Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummo ei halua tulla ulkomaille lasten luo

Vierailija
20.07.2021 |

Haluaisin kuulla mielipiteitänne ja näkökulmianne.

Tilanne on siis se, että minulla on 8-, 6- ja 5-vuotiaat lapset, jotka ovat syntyneet ulkomailla, ja myöskin asuneet koko ikänsä ulkomailla, ei kuitenkaan kaukana Suomesta. Yhdellä lennolla pääsee matkustamaan, eikä matkustaminen ole kallista. Ensimmäisinä vuosina äitini, eli lasten mummo kävi muutamankin kerran vuodessa meillä, ja viipyi aina parin viikon ajan. Mutta kun sisarukseni sai ensimmäisen lapsen, niin käyntikerrat alkoivat vähentyä vähenemistään. Ensin kerran vuodessa, ja sitten vielä harvemmin... Haluan lisätä, että sisarukseni on selvästi aina ollut äidilleni "lempilapsi". Eli tämän sisarukseni lasten luona mummo on jatkuvasti viikonloppuja, ja nyt kesällä viettää lomat kokonaan heidän luona. Lapset ovat myös mummolla usein hoidossa.

Nyt tilanne on se, että mummo ja lapset ovat nähneet toisensa viimeksi kaksi vuotta sitten. Mummo vetoaa koronatilanteeseen, ettei voi sen takia matkustaa. Hänet on kuitenkin jo rokotettu, eikä täällä asuinmaassamme ole mitenkään huono koronatilanne. Rahastakaan ei pitäisi olla kyse, koska olen aina tarjoutunut maksamaan osan lentolippujen hinnasta, eikä se kyllä kallistakaan ole.

Mummo haluaa kyllä Skypessä nähdä lapsia. Tuntuu siltä, että mummolle on Skype nyt täysin korvannut oikeat tapaamiset lasten kanssa. Tuntuu pahalta lasten puolesta. Lapset ovat jo sen verran isoja ja fiksuja, että ovat alkaneet kysyä, että miksi mummo on aina serkkujen kanssa, mutta ei ikinä heidän kanssaan. Pienin jopa luuli, että mummo asuu yhdessä serkkujen kanssa! Miten itse suhtautuisitte tällaiseen? Rajoittaisitteko tällaisessa tapauksessa Skypen käyttöä? Mitä tekisitte? En oikein tiedä, että miten toimisin tässä tilanteessa.

Kommentit (189)

Vierailija
41/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksit tekosyitä olla tulematta tänne.

Mökki ei kelpaa?

Kyllä se mummo siellä olisi jos te olisitte siellä. Ja telttaan muksut mahtuu.

Vuokratkaa itse mökki joka halvempi kuin hotelli.

Ja itse olet valintasi tehnyt, anna mummon tehdä myös.

Ei ehkä uskalla matkustaa koronan takia tai väsyy.

Mistä muksut noin osaa puhua mummosta jos ei sulta katkeraa nillitystä ole kuulleet?

Vai vielä rajoitetaan skype yhteyksiä?

Miksiköhän se mummo tulee tousen sisaruksen kans toimeen?

Katso peiliin ja aikuistu.

Vierailija
42/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun ap todella noin vaikea ymmärtää tätä korona-asiaa? Jos teidän maasta tulevalle määrätään kahden viikon karanteeni, niin silloin teillä ei ole korona kurissa. Se mummo voi ihan oikeasti pelätä saavansa koronan. Ei se ole mikään pikku juttu kuusikymppiselle, varsinkaan jos on jotain perussairautta. Ja rokote nyt ei vaan anna 100% suojaa. Missään niin ei ole luvattu.

Ymmärrä nyt että sitä mummoa pelottaa. Ja hänellä on siihen oikeus.

Ei meilläkään 65v isoisä ole Helsingissä asuvia lapsen lapsiaan nähnyt kuin elokuussa 20 ja nyt uudestaan heinäkuussa 21. Ja isoisä asuu Etelä-Pohjanmaalla. Näin on yhdessä katsottu parhaaksi ja se on kaikille ihan fine. FaceTimella isoisä puhuu pienten kanssa lähes päivittäin.

Mutta kun se lasten näkeminen alkoi jäädä jo ennen koronaa. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun sinä ja sisaruksesi olitte pieniä, saiko sisaruksesi helpommin periksi tai tehtiinkö hänen puolestaan enemmän? Toistaako mummo nyt samaa kaavaa? Sisaruksesi voi olla myös vaativampi, jolloin äitisi huomioi heidän perhettään ohi sinun perheesi, joka ei suoraan sano, mitä haluaa (meidän perheessämme on näin).

Vaikuttaisi vähän myös siltä että mummo on voinut kokea hänen vierailunsa yksipuolisena ja senkin takia on vähentänyt/lopettanut vierailut.

Suosittelisin juttelemaan suoraan äitisi kanssa, hän osannee sanoa, miksi näin. Ehkä myös havahtuu siihen, että ei kohtele tasapuolisesti.

Vierailija
44/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökki ei kelpaa?

Mistä muksut noin osaa puhua mummosta jos ei sulta katkeraa nillitystä ole kuulleet?

Ihan itse omin silmin näkevät, että serkut vievät kaiken huomion, ja että kohtelu on epäoikeudenmukaista. En ole koskaan mummosta rumasti lapsille puhunut, vaikka aihetta olisikin ollut. Juuri viime viikolla viimeksi yritti lapsi soittaa mummolle, mummo ei ehtinyt puhua, kun oli parempaa tekemistä serkkujen kanssa. Lapsi yritti soittaa myöhemmin uudelleen, mummo ei halunnut puhua. Lapsi kysyi, että eikö mummo enää rakasta. Niin, miten siihen nyt sitten vastata? Sanoin, että mummolla oli kiire. Ei vaan enää mene läpi.

Ap

Vierailija
45/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itserakas mummo. Ei näköjään kiinnosta nähdä lapsenlapsia.

Ap, ei sinun itse tarvitse kommentoida. Typerys!

Vierailija
46/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökki ei kelpaa?

Ihan itse omin silmin näkevät, että serkut vievät kaiken huomion, ja että kohtelu on epäoikeudenmukaista. En ole koskaan mummosta rumasti lapsille puhunut, vaikka aihetta olisikin ollut. Juuri viime viikolla viimeksi yritti lapsi soittaa mummolle, mummo ei ehtinyt puhua, kun oli parempaa tekemistä serkkujen kanssa. Lapsi yritti soittaa myöhemmin uudelleen, mummo ei halunnut puhua. Lapsi kysyi, että eikö mummo enää rakasta. Niin, miten siihen nyt sitten vastata? Sanoin, että mummolla oli kiire. Ei vaan enää mene läpi.

Ap

😂

Vierailija
47/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen mummo on, jos hän ei enää ns. uskalla lentää yksin? Entä rahahuolet?

Minkä verran te käytte Suomessa? Vai onko oletus että hän käy teidän luona?

Mitä mummo on sanonut, kun olet kysynyt että miksi ei käy teillä?

Varmasti mummo pelkää korona.Älä selitä on rokotettu.Entäs raha varat? Maksatko mummon edestakaiset matkat ja ylläpidon? Jospa mumolle on tullut sairauksia,ei halua huolestutaa sinua ja jätävät täällä Suomessa asian sinulle kertomatta?Jos mumolla esim. paha astma? lääkäri sanoo et lennä enää.Mummot rakastaa tasa arvoisesti lapsen lapsiaan,kuin omia lapsiaan.Sinun ajatusmaailma kuvitelma,luulot  kuten monen muunkin saa mörköjä  päähään aihe.Toista muka  pidetään paremin jne. Katin kontit ,on luuloa ja kuvitelmaia.Pakaa itsesi ja lapsesi lento koneeseen ja Suomi.Sopu antaa tilaa pienesäkin asunto.Hankitte vaikka huvila teltan ,jos muuten ei käy? Retki elämää mummon paikkakunalla Suomi.

Vierailija
48/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun sinä ja sisaruksesi olitte pieniä, saiko sisaruksesi helpommin periksi tai tehtiinkö hänen puolestaan enemmän? Toistaako mummo nyt samaa kaavaa? Sisaruksesi voi olla myös vaativampi, jolloin äitisi huomioi heidän perhettään ohi sinun perheesi, joka ei suoraan sano, mitä haluaa (meidän perheessämme on näin).

Vaikuttaisi vähän myös siltä että mummo on voinut kokea hänen vierailunsa yksipuolisena ja senkin takia on vähentänyt/lopettanut vierailut.

Suosittelisin juttelemaan suoraan äitisi kanssa, hän osannee sanoa, miksi näin. Ehkä myös havahtuu siihen, että ei kohtele tasapuolisesti.

Kiitos. 

Kyllä, sisarukseni on aina ollut se lempilapsi. Vaikka en ymmärrä miksi, koska hän on aina kohdellut äitiä niin huonosti. Suorastaan törkeästi. Itse olen aina tehnyt parhaani äitiä auttaakseni. Suomessa vielä asuessamme kävin äidin luona aina siivoamassa ja ihan pitämässä seuraa, koska hän oli yksinäinen. En ikinä häntä mistään syytä, ja pidän aina mölyt mahassani. Sisarukseni todellakin on vaativa, ja ihan vaan jämäkästi sanoo, että nyt sinä teet näin ja näin. Ja äitihän tekee. Itselläni taas ei ikinä ole ollut sydäntä vaatia mitään, vaan päinvastoin yritän aina auttaa ja miellyttää. Ja jatkaisinkin! Minulla ei ole minkäänlaista katkeruutta tai ylpeyttä, MUTTA EN KESTÄ SITÄ, ETTÄ NYT OMAT LAPSET KÄRSIVÄT.

Ap

Vierailija
49/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa lähemmäs mummoa. Ei vanhat ihmiset jaksa tai tai halua matkustaa niin kuin nuorena.

Vierailija
50/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä minäkään lähtisi korona-aikaan yhtään minnekään lentokoneella. Jos sairastuu vieraassa maassa, tulee lisää mutkia matkaan. Skypettäkää vain päivittäin.

Vierailija
51/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan oma valintasi muuttaa ulkomaille ja hankkia lapsia. Älä tirhaan valita. Kaikkea vain ei voi saada.

52/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä matkustin, vaikka matka vaihtolennolla. Mutta minulla ei ole mökkiä eikä sairastelevaa aviomiestä, tai terveysongelmia. Lapsia on 4, joista 1 asuu suomessa, lapseton. Sisarellani mies, joka ei päästäisi menemään, mökki on aina ykkösenä. Mökille ei kutsua? Jos se kaukana ja alkeellinen, olisiko edes tilaa 5h perheelle? Siksi ei kutsuta, kun ei tilaa?

Vierailija
53/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asumme  ulkomailla neljän jo aikuistuneen lapsen kanssa. Ratkaisimme aikoinaan lomaongelman hankkimalla asuntoauton, sillä sujui kätevästi mummolamatkailu ja kierrokset Keski-Euroopassa.

Mummoille ja paapoille maksoimme lentoliput jos halusivat meille tulla. Aika pian iäkkäämmät isovanhemmat jämähtivät Suomeen ja tietysti lähellä olevat lastemme serkut olivat huomion kohteena enemmän.

Kiitos vinkistä. Tuo voisikin olla ihan hyvä vaihtoehto, jos mummoa enää kiinnostaa lapsia nähdä ollenkaan. Eipä hän ole meitä sinne tänä kesänä kutsunutkaan. 

Ap

Juurikin kerroit, että olette maasta josta tullessa pitää olla 2 viikkoa karanteenissa.

Vierailija
54/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa lähemmäs mummoa. Ei vanhat ihmiset jaksa tai tai halua matkustaa niin kuin nuorena.

Suomeen muutto ei valitettavasti ole mahdollista. Ei kai tässä muu auta, kuin hyväksyä se, että mummolle ei lasten näkeminen ole enää niin tärkeää. No, onneksi lapsilla on isovanhemmat isänsä puolelta.

Ap

Vierailija
55/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asumme  ulkomailla neljän jo aikuistuneen lapsen kanssa. Ratkaisimme aikoinaan lomaongelman hankkimalla asuntoauton, sillä sujui kätevästi mummolamatkailu ja kierrokset Keski-Euroopassa.

Mummoille ja paapoille maksoimme lentoliput jos halusivat meille tulla. Aika pian iäkkäämmät isovanhemmat jämähtivät Suomeen ja tietysti lähellä olevat lastemme serkut olivat huomion kohteena enemmän.

Kiitos vinkistä. Tuo voisikin olla ihan hyvä vaihtoehto, jos mummoa enää kiinnostaa lapsia nähdä ollenkaan. Eipä hän ole meitä sinne tänä kesänä kutsunutkaan. 

Ap

Juurikin kerroit, että olette maasta josta tullessa pitää olla 2 viikkoa karanteenissa.

Niin?

Ap

Vierailija
56/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen mummo on, jos hän ei enää ns. uskalla lentää yksin? Entä rahahuolet?

Minkä verran te käytte Suomessa? Vai onko oletus että hän käy teidän luona?

Mitä mummo on sanonut, kun olet kysynyt että miksi ei käy teillä?

Mummo on juuri täyttänyt 60 vuotta. Kuten mainittu, en usko rahasta olevan kiinni, koska olen aina tarjoutunut maksamaan osan lipuista, ja useasti olen maksanut ne kokonaan. Täällä meillä on täysi ylläpito, ei tarvitse ruokakauppaan tai ravintoloihin rahaa käyttää. Eli saattaa jopa säästää rahaa.

Meillä ei ole Suomessa mitään majapaikkaa, koska emme voi olla mummon luona (ei mahdu). Hotellissa asuminen sen sijaan maksaisi muutaman tuhat euroa per reissu. Auton vuokra jne. Suomi ei todellakaan ole edullinen lomamaa perheelle, jos ei ole majoitusta omasta takaa.

Mummolla tuntuu aina olevan jokin tekosyy, että miksi ei voi tulla. Nyt on syynä korona. Aiemmin on ollut syynä mm. mökillä odottavat hommat, joita hän ei kuitenkaan tee, tai että ei ehdi ollenkaan levätä, kun on kaikki lomat ja viikonloput sisarukseni lasten kanssa.

Ap

Majoitutte mökille.

Vierailija
57/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei täällä suomen sisälläkään isovanhemmat liiku edes 500km, mutta vaativat kuitenkin kyläilemään heillä. Kai se reissaaminen on sitten lapsiperheelle helpompaa.

Saa nähdä kun koulut alkaa, että tajuaako pappa ettei tänä kesänä käyty lainkaan.

Vierailija
58/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. 

Kyllä, sisarukseni on aina ollut se lempilapsi. Vaikka en ymmärrä miksi, koska hän on aina kohdellut äitiä niin huonosti. Suorastaan törkeästi. Itse olen aina tehnyt parhaani äitiä auttaakseni. Suomessa vielä asuessamme kävin äidin luona aina siivoamassa ja ihan pitämässä seuraa, koska hän oli yksinäinen. En ikinä häntä mistään syytä, ja pidän aina mölyt mahassani. Sisarukseni todellakin on vaativa, ja ihan vaan jämäkästi sanoo, että nyt sinä teet näin ja näin. Ja äitihän tekee. Itselläni taas ei ikinä ole ollut sydäntä vaatia mitään, vaan päinvastoin yritän aina auttaa ja miellyttää. Ja jatkaisinkin! Minulla ei ole minkäänlaista katkeruutta tai ylpeyttä, MUTTA EN KESTÄ SITÄ, ETTÄ NYT OMAT LAPSET KÄRSIVÄT.

Ap

40-50 v. äidin luona siivoamassa? Onko äidillä joku vamma, mikä estää siivoamisen?

Vierailija
59/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan oma valintasi muuttaa ulkomaille ja hankkia lapsia. Älä tirhaan valita. Kaikkea vain ei voi saada.

Mikä on pointtisi? Ei olisi kannattanut hankkia lapsia, ettei olisi murehdittavaa heidän takia?

Ap

Vierailija
60/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. 

Ap

40-50 v. äidin luona siivoamassa? Onko äidillä joku vamma, mikä estää siivoamisen?

Ei ole mitään vammaa. Kunhan halusin auttaa, koska mummo on vähän laiska välillä. Kyllä mummo on meilläkin mm. ruokaa laittanut kun on aiemmin ollut käymässä. Ihan normaalia.

Ap