Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vein tutulleni kotitekoista leipää

Mielensäpahoittaja
20.07.2021 |

Kävin eilen kylässä tutullani ja vein mennessäni leipää, jonka olin tehnyt ihan häntä ajatellen. Tiedän, että hänellä on aika tiukkaa rahasta, joten arvelin, että hän ilahtuisi eleestäni.
Tänään kävin pikaisesti hänen luonaan kahvilla ja satuin heittämään paperinpalan roskikseen. Huomasin samalla, että leipä oli heitetty sinne täysin maistamatta.

Tuli aika paha mieli. Mitä tästä pitäisi ajatella?

Kommentit (269)

Vierailija
201/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli tuollainen naapuri! Toi milloin mitäkin itse tehtyä leipää, hilloa, säilykettä jne. 

Maistettiin miehen kanssa kaikkea. Kymmenestä eri tuotteesta, YKSI oli hyvää, toinen oli neutraali (ei hyvää, mutta pystyi syömään), ja loput kahdeksan oli kertakaikkiaan pahan tai omituisen makusia. 

Eli roskiin menivät meilläkin. 

Harmillisesti tämä kuvio alkoi niin, että toi ekalla kerralla tuon yhden hyvän, josta kiiteltiin kauniisti jälkeenpäin, että oli hyvää. 

Siitä sitten innostui ja keksi tuoda kaikenlaista omituista, mitä ei koskaan kaupastakaan osteta. -Tai meillä on joku tietty merkki, mitä aina haluamme ostaa, kuten sinappi. 

Sitten tuo naapuri vielä aina korosti köyhyyttään ja vaivannäköään, en tiedä mitä odotti vastineeksi. Kerran yritti myydä jotain tuotettaan, mutta emme ostaneet. Toisen kerran sanoi, että vapaaehtoinen maksu. Emme maksaneet. Sanoimme että meillä ei tule käytettyä, kiitos emme halua. 

Silti tuputti väkisin. 

En kehdannut sanoa, että emme kertakaikkiaan syö näitä, koska eivät ole meidän mielestämme hyviä. 

(Emmekä todellakaan ole nirsoja, olemme kaikkiruokaisia ja teemme itse hyvää kotiruokaa.)

Ongelma loppui vasta kun muutimme muualle. 

Mutta poittini oli, että aloittaja varmaan kuvittelet nyt liikoja siitä omasta leivonnaisestasi. 

Se on omasta mielestäsi hyvää, mutta ei välttämättä kaikkien mielestä. 

Älä vie enää mitään leipomuksiasi tuolle ystävälle. Se on WIN-WIN -tilanne. Hänkään ei halua niitä. 

Joskus vain on noloa kieltäytyä, kun antaja on itse niin tohkeissaan.

Vierailija
202/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta näitä leivän heittäjiä riittää.

Äitini 70v on sotkenut raha-asiansa, asuu kalliisti.

Meitä lapsilta pyytää rahaa viikoittain milloin milläkin syyllä.. on pyörän hajoamiset, lääkkeet loppu, kengät hajosi ym syitä.

Tässä kerran teimme päätöksen, että viemme ruokaa ja rahaa ei anneta. Mitä muori teki?

Vinkui rahaa entiseen malliin, viemämme ruoat jäivät happanemaan kaappeihin tai oli jättänyt kylmätuotteet laittamatta jääkaappiin. Juustopaketit olivat huoneenlämmössä ja tästä kun kyselimme miksi näin niin muori väitti, että juusto säilytetään huoneenlämmössä.

Jääkaapissa viikkojen ja kuukausien ajan samat ruoat koskematta.

Ei antanut myöskään mitään arvoa viedyille shampoille tai muille hygienituotteille.

Oikeati en enää avusta ihmisiä, eivät arvosta sitä apua. Raha kyllä sellaisena kelpaa!

Sen vuoksi näillä apua huutavilla on tiukkaa, kun eivät anna arvoa neuvoille ja oikealle avulle.

Anteeks nyt mutta minun korvissani tuo kuulostaa muistisairaudelta.

Arjen hallinta häviää. Ette vaan ole kiinnittäneet siihen huomiota ja äitinne peittelee ongelmaa. Tuttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Minustakin tuo äitin ongelma kuulostaa joltain ihan muulta kuin kiittämättömyydeltä tai ahneudelta. 

Herää sinä aikuinen äitisi lapsi! Huolehdi äidistäsi ja järjestä hänelle hoitaja tai hoitopaikka! Ei selvästikään pärjää enää itsekseen.

Vierailija
204/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla niitä oman sädekehän kiillottajia, jotka armollisesti ja pyytettömästi huolehtii vähempiosaisista lähimmäisistään.....    huoh.

Vierailija
205/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla niitä oman sädekehän kiillottajia, jotka armollisesti ja pyytettömästi huolehtii vähempiosaisista lähimmäisistään.....    huoh.

Juu, onhan se vähän noloakin, jos on ehtinyt itse asiasta somettaa tai muuten mainostaa yhteisille tuttaville. 

Saavat sitten kuullakin tarinan toisen puolen siltä, joka leipää maistoi ja totesi vanhentuneeksi ja omituisen makuiseksi.

Vierailija
206/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En söisi yhdenkään tuttavan tekemiä leipiä tai mitään muutakaan. Olen tarkka hygieniasta ja syön ainoastaan sellaisten ystävien tekemiä leipomuksia joista varmuudella tiedän että noudattavat kunnollista käsihygieniaa. 

On tullut nähtyä sitäkin että ensin kaivellaan kasvimaata paljain käsin ja sitten aletaan leipomaan pullaa, pesemättä käsiä välissä, sormukset sormissa ja kynnenaluset mullassa, hyi..

Käyhän ne leipomukset uunissa, eli pöpöt kuolee. Ja sehän tiedetään nykyisin, että mullassa olevat mikrobit yms on terveysvaikkutteisia.

Olen nähnyt myynnissä kosmetiikkaa, jossa vaikuttavana aineena metsämaan mikrobeja... eli kynnenalusmulta ja leivonta kunniaan niin päästään allergiasta, diabeteksesta ja pöpökammosta!

Vierailija
207/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi itse arvostan erityisesti itse tehtyjä leipiä, kakkuja yms. Näen ne arvokkaammaksi kuin piilosuolaa sisältävät, huonolla teollisuushiivalla äkkikohotetut ns. leivät tai keinotekoisia aromeja sisältävät kakut ja keksit, joissa lisäaineluettelo saattaa sisältää kymmenkunta E-koodilla merkittyä esanssiainesta.

Ap, olisitpa minun ystäväni.

Vierailija
208/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta 9näitä leivän heittäjiä riittää.

Äitini 70v on sotkenut raha-asiansa, asuu kalliisti.

Meitä lapsilta pyytää rahaa viikoittain milloin milläkin syyllä.. on pyörän hajoamiset, lääkkeet loppu, kengät hajosi ym syitä.

Tässä kerran teimme päätöksen, että viemme ruokaa ja rahaa ei anneta. Mitä muori teki?

Vinkui rahaa entiseen malliin, viemämme ruoat jäivät happanemaan kaappeihin tai oli jättänyt kylmätuotteet laittamatta jääkaappiin. Juustopaketit olivat huoneenlämmössä ja tästä kun kyselimme miksi näin niin muori väitti, että juusto säilytetään huoneenlämmössä.

Jääkaapissa viikkojen ja kuukausien ajan samat ruoat koskematta.

Ei antanut myöskään mitään arvoa viedyille shampoille tai muille hygienituotteille.

Oikeati en enää avusta ihmisiä, eivät arvosta sitä apua. Raha kyllä sellaisena kelpaa!

Sen vuoksi näillä apua huutavilla on tiukkaa, kun eivät anna arvoa neuvoille ja oikealle avulle.

Anteeks nyt mutta minun korvissani tuo kuulostaa muistisairaudelta.

Arjen hallinta häviää. Ette vaan ole kiinnittäneet siihen huomiota ja äitinne peittelee ongelmaa. Tuttua.

Käytös voi kieliä myös peliongelmasta.

Vierailija
209/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua, miksi täällä pidetään keliakia/allergiaa tms. hyväksyttävänä syynä heittää leipä roskiin. Jos en itse söisi, niin joko sanoisin sen heti antajalle tai antaisin eteenpäin jollekin, joka sitä syö. Jos en heti saisi annettua kenellekään, niin pakastaisin ja antaisin sopivalle vierailijalle joskus. Teen siis oikeasti näin, koska mulla on erikoisruokavalio ja epäsopiville kaupanpäällisille jne. teen juuri noin. (Yleensä kyllä kyse on jostain suklaalevystä tai vastaavasta, mitä ei tarvitse edes pakastaa.) En tiedä olenko sitten jotenkin sairaalloisen pihi / huono heittämään ruokaa pois.

Jos sulla olisi oikeasti erityisruokavalio, olisit varmaan kuullut myös kontaminaatioriskistä?

Joidenkin elämä on yhtä riskiä. Peikko siellä, toinen täällä. Mikä vaan maailmassa ja ihmiskunnassa on, niin se on potentiaalinen riski. Onnea vaan elämällenne....

Sulla ei ilmeisesti ole keliakiaa? Ainakaan vielä.

No ei se keliakia puhekykyä vie. Ois voinut sanoa leivän tuojalle, etten voi syödä viljatuotteita.

Ei kovinkaan nolo sairaus ettei voisi ilmaista.

On siinä kohteliaisuus huipussaan. En voi syödä leipää, otan vastaan ja pistän roskiin. Näin toimii tiedostava vastuullinen aikuinen.

Äh, ole realisti. Kuvittele tuo tilanne. Toinen tuo innosta hehkuen itse tekemänsä leivän. Sinäkö sanoisit, että kuule en voi syödä viljatuotteita, vie pois.

Siinä kuule sanoisi, että kiitos ja heittäisi pois, jos ei ole ketään, jolle antaa.

Tai jos on oikeasti juuri ostanut lempileipäänsä ja asuu yksin. Ei tule syötyä kahta leipää. Silloin poistaa sen, josta ei ehkä pidä.

Minusta erikoista on tämö, että seuraavana päivänä on menty uudelleen ja tutkimaan roskista. Kuka menee uudelleen seuraavana päivänä kylään ja tutkimaan roskista. "heitin paperinpalan". Öh mitä? Menit ihmisen kotiin ja heitit jonkun paperinpalan roskiin? Harvemmin tulee mentyä naapurin roskiin heittelemään mitään, ikinä.

Vierailija
210/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole se ihminen, joksi hänet luulit.

Vastaleivotun leivän vieminen ystävälle tai naapurille on vanha hieno tapa.

Voi olla vanha tapa, mutta nykyisen yltäkylläisyyden ainana joutaa jo romukoppaan.

Biletttäminen alkaa olla jo mennyttä historiaa, että vastaleivottu leipä roskiin? Sellaista ylimielisyyttä "ystävällä" joka vielä elää muka "niukkuudessa". Minulle se olisi ollu todella sydäntä lämmittävä teko, että joku olisi muistanu minua sellaisella lahjalla kuin leipä. Joillakin ihmisillä on niin yltäkylläinen elämä että heittää leivät roskiin joka on Jumalan viljaa ja jonka Hän  armossaan on antanut ravinnoksemme. Miten halpana ihmiset pitävätkään Jumalan lahjan niin että polkee sen jalkoihinsa. Saattaa pian olla sellaiset ajat että leipään lisätään sahanpurua yli puolet ja se syödään hartaudella. Ymmärrän hyvin Ap. pettymyksen ja surun, osan ottoni.

Vierailija
211/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et sitten kysynyt miksi leipä on roskiksessa? Mun on niin vaikea ymmärtää ihmisiä. Yksinkertainen asia ja nyt sä pohdit ja murehdit, kun olisit voinut kysyä ja asia selvä.

Vierailija
212/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) Hän kenties aisti, että kyseessä on sääliele tai sitten B) hän on niitä köyhiä jotka mihin lie perustuen kuvittelevat "ansaitsevansa parempaa".

Jos A) niin yhden itseleivotun leivän saaminen säälistä tuntuu lähinnä nöyryytykseltä. Jatkossa kutsu vaikka syömään oikeaa kunnon ruokaa luoksesi.

Jos B) niin hän ei ole mistään kiitollinen. Kaikki mitä hän sinulta lahjana saa on "nyt vähintä mitä voit tehdä, ja jo oli aikakin". Jotkut ne elää siinä harhassa, että ihan pelkällä olemassaolollaan pitäisi saada perustoimeentuloa tasokkaampi elämä.

Vierailija
213/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on sukulainen joka aina antaa mukaan syötävää. Minä olen yrittänyt ehdottaa puolisolle että sanottaisiin että ei me nyt oteta näitä kun menee hukkaan mutta hän ei kehtaa sanoa mitään. Kyseessä sellainen erikoisruoka jota me ei vaan syödä.

Vierailija
214/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et sitten kysynyt miksi leipä on roskiksessa? Mun on niin vaikea ymmärtää ihmisiä. Yksinkertainen asia ja nyt sä pohdit ja murehdit, kun olisit voinut kysyä ja asia selvä.

Jotkut ovat hienotunteisia eivätkö esimerkiksi halua aiheuttaa kiusallista tilannetta tuomalla esille, että näkivät roskiin heitetyn leivän.

Vierailija
215/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipäsi oli kivikova lättänä mikä ei maistunut kun hiivalla ja suolalle. Ei näillä hampailla saati vatsalla pysty tollasta vehnämöykkyä syömään! Ystäviä ollaan toivottavasti edelleen mutta älä leivo minulle tai kenellekään enää ikinä mitään! Ei ole sinun juttu<3

T. Ystävä.

haista sinä.....

Vierailija
216/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän ei uskaltanut korona-aikana syödä toisen kotona leipomaa leipää.

Olisihan hän voinut syödä leivän myöhemmin ja odottaa, että pöpöt parissa päivässä häivää. Jos niin kovin pelkäisi. Laittaa vaikka pakkaseen, niin ei mene pilallekaan. Tökeröä tuollainen. Syöttänyt sen vaikka sorsille jos ei itselle maistu. Mutta ei tarvitsisi roskiin heittää.

EI! Ei saa syöttää ihmisten leipäjämiä ja pullia sorsille. Se on niille haitallista ja epäterveellistä. Haluatteko te nähdä pieniä sorsanpoikasia, joilla ei ole siivet kehittyneet ja lentokyky puuttuu tai viivästyy huonosta ravinnosta johtuen? Usein näkee kylttejä missä kielletään lintujen ruokkiminen ja siihen on syynsä. Se ei ole terveellistä linnuille. Ja sitten siellä joku mummo salaa ruokkii taskustaan niitä kuitenkin!

Vierailija
217/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle on käynyt samoin. Ystäväni tekemässä leivässä oli kai puolet kauraryynejä, joten leipä oli kuivaa ja mautonta. Siis kyllä maistoin.

Vierailija
218/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En söisi yhdenkään tuttavan tekemiä leipiä tai mitään muutakaan. Olen tarkka hygieniasta ja syön ainoastaan sellaisten ystävien tekemiä leipomuksia joista varmuudella tiedän että noudattavat kunnollista käsihygieniaa. 

On tullut nähtyä sitäkin että ensin kaivellaan kasvimaata paljain käsin ja sitten aletaan leipomaan pullaa, pesemättä käsiä välissä, sormukset sormissa ja kynnenaluset mullassa, hyi..

Käyhän ne leipomukset uunissa, eli pöpöt kuolee. Ja sehän tiedetään nykyisin, että mullassa olevat mikrobit yms on terveysvaikkutteisia.

Olen nähnyt myynnissä kosmetiikkaa, jossa vaikuttavana aineena metsämaan mikrobeja... eli kynnenalusmulta ja leivonta kunniaan niin päästään allergiasta, diabeteksesta ja pöpökammosta!

Sehän on jo vuosia sitten ihan tieteellisesti todistettu että ne ihmiset jotka esim tekevät puutarhatöitä tai lapset joilla on mahdollisuus viettää aikaa maalla pihalla möyrien ja eläinten kanssa ollen on vähemmän sairauksia ja allergioita. Ylihygieenisyys on yksi pahimmista sairastuttajista

Vierailija
219/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on sukulainen joka aina antaa mukaan syötävää. Minä olen yrittänyt ehdottaa puolisolle että sanottaisiin että ei me nyt oteta näitä kun menee hukkaan mutta hän ei kehtaa sanoa mitään. Kyseessä sellainen erikoisruoka jota me ei vaan syödä.

Lapsena oikein odotin kun lähdettiin isotädin luota, hän teki ylikypsää possua (silloin nimi ei vielä ollut pulled pork) ja karjalanpiirakoita leivinuunissa ja aina saimme nyssäkän mukaan. Juna oli  tuskin lähtenyt laiturista kun jo avasimme paketin ja nautiskelimme herkkuja. 

Mä olen aina arvostanut sitä jos olen saanut toisen tekemää, on laittanut siihen aikaa ja vaivaa. 

Vierailija
220/269 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipas kaukaa haettuja juttuja ainakin peliongelmat. Siis leivän antajan vai saajan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi