Suomessa uusi huoli: yhä useammassa työpaikassa vaaditaan omaa ajokortti, mutta nuoret jättävät sen silti ajamatta
Miten saataisiin nämä ympäristötietoiset nuoret ajamaan itselleen ajokortin ja hankkimaan oman auton jotta eivät sen takia jäisi työttömiksi?
Kommentit (131)
Ne on usein niitä nihkeämpiä hommia jotka vaatii oman auton. Eikös nykyhallitus juuri halua että sillä autolla ei ajettaisi? Itse teen kakkaduunia jossa oma auto on välttämätön :)
Elämä on valintoja. Miksi kaikkien pitäisi tehdä samat valinnat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kyse on vain ympäristötietoisuudesta vaan siitä, että autokoulu on aivan liian kallis.
Ei se ole nuorille suuri sijoitus käyttää ajokorttiin paria tuhatta säästöistä ja siihen ensi autoon saman verran. Kuitenkin ovat saaneet lahjaksi rahaa synttäreillä ja koulun päättäjäisissä.
Oletan tämmän sarkasmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, todella hyvää palkkaa nauttiva inssi, joudun joskus siirtymään firman toimipisteiden välillä. Noilla reissuilla on ajoittain mukana "juoksupoikamaisesti" autoni takakontissa 0.5-1 M€ arvosta mittauslaitteistoa. Laitteet ovat painoltaan sitä luokkaa (20-30 kg) että niitä ei todellakaan ronttailla julkisissa, plus firman turvallisuusprosessit sanelevat hyvin pitkälle sen, että niitä liikutetaan ensisijaisesti oman väen valvonnassa omilla ajoneuvoilla ja vasta toissijaisesti kuriiripalveluilla.
Mutta kyllä minä nöyrryn tällä liksalla "juoksupojaksi" jos tarve vaatii.
Luulisi, että firmalla on varaa myös autoon tai useampaan.
Hmm, pitäisikö poliisienkin ajaa töissä omilla autoillaan?
Yleensä tuollaiset keikat tehdään firman autolla, mutta ei palkkalistoilla sentään autonkuljettajaa ole, vaan inssi itse ajaa autoa.
Lukemattomissa asiantuntijatöissä käytetään omaa tai firman autoa työkohteiden välillä siirryttäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sillä ajokortilla tekee kaupungeissa? Pk-seudulla,turussa,tampereella ja oulussa nyt ainakin julkisilla pääsee todella hyvin liikkumaan.
Oulussa se liikkuminen rajoittuu kantakaupunkiin, joka ei suurensuuri ole.
Kehyskuntiin pääsee mitenkuten, mutta poikittaisliikenne puuttuu tyystin.
No näin se on käytännössä joka kaupungissa Suomessa. Keskustaan päin pääsee, mutta muuten on kyllä tuskaista ja aikaa menee aivan tuhottomasti vaihtoineen ja odotuksineen. Työttömillä autottomilla on ehkä aikaa, mutta meistä muista harva haluaa käyttää 90min siirtymään, jonka omalla autolla hoitaisi 10 minuutissa.
Autottomuus on muutenkin kerrostaloasukkien juttu (=vältä keinolla millä hyvänsä). Ehkä siellä kanahäkissä jotenkin muokkautuu niin näköalattomaksi, että alkaa nähdä joukkoliikenteenkin jotenkin hyvänä vaihtoehtona maassa, jossa pääkaupunkikin näyttää lentokoneesta katsottuna lähinnä erämaalta.
Jos työnantaja on määrittänyt että työtehtävät edellyttävät ajokortin mikä tässä on vaikeaa? Ei kaikki työpaikat ole muutenkaan sopivia kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja on määrittänyt että työtehtävät edellyttävät ajokortin mikä tässä on vaikeaa? Ei kaikki työpaikat ole muutenkaan sopivia kaikille.
Normaalit keskituloisten vanhemmat ymmärtävät, että se ajokortti on helppo tapa lisätä nuorelle työmahdollisuuksia, joten se nuorelle maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalit keskituloisten vanhemmat ymmärtävät, että se ajokortti on helppo tapa lisätä nuorelle työmahdollisuuksia, joten se nuorelle maksetaan.
Mun isä maksoi aikoinaan 40 vuotta sitten mun autokoulun siksi että pääsisin kuskaamaan häntä ryyppyreissuillaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaupungin työntekijöiltä vaaditaan ajokortti ja oma auto, että saa vakituisen työpaikan. Ainakin ruokapalveluissa. Syynä on sijaispula. Keittäjä voi joutua siirtymään kesken päivän toiselle puolelle kaupunkia sijaistamaan. Haluaisin kulkea työmatkat pyörällä, mutta auto on pakko olla.
Mä olen kaupungilla töissä (ei hoiva- tai ruokapalvelu), ja kortti plus auto vaaditaan koska välillä kuskaan asioita. Siinä on vain se juttu, että työnantaja maksaa mulle aika hyvät kilometrikorvaukset joka kerrasta, kun joudun käyttämään omaa autoani työasioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaupungin työntekijöiltä vaaditaan ajokortti ja oma auto, että saa vakituisen työpaikan. Ainakin ruokapalveluissa. Syynä on sijaispula. Keittäjä voi joutua siirtymään kesken päivän toiselle puolelle kaupunkia sijaistamaan. Haluaisin kulkea työmatkat pyörällä, mutta auto on pakko olla.
Mä olen kaupungilla töissä (ei hoiva- tai ruokapalvelu), ja kortti plus auto vaaditaan koska välillä kuskaan asioita. Siinä on vain se juttu, että työnantaja maksaa mulle aika hyvät kilometrikorvaukset joka kerrasta, kun joudun käyttämään omaa autoani työasioihin.
Teillä on sitten asiat hyvin. Mulle naurettaisiin, jos kehtaisin vaatia kilometrikorvauksia.
Moitin silti autopakkoa ihan perus ruokapalvelutyöntekijän työssä, koska ensisijaisesti työmme ei ole kuskata asioita pitkin kyliä. Samaan aikaan kaupunki järjestää työmatkapyöräilykilpailuja ja kannustaa liikkumaan työmatkat kävellen tai pyörällä. Mielestäni on kohtuutonta vaatia omaa autoa. On esimiesten tehtävä hankkia sijaiset ja kun niitä ei saa mistään, niin pitäisi olla tyytyväinen, että edes joku lähtee kelaamaan pyörällä toiseen kohteeseen kesken päivän.
Vierailija kirjoitti:
Ilman autoa ei saa edes ruokaostoksia kunnolla tehtyä. Jos pitää ostaa vaikka uus mikro niin kotiinkuljetuksella.
En tiedä sinusta, mutta itse olen koko elämäni hakenut ruoat kaupasta ihan kätevästi kävellen, pyörällä tai julkisilla. Kodinkone- ja huonekaluostosten takia ei ole mitään järkeä pitää autoa. Halvemmaksi tulee maksaa se kotiinkuljetus sillon tällöin kuin pitää autoa jatkuvasti sen vuoksi, että joskus tarvitsee mikron tai pesukoneen.
Ajokortti on kallis, ja ei se auton pitäminen halpaa ole.