Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-luokkalaisen kasvion kerääminen

Vierailija
26.07.2014 |

Jotenkin minua tympii koko projekti sillä mitä olen kuunnellut muita vanhempia niin keräämishomma on lähinnä vanhempien kunniatehtävä. Eräänkin lapsen sukulainen oli Lapissa asti kuvannut vaivaiskoivun. Numero lapselle tulee lähinnä (kärjistetysti) vain siitä että miten reippaat ja valveutuneet vanhemmat hänellä on. Mitä mieltä te olette? Kuinka monen lapsi on alusta lähtien hoitanut homman itse?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:43"]Mistä olette löytäneet parissa tunnissa esimerkiksi vaivaiskoivun, lakan ja karpalon? Metsätähden?

[/quote]

Ei meillä lounaissuomessa kasvioon kuulunut ainakaan lakkaa tai vaivaiskoivua. Karpaloa ja metsätähteä en muista. Kasvioon kerättävät jutut oli ihan perus keto/metsä/tienvarsikamaa, ja kun asiaan oikein keskittyi niin kyllä ne nyt ainakin yhdessä päivässä kaikki löytyi.

Vierailija
22/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:43"]

Mistä olette löytäneet parissa tunnissa esimerkiksi vaivaiskoivun, lakan ja karpalon? Metsätähden?

[/quote]

Eihän siellä kasviossa tarvitse kaikkia listassa olevia kasveja olla. Riittää, että niitä on tarpeeksi monta. Varmaan tuo kasviluettelokin vaihtelee paikkakunnan mukaan. Ei meidän lasten listassa pk-seudulla ollut ainakaan vaivaskoivua eikä lakkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kuule -85 syntyneistä lähtien :-D

Vierailija
24/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:43"]Mistä olette löytäneet parissa tunnissa esimerkiksi vaivaiskoivun, lakan ja karpalon? Metsätähden?

[/quote]

Me asumme pirkanmaalla ja tosiaan kuuluvat nuo lakat, karpalot ja vaivaiskoivut, suokukat Ei ihan tienvarsilta löydy.

Ei meillä lounaissuomessa kasvioon kuulunut ainakaan lakkaa tai vaivaiskoivua. Karpaloa ja metsätähteä en muista. Kasvioon kerättävät jutut oli ihan perus keto/metsä/tienvarsikamaa, ja kun asiaan oikein keskittyi niin kyllä ne nyt ainakin yhdessä päivässä kaikki löytyi.

[/quote]

Vierailija
25/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsätähtiä kukkii enää Lapin perukoilla, joten sen voi unohtaa.

Vaivaiskoivun, lakan ja karpalon löytää sellaiselta suolta, missä on pieniä mäntyjä kasvavat reunat ja keskellä avoinaisempaa rahkasammal aluetta. Tälläisiä soita on jokapuolella Suomea.

Vierailija
26/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olette löytäneet parissa tunnissa esimerkiksi vaivaiskoivun, lakan ja karpalon? Metsätähden?

[/quote] Metsästä

Vierailija
27/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse keräsin ja tein kansion noin 10 vuotta sitten. toki kasvien kuivaukseen sain vinkkejä yms.

olin todella tunnollinen tuohon aikaan ja stressasin kansiota oikeastaan koko kesän. pitkin kesää mietin mitä minulta vielä puuttuu ja kuljettelin kasveja lomamatkoiltakin. no sain minä siitä toki 10, mutta empä tiedä oliko se sen stressaamisen arvoista.

Vierailija
28/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:50"]

Metsätähtiä kukkii enää Lapin perukoilla, joten sen voi unohtaa.

Vaivaiskoivun, lakan ja karpalon löytää sellaiselta suolta, missä on pieniä mäntyjä kasvavat reunat ja keskellä avoinaisempaa rahkasammal aluetta. Tälläisiä soita on jokapuolella Suomea.

[/quote]

eikä meillä lapsi huomannut moniakaan kasveja kuvata silloin kun kukkivat. Itse en tosiaan ollut mukana hommassa. ap 

Vierailija
29/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:47"]

[/quote]  Juuri näin. Ei kai se kovin vaikeaa ole hakea kuusta, mäntyä, mustikkaa, puolukkaa, haapaa, leppää ja mitä nyt siinä muita on. Ihan peruskamaa ne on

[/quote]

Vierailija
30/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:52"]

[/quote] Metsästä

[/quote]

Käsittääkseni lakat ja karpalot eivät kasva metsässä. Mutta kiitos vinkistä silti.

Vierailija
31/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:47"]

[/quote]

Me asumme pirkanmaalla ja tosiaan kuuluvat nuo lakat, karpalot ja vaivaiskoivut, suokukat Ei ihan tienvarsilta löydy.

[/quote]

[/quote]

No jos niitö ei löydy niin voihan ne jättää keräämättä. Eihän missään koulussa voida olettaa että koko kesän lapset koluaa jossain soilla etsimässä sitä yhtä hiton lakkaa, etenkin jos asutaan alueella jossa siihen lakkaan törmääminen on hyvin epätodennäköistä.

Vierailija
32/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä mammat tekee taas asian vaikeaksi. Lapsille annetaan kesäksi tehtävä hakea muutama kukka, niin mammat heti kilpailee ja stressaa niiden kanssa. Kohta varmaan soittelevat opettajalle kesälomalla, että minun Nico-Petteri ei ainakaan yhtään kasvia kuvaa, koska sillä on oikeus läkisääteiseen kesälomaan ja jos pakotatte, panen heti fb.n levitykseen herjauskirjeen opettajasta, joka käskee minun pikku mussukan tietokoneen ja mopon äärestä tien varrelle kuvaamaan pajua.

Vierailija
33/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset keräsivät itse kasvit ja tunnistivat niistä suurimman osan ja ne mitä eivät tunnistaneet niin mummo auttoi. Kaikki kasvit keräsivät naapurin kedolta. Ei paljoa stressattu. Ja tiedoksi riitti kasvin nimi (suomeksi) löytö paikka ja päivämäärä.

Vierailija
34/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni vanhempi tekeekään lapselleen karhunpalveluksen sillä, että tekee läksyjä heidän puolestaan. Enkä ymmärrä, mikä kasvien keräämisessä niin mahdottoman vaikeaa on. Toisaalta ymmärrän, jos vanhemmat innostuvat itse kasvienkeräyksestä nyt, kun itse eivät aikanaan keränneet eivätkä oppineet tunnistamaan.

Omat lapseni taisivat kerätä kasvinsa koulumatkan varrelta enkä muista, että olisi ollut erityisiä lajivaatimuksia tai jos oli, olivat ihan tavallisia pihakasveja.

Vierailija
35/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana näkee kyllä kaikenlaisia vanhempia. Yksikin harakanvarpaita piirtävä poika, joka ei 8-luokalla osannut edes omaa nimeään kirjoittaa (unohti usein -nen-loppuisesta sukunimestään viimeisen n:n), palautti kyllä kaikki kotona tehtävät työt oikein täydellisinä ja kauniilla käsialalla kirjoitettuina, mutta kokeessa ylsi juuri ja juuri vitoseen. Ei tuohon ole mitään muuta selitystä kuin että vanhemmat vähän "auttoivat". Joku yhden kasvion kerääminen on sen rinnalla aika pientä.

Vierailija
36/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:54"]

[/quote] Metsästä

[/quote]

Käsittääkseni lakat ja karpalot eivät kasva metsässä. Mutta kiitos vinkistä silti.

[/quote]  No jos ei vastaus kelvannut, niin sitten k-kaupan pakastealtaasta. 

Vierailija
37/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä ikäpolvea, jonka piti oppikoulun ensimmäisen ja toisen luokan jälkeisenä kesänä kerätä 40 kasvia molempina vuosina, siis yhteensä 80. Kasvit prässättiin, kiinnitettiin erityiselle isolle kasvipaperille ja alakulmaan liimattiin lipuke, jossa oli kasvin suomalainen ja latinalainen nimi, heimo latinaksi. Siis esim. Ahomansikka, Fragaria vesca, Rosaceae. Lisäksi kasvupaikka, keräysajankohta ja vielä allekirjoitus. Lisäksi samat tiedot vietiin erityiseen kasvipäiväkirjaan. Koulun alettua kasvistokansio vietiin kouluun arvosteltavaksi. Lopuksi vielä pidettiin suullinen tentti, jolloin opettaja valitsi sattumanvaraisesti kansiosta sivun ja siitä piti siten ulkoa luetella lipukkeen tiedot. En muista, montako kasvia opettaja tenttasi, ehkä kymmenkunta. Tykkäsin eritysesti tästä tentistä! Kuka on kieroutunut milläkin tavalla!

Jos olisin ehdottanut, että vanhemmat olisivat auttaneet keräämisessä, olisivat he tukehtuneet nauruunsa. Ei silloin penskoja passattu samalla tavalla kuin nyt. Ja nythän keräys on helppoa, kun tarvitsee vain kuvia räpsiä. Ja kasiluokkalainen on sentään jo pari - kolme vuotta vanhempi kuin me muinoin viidennen ja kudennen kouluvuoden jälkeen.

Vierailija
38/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän esikoinen keräsi ihan itse oman kasvionsa. Kaksi nuorempaa käytti myöhemmin aikanaan samaa kasviota :)

Vierailija
39/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:54"]

[/quote] Metsästä

[/quote]

[/quote]A,i kasvaako ne kaupungissa?

http://minunlappi.blogspot.fi/2014/06/korpihilla_25.html

Minusta tuo on metsää...

Vierailija
40/54 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 11:19"]

Kyllä meidän esikoinen keräsi ihan itse oman kasvionsa. Kaksi nuorempaa käytti myöhemmin aikanaan samaa kasviota :)

[/quote] Meillä myös nuorin ehdotti, että voisko käyttää isompien kansiota :) En suostunut, vaan käskin metsään keräämään kasvit itse

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän