinne täysin maistamatta.
Tuli aika paha mieli. Mitä tästä pitäisi ajatella?
Kommentit (269)
Voi olla, että kaveri kärsii tietämättäsi syömishäiriöstä. Minulla on valitettavasti sama ongelma, välillä ahmin ja välillä lasken kaloreita pakkomielteisesti. Roskiin lentäisi mullakin sellainen leipä, joka saattaisi laukaista rajun syömiskierteen ahminta-aikana tai jonka tarkkaa energiasisältöä en tietäisi "tiukkana" aikana. Arvostaisin silti ystävän lämmintä elettä, vaikka en leipää söisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En söisi minäkään edes tuttavan itse leipomaa leipää. Ties millä kakkasormilla sitäkin on vaivattu. Roskiin menis suoraan.
Olen vähän samaa mieltä, vaikka leipä sentään paistetaan. Vielä enemmän ihmettelen sellaisia erilaisista massoista väkerrettyjä ja nykerrettyjä kakkuja. Niitä en syö. Niiden osalta todella iljettää ajatus, että niitä pieniä koristeita on rähmäkäsin nysvätty.
Normaaliin ruokahygieniaan kuuluu pestä kädet ja huolehtia, et valmistuspaikat on puhtaat.
Jos oletusarvo on, että kaikki fuskaa näissä asioissa, ei elämästä tule mitään. Päähän kehittyy tällöin vikaa.
Ruokahygienia on yleisesti Suomessa hyvällä tasolla.
No mutta näitä leivän heittäjiä riittää.
Äitini 70v on sotkenut raha-asiansa, asuu kalliisti.
Meitä lapsilta pyytää rahaa viikoittain milloin milläkin syyllä.. on pyörän hajoamiset, lääkkeet loppu, kengät hajosi ym syitä.
Tässä kerran teimme päätöksen, että viemme ruokaa ja rahaa ei anneta. Mitä muori teki?
Vinkui rahaa entiseen malliin, viemämme ruoat jäivät happanemaan kaappeihin tai oli jättänyt kylmätuotteet laittamatta jääkaappiin. Juustopaketit olivat huoneenlämmössä ja tästä kun kyselimme miksi näin niin muori väitti, että juusto säilytetään huoneenlämmössä.
Jääkaapissa viikkojen ja kuukausien ajan samat ruoat koskematta.
Ei antanut myöskään mitään arvoa viedyille shampoille tai muille hygienituotteille.
Oikeati en enää avusta ihmisiä, eivät arvosta sitä apua. Raha kyllä sellaisena kelpaa!
Sen vuoksi näillä apua huutavilla on tiukkaa, kun eivät anna arvoa neuvoille ja oikealle avulle.
Vierailija kirjoitti:
Kosh kirjoitti:
Kun on lahjan antanut, toinen on oikeutettu tekemään sille mitä tahtoo. Lahjan antaessaan sitoutuu siihen, että se on annettu pois omasta hallinnasta. Eli et tietenkään loukkaannu. Hän sillä hetkellä ei tykännyt siitä. Itse olisin kyllä vähän peitellyt sitä, että ei paista ja loista muille sen pois heitto.
Sinusta siis ihminen ei ole oikeutettu tunteisiinsa? Kyllä on. Kyllä hän saa pahoittaa mielensä. loukkaantua jne
Sen sijaan se on väärin, että ottaisi sen leivän roskiksesta ja tuuppaisi kaverin kurkusta alas. Mutta sitähän aloittaja ei tehnyt, vaan antoi asian olla.
Vauva-palstalle itkeminen on osoitus siitä että antoi asian olla? Jumaliste, kyse yhdestä leivästä ja pitkä poru saatu tästäkin aikaiseksi. Kaikki ois hyvin jos leipä ois suolen kautta huuhdeltu pytystä alas mutta syömättömyus ei ole? Leipä on turhaa, kuten täällä joku jo sanoikin. Jauhoja, hiivaa ja sokeria.
Vierailija kirjoitti:
En söisi korona aikana toisten tekemiä leipiä. Roskiin menisi.
Leivot siis itse leipäsi? Ymmärräthän, että kaupastakin ostamasi leivät ovat jonkun toisen tekemiä.
Vierailija kirjoitti:
Sen näiltä kymmeniltä vastaajilta haluaisin kuulla miten korona tarttuu leivästä? En oo vielä ite ymmärtänyt mekanismia.
Nämä on sitä porukkaa joka tiskaa kahvimukinsa kloridilla ja huuhtelee etikalla ja sitten lääkärissä ihmettelevät miten meidän perheessä kaikki on atooppisia ja allergisia kaikelle! Eli syy-seuraussuhde täysin hukassa (varmaan tulee joku sanomaan kirjoitusvirheistä : D ). Mahtaa alkuperäinen ap lukea ihmeissään aloittamaansa ketjua : D D D
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelisin tuon hygienia-aspektin sitä kautta, että kaupoilla ja tehtailla on standardit, valvonta ja ennen kaikkea vastuu tuotteistaan. Kotileipurilla ei oo.
Nyt kesäaikana olen nähnyt useamman kaupan paistotuotteiden vitriinissä kärpäsiä pörräämässä, siitä kyllä on hygienia kaukana.
Se kaveri saa sossun tukia pari tonnia kuussa, ei se mitään haisevaa leipää tarvitse.
Nyt kun eletään liikalihavuuden aikakautta, niin ehdottomasti kannatan ruuattomia kohtaamisia ystävien kesken. Jokainen syö sen minkä tarvitsee keskenään ja tuttavia voi sitten tavata muutoin.
Ruoka on väkivaltaa ja on epäkohteliasta liittää tapaamisiin ruokaa millään tavoin.
Lisäksi jos ei itselle maistu vaikkapa vhh-dieetin vuoksi niin miksei anna vaikka eteenpäin naapurille tms, tai ei kai välttämättä myös mies ja lapset tai kaikki tuttavat karppaa? Aivan naurettavaa käytöstä, jos tämä todella ei ole trolli.[/quote]
====
Ei kai nyt sentään ruveta kaverin itseleipomaa leipää tarjoamaan eteenpäin naapurille, postinkantajalle.... Et edes tiedä, mitä taikinassa on.
Viekää tuliaisiksi kahvi-, tee- tai keksipaketteja, konvehtirasioia, viinipulloja tms. Avaamattomat on helppo lahjoittaa eteenpäin jos itse ei tykkää.
Mun vanhemmat on heittänyt tuttavan tekemiä leipomuksia hänen lähtiessään pois, koska häneltä ei voi odottaa ihan niin siistiä hygieniatasoa leipoessa kuin toivoisi...
Ai ihan sattumalta ap kävi läpi tutun roskiksen...:DDD
Taisi itsekin tietää vieneensä ei-priimaa.
Vierailija kirjoitti:
Semmosta se on nykyään kun ruokaa pidetään itsestäänselvyytenä ja on monenlaista ruokavammaista joille ei normaali ruoka kelpaa.
Tekis mieli melkein toivoa, että sullekin puhkeaisi joku ”ruokavamma” ja kärsisit kivuista, etkä uskaltaisi poistua viittä metriä kauemmaksi WC:stä ja istuessasi pahimpien kipujen kourissa pytyllä, joku tuttusi, mieluiten se, joka sulle sopimatonta ruokaa tuputti, tulisi viereen ilkkumaan, että kaiken maailman feikattuja ongelmia sitä ihmisillä nykyään onkin, voitko kuvitella?
Vierailija kirjoitti:
En söisi yhdenkään tuttavan tekemiä leipiä tai mitään muutakaan. Olen tarkka hygieniasta ja syön ainoastaan sellaisten ystävien tekemiä leipomuksia joista varmuudella tiedän että noudattavat kunnollista käsihygieniaa.
On tullut nähtyä sitäkin että ensin kaivellaan kasvimaata paljain käsin ja sitten aletaan leipomaan pullaa, pesemättä käsiä välissä, sormukset sormissa ja kynnenaluset mullassa, hyi..
Niin, jotkut luulevat, että ne mustat täplät pullassa olisivat kardemummaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olisin ilahtunut valtavasti. Vaikka meillä ei juuri nyt ole tiukkaa, niin itse leivottu leipä eleenä on jotain aivan ihanaa sekä maistuukin ihan parhaalta!
Tiukkoina aikoina olisin tällaisesta eleestä varmasti purskahtanut itkuun.
Olet selvästi sellainen ystävä, joka jokaisella pitäisi olla. Välittävä, huolehtiva ja hyvin sydämellisesti ajatteleva.
Mulle käynyt ihan samalla tavalla kuin ap:lle, sillä erotuksella että ystävilläni ei ole tiukkaa rahasta. Teen todella hyvää juurileipää ja olen antanut sitä yllärinä ystäville. Olen kuitenkin kuullut joidenkin heittäneen sen roskiin, kun se kuivi. Niin, jos sitä ei syö pian ja säilöö väärin, niin kuivaahan se kotitekoinen leipä.
Jospa siellä oli käynyt vahinko? Leipä tippunut lattialle ja todettu, ettei sitä enää voi syödä?
Hengitystievirukset kuten korona ei tartu ruoan kautta, vaan keuhkojen limakalvojen kautta. Jos et aito vetää keuhkojasi täyteen ruokaa, et siitä tule myöskään saamaan tartuntaa. Luulisi, että tämä olisi jo tässä vaiheessa pitkää epidemiaa opittu.
Mitä ruokaa muuten olet tässä epidemian alusta alkaen syönyt, jos et koskaan mitään toisten tekemää? Taivaastako ne kaupasta ja ravintoloista ostetut ruoat itsestään tippuvat?