Vein tutulleni kotitekoista leipää
Kävin eilen kylässä tutullani ja vein mennessäni leipää, jonka olin tehnyt ihan häntä ajatellen. Tiedän, että hänellä on aika tiukkaa rahasta, joten arvelin, että hän ilahtuisi eleestäni.
Tänään kävin pikaisesti hänen luonaan kahvilla ja satuin heittämään paperinpalan roskikseen. Huomasin samalla, että leipä oli heitetty sinne täysin maistamatta.
Tuli aika paha mieli. Mitä tästä pitäisi ajatella?
Kommentit (269)
Minullakin on tuttu joka tarjoaa itsetehtyä leipää, sämpylää,,
mutta en ole vakuuttunut hänen käsihygeniastaan ja lisäksi hän räplää jatkuvasti nenäänsä ,
En koskaan syö hänen pitzzojaan, leipää, sämpylöitä tästä syystä.
Siitä syystä laitan tarjottavanaan valmiiksi, jos hän käy. Nykyisin käy hyvin harvoin.
Ainut mikä häiritsee…
Miksi se leipä ei ollut bioroskiksiin laitettu ?
Kuulosti kuin olisi sekajätteessä.
Vierailija kirjoitti:
En olisi minäkään kulkutaudin aikana syönyt sitä leipää. Mutta siis vain satuit kahvilla käydessä laittamaan paperilappusen roskiin ja näit sen leivän siellä koskemattomana? Kuulostaa aika epätodennäköiseltä. Meillä roskikselle menee vain talonväki, ja harvoin on roskapussi niin tyhjä että pikaisella vilkaisulla voisi sanoa minkä kuntoinen joku yksittäinen asia siellä on.
Eli kulkutaudin aikana voi tulla kahvittelemaan kanssasi mutta leipomaansa leipää et voi syödä?
Vierailija kirjoitti:
En söisi korona aikana toisten tekemiä leipiä. Roskiin menisi.
Onko ”ei kiitos” niin vaikea sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Ei valitettavasti ole trolli. Opinpahan, että en enää vie mitään pas...aa kenellekään, kun ei näköjään kelpaa. Taidan itse olla hölmö, kun kuvittelin ilahduttavani toista.
En silti aio sanoa ystävyyttämme irti tämän takia.
Kiittikö ystävä leivästä? Jos kiitti, niin kaikki on hyvin.
Sinunhan ei ollut tarkoitus nähdä, ettei leipä kelvannut, eli kukaan ei ole loukannut sinua tarkoituksella.
Nykyään erilaisia ruokia on niin paljon, että jokaiselle on kehittynyt omanlaisensa makumieltymykset. Harvassa ovat ihmiset, joille kelpaa kaikki.
Minäkin leivoin viikolla sämpylöitä, joista tuli aika pahoja (mukana härkäpapurouhetta). Syön ne kuitenkin, koska tiedän itse, mitä niissä on, ei siis tarvitse arvailla miksi ovat pahoja. Kaupan leipinä olisin ehkä raastanut korppujauhoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiukkaa ja tiukkaa....
Juuri näin. Ei ole "tiukkaa" rahasta jos voi ruokaa heittää roskiin. Yleensä nuo "tiukilla" olijat haluavat, osa jopa vaatii, oikeaa rahaa käyttöönsä.
Tämä ystävä ei itse pyytänyt MITÄÄN almuja. Joten minkä takia ap'lle toisen raha-asiat edes kuuluvat, tai niistä arvailu. Jos mielensä pahoittaa siitä että viety toiselle jotain mitä toinen ei halua niin silloinhan tuliasen viejä tavallaan pyytää "vastiketta" viemisilleen.
toreilla myydään pelkää pas..kaa. samoja pölyisiä tuotteita myydään viikkoja. miksei evira puutu tähän vero vapaaseen kaupusteluun. ns kaupustelijat jopa kieltävät uusien yrittäjien toreille tulon. siinä olisi tv dokumentin paikka miten naapuri kojusta puhutaa ja todella härkisti arvostellaan
Kun on lahjan antanut, toinen on oikeutettu tekemään sille mitä tahtoo. Lahjan antaessaan sitoutuu siihen, että se on annettu pois omasta hallinnasta. Eli et tietenkään loukkaannu. Hän sillä hetkellä ei tykännyt siitä. Itse olisin kyllä vähän peitellyt sitä, että ei paista ja loista muille sen pois heitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi minäkään kulkutaudin aikana syönyt sitä leipää. Mutta siis vain satuit kahvilla käydessä laittamaan paperilappusen roskiin ja näit sen leivän siellä koskemattomana? Kuulostaa aika epätodennäköiseltä. Meillä roskikselle menee vain talonväki, ja harvoin on roskapussi niin tyhjä että pikaisella vilkaisulla voisi sanoa minkä kuntoinen joku yksittäinen asia siellä on.
Entäpä ruoka kaupoissa kuinka moni on koskenut saastuneilla käsillään niihin? Tuolla suhtautumisella et voi syödä mitään, ellet ole sitä itse alusta alkaen kasvattanut ja valmistanut.
Totta. Korona ei ole mikään syy jättää syömättä.
Olisihan tuosta saanut ajallaan myös vaikka korppujauhoja, jos muuten ei leivästä välitä.
No nyt ainakin aloittaja tietää, että kaverilla ei ole mitenkään tosi tiukkaa joten voi relata ja unohtaa hänen ongelmansa.
Kosh kirjoitti:
Kun on lahjan antanut, toinen on oikeutettu tekemään sille mitä tahtoo. Lahjan antaessaan sitoutuu siihen, että se on annettu pois omasta hallinnasta. Eli et tietenkään loukkaannu. Hän sillä hetkellä ei tykännyt siitä. Itse olisin kyllä vähän peitellyt sitä, että ei paista ja loista muille sen pois heitto.
Sinusta siis ihminen ei ole oikeutettu tunteisiinsa? Kyllä on. Kyllä hän saa pahoittaa mielensä. loukkaantua jne
Sen sijaan se on väärin, että ottaisi sen leivän roskiksesta ja tuuppaisi kaverin kurkusta alas. Mutta sitähän aloittaja ei tehnyt, vaan antoi asian olla.
Kun näin tämän aloituksen, arvelin, että saaja olisi ihmeissään kysynyt, voiko leipää tosiaan tehdä itse kotona. Siis kuten 80-luvulla toimittaja Ihamäki kertoi olleensa syntymäpäivälli tai vastaavilla ja keskustelleensa jonkun nuoren pariskunnan kanssa. Oli siinä maininnut tehneensä lihakeittoa aamupäivällä. Pariskunta oli hämmästyneenä kysynyt, että voiko lihakeittoa todellakin tehdä itse kotona. Heidän elämässään sitä saattoi saada vain ostamalla purkin kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Koti näytti niin epäsiistiltä, kun siellä oli leipä, jota en itse ollut valinnut, että heitin roskiin. Terveisin tavarapaljous
Tarkotat varmaakin minimalisti. Tavarapaljous a k a hoarderer olis nakannut leivän keikkumaan keittiön muitten ylimääräisten roinien päälle. Siinä olis saanut rauhassa homehtua, roskiinkaan ei voi heittää koska tunnearvoa, kaverin leipomaa.
itse aiheutitte kadon kirjoitti:
toreilla myydään pelkää pas..kaa. samoja pölyisiä tuotteita myydään viikkoja. miksei evira puutu tähän vero vapaaseen kaupusteluun. ns kaupustelijat jopa kieltävät uusien yrittäjien toreille tulon. siinä olisi tv dokumentin paikka miten naapuri kojusta puhutaa ja todella härkisti arvostellaan
Ainakaan sinun tuotteitasi ei pitäisi kenenkään ostaa, kun näytät pyörivän tuossap-alukuisessa aineessa ja vielä suustasikin sitä tursuaa, jos sen avaat.
Käyt siis joka päivä tuttavasi luona kylässä? Ei ihme että heitti leivän roskiin!
Mullakin olis tuossa paripävää vanha leipä
Pitääpä viedä se jouluna keräyspataan
Jos oli MAISTAMATTA heitetty niin ei takuulla ollut mistään mieltymyksistä kiinni. Itse tehty leipä homehtuu myös huomattavan hitaasti.
Lisäksi jos ei itselle maistu vaikkapa vhh-dieetin vuoksi niin miksei anna vaikka eteenpäin naapurille tms, tai ei kai välttämättä myös mies ja lapset tai kaikki tuttavat karppaa? Aivan naurettavaa käytöstä, jos tämä todella ei ole trolli.
Sen näiltä kymmeniltä vastaajilta haluaisin kuulla miten korona tarttuu leivästä? En oo vielä ite ymmärtänyt mekanismia.
Mä en tajua, miksi täällä pidetään keliakia/allergiaa tms. hyväksyttävänä syynä heittää leipä roskiin. Jos en itse söisi, niin joko sanoisin sen heti antajalle tai antaisin eteenpäin jollekin, joka sitä syö. Jos en heti saisi annettua kenellekään, niin pakastaisin ja antaisin sopivalle vierailijalle joskus. Teen siis oikeasti näin, koska mulla on erikoisruokavalio ja epäsopiville kaupanpäällisille jne. teen juuri noin. (Yleensä kyllä kyse on jostain suklaalevystä tai vastaavasta, mitä ei tarvitse edes pakastaa.) En tiedä olenko sitten jotenkin sairaalloisen pihi / huono heittämään ruokaa pois.
Onko hällä yleensä likaiset kynnenalukset?
Juuri näin. Ei ole "tiukkaa" rahasta jos voi ruokaa heittää roskiin. Yleensä nuo "tiukilla" olijat haluavat, osa jopa vaatii, oikeaa rahaa käyttöönsä.