Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI syötät lapsillesi sokeria?

Vierailija
27.07.2014 |

Mulle tuli eilen niin paha mieli kun käytiin Tuurissa, siellä oli pomppulinna. Vajaa 3v poika ei pystynyt hyppimään siellä ylipainonsa takia :( punaisena ja hikisenä vyöryi sieltä pois, arvatenkin äitinsä painoi 150+, isä (jos se oli sen isä) oli suht normaali, ehkä 100kg todella pitkä kuitenkin. Kärryssä näytti olevan kasapäin karkkipusseja koska olihan ne tarjouksessa 3pss/5e niin onhan niitä syötävä. Tivolissa näin saman pojan, se ei päässyt kaikkiin lasten laitteisiin kun ei mahtunut ratin ja penkin väliin, mun olis niin mieli käydä kysymässä siltä äidiltä että aikooko se syöttää lapsensa hengiltä :( limsaa tietenkin hörpittiin välissä kun on kuuma päivä ja jano, mä en voi ymmärtää, itse rinnastan sokerin ihan yhtä pahaksi kuin alkoholin tai tupakan jos sen käytössä ei ole mitään rajaa, voi lapsiraukkaa kun kouluun menee, oikein kiusaajien ykköskohde :(

MIKSI teillä lapset juo mehuja, limsoja, syövät sokeroituja jogurtteja, muroja, jäätelöä, karkkeja? (kohtuukäytön ja karkkipäivät ymmärrän, kysymys on heille jotka niitä käyttää päivittäin)

Nämä kaikki olisi korvattavissa terveellisimmilläkin vaihtoehdoilla

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kesällä saavat varmaan päivittäin jäätelöä ja aika usein karkkiakin. Karkkipäivää ei ole koskaan ollut, mutta toisaalta niitä ei ole ikinä ahnehdittukaan, ehkä siksi ettei niissä ole ollut mitään kielletyn hedelmän makua? Myös limsaa saavat silloin kun sitä on, usein valitsevat mielummin jonkun muun juoman kun eivät hiilihapoista välitä. 

Herkkuja kuitenkin syödään, ihan vaan koska ne ovat hyviä. Kotiruokana ei taas ei eineksiä ole, syödään paljon kasviksia ja hedelmiä, jogurtit luonnonjogurtteina, mitään suklaavanukkaita tai sokerimuroja meillä ei ole koskaan ollut. Ehkä 70% leivistä on itse leivottuja, pullat, kakut ja makeat leivonnaiset kaikki. Lihat itse marinoituja jne. Vesi pääasiallisena juomana kaikilla heti kun imetys alkaa väistyä. Kaikkia lapsia imetetty 1,5-2v ikään. 

Vierailija
22/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 06:28"]Itse olen raskaana ja mua pelottaa, että jos mentäis anopille (asuvat naapurissa eli tullaan varmasti vierailemaan paljon niinkuin nytkin), niin he mättäisivät lapsen täyteen sokeria yms :( he kaikki pitävät karkeista sun muista ja ovat suhteellisen ylipainoisiakin, ja vieraillessamme näen, miten he ahtavat sokereita 3v siskonpoikaansa. Pelkään, että jos kiellän, niin olen se "paha, nipo miniä", joka luulee olevansa parempi kuin me muut tms. Apua, osaako kukaan auttaa :(

[/quote]

minulla on vastaava tilanne omien vanhempieni kanssa. Eivät kylläkään ole mitenkään erityisen lihavia mutta herkkuja on aina tarjolla ja lapset tietty oppii mistä löytyy ja keneltä pyytää. Lapset siis vielä nyt siskon mutta itse ole nyt viimeisilläni raskaana ja kyllä aion olla tiukka nipo. Toki isovanhemmat saavat hemmotella eri tavalla ja siellä lapsi voi syödä eri juttuja kuin kotona mutta käymme monesti useamman kerran viikossa heillä joten ei se nyt niinkään enää toimi että joka kerta jotain.

tilanne on nytkin jo ollut välillä hankala koiriemme takia eli niillekin pitäisi aina antaa makkaraa, juustoa tms. Ekstraa kun siellä ollaan. Nyt olen vasta kunnolla saanut asiaan jotain kontrollia ja koirat ovat 4- ja 2-vuotiaat. Isäni on siis hankalampi ja hänen kanssaan tätä vääntöä on käyty. On ihmisenä muutenkin vaikea ja vanhanaikainen, hän on oikeassa ja hänen tapansa on oikea. Etenkin ns. Lapselta eli tässä tapauksessa minulta on hänen vaikea ottaa käsky vastaan.

[/quote]

Voi kauheaa :( ja sitten varmasti vielä heittävät päälle, että "ollaanhan me sutkin kasvatettu" tai jotain siihen tyyliin, että he ovat vanhempia kuin itse ja siks tietävät paremmin, kun ovat x määrä lapsia kasvattanut. Kuitenkin, mä vähän luulen, että kuitenkin omalle perheelle on jotenkin helpompi puhua kuin appiperheelle. Ja jos keskustelen asiasta miehen kanssa (jotta tukisi minua), niin hän loukkaantuu verisesti ja puolustelee omia vanhempiaan, mikä on tietenkin täysin ymmärrettävää, mutta inhottavaa. On hirveätä alkaa oman aviomiehen kanssa riitelemään tuollaisesta asiasta.

Ja itse ketjun aiheeseen: huomaan, että joskus esim. mieheni sisko (joka on muuten todella hyvin tähän asti kasvattanut lapsensa 3v) antaa lapselle jotain makeaa tms, jottei hän "pyytäisi sitä muilta", hän kun käy jonkinlaisessa kerhossa lapsen kanssa ja kaikilla on kädessä oma sipsipussi tai muuta vastaavaa (vanhemmat kasvattavat lapsensa lahjomalla, ettei lapsi nolaisi heitä julkisesti huutamalla tai itkemällä). Täälläpäin vanhemmat nolostuvat helposti, eikä asiaa yhtään paranna se, että toisen lapsen äiti sitten tulee tarjoamaan oman lapsen karkeista tai vaatii omaa lasta antamaan toiselle lapselle karkkia, kun heitä "säälittää" lapsi, joka ei saa "tehdä tai syödä mitään kivaa". ARGH

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

32, kannattaa lukea rasvojen hyödyistä :) Lapsien aivot tarvitsevat rasvaa, kaikki jos syödään rasvattomana ei aivot saa tärkeää rasvaa mistään. Ja tuolle verenpaine-kolesterolityypille tiedoksi, se on sitä mitä 40v on toitotettu että rasva aiheuttaa sitä ja tätä, mitään tutkimuksia siitä ei kuitenkaan ole joka sen todistaa, johan sitä on nyt amerikassakin alettu tajuamaan että olivat väärässä, voita todellakin kannattaa syödä. Suomessahan se asia ei tule koskaan muuttumaan koska THL on THL. Ihmiset jotka ovat karpanneet vuosia, heillä on verenpaine-maksa-arvot, kolesterolit täydellisiä, johtuen ihan siitä että eivät syö viljoja ja sokeria. Kannattaa välillä päivittää tietojaan eikä uskoa sitä mitä on 40v toitetettu. Voi ei todellakaan tuki suonia vaan nimenomaan voitelee niitä, niinkuin hyvät öljytkin (rypsiöljy ei kuulu tähän, liikaa omega 6) rasvaa on ihan turha pelätä.

Ja partajogurtti on siis turkkilaista jogurttia, lapsi pyytää aina partajogurttia niin en edes muistanu jogurtin oikeaa nimeä :D

AP

Vierailija
24/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten karppaajia kohtaa äkikkuolemia sydänperäisissä vaivoissa?

Vierailija
25/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka on todistanut että se sydänperäinen vaiva on johtunut juuri karppaamisesta? Sydänvaivat voi tulla ihan kenelle vain, mun kaveri kuoli 28vuotiaana sydänkohtaukseen eikä karpannut. 

VHH-ruokavaliolla monet paranee sairauksistaan, mulla kaks kaveria on voineet lopettaa diabetes lääkityksen kokonaan ja kolme on jättänyt kokonaan verenpaine ja kolesterolilääkkeet pois ja ne pysyy hyvänä, että ei se ihan huuhaata ole. 

AP

Vierailija
26/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
27/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kansainvälisestikin tunnettu Karjala-projekti rasvojen vaikutuksesta?

Vierailija
28/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkipäivähän EI ole sitten mitään kohtuukäyttöä. Kohtuukäyttöä on vaikka 1 keksi, tai suklaakonvehti tai karkki heti ruokailun jälkeen. Meillä lapset on painokäyrällään -20% tai -25%, eli näin lomalla kyllä saattaa mennä limutölkki päivässä ja/tai annos jätskiä. Ja saa mennä, tärkeämpää on tosiaan oppia se KOHTUUkäyttö, kielloilla ja rajoituksilla ei saa aikaiseksi kuin kapinan.

Vierailija
29/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos 37 linkistä, mennyt multa ihan ohi! Mutta ravintosuosituksiin ei varmasti tule muutoksia vuosiin! Margariini ja rypsiöljy rulaa koska rahat sen sanelee! THL suosittelee sitä mitä lääke ja margariinifirmat sanelee että ihmiset sairastuu mahdollisimman paljon ja saadaan kolesteroli ym lääkkeitä kaupaksi. Onneks mun lähipiirissä oma esimerkki on saanut monet syömään paremmin :)

AP

Vierailija
30/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

39, meillä karkkipäivän karkki on 1 lakupatukka tai tikkari, eikö se ole aika kohtuukäyttöä? Synttärit ja muut juhlat sit erikseen, niitä on niin harvoin että syödään mitä tarjotaan

ja ihan sama vaikka lapsi olisi -10kg alipainoinen, sokeri ei silti tee hänelle hyvää, ei hampaille eikä sisuskaluille ja verensokerille

AP

Vierailija
31/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön karkkia päivittäin ja olen 15 v tyttö enkä lihoa ollenkaan :)

Vierailija
32/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen herkkua on näkkileipä ja hapankorppu. ;-)

Jätskikin maistuu helteellä ja karkit silloin kun niitä ostetaan (kerran viikossa).

Mutta oon iloinen, että lapsi on oppinut syömään ja haluamaan useimmiten terveellistä kuitupitoista välipalaa.

Eikä onneksi lasta oo ylimääräisillä kiloilla siunattu. :-)

Vierailija
33/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi, että pidän light-moskaa pahempana lasten terveydelle kuin luonnontuotetta sokeria. Samat lapset syövät paljon vihanneksia, hedelmiä ja marjoja, sekä monipuolista itsetehtyä ruokaa. Ja aina on molemmilla ollu pituuspainoindeksi keskiarvokäyrä alapuolella, vaikka päivittäin syövät jäätelön tai pullan....

Toisin sanoen kokonaisuus ratkaisee.

Vierailija
34/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

42, hampaasi kiittävät ja odotahan kun ikää tulee lisää niin alkaa tulla kilojakin, en minäkään tuon ikäisenä ollut lihava vaikka söinkin paljon sokeria, alkuperäinen kysymys olikin miksi totuttaa ja kasvattaa lapsi tykkäämään sokerista kun se ei ole terveellistä vaikka se ei painoa kaikilla nostaisikaan.

Ja mä kartan kanssa light ja kevyttuotteita kun ruttoa, valitsen aina sokerillisen vaihtoehdon jos pakko on

käytössä leivonnassa ja jos johonkin tarttee niinkookossokeri, sen GI on 35, normaalin sokerin 68, kookossokeri ei nosta verensokeria yhtä korkealle kuin normaalisokeri

AP

Vierailija
35/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:17"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:05"]

32, kannattaa lukea rasvojen hyödyistä :) Lapsien aivot tarvitsevat rasvaa, kaikki jos syödään rasvattomana ei aivot saa tärkeää rasvaa mistään. Ja tuolle verenpaine-kolesterolityypille tiedoksi, se on sitä mitä 40v on toitotettu että rasva aiheuttaa sitä ja tätä, mitään tutkimuksia siitä ei kuitenkaan ole joka sen todistaa, johan sitä on nyt amerikassakin alettu tajuamaan että olivat väärässä, voita todellakin kannattaa syödä. Suomessahan se asia ei tule koskaan muuttumaan koska THL on THL. Ihmiset jotka ovat karpanneet vuosia, heillä on verenpaine-maksa-arvot, kolesterolit täydellisiä, johtuen ihan siitä että eivät syö viljoja ja sokeria. Kannattaa välillä päivittää tietojaan eikä uskoa sitä mitä on 40v toitetettu. Voi ei todellakaan tuki suonia vaan nimenomaan voitelee niitä, niinkuin hyvät öljytkin (rypsiöljy ei kuulu tähän, liikaa omega 6) rasvaa on ihan turha pelätä.

Ja partajogurtti on siis turkkilaista jogurttia, lapsi pyytää aina partajogurttia niin en edes muistanu jogurtin oikeaa nimeä :D

AP

[/quote]

En ole yleistettynä rasvakammoinen, enkä todellakaan välttele kaikkia rasvoja, vaan välttelen tyydyttyneitä rasvahappoja. Enkä niitäkään mitenkään kivenkovasti, vaan pyrin minimoimaan niiden määrän. Suosin (kerta ja moni)tyydyttymättömiä rasvahappoja, koska kaikki lukemani luotettavat artikkelit/tutkimukset puhuvat tyydyttymättömien rasvojen puolesta. Totkai yksilöillä on eroa, mutta koska tiedän mistä geenini olen saanut ja äidilläni kovien rasvojen vähentäminen (entinen kunnon voi ja kerma maalaisemäntä) on auttanut kolesteroliarvojen kanssa, joten todennäköisesti ei minullekkaan ole haittaa muun terveellisen elämänohella suosia tyydyttymättömiä rasvahappoja. Niin ja lapsia ei ole vielä ja kaikki ne välttämättömät rasvahapot (ne joita keho ei voi itse tuottaa) on tyydyttymättömiä, joten niitä aijon suosia myös lasten kanssa jos sellaisia saan.

Koska voi kuitenkin on hyvää ja uusi tieto aina on mielenkiintoista ja opettavaista, voisitko linkata (tai kertoa tekijän, vuoden, otsikon, avainsanat tms niin etsin itse) jonkun luotettavan tutkimuksen, jossa puhutaan, että nuo tyydyttyneet rasvahapot ei olisikaan suurempina määrinä nautittuna niin haitallisia? Tekstistäsi päätellen sellaisia kuitenkin on tehty ja itse en ole vain törmännyt niihin. Kiitos

[/quote]

Muutama tutkimus esimerkiksi:

http://ajcn.nutrition.org/content/92/1/34.long

Runsas maitorasva suojaa Altzheimerin taudilta

http://www.bmj.com/content/346/bmj.e8707

Runsaasti omega-6-rasvahppoja sisältävien kasviöljyjen ja margariinien saannin lisääminen saattaa suurentaa sv-tautiriskiä ja lisätä kuolleisuutta.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23021710

Enemmän maitorasvaa, pienempi riski metaboliseen syndroomaan

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22810464

Maitorasva ei aiheuta lihavuutta eikä sydänongelmia.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21978979

Kun tyydyttynyttä rasvaa korvattiin omega-6-rasvahapoilla, sydäntautien riski ei vähentynyt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21889146

Korkea kolesteroli ei ole yhteydessä suurentuneeseen sydäntautiriskiin. Korkea kolesteroli on yhteydessä vähentyneeseen aivoinfarktiriskiin.

http://aje.oxfordjournals.org/content/145/10/876.long  ABC-tutkimuksessa vuodelta 1997 todettiin margariinia syövillä suomalaisilla miehillä enemmän sydänkuolleisuutta kuin voita syövillä.

Tutkimusten lisäksi linkki kesäkuiseen Time-lehteen, jonka artikkelissa kerrotaan miksi tyydyttyneen rasvan pelolle ei ole perusteita: http://time.com/2863227/ending-the-war-on-fat/ Ja kyseinen artikkeli kokonaisena: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35825844/Ending%20the%20War%20on%20Fat.pdf

[/quote]

Kiitos linkeistä. Täytyy paremmalla ajalla tutustua kunnolla ja etsiä itsekkin vaikka vielä lisää. Osa vaikutti mielenkiintoisilta ja osa hieman kyseenalaisilta. Pitää katsoa jos löytäisin osasta noista koko tutkimuksen. Aina metodit kohta kiinnostaa, sillä siitä sen tutkimuksen luotettavuutta voi arvioida minusta parhaiten. Sääli ettei mitään laajaa ja kattavaa tutkimusta äkkivilkaisulla ollut, esim kuka söisi pelkkiä omega-6 kun "aina" on toitotettu, että tärkeää on syödä omega3 ja 6 oikeassa suhteessa. Kai sitä tulee vaan liian kriittiseksi mitä enemmän oppii tutkimuksen tekemisestä ja tilastotieteesta. Mutta vielä kiitos paljon linkeistä!

Vierailija
36/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerittoman omatekoisen jäätelön ohje kiinnostaa, laittaisitko ap. Kiitos!

Vierailija
37/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mulla tarkkoja ohjeita ole kun laittelen aina mitä mieli tekee, mutta mansikkajäätelöön laitoin mansikoita soseena ja pilkottuna, turkkilaista jogurttia, kuohukermaa, kookoskermaa, mascarponejuustoa, smetanaa, kaikki sekaisin ja jäätelökoneessa 15-20min, miehen mielestä parasta jäätelöä ikinä ja lapsetkin veti 3annosta :)

Vierailija
38/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:32"]Itse syön karkkia päivittäin ja olen 15 v tyttö enkä lihoa ollenkaan :)

[/quote]

Sokerista saat maksakirroosin ja muita kivoja vaivoja.

Vierailija
39/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa jo, sokeri on myrkkyä elimistölle. Saatte te sitä kohtuudella syödä, mutta se ei silti tee siitä vähemmän haitallista, varsinkin kun sitä lisätään nykyään aivan kaikkeen ja vielä eri "nimellä".

Vierailija
40/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:32"]Itse syön karkkia päivittäin ja olen 15 v tyttö enkä lihoa ollenkaan :)

[/quote]

Aijai. En minäkään 15-vuotiaana lihonut, enkä vielä 25-vuotiaanakaan. Nyt olen 45 ja melkoinen tankki :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi