Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummo ei halua tulla ulkomaille lasten luo

Vierailija
20.07.2021 |

Haluaisin kuulla mielipiteitänne ja näkökulmianne.

Tilanne on siis se, että minulla on 8-, 6- ja 5-vuotiaat lapset, jotka ovat syntyneet ulkomailla, ja myöskin asuneet koko ikänsä ulkomailla, ei kuitenkaan kaukana Suomesta. Yhdellä lennolla pääsee matkustamaan, eikä matkustaminen ole kallista. Ensimmäisinä vuosina äitini, eli lasten mummo kävi muutamankin kerran vuodessa meillä, ja viipyi aina parin viikon ajan. Mutta kun sisarukseni sai ensimmäisen lapsen, niin käyntikerrat alkoivat vähentyä vähenemistään. Ensin kerran vuodessa, ja sitten vielä harvemmin... Haluan lisätä, että sisarukseni on selvästi aina ollut äidilleni "lempilapsi". Eli tämän sisarukseni lasten luona mummo on jatkuvasti viikonloppuja, ja nyt kesällä viettää lomat kokonaan heidän luona. Lapset ovat myös mummolla usein hoidossa.

Nyt tilanne on se, että mummo ja lapset ovat nähneet toisensa viimeksi kaksi vuotta sitten. Mummo vetoaa koronatilanteeseen, ettei voi sen takia matkustaa. Hänet on kuitenkin jo rokotettu, eikä täällä asuinmaassamme ole mitenkään huono koronatilanne. Rahastakaan ei pitäisi olla kyse, koska olen aina tarjoutunut maksamaan osan lentolippujen hinnasta, eikä se kyllä kallistakaan ole.

Mummo haluaa kyllä Skypessä nähdä lapsia. Tuntuu siltä, että mummolle on Skype nyt täysin korvannut oikeat tapaamiset lasten kanssa. Tuntuu pahalta lasten puolesta. Lapset ovat jo sen verran isoja ja fiksuja, että ovat alkaneet kysyä, että miksi mummo on aina serkkujen kanssa, mutta ei ikinä heidän kanssaan. Pienin jopa luuli, että mummo asuu yhdessä serkkujen kanssa! Miten itse suhtautuisitte tällaiseen? Rajoittaisitteko tällaisessa tapauksessa Skypen käyttöä? Mitä tekisitte? En oikein tiedä, että miten toimisin tässä tilanteessa.

Kommentit (189)

Vierailija
21/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap itse täällä alapeukuttelee kaikkia niitä kommentteja, jotka eivät ole häntä miellyttäviä.

Tasaisen varmaan tahtiin alapeukkuja tullut kommenteihin, joissa ap:ta syystäkin kutsutaan provoojaksi.

Vierailija
22/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen mummo on, jos hän ei enää ns. uskalla lentää yksin? Entä rahahuolet?

Minkä verran te käytte Suomessa? Vai onko oletus että hän käy teidän luona?

Mitä mummo on sanonut, kun olet kysynyt että miksi ei käy teillä?

Mummo on juuri täyttänyt 60 vuotta. Kuten mainittu, en usko rahasta olevan kiinni, koska olen aina tarjoutunut maksamaan osan lipuista, ja useasti olen maksanut ne kokonaan. Täällä meillä on täysi ylläpito, ei tarvitse ruokakauppaan tai ravintoloihin rahaa käyttää. Eli saattaa jopa säästää rahaa.

Meillä ei ole Suomessa mitään majapaikkaa, koska emme voi olla mummon luona (ei mahdu). Hotellissa asuminen sen sijaan maksaisi muutaman tuhat euroa per reissu. Auton vuokra jne. Suomi ei todellakaan ole edullinen lomamaa perheelle, jos ei ole majoitusta omasta takaa.

Mummolla tuntuu aina olevan jokin tekosyy, että miksi ei voi tulla. Nyt on syynä korona. Aiemmin on ollut syynä mm. mökillä odottavat hommat, joita hän ei kuitenkaan tee, tai että ei ehdi ollenkaan levätä, kun on kaikki lomat ja viikonloput sisarukseni lasten kanssa.

Ap

Majoittukaa sinne mökille kun kerran semmoinen löytyy. Jos tila loppuu niin telttoja pihalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asutte noin lähellä kuin kuvaat, niin miksi pitäisi tulla kahdeksi viikoksi? Pitkä viikonloppu Suomessa silloin tällöin ei voi tulla liian kalliiksi. Korona asettaa tietysti nyt rajoituksia, mutta sitten kun tämä on ohi.

Mummoa et voi pakottaa matkustamaan. Tilanne on surullinen, mutta syitä voi olla monia, miksi hän ei halua tulla. Pidä yllä niitä suhteita mitä nyt on, eli skypepuheluja. Miksi mummolle pitäisi alkaa kostaa rajoittamalla niitä? Yritä päästä yli omasta katkeruudestasi.

Vierailija
24/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinä olet valinnut asua ulkomailla, mummo on valinnut elää Suomessa. Jos haluat että lapsesi tapaavat mummoa, sinä matkustat. On luonnollista että lähellä asuvat lapsenlapset (ja lapsetkin) ovat läheisempiä, siihen on turha mitään suosikkilapsi-marttyyrikorttia vetää.

Vierailija
25/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap itse täällä alapeukuttelee kaikkia niitä kommentteja, jotka eivät ole häntä miellyttäviä.

Tasaisen varmaan tahtiin alapeukkuja tullut kommenteihin, joissa ap:ta syystäkin kutsutaan provoojaksi.

Alapeukuttaisin mäkin jos vastaukset on provoja.

Vierailija
26/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen mummo on, jos hän ei enää ns. uskalla lentää yksin? Entä rahahuolet?

Mummo on juuri täyttänyt 60 vuotta. Kuten mainittu, en usko rahasta olevan kiinni, koska olen aina tarjoutunut maksamaan osan lipuista, ja useasti olen maksanut ne kokonaan. Täällä meillä on täysi ylläpito, ei tarvitse ruokakauppaan tai ravintoloihin rahaa käyttää. Eli saattaa jopa säästää rahaa.

Meillä ei ole Suomessa mitään majapaikkaa, koska emme voi olla mummon luona (ei mahdu). Hotellissa asuminen sen sijaan maksaisi muutaman tuhat euroa per reissu. Auton vuokra jne. Suomi ei todellakaan ole edullinen lomamaa perheelle, jos ei ole majoitusta omasta takaa.

Mummolla tuntuu aina olevan jokin tekosyy, että miksi ei voi tulla. Nyt on syynä korona. Aiemmin on ollut syynä mm. mökillä odottavat hommat, joita hän ei kuitenkaan tee, tai että ei ehdi ollenkaan levätä, kun on kaikki lomat ja viikonloput sisarukseni lasten kanssa.

Ap

Majoittukaa sinne mökille kun kerran semmoinen löytyy. Jos tila loppuu niin telttoja pihalle.

'

Mummo itse on mökillä ainoastaan viikonloppuisin. Mökki perähikiällä. Ei juoksevaa vettä, joten ei oikein sovi lapsiperheelle. Olisikin kunnollinen mökki, niin onnistuisi. 

Ap

Vierailija
27/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asutte noin lähellä kuin kuvaat, niin miksi pitäisi tulla kahdeksi viikoksi? Pitkä viikonloppu Suomessa silloin tällöin ei voi tulla liian kalliiksi. Korona asettaa tietysti nyt rajoituksia, mutta sitten kun tämä on ohi.

Mummoa et voi pakottaa matkustamaan. Tilanne on surullinen, mutta syitä voi olla monia, miksi hän ei halua tulla. Pidä yllä niitä suhteita mitä nyt on, eli skypepuheluja. Miksi mummolle pitäisi alkaa kostaa rajoittamalla niitä? Yritä päästä yli omasta katkeruudestasi.

Asumme Euroopassa, mutta emme missään naapurimaassa kuitenkaan. Viideltä hengeltä kuitenkin lentoliput Suomeen jo tekevät aika paljon (1000-1500€) plus siihen sitten hotellit jne. Mummon tänne tulo taas olisi mummolle ilmaista. Mummo on kuitenkin aiemmin halunnut tulla, ja tulikin. Tuntuu siltä, että meidän lapset unohtui, kun sisarukseni sai lapsia. Tuntuu pahalta lasten puolesta. Miten tämän lapsille selittää? En minä katkera ole, lasten takiahan sen mummon tänne ylipäänsä haluaisin. Mutta miten suojelen lapsia tältä epäoikeidenmukaiselta kohtelulta? Tuntuu pahalta, kun lapset kysyy, että eikö mummo heitä rakasta enää.

Ap

Vierailija
28/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

'

Mummo itse on mökillä ainoastaan viikonloppuisin. Mökki perähikiällä. Ei juoksevaa vettä, joten ei oikein sovi lapsiperheelle. Olisikin kunnollinen mökki, niin onnistuisi. 

Ap

Oikein mainiosti pärjää lastenkin kanssa ilman juoksevaa vettä. Isoin ongelma tässä olet nyt ihan itse. Älä syyllistä muita omista valinnoistasi. Sano niille surullisille lapsille että mummo varmasti haluaisi teitä nähdä, mutta ei elää elämäänsä äitinne vaatimusten mukaisesti.

Vierailija
29/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

'

Ap

Oikein mainiosti pärjää lastenkin kanssa ilman juoksevaa vettä. Isoin ongelma tässä olet nyt ihan itse. Älä syyllistä muita omista valinnoistasi. Sano niille surullisille lapsille että mummo varmasti haluaisi teitä nähdä, mutta ei elää elämäänsä äitinne vaatimusten mukaisesti.

Mutta kun ei se mummo itse edes ole siellä mökillä, niin minkälaista yhdessäoloa se sellainen on? Voisitko selventää? Tarkoituksena olisi, että lapset saisivat viettää aikaa mummon kanssa, mutta se on hankalaa, kun mummo itse ei ole mökillä. 

Ap

30/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet tehnyt valinnan, muuttanut ulkomaille. Toinen sisaruksesi on jäänyt tänne, lähelle. Kokeneena mummina tiedän muutaman asian. 1. Lähempänä olevien kanssa suhteet kehittyvät paremmiksi, olipa lapsia tai ei. 2. Jos mummi työelämässä oleva 60v, alkaa olla todellakin lomista ja levosta ja jaksamisesta kiinni. 3. Jos ei työelämässä itse, ehkä mies on, jolloin lomat sen mukaan. 4. Meillä matkustellaan molemmin puolin, nyt 2v kun siellä olin. Johtui koronasta, olen riskiryhmää ja rokote vasta nyt. 4. He tulevat tänne airbnb asuntoon, ovat viikosta kahteen, 2x vuodessa, koska haluavat, että lapsetkin tapaavat serkkuija ym. Kyllä, se maksaa, mutta he ovat valinnan tehneet. 5. Menen 3 vko kuluttua ja olen 2 vko, matkat puoliksi. Voimia!

Vierailija
31/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

'

Ap

Mutta kun ei se mummo itse edes ole siellä mökillä, niin minkälaista yhdessäoloa se sellainen on? Voisitko selventää? Tarkoituksena olisi, että lapset saisivat viettää aikaa mummon kanssa, mutta se on hankalaa, kun mummo itse ei ole mökillä. 

Ap

Ei se mökki kovin kaukana voi olla jos mummo siellä joka viikonloppu käy. Vuokratkaa auto ja menkää sinne mökille vain yöpymään.

Vierailija
32/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme  ulkomailla neljän jo aikuistuneen lapsen kanssa. Ratkaisimme aikoinaan lomaongelman hankkimalla asuntoauton, sillä sujui kätevästi mummolamatkailu ja kierrokset Keski-Euroopassa.

Mummoille ja paapoille maksoimme lentoliput jos halusivat meille tulla. Aika pian iäkkäämmät isovanhemmat jämähtivät Suomeen ja tietysti lähellä olevat lastemme serkut olivat huomion kohteena enemmän.

Vierailija
33/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airbandb tai muu asunnonvuokraus mummon läheltä. Elokuussa Suomessa on jo edullista kun lomakausi on ohi.

Vierailija
34/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä36843 kirjoitti:

Sinä olet tehnyt valinnan, muuttanut ulkomaille. Toinen sisaruksesi on jäänyt tänne, lähelle. Kokeneena mummina tiedän muutaman asian. 1. Lähempänä olevien kanssa suhteet kehittyvät paremmiksi, olipa lapsia tai ei. 2. Jos mummi työelämässä oleva 60v, alkaa olla todellakin lomista ja levosta ja jaksamisesta kiinni. 3. Jos ei työelämässä itse, ehkä mies on, jolloin lomat sen mukaan. 4. Meillä matkustellaan molemmin puolin, nyt 2v kun siellä olin. Johtui koronasta, olen riskiryhmää ja rokote vasta nyt. 4. He tulevat tänne airbnb asuntoon, ovat viikosta kahteen, 2x vuodessa, koska haluavat, että lapsetkin tapaavat serkkuija ym. Kyllä, se maksaa, mutta he ovat valinnan tehneet. 5. Menen 3 vko kuluttua ja olen 2 vko, matkat puoliksi. Voimia!

Eli sinä siis kuitenkin olet matkustamassa sinne. Meidän mummo ei. Mekin kävvimme Suomessa aiemmin 1-2 kertaa vuodessa, mutta nyt emme tosiaan ole olleet vähään aikaan tuon majoitusongelman takia. Aiemmin pystyimme olemaan mummon luona.

Ap

Vierailija
35/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut jossain minne tullessa ei ole tällä hetkellä koronakaranteenia, et todellakaan asu missään Euroopan sivistysvaltiossa. Joten sano nyt missä asutte. Venäjällä?

Vierailija
36/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ininää matkustamisen kalliudesta. Kyllä, maksaahan se. Mutta jos haluat että lapset näkevät isoäitiään, niin ole hyvä ja kaiva rahat esiin! Ihan itse olet valinnut asua ulkomailla ja tehdä siellä kauhean lauman lapsia, joiden kanssa ei sitten kuitenkaan näytä olevan varaa mihinkään tavallisiin lapsiperheen juttuihin. Olisit tyytynyt yhteen lapseen, niin ei tarvitsisi vinkua miten kallista on, jos ei kerran maksukyky riitä.

Vierailija
37/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asumme  ulkomailla neljän jo aikuistuneen lapsen kanssa. Ratkaisimme aikoinaan lomaongelman hankkimalla asuntoauton, sillä sujui kätevästi mummolamatkailu ja kierrokset Keski-Euroopassa.

Mummoille ja paapoille maksoimme lentoliput jos halusivat meille tulla. Aika pian iäkkäämmät isovanhemmat jämähtivät Suomeen ja tietysti lähellä olevat lastemme serkut olivat huomion kohteena enemmän.

Kiitos vinkistä. Tuo voisikin olla ihan hyvä vaihtoehto, jos mummoa enää kiinnostaa lapsia nähdä ollenkaan. Eipä hän ole meitä sinne tänä kesänä kutsunutkaan. 

Ap

Vierailija
38/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun ap todella noin vaikea ymmärtää tätä korona-asiaa? Jos teidän maasta tulevalle määrätään kahden viikon karanteeni, niin silloin teillä ei ole korona kurissa. Se mummo voi ihan oikeasti pelätä saavansa koronan. Ei se ole mikään pikku juttu kuusikymppiselle, varsinkaan jos on jotain perussairautta. Ja rokote nyt ei vaan anna 100% suojaa. Missään niin ei ole luvattu.

Ymmärrä nyt että sitä mummoa pelottaa. Ja hänellä on siihen oikeus.

Ei meilläkään 65v isoisä ole Helsingissä asuvia lapsen lapsiaan nähnyt kuin elokuussa 20 ja nyt uudestaan heinäkuussa 21. Ja isoisä asuu Etelä-Pohjanmaalla. Näin on yhdessä katsottu parhaaksi ja se on kaikille ihan fine. FaceTimella isoisä puhuu pienten kanssa lähes päivittäin.

39/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuu. Voi tuntua, ettei välitä. Mutta muitakin hankaloittavia asioita voi olla. Terveys? Aikoinaan olin itse asemassasi, 3 pientä lasta, mutta äitini halusi mennä mökille isäni kanssa, joka juuri syövästä selvinnyt. No se oli heidän viimeinen yhteinen kesänsä, isä kuoli syyskuussa. Kiitän luojaani,etten kyseenalaistanut sitä. Vaikka mökillä olivat sisareni lapsineen. Ota perspektiiviä asioihin vanhemmankin näkökulmasta.

Vierailija
40/189 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Airbandb tai muu asunnonvuokraus mummon läheltä. Elokuussa Suomessa on jo edullista kun lomakausi on ohi.

Kiitos vinkistä. Tuohon airbnb:hin en ole vielä tutustunut.

Ap