Vein tutulleni kotitekoista leipää
Kävin eilen kylässä tutullani ja vein mennessäni leipää, jonka olin tehnyt ihan häntä ajatellen. Tiedän, että hänellä on aika tiukkaa rahasta, joten arvelin, että hän ilahtuisi eleestäni.
Tänään kävin pikaisesti hänen luonaan kahvilla ja satuin heittämään paperinpalan roskikseen. Huomasin samalla, että leipä oli heitetty sinne täysin maistamatta.
Tuli aika paha mieli. Mitä tästä pitäisi ajatella?
Kommentit (269)
sienipiirakka kirjoitti:
http://areena.yle.fi/1-4446513
Tämä tuli niin elävästi tästä aloituksesta mieleen!
Katsokaa Pirjo Heikkilän lyhytkomedia aiheesta, alle 5min.
Voi, ei tullutkaan suora linkki.
Se on kausi 2. jakso 11. (löytyy "näytä lisää" valikkoa painamalla) SIENIPIIRAKKA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, miksi täällä pidetään keliakia/allergiaa tms. hyväksyttävänä syynä heittää leipä roskiin. Jos en itse söisi, niin joko sanoisin sen heti antajalle tai antaisin eteenpäin jollekin, joka sitä syö. Jos en heti saisi annettua kenellekään, niin pakastaisin ja antaisin sopivalle vierailijalle joskus. Teen siis oikeasti näin, koska mulla on erikoisruokavalio ja epäsopiville kaupanpäällisille jne. teen juuri noin. (Yleensä kyllä kyse on jostain suklaalevystä tai vastaavasta, mitä ei tarvitse edes pakastaa.) En tiedä olenko sitten jotenkin sairaalloisen pihi / huono heittämään ruokaa pois.
Jos sulla olisi oikeasti erityisruokavalio, olisit varmaan kuullut myös kontaminaatioriskistä?
Joidenkin elämä on yhtä riskiä. Peikko siellä, toinen täällä. Mikä vaan maailmassa ja ihmiskunnassa on, niin se on potentiaalinen riski. Onnea vaan elämällenne....
Sulla ei ilmeisesti ole keliakiaa? Ainakaan vielä.
No ei se keliakia puhekykyä vie. Ois voinut sanoa leivän tuojalle, etten voi syödä viljatuotteita.
Ei kovinkaan nolo sairaus ettei voisi ilmaista.
On siinä kohteliaisuus huipussaan. En voi syödä leipää, otan vastaan ja pistän roskiin. Näin toimii tiedostava vastuullinen aikuinen.
No jaa. Vaikka sitä luulisi, että kaikki nykypäivänä ovat kuulleet keliakiasta ja ymmärtävät mikä se on, niin valitettavasti on edelleen ihmisiä, jotka käyttäytyvät todella huonosti kun mainitsee mistä tahansa allergiasta.
Vakavasti kananmuna-allerginen sukulaiseni sai 60-vuotiaalta tutulta huudot, kun kuulemma nirsoilee ja kieltäytyy ruoasta. Samassa syssyssä mainittiin Afrikan nälänhätä jne. (olin paikalla). Yritettiin kyllä porukalla selittää, mutta ei oikein mennyt perille. Sen takia kaikki eivät tykkää avautua allergioistaan.
Huolestunut kansalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole se ihminen, joksi hänet luulit.
Vastaleivotun leivän vieminen ystävälle tai naapurille on vanha hieno tapa.Voi olla vanha tapa, mutta nykyisen yltäkylläisyyden ainana joutaa jo romukoppaan.
Biletttäminen alkaa olla jo mennyttä historiaa, että vastaleivottu leipä roskiin? Sellaista ylimielisyyttä "ystävällä" joka vielä elää muka "niukkuudessa". Minulle se olisi ollu todella sydäntä lämmittävä teko, että joku olisi muistanu minua sellaisella lahjalla kuin leipä. Joillakin ihmisillä on niin yltäkylläinen elämä että heittää leivät roskiin joka on Jumalan viljaa ja jonka Hän armossaan on antanut ravinnoksemme. Miten halpana ihmiset pitävätkään Jumalan lahjan niin että polkee sen jalkoihinsa. Saattaa pian olla sellaiset ajat että leipään lisätään sahanpurua yli puolet ja se syödään hartaudella. Ymmärrän hyvin Ap. pettymyksen ja surun, osan ottoni.
No jos Jumala on antanut sellaisen sairauden, että leipää ei voi syödä, niin tuskinpa leivän syömättä jättäminen on Jumalalle ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Jos oli MAISTAMATTA heitetty niin ei takuulla ollut mistään mieltymyksistä kiinni. Itse tehty leipä homehtuu myös huomattavan hitaasti.
Lisäksi jos ei itselle maistu vaikkapa vhh-dieetin vuoksi niin miksei anna vaikka eteenpäin naapurille tms, tai ei kai välttämättä myös mies ja lapset tai kaikki tuttavat karppaa? Aivan naurettavaa käytöstä, jos tämä todella ei ole trolli.
En ainakaan itse haluaisi saada tällaista kierrätettyä leipää. Syksyisin näkee lehdissä ohjeita/kuvia lasipurkiin tehdyistä säilykkeistä sun muista pikkelsseistä. Usein mainitaan kuinka ihanaa on laittaa purkin ympärille kaunis rusetti ja sitten vain viemään sitä ystävälle. Aina kauhistuttaneet nämä jutut. Tällainen purkki löytyisi varmaan yllätystarkastuksessa roskiksestani ja tietysti lajiteltuina lasipurkki erikseen.
sienipiiras kirjoitti:
sienipiirakka kirjoitti:
Se on kausi 2. jakso 11. (löytyy "näytä lisää" valikkoa painamalla) SIENIPIIRAKKA
Hah, katoin, olipas hauska :D
Nykyään ei pidä antaa ihmisille mitään itsetehtyä. Eivät todella arvosta, ja vaikka söisivät, nauravat ja haukkuvat takanapäin.
Rahaa vaan pitäisi jokaiselle antaa, se, kumma kyllä, kelpaa.
Mutta jos joku sanoo että on tiukkaa, ja sitten heittää leivän roskiin, niin silloin joku ei pidä paikkaansa.
ihanan sairasta porukkaa, näitä kun lukee mikä tahansa oma ongelma tuntuu pieneltä, siksi hyökkäävä ja niljakasta porukkaa. ps jos olisitte mun ystäväpiirissä niin olisitte ex ystäviä tuollaista kuunnellessa, onneksi kaiken voi purkaa nimettömänä, nimetön purnaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oli MAISTAMATTA heitetty niin ei takuulla ollut mistään mieltymyksistä kiinni. Itse tehty leipä homehtuu myös huomattavan hitaasti.
Lisäksi jos ei itselle maistu vaikkapa vhh-dieetin vuoksi niin miksei anna vaikka eteenpäin naapurille tms, tai ei kai välttämättä myös mies ja lapset tai kaikki tuttavat karppaa? Aivan naurettavaa käytöstä, jos tämä todella ei ole trolli.
En ainakaan itse haluaisi saada tällaista kierrätettyä leipää. Syksyisin näkee lehdissä ohjeita/kuvia lasipurkiin tehdyistä säilykkeistä sun muista pikkelsseistä. Usein mainitaan kuinka ihanaa on laittaa purkin ympärille kaunis rusetti ja sitten vain viemään sitä ystävälle. Aina kauhistuttaneet nämä jutut. Tällainen purkki löytyisi varmaan yllätystarkastuksessa roskiksestani ja tietysti lajiteltuina lasipurkki erikseen.
MIKSI?
Minun ex oli ihan samanlainen mulkero. Ensin pyytää, että leipoisinko vaikka korvapuusteja Sitten kun olen leiponut, niin ottaa vaan yhden siitä lämpimältä pelliltä ja loput jää. Ihan yhtä kiusantekoa. Ei yhden korvapuustin taikinaa pysty kukaan mitoittamaan. Ja sen verran on itselläni leipomiskokemusta, että varmasti ei ole mitään kivipullia, vaan aivan ihania, vaikka itse kehunkin. Kunhan vattuili ajankulukseen. Vaan ei enää ainakaan minulle.
Heitit paperinpalan roskikseen ja näit siellä leivän?
Meillä ainakin leivät pannaan erilliseen biojäteastiaan, jonne ei panna paperia, joka on sekajäte tai paperijäte.ä
sienipiiras kirjoitti:
sienipiirakka kirjoitti:
Hehehhheee... katsokaa muutkin ketjuun osallistuneet tämä! On hyvä ja liittyy aiheeseen!
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olisin ilahtunut valtavasti. Vaikka meillä ei juuri nyt ole tiukkaa, niin itse leivottu leipä eleenä on jotain aivan ihanaa sekä maistuukin ihan parhaalta!
Tiukkoina aikoina olisin tällaisesta eleestä varmasti purskahtanut itkuun.
Olet selvästi sellainen ystävä, joka jokaisella pitäisi olla. Välittävä, huolehtiva ja hyvin sydämellisesti ajatteleva.
👅
Älä viitti noin. Rasvaista jo.
Älkää hyvät ihmiset viekö niitä omatekoisia kötöstyksiänne toisille ihmiselle. Tarjotkaa kahvipöydässä, jos tulevat kylään, mutta älkää loukkaantuko, jos ei siinäkään maistu.
Vierailija kirjoitti:
En söisi korona aikana toisten tekemiä leipiä. Roskiin menisi.
Sinä ilmeisesti leivot leivät itse!
Onpas ikäviä kommentteja täynnä koko ketju, vaikka vanha onkin. Aloittaja on tarkoittanut pelkkää hyvää, ja täällä lynkataan "sädekehän kiilloittamiseksi" jne. Mikä ihmisiä vaivaa?
Valitetaan siitä että ystävät on lokkeja. (Mitä nyt oon näitä ketjuja lukenut.) Mutta nyt onkin ihan ok heittää toisen hyvää hyvyyttään tekemä leipä ROSKIKSEEN. Tiivistettynä, teet mitä tahansa, kiittämättömyys on maailman palkka.
Elämme sellaisia aikoja, että kohta kellään ei ole varaa heittää syömäkelpoista ruokaa roskiin.
No suurimmalla osalla ihmisistä ei ole niin hyvää kotikasvatusta, että osaisi osoittaa toisen työlle kunnioitusta: kiittää lahjasta ja tuossa tapauksessa yhdessä nauttia tuoreesta leivästä.
Kiittämättömälle ei poskaan pidä enää tehdä mitään palveluksia.
Todennäköisesti hän ei "raaskinut" sanoa ettei tarvitse leipää. Anna seuraavalla kerralla 5 - 10 euroo rahaa ja sano että, olet vähissä varoissa mutta jos yhtään jeesaa niin osta tällä vaikka kahvia tai hedelmiä.