Suomessa uusi huoli: yhä useammassa työpaikassa vaaditaan omaa ajokortti, mutta nuoret jättävät sen silti ajamatta
Miten saataisiin nämä ympäristötietoiset nuoret ajamaan itselleen ajokortin ja hankkimaan oman auton jotta eivät sen takia jäisi työttömiksi?
Kommentit (131)
Autoja on muutenkin liikaa pääkaupunkiseudulla, miksi jokainen tarvitsisi auton?
Vierailija kirjoitti:
Miksi on työntekijän vastuulla hankkia työssä tarvittavia kalliita välineitä, kuten auto (ja kallis, kaupunkialueella muuten tarpeeton ajokortti)?
Olin hakemassa yhtä arkistointityötä, jossa vaadittiin omaa tietokonetta työn tekemiseen. En hakenut, vaikka kyllähän minulla tietokone on, mutta periaatteesta.
En pidä tästä kehityksestä, ja tästä pitäisi oikeasti puhua enemmän. Tulevaisuudessa varmaan jokainen työ on sitä, että työntekijän pitää ostaa omat työvälineet ja alkaa ”yrittäjäksi”, eli työsopimuksettomaksi omalla riskillä ja orjapalkalla.
Mutta mieti, että on työntekijän vastuulla hankkia jopa viisi vuotta kestävä tutkinto, että pääsee töitä tekemään? Eikö ole epäreilua?
Vierailija kirjoitti:
En mä työnantajan paketteja omalla autollani kuskais.
Eli jos kerran kuussa viedään jotain postiin, niin et kykene autoasi siihen käyttämään, josta toki kilometrikorvaukset maksetaan??
Työnantajat vaativat ajokorttia varmaan myös siksi, että haluavat työntekijän pääsevän töihin myös silloin kun julkiset eivät kulje (ensipakkaset, lakko jne.)
En vaan yksinkertaisesti hae niitä työpaikkoja joissa ajokortti on pakollinen. Voisin kyllä hommata sen jos joku työnantaja maksaa.
Pitää ottaa huomioon että autopaikat on todella kalliita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sillä ajokortilla tekee kaupungeissa? Pk-seudulla,turussa,tampereella ja oulussa nyt ainakin julkisilla pääsee todella hyvin liikkumaan.
Ihan vaikka sitä hyötyä, että jalankulkijana ja pyörällä liikkuessa osaavat paremmin huomioida autojen rajoitteet mm näkyvyydessä. Ja samalla myös liikennesäännöt tulee tutuksi, polkupyöräilijöille pitäisi tätä menoa lanseerata oma ajokorttinsa...
Ainakin täällä Helsingissä monien autoilijoiden pitäisi mennä takaisin sinne autokouluun. Kääntyvä autoilija käyttää paitsi vilkkua niin myöskin väistää pyöräilijöitä pyörätienjatkeella/jalankulkijoita suojatiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on työntekijän vastuulla hankkia työssä tarvittavia kalliita välineitä, kuten auto (ja kallis, kaupunkialueella muuten tarpeeton ajokortti)?
Olin hakemassa yhtä arkistointityötä, jossa vaadittiin omaa tietokonetta työn tekemiseen. En hakenut, vaikka kyllähän minulla tietokone on, mutta periaatteesta.
En pidä tästä kehityksestä, ja tästä pitäisi oikeasti puhua enemmän. Tulevaisuudessa varmaan jokainen työ on sitä, että työntekijän pitää ostaa omat työvälineet ja alkaa ”yrittäjäksi”, eli työsopimuksettomaksi omalla riskillä ja orjapalkalla.
Mutta mieti, että on työntekijän vastuulla hankkia jopa viisi vuotta kestävä tutkinto, että pääsee töitä tekemään? Eikö ole epäreilua?
Heh heh. Mutta tottahan se on, että työnantaja säästää pitkän pennin kun ei tarvitse itse kouluttaa omia työntekijöitä. Jos työssä tarvitaan ajokorttia, maksun maksaa työntekijä, ei työnantaja.
Kalliista työvoimasta kitisisevät työnantajat voisivat joskus laskea kuinka paljon ovat säästäneet siinä, että heidän korkeasti koulutetyt asiantuntijansa koulutetaan verovaroin/ ovat maksaneet opintonsa itse. Työntekijän osaaminen on usein yrityksen tärkein resurssi, ja siihen työnantajan ei usein tarvitse sijoittaa senttiäkään. Tätä pidetään itsestäänselvyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat vaativat ajokorttia varmaan myös siksi, että haluavat työntekijän pääsevän töihin myös silloin kun julkiset eivät kulje (ensipakkaset, lakko jne.)
Siihen tarvitaan sitten myös oma auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo toinen keskusteluketju:
Keskustelu - Kaupunkilaiset nuoret eivät enää aja ajokorttia? | Aihe vapaa | Vauva
Ei ole mikään uusi ilmiö että sokeat idiootit alottaa uusia ketjuja ennen kuin tarkistavat että onko samasta aiheesta jo olemassa vanhempaa ketjua. Sama juttu joka päivä, joka viikko, joka kuukausi ja joka vuosi.
Sehän oli jonkun nirppanokkaisen valimamman kyselyaloitus, vaikka siinä sama uutinen olikin.
Vierailija kirjoitti:
Autoja on muutenkin liikaa pääkaupunkiseudulla, miksi jokainen tarvitsisi auton?
Pääasiassa mennäkseen töihin ja palatakseen töistä. Paljon helpompi ja luotettavampi kuin julkiset jotka saattavat tulla myöhässä ja kulkevat miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä keino karsia reppanoita pois hakijoiden joukosta. Omalla autolla ajavilla on paljon harvemmin elämänhallinnassa ongelmia.
t. pomo
Missä todellisuudessa elät? Isälläni elämäntapa juopolla on auto käytössä (vanha romu, joka ostettu sillä logiikalla, että kunhan seuraavaan katsastukseen asti kestää). Vanhat romut eivät paljoa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman autoa ei saa edes ruokaostoksia kunnolla tehtyä. Jos pitää ostaa vaikka uus mikro niin kotiinkuljetuksella.
Juuri hetki sitten ostin uuden mikron ja itse kuljetin kotiin kantaen ja käyttäen julkisia. Ruokaostoksetkin on sujunut moitteeta jo kymmenet vuoden ilman ajelua.
Itse kun ostin sohvan, niin laitoin sen tulemaan kotiinkuljetuksella. Olisiko ollut 60 € tai jotain sitä luokkaa. Pikku summa kuitenkin jos miettii paljonko auton pihassa seisottaminenkin jo maksaa.
Ei ole korttia eikä tule.
En tarvitse autoa tai korttia, en halua laittaa rahaa siihen, ei kiinnosta.
En keksi mitään tylsempää, kuin joidenkin liikennemerkkien ja -sääntöjen opettelu, huoh.
helsinkiläinen N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman autoa ei saa edes ruokaostoksia kunnolla tehtyä. Jos pitää ostaa vaikka uus mikro niin kotiinkuljetuksella.
Kuinka vieraantunut olet todellisuudesta?
Moni asuu kaupan lähellä.
Jos nyt nousen ylös, olen alle minuutissa joko K-kaupan tai Ässän vihannesosastolla.
Se on niin lähellä, että ei pääse autolla, kuten edellisissä asuinpaikoissani myös.
Myös alle 10 min bussimatkan päässä olleessa Lidlissä joskus käydään, kyllä kaksi aikuista jaksaa sen verran paria kauppakassia kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa.
Pk-seudulla lakkoja on harvoin, ja ei kaikki ole kerralla lakossa. Bussi korvaa metron ja viime bussilakossa osa oli töissä.
Mikään sää ei myöskään kaikkea julkista liikennettä pysäytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajokortti ja välillä oma autokin vaaditaan? Olen joskus hakenut ihan toimistohommiin, niin silloinkin kysyttiin korttia ja autoa, kun "joskus joutuu kaupungilla asioita hoitamaan". Tuntuu pelkältä tekosyyltä.
No miten ajattelit painavat paketit viedä postiin, hakea toimistotarvikkeet, viedä jonkun laitteen huoltoon jne.? Vähintään pari kertaa kuussa on jotain ,jossa autoa tarvitaan.
En ole tuo, jolta kysyit, mutta itse en edes haluaisi sellaiseen työhön, jossa joutuu tuollaisiin juokspojan hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Pyörälläkin voi mennä tuollaisessa poikkeustilanteessa. Tai hätätilassa taksilla. Ja julkiset kulkevat kyllä ensipakkasilla - vai mitä oikein kuvittelet, että Helsingissä menee kaikki sekaisin, kun lämpömittari laskee yhteen pakkasasteeseen ekan kerran lokakuun alussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajokortti ja välillä oma autokin vaaditaan? Olen joskus hakenut ihan toimistohommiin, niin silloinkin kysyttiin korttia ja autoa, kun "joskus joutuu kaupungilla asioita hoitamaan". Tuntuu pelkältä tekosyyltä.
No miten ajattelit painavat paketit viedä postiin, hakea toimistotarvikkeet, viedä jonkun laitteen huoltoon jne.? Vähintään pari kertaa kuussa on jotain ,jossa autoa tarvitaan.
En ole tuo, jolta kysyit, mutta itse en edes haluaisi sellaiseen työhön, jossa joutuu tuollaisiin juokspojan hommiin.
Minä, todella hyvää palkkaa nauttiva inssi, joudun joskus siirtymään firman toimipisteiden välillä. Noilla reissuilla on ajoittain mukana "juoksupoikamaisesti" autoni takakontissa 0.5-1 M€ arvosta mittauslaitteistoa. Laitteet ovat painoltaan sitä luokkaa (20-30 kg) että niitä ei todellakaan ronttailla julkisissa, plus firman turvallisuusprosessit sanelevat hyvin pitkälle sen, että niitä liikutetaan ensisijaisesti oman väen valvonnassa omilla ajoneuvoilla ja vasta toissijaisesti kuriiripalveluilla.
Mutta kyllä minä nöyrryn tällä liksalla "juoksupojaksi" jos tarve vaatii.
Eikö tämän lukiouudistuksen pitänyt tuoda ajo-opetusta lukioihin?