Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-luokkalaisen kasvion kerääminen

Vierailija
26.07.2014 |

Jotenkin minua tympii koko projekti sillä mitä olen kuunnellut muita vanhempia niin keräämishomma on lähinnä vanhempien kunniatehtävä. Eräänkin lapsen sukulainen oli Lapissa asti kuvannut vaivaiskoivun. Numero lapselle tulee lähinnä (kärjistetysti) vain siitä että miten reippaat ja valveutuneet vanhemmat hänellä on. Mitä mieltä te olette? Kuinka monen lapsi on alusta lähtien hoitanut homman itse?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:50"]

Metsätähtiä kukkii enää Lapin perukoilla, joten sen voi unohtaa.

[/quote]

Täällä Espoossakin niitä kyllä vielä on. :)

Vierailija
42/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 11:17"]

Olen sitä ikäpolvea, jonka piti oppikoulun ensimmäisen ja toisen luokan jälkeisenä kesänä kerätä 40 kasvia molempina vuosina, siis yhteensä 80. ...

Jos olisin ehdottanut, että vanhemmat olisivat auttaneet keräämisessä, olisivat he tukehtuneet nauruunsa. Ei silloin penskoja passattu samalla tavalla kuin nyt.

[/quote]

Äitini on syntynyt vuonna 1932. Hän kertoi, että kyllä hänen oppikouluaikanaan kasvien kerääminen oli nimenomaan koko perheen projekti. Mutta hänen kouluaikanaan kasveja ilmeisesti pitikin kerätä vielä selvästi enemmän kuin 80.

Minun lapseni ovat kyllä keränneet kasvinsa täysin itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 11:19"]

Kyllä meidän esikoinen keräsi ihan itse oman kasvionsa. Kaksi nuorempaa käytti myöhemmin aikanaan samaa kasviota :)

[/quote]

Millainen vanhempi tekee sellaisen karhunpalveluksen lapsilleen, että sallii tällaisen?

Vierailija
44/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsen kanssa tosi hauskaa kun etsimme noita kasveja. Olin siis aina mukana ja autoin tunnistamisessa kantamalla kasvikirjaa mukana, josta nuori sitten tutki olisiko kasvi oikea. Kävimme välillä jäätelöllä, välillä uimassa, itikat puri ja taas jatkettiin. Aivan mainio projekti!

Vierailija
45/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkos niitä kasveja pitää nykyään kerätä? Meillä kerättiin 3-4lk kesälomalla 5, 4-5lk 10, 5-6lk 15, 6-7lk 20, 7-8lk 25 ja 8-9lk 30. Eli yhteensä 105 kasvia. Muistan vihanneeni tuota kasvikansion tekemistä aina ihan hirveästi. Ei tosiaan ollut mikään yhden päivän homma, kun joka vuosi kansioon piti kerätä kasveja jotka kukkivat eri aikaan kesällä (eli esim voikukasta ei riittänyt pelkkä lehti, piti olla myös kukka) ja erilaisissa paikoissa (piha, tienvarsi, pelto, metsä, järvi), eli ainakin viisi päivää meni keräämisiin, viimeisinä vuosina melkein kymmenen. Lisäksi ne piti tosiaan prässätä siististi ja kuivuttuaan kiinnittää pahville ja kirjoittaa se lappu johon tulee nimi, latinankielinen nimi, keräyspäivä ja paikka ja kerääjän nimi. Sitten näitä piti vielä päntätä kesällä ulkoa, että osaa syksyn kokeessa lappuun kirjoitetut tiedot. Eli siis helposti kaksi viikkoa meni kesäLOMASTA läksyihin. Vieläpä kun se kasvikansio piti palauttaa ekalla kouluviikolla, niin ei voinut edes koulun alettua käyttää aikaa lukemiseen tai keräämiseen. Kaikista eniten ihmetytti se, että kun muutimme uudelle paikkakunnalle mennessäni 6.luokalle, jouduin 6-7lk välissä keräämään kaikki kasvit 3.luokasta lähtien koska aikaisemmassa koulussani ei kasveja kerätty. Eli heti ekana kesänä jouduin keräämään 50 kasvia, kun muut keräsivät samana vuonna 20. En koskaan oikein tajunnut tätä, että miksi joudun tekemään aikaisempien vuosien biologian kotiläksyjä.

Tekisitkö sinä kymmenen viikon kesälomalla kaksi viikkoa töitä vapaaehtoisesti? Tai vastaavasti viiden viikon kesälomalla viikon? Itse en ainakaan enää nykyään moiseen suostuisi.

Vierailija
46/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvio oli ihan perseestä eikä siitä ole ollut mitään hyötyä tähän mennessä.

T: 16 v tyttö

P.S. Tiedän todella monia joiden vanhemmat teki sen kasvion.

Vierailija
47/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 16 eikä minun ylä- tai alakoulussani ollut koskaan mitään kasvien keräystehtävää. Onneksi näin, koska en olisi halunnut sellaisia kerätäkkään.

Vierailija
48/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää yksi tuttu äiti, joka on jo kahdelle lapselleen kerännyt kasviot ! Ja kahdella lapsella viä varmaan edessä.

Lapset vain tuumannu ettei kiinnosta, niin äiti sitte keräilee valmiiksi.. Toki antaa muissakin asioissa periksi, jos lapset tarpeeksi vinkuu ja huutaa vastaan. 

Kuitenkin täälä maalla asutaan ja lapset kyllä tottuneet kulkemaan ainakin lähimetsissä ja omassa pihapiirissä jossa paljon luonnonkasvillisuutta. Mutta kun ei kiinnosta, mukavampihan se on kulkee kylällä pahanteos..

Ite "joutunu" tekeen koko kasvion ite, oli se loppuviimein mukava kulkea koiran ja kasvioppaan kans metsäs etsimäs.

Vierailija
49/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin tuollaisia kasvioita keräillään? Mä en ole tiennytkään, että nykyäänkin sellaisia vielä kerätään.

Vierailija
50/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:43"]

Mistä olette löytäneet parissa tunnissa esimerkiksi vaivaiskoivun, lakan ja karpalon? Metsätähden?

[/quote] Metsästä

[/quote]

Väärin. suolta nuo kaikki löytyvät, paitsi metsätähden voi löytää vaikka pihapuiden alta. Meillä löytyisivät noin 100 metrin päästä kotiovesta kaikki. Lakat eli hillat alkavatkin olla kypsiä, mutta kai siitä lehtikin riittää, kun on niin selvästi tunnistettavissa.

Elämässä ja varsinkin koulussa joutuu tekemään paljon muutakin sellaista, joka ei ole oikein mukavaa, ja jonka hyöty muussa elämässä on kyseenalaista.

Kyllä minä ihmettelen, kuka saa tärvättyä 2  viikkoa muutaman hassun kasvin keräämiseen. Nehän 'tarttuvat mukaan' muuten ulkona kulkiessa, eikä prässäämiseen ja liimaamiseenkaan saa kulumaan päiväkausia. Onhan niitä kauniita kasveja mukava ihastella vanhempanakin.

Minun mielestäni jokaisen kansalaisen pitäisi tuntea kasveja, ainakin syötäväksi tai muuten hyödynnettäväksi kelpaavia, sekä sieniä, kaloja, lintuja ja eläimiä. Ja kyllä, olen kerännyt ihan ilokseni yli sata kasvia, tunnen sieniä, kaloja, lintuja ja eläimiä. Aina kun näen sellaisen otuksen tai kasvin, jota en tunne, haluan selvittää sen. Täytyykin nyt tarkistaa, mikä on tuo pieni haukka, joka metsästää pihapiirin pikkulintuja.

Vierailija
51/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 13:43"]

Missäpäin tuollaisia kasvioita keräillään? Mä en ole tiennytkään, että nykyäänkin sellaisia vielä kerätään.

[/quote]

Ainakin Espoossa.

Kolmen lapsen äiti

Vierailija
52/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu valtakunnalliseen opsiin. Ope tekee virheen, jos ei keräytä. Kasveja kerätään 10-40 koulusta riippuen ja yleensä kerättäviksi kasveiksi on valittu niitä tavallisia kasveja, joita seuraavana talvena käsitellään. Tarkoitus on, että lapsi kävisi erilaisilla kasvupaikoilla ja osaisi kokemuksensa perusteella kertoa miten puolukoita kasvanut metsä poikkesi mustikkametsästä.

Vierailija
53/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:43"]

Mistä olette löytäneet parissa tunnissa esimerkiksi vaivaiskoivun, lakan ja karpalon? Metsätähden?

[/quote] Metsästä

[/quote]

Käsittääkseni lakat ja karpalot eivät kasva metsässä. Mutta kiitos vinkistä silti.

[/quote]A,i kasvaako ne kaupungissa?

http://minunlappi.blogspot.fi/2014/06/korpihilla_25.html

Minusta tuo on metsää...

[/quote]

ajattelin että kasvavat suolla eivätkä metsässä..?

Vierailija
54/54 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 13:43"]

[/quote]

Kasviot tulivat muotiin vuosi, pari sitten. Sitä ennen kasvioita ei kerätty vuosikymmeniin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä