Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI syötät lapsillesi sokeria?

Vierailija
27.07.2014 |

Mulle tuli eilen niin paha mieli kun käytiin Tuurissa, siellä oli pomppulinna. Vajaa 3v poika ei pystynyt hyppimään siellä ylipainonsa takia :( punaisena ja hikisenä vyöryi sieltä pois, arvatenkin äitinsä painoi 150+, isä (jos se oli sen isä) oli suht normaali, ehkä 100kg todella pitkä kuitenkin. Kärryssä näytti olevan kasapäin karkkipusseja koska olihan ne tarjouksessa 3pss/5e niin onhan niitä syötävä. Tivolissa näin saman pojan, se ei päässyt kaikkiin lasten laitteisiin kun ei mahtunut ratin ja penkin väliin, mun olis niin mieli käydä kysymässä siltä äidiltä että aikooko se syöttää lapsensa hengiltä :( limsaa tietenkin hörpittiin välissä kun on kuuma päivä ja jano, mä en voi ymmärtää, itse rinnastan sokerin ihan yhtä pahaksi kuin alkoholin tai tupakan jos sen käytössä ei ole mitään rajaa, voi lapsiraukkaa kun kouluun menee, oikein kiusaajien ykköskohde :(

MIKSI teillä lapset juo mehuja, limsoja, syövät sokeroituja jogurtteja, muroja, jäätelöä, karkkeja? (kohtuukäytön ja karkkipäivät ymmärrän, kysymys on heille jotka niitä käyttää päivittäin)

Nämä kaikki olisi korvattavissa terveellisimmilläkin vaihtoehdoilla

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä poik syö karkkia, jäätelöä, suklaata, sipsiä. Juo mehuja ja limsoja.

MUTTA, vastapainoksi syö terveellistä kotiruokaa ja paljon vihanneksia. Useimmiten valitsee mehun tilalle vettä. Suklaan, karkin ja jätskin syöntiä itsekin rajoittaa, ja olen opettanut, että ne ovat herkkuja - ei ruokaa. Kerran kuukaudessa täytetään vatsat hamppiksilla ja ranskalaisilla.

Tasapaino, se tasapaino.

Sitten on näitä ääripäitä. Olen paljon nähnyt läskejä perheitä, mutta esimerkiksi mieheni tyttö ei koskaan - ikinä - ole saanut edes maistaa mehua. Kipeänäkin juotetaan vettä ja maitoa, vaikka huonosti alas menisi. Suolaista sipsiä ja pitsaa saa kyllä syödä rajoitetusti ja niitä kinuaa suurinpiirtein kiljumalla.

Mitä nyt itse olen tähän mennessä oppinut: mikään muu ei ole kivempaa kuin kielletty ja rajoitettu.

Vierailija
62/89 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 16:21"]

miten teet perus arkiruokia esim kastikkeita ilman jauhoja?

[/quote]

Voi apua. Onko jollain arkiruokana jauhokastike? Soosi, jota tehtiin pula-aikana, kun muutakaan ei ollut saatavilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 16:22"]

Pahempaa on hiilihydraattimössön syöttäminen ja sokeri yhdessä.

[/quote]

Tajusitko, mitä kirjoitit? Eihän tossa ole mitään logiikkaa.

Vierailija
64/89 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 19:20"]18, itse en rasvaa pelkää ollenkaan, siis hyviä rasvoja. Meidän perheessä käytetään ainoastaan voita, oliiviöljyä, kuohukermaa, kookosöljyä..syödään VHH ruokavaliolla koko perhe (tammikuusta lähtien) rasva ja sokeri yhdessä on pahin yhdistelmä.

Meillä lapset ei ole eläissään syöneet yhtäkään vanukasta, partajogurtti tai luonnonjogurtti hedelmillä tai marjoilla on lasten herkkua, pähkinöitä napsivat "karkkeina",lauantaisin saavat lakun tai tikkarin tai jäätelön, teen jäätelökoneella päivittäin itse jäätelöä näin kuumalla, siinä ei ole yhtään sokeria, aina kelpaa. Eli kyllä meilläkin herkutellaan paljon, mutta terveellisesti :)

AP

[/quote] Mitä ihmettä on partajogurtti? :O

Vierailija
65/89 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 21:27"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 19:20"]18, itse en rasvaa pelkää ollenkaan, siis hyviä rasvoja. Meidän perheessä käytetään ainoastaan voita, oliiviöljyä, kuohukermaa, kookosöljyä..syödään VHH ruokavaliolla koko perhe (tammikuusta lähtien) rasva ja sokeri yhdessä on pahin yhdistelmä.

Meillä lapset ei ole eläissään syöneet yhtäkään vanukasta, partajogurtti tai luonnonjogurtti hedelmillä tai marjoilla on lasten herkkua, pähkinöitä napsivat "karkkeina",lauantaisin saavat lakun tai tikkarin tai jäätelön, teen jäätelökoneella päivittäin itse jäätelöä näin kuumalla, siinä ei ole yhtään sokeria, aina kelpaa. Eli kyllä meilläkin herkutellaan paljon, mutta terveellisesti :)

AP

[/quote]

Se on sellaista herkkua, josta rasvapelkoiset eivät ymmärrä :)

Vierailija
66/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
67/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen raskaana ja mua pelottaa, että jos mentäis anopille (asuvat naapurissa eli tullaan varmasti vierailemaan paljon niinkuin nytkin), niin he mättäisivät lapsen täyteen sokeria yms :( he kaikki pitävät karkeista sun muista ja ovat suhteellisen ylipainoisiakin, ja vieraillessamme näen, miten he ahtavat sokereita 3v siskonpoikaansa. Pelkään, että jos kiellän, niin olen se "paha, nipo miniä", joka luulee olevansa parempi kuin me muut tms. Apua, osaako kukaan auttaa :(

Vierailija
68/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 16:42"]

En voi käsittää, miksi ylipainoiset (miksei myös hoikat, jotka elävät epäterveellistä ruokaa syöden) opettavat lapsilleen ne omat pahat tapansa. Eikö lapsiaan nimenomaan halua suojella kaikelta pahalta? Itsekin ylipainoisia ymmärrän, että monille epäterveellinen ruoka ja herkut ovat addiktio. Siitä on vaikeaa päästä eroon. Mutta en itse ikinä syöttäisi lapselleni samoja ruokia, mitä itse syön himooni! En ikinä halua lapseni päätyvän samaan tilaan, missä minä nyt olen. Tekisin hänelle terveellistä ruokaa enkä tarjoaisi herkkuja. Omat herkkuni söisin silloin, kun lapseni ei olisi katsomassa.

[/quote]

Täh? Tietysti lapsia halutaan suojella kaikelta pahalta, mutta sokeri on hyvää kohtuudella käytettynä. Kyllä pahempiakin asioita maailmassa on, kuten suvaitsematomat ihmiset, lasten altistaminen tupakalle, alkoholistiperheet, pedofiilit, peheväkivalta. Hyvä, hyvä, jos sokeri on pahuudesta suurin joissakin piireissä.

Vierailija
69/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 21:27"]

AP

[/quote]

[/quote]

Mikset vain voinut sanoa, että tarkoitat turkkilaista jogurttia? Ei kaikki voi tietää tuota nimitystä...

Vierailija
70/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 21:27"]

AP

[/quote]

[/quote]

Olisihan se kiva, jos suvussa ei olisi rasitteena korkeaa kolesterolia ja sydän- ja verisuonitauteja ja voisi surutta syödä hyvänmakuisia eläinrasvoja. No onneksi terveelliset ja välttämättömiä rasvahappoja sisältävät öljytkin on hyviä. Ja ehkä siksi että harvoin syö rasvaista jogurttia yms niin se maistuukin niin hyvältä.

Vierailija
71/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 06:28"]Itse olen raskaana ja mua pelottaa, että jos mentäis anopille (asuvat naapurissa eli tullaan varmasti vierailemaan paljon niinkuin nytkin), niin he mättäisivät lapsen täyteen sokeria yms :( he kaikki pitävät karkeista sun muista ja ovat suhteellisen ylipainoisiakin, ja vieraillessamme näen, miten he ahtavat sokereita 3v siskonpoikaansa. Pelkään, että jos kiellän, niin olen se "paha, nipo miniä", joka luulee olevansa parempi kuin me muut tms. Apua, osaako kukaan auttaa :(

[/quote]

minulla on vastaava tilanne omien vanhempieni kanssa. Eivät kylläkään ole mitenkään erityisen lihavia mutta herkkuja on aina tarjolla ja lapset tietty oppii mistä löytyy ja keneltä pyytää. Lapset siis vielä nyt siskon mutta itse ole nyt viimeisilläni raskaana ja kyllä aion olla tiukka nipo. Toki isovanhemmat saavat hemmotella eri tavalla ja siellä lapsi voi syödä eri juttuja kuin kotona mutta käymme monesti useamman kerran viikossa heillä joten ei se nyt niinkään enää toimi että joka kerta jotain.

tilanne on nytkin jo ollut välillä hankala koiriemme takia eli niillekin pitäisi aina antaa makkaraa, juustoa tms. Ekstraa kun siellä ollaan. Nyt olen vasta kunnolla saanut asiaan jotain kontrollia ja koirat ovat 4- ja 2-vuotiaat. Isäni on siis hankalampi ja hänen kanssaan tätä vääntöä on käyty. On ihmisenä muutenkin vaikea ja vanhanaikainen, hän on oikeassa ja hänen tapansa on oikea. Etenkin ns. Lapselta eli tässä tapauksessa minulta on hänen vaikea ottaa käsky vastaan.

Vierailija
72/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä kyllästäsi lapsiani tai itseäni runsaasti rasvaa sisältävällä ruualla. Vähärasvainen, kasvisvoittoinen, lihaa, kalaa, perunaa, ruisleipää ja herkkuja kerran , pari viikossa. Siinä on kaikkea, mutta ei mitään liikaa.

Vierailija
73/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on varmaan sit outoja, kun meillä on vieläkin pääsiäismunia tähteenä :D Ja jotain chupa chupseja ja Toblerone ollut jostain kesän alusta saakka. Lapset 6 ja 4. Meillä ei syödä herkkuja kuin joskus, ja lapsista se on ihan normaalia, että niitä on kaapissa ehkä, mutta niitä ei vedellä viikoittain (tai edes kuukausittain). Eivät ikinä itse pyydä.

Terveellistä ja monipuolista, hyvin laitettua ruokaa pöytään mieluummin, kuin herkkuja.

Vierailija
74/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sairasta, että ketjussa useamman mielestä on hienoa, että heidän lapsensa "kasvavat" miinuskäyrillä! :O

Kyllä meidän pojan valuttua miinuskäyrälle minä aloin huolehtia vielä vähän tarkemmin, että hän varmasti syö hyvin. Se, että lapsi on hintelä ei todella ole mikään kehuskelun aihe!

Vierailija
75/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:05"]

32, kannattaa lukea rasvojen hyödyistä :) Lapsien aivot tarvitsevat rasvaa, kaikki jos syödään rasvattomana ei aivot saa tärkeää rasvaa mistään. Ja tuolle verenpaine-kolesterolityypille tiedoksi, se on sitä mitä 40v on toitotettu että rasva aiheuttaa sitä ja tätä, mitään tutkimuksia siitä ei kuitenkaan ole joka sen todistaa, johan sitä on nyt amerikassakin alettu tajuamaan että olivat väärässä, voita todellakin kannattaa syödä. Suomessahan se asia ei tule koskaan muuttumaan koska THL on THL. Ihmiset jotka ovat karpanneet vuosia, heillä on verenpaine-maksa-arvot, kolesterolit täydellisiä, johtuen ihan siitä että eivät syö viljoja ja sokeria. Kannattaa välillä päivittää tietojaan eikä uskoa sitä mitä on 40v toitetettu. Voi ei todellakaan tuki suonia vaan nimenomaan voitelee niitä, niinkuin hyvät öljytkin (rypsiöljy ei kuulu tähän, liikaa omega 6) rasvaa on ihan turha pelätä.

Ja partajogurtti on siis turkkilaista jogurttia, lapsi pyytää aina partajogurttia niin en edes muistanu jogurtin oikeaa nimeä :D

AP

[/quote]

En ole yleistettynä rasvakammoinen, enkä todellakaan välttele kaikkia rasvoja, vaan välttelen tyydyttyneitä rasvahappoja. Enkä niitäkään mitenkään kivenkovasti, vaan pyrin minimoimaan niiden määrän. Suosin (kerta ja moni)tyydyttymättömiä rasvahappoja, koska kaikki lukemani luotettavat artikkelit/tutkimukset puhuvat tyydyttymättömien rasvojen puolesta. Totkai yksilöillä on eroa, mutta koska tiedän mistä geenini olen saanut ja äidilläni kovien rasvojen vähentäminen (entinen kunnon voi ja kerma maalaisemäntä) on auttanut kolesteroliarvojen kanssa, joten todennäköisesti ei minullekkaan ole haittaa muun terveellisen elämänohella suosia tyydyttymättömiä rasvahappoja. Niin ja lapsia ei ole vielä ja kaikki ne välttämättömät rasvahapot (ne joita keho ei voi itse tuottaa) on tyydyttymättömiä, joten niitä aijon suosia myös lasten kanssa jos sellaisia saan.

Koska voi kuitenkin on hyvää ja uusi tieto aina on mielenkiintoista ja opettavaista, voisitko linkata (tai kertoa tekijän, vuoden, otsikon, avainsanat tms niin etsin itse) jonkun luotettavan tutkimuksen, jossa puhutaan, että nuo tyydyttyneet rasvahapot ei olisikaan suurempina määrinä nautittuna niin haitallisia? Tekstistäsi päätellen sellaisia kuitenkin on tehty ja itse en ole vain törmännyt niihin. Kiitos

Vierailija
76/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 18:06"]

Meidän lapset on varmaan sit outoja, kun meillä on vieläkin pääsiäismunia tähteenä :D Ja jotain chupa chupseja ja Toblerone ollut jostain kesän alusta saakka. Lapset 6 ja 4. Meillä ei syödä herkkuja kuin joskus, ja lapsista se on ihan normaalia, että niitä on kaapissa ehkä, mutta niitä ei vedellä viikoittain (tai edes kuukausittain). Eivät ikinä itse pyydä.

Terveellistä ja monipuolista, hyvin laitettua ruokaa pöytään mieluummin, kuin herkkuja.

[/quote]

Ei lapset ole outoja. Mutta jos äiti on terveysnatsi niin mitäpä muuta ne lapset oppisivatkaan kun äidin tavat.

Vierailija
77/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:17"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:05"]

32, kannattaa lukea rasvojen hyödyistä :) Lapsien aivot tarvitsevat rasvaa, kaikki jos syödään rasvattomana ei aivot saa tärkeää rasvaa mistään. Ja tuolle verenpaine-kolesterolityypille tiedoksi, se on sitä mitä 40v on toitotettu että rasva aiheuttaa sitä ja tätä, mitään tutkimuksia siitä ei kuitenkaan ole joka sen todistaa, johan sitä on nyt amerikassakin alettu tajuamaan että olivat väärässä, voita todellakin kannattaa syödä. Suomessahan se asia ei tule koskaan muuttumaan koska THL on THL. Ihmiset jotka ovat karpanneet vuosia, heillä on verenpaine-maksa-arvot, kolesterolit täydellisiä, johtuen ihan siitä että eivät syö viljoja ja sokeria. Kannattaa välillä päivittää tietojaan eikä uskoa sitä mitä on 40v toitetettu. Voi ei todellakaan tuki suonia vaan nimenomaan voitelee niitä, niinkuin hyvät öljytkin (rypsiöljy ei kuulu tähän, liikaa omega 6) rasvaa on ihan turha pelätä.

Ja partajogurtti on siis turkkilaista jogurttia, lapsi pyytää aina partajogurttia niin en edes muistanu jogurtin oikeaa nimeä :D

AP

[/quote]

En ole yleistettynä rasvakammoinen, enkä todellakaan välttele kaikkia rasvoja, vaan välttelen tyydyttyneitä rasvahappoja. Enkä niitäkään mitenkään kivenkovasti, vaan pyrin minimoimaan niiden määrän. Suosin (kerta ja moni)tyydyttymättömiä rasvahappoja, koska kaikki lukemani luotettavat artikkelit/tutkimukset puhuvat tyydyttymättömien rasvojen puolesta. Totkai yksilöillä on eroa, mutta koska tiedän mistä geenini olen saanut ja äidilläni kovien rasvojen vähentäminen (entinen kunnon voi ja kerma maalaisemäntä) on auttanut kolesteroliarvojen kanssa, joten todennäköisesti ei minullekkaan ole haittaa muun terveellisen elämänohella suosia tyydyttymättömiä rasvahappoja. Niin ja lapsia ei ole vielä ja kaikki ne välttämättömät rasvahapot (ne joita keho ei voi itse tuottaa) on tyydyttymättömiä, joten niitä aijon suosia myös lasten kanssa jos sellaisia saan.

Koska voi kuitenkin on hyvää ja uusi tieto aina on mielenkiintoista ja opettavaista, voisitko linkata (tai kertoa tekijän, vuoden, otsikon, avainsanat tms niin etsin itse) jonkun luotettavan tutkimuksen, jossa puhutaan, että nuo tyydyttyneet rasvahapot ei olisikaan suurempina määrinä nautittuna niin haitallisia? Tekstistäsi päätellen sellaisia kuitenkin on tehty ja itse en ole vain törmännyt niihin. Kiitos

[/quote]

Muutama tutkimus esimerkiksi:

http://ajcn.nutrition.org/content/92/1/34.long

Runsas maitorasva suojaa Altzheimerin taudilta

http://www.bmj.com/content/346/bmj.e8707

Runsaasti omega-6-rasvahppoja sisältävien kasviöljyjen ja margariinien saannin lisääminen saattaa suurentaa sv-tautiriskiä ja lisätä kuolleisuutta.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23021710

Enemmän maitorasvaa, pienempi riski metaboliseen syndroomaan

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22810464

Maitorasva ei aiheuta lihavuutta eikä sydänongelmia.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21978979

Kun tyydyttynyttä rasvaa korvattiin omega-6-rasvahapoilla, sydäntautien riski ei vähentynyt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21889146

Korkea kolesteroli ei ole yhteydessä suurentuneeseen sydäntautiriskiin. Korkea kolesteroli on yhteydessä vähentyneeseen aivoinfarktiriskiin.

http://aje.oxfordjournals.org/content/145/10/876.long  ABC-tutkimuksessa vuodelta 1997 todettiin margariinia syövillä suomalaisilla miehillä enemmän sydänkuolleisuutta kuin voita syövillä.

Tutkimusten lisäksi linkki kesäkuiseen Time-lehteen, jonka artikkelissa kerrotaan miksi tyydyttyneen rasvan pelolle ei ole perusteita: http://time.com/2863227/ending-the-war-on-fat/ Ja kyseinen artikkeli kokonaisena: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35825844/Ending%20the%20War%20on%20Fat.pdf

Vierailija
78/89 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

46, ei meidän lapset elä hiilarittomalla ruokavaliolla todellakaan, hiilarit vain ei koostu vehnästä, muroista, mehuista, vanukkaista tai mistään LISÄTYSTÄ sokerista, syövät kaurapuuroa silloin tällöin aidosta kaurasta, marjoja, hedelmiä, maitotuotteissa on yllättävän paljon hiilaria, riisiä on monesti kun sille ei kukaan ole allerginen. Lapsen syömiset kun syöttäisi vaikka kalorilaskuriin, hiilarit olisi hyvässä määrässä ja oikeista lähteistä saatuina. Vai oletko sitä mieltä että hiilarit pitäisi saada lisätystä sokerista? AP

Vierailija
79/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 16:21"]

miten teet perus arkiruokia esim kastikkeita ilman jauhoja?

[/quote]

Perus arkiruoka: jauhokastike?

Vierailija
80/89 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasva on ihmiselle luonnollinen energian lähde, toisin kuin sokeri. Kukaan ei pelkällä rasvalla liho, rasva ja sokeri yhdessä on se pahin vaihtoehto, sen takia rasvaa voi syödä ihan huoletta, meillä on käytössä lapsilla pääasiassa oliiviöljy, kasvisten päälle voisulaa ja kanaruokiin kookosöljyä/kermaa, että ei lapset voita mätä mitenkään määrällisesti paljon, enkä itsekään, paistamiseen ja kasvisten päälle laitan. Kyllä meilläkin lapset muualla saavat syödä jäätelöä, karkkia ym mitä tarjotaan mutta kysymys onkin ARJESTA, mitä kuitenkin eniten eletään, arkeen meillä ei kuulu mikään sokerinen ja en todellakaan syötä muroja ja limsoja siinä pelossa ettei sitten isompana lapa niitä kaksin käsin, se on sitten oma ongelmansa jos ei teininä puhetta ymmärrä ja haluaa sokeria syödä ylettömästi, kyllä sen pian olossaan huomaa ettei kannata. Jos reissussa ollaan niin käydään jätskillä, syömässä ulkona ym, että ei siitä sokerista mitenkään vauhkota koko ajan että se on pahasta, se ei vain kuulu meidän arkeen, se on ihan normaalia, saamme vatsamme täyteen terveellisestä ja kunnollisesta ruuasta missä on ravintoarvoa. Herkkuhetket on sitten erikseen.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän