Suomessa uusi huoli: yhä useammassa työpaikassa vaaditaan omaa ajokortti, mutta nuoret jättävät sen silti ajamatta
Miten saataisiin nämä ympäristötietoiset nuoret ajamaan itselleen ajokortin ja hankkimaan oman auton jotta eivät sen takia jäisi työttömiksi?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo toinen keskusteluketju:
Keskustelu - Kaupunkilaiset nuoret eivät enää aja ajokorttia? | Aihe vapaa | Vauva
Ei ole mikään uusi ilmiö että sokeat idiootit alottaa uusia ketjuja ennen kuin tarkistavat että onko samasta aiheesta jo olemassa vanhempaa ketjua. Sama juttu joka päivä, joka viikko, joka kuukausi ja joka vuosi.
Miksi ihmeessä olet mammapalstalla vuoden jokaisena päivänä?
Oletko myös aamusta iltaan täällä?
Pitäisikön sinun tehdä jotain fiksumpaa kuin roikkua jatkuvasti täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajokortti ja välillä oma autokin vaaditaan? Olen joskus hakenut ihan toimistohommiin, niin silloinkin kysyttiin korttia ja autoa, kun "joskus joutuu kaupungilla asioita hoitamaan". Tuntuu pelkältä tekosyyltä.
No miten ajattelit painavat paketit viedä postiin, hakea toimistotarvikkeet, viedä jonkun laitteen huoltoon jne.? Vähintään pari kertaa kuussa on jotain ,jossa autoa tarvitaan.
Minä olen tehnyt toimistotöitä vuodesta 1985 enkä ole vielä kertaakaan vienyt painavia paketteja postiin. Taksillakin pääsee ja kulut maksaa työnantaja, muuten oman.auton ylläpito vain tuon takia on ihan liian kallista.
Vierailija kirjoitti:
Ilman autoa ei saa edes ruokaostoksia kunnolla tehtyä. Jos pitää ostaa vaikka uus mikro niin kotiinkuljetuksella.
Riippuu missä asut. Mulle just äsken tuli Citymarketista viikon ruokaostokset eteiseen kannettuna. Mikron kotiinkuljetus maksaa noin kympin ja uuden mikron tarvitsee keskimäärin kerran 10:ssä vuodessa. Apteekista kun tilaa lääkkeitä, kotiinkuljetus saattaa olla jopa ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovuin ihan tavallisena peruspalkkaisena duunarina Helsingissä autosta, kun se vaan vei lopulta niin paljon rahaa että tili olisi sen vuoksi ennen pitkää tyhjentynyt. Verot, vakuutukset, katsastukset, korjaukset, dieselit, käyttövoimavero normaalin veron päälle, renkaat, asukaspysäköintimaksu, öljynvaihdot jne...
Pelkästään noihin meni vuodelle jyvitettynä leijonanosa veronjälkeisestä palkasta. Kun jotain vielä haluaisi syödäkin ja tehdä muuta kuin nyhjöttää kotona, tuosta oli yksinkertaisesti pakko luopua.Korttiin itsessään meni kolmessa vaiheessa n. 3100€ ja auto (sieltä ihan edullisimmasta päästä joka ei koko ajan hajoillut tien poskeen) maksoi 3500€. Niihinkin sai säästää vuoden jos toisen.
Millä ilveellä työtön hankkii nuo rahat ja sitten vielä maksaa niitä juoksevia kuluja satasia kuussa? Saatika jos tulee isompi remppa kuten jakohihna josta pitäisi pulittaa korjaamolle joku 800€ niin sitten olet ilman autoa kun rahat ei riitä korjaukseen.
No ihan lainan otin, kun työpaikan sain, jossa auto tarvittiin. Kortti toki oli ajettu jo aiemmin.
Entä kun työpaikka on määräaikainen (usein on kun olet just valmistunut)? :) tai kun se toinen hakija menee edellesi koska hänellä on auto...
Työpaikka oli määräaikainen ja ei ollut ongelmaa, koska ilmoitin auto hankkivani ja sitä ennen tarvittaessa saavani lainaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä keino karsia reppanoita pois hakijoiden joukosta. Omalla autolla ajavilla on paljon harvemmin elämänhallinnassa ongelmia.
t. pomoOis varmaan älykkäämpiäkin keinoja karsia epäsopivia hakijoita.
Ei suinkaan ole ainut valintaperuste. Yksi keino muiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Ilman autoa ei saa edes ruokaostoksia kunnolla tehtyä. Jos pitää ostaa vaikka uus mikro niin kotiinkuljetuksella.
Aina löytyy joku kaveri, joka voi kuskata sen mikron tai käyttää kaupassa
Vierailija kirjoitti:
Luovuin ihan tavallisena peruspalkkaisena duunarina Helsingissä autosta, kun se vaan vei lopulta niin paljon rahaa että tili olisi sen vuoksi ennen pitkää tyhjentynyt. Verot, vakuutukset, katsastukset, korjaukset, dieselit, käyttövoimavero normaalin veron päälle, renkaat, asukaspysäköintimaksu, öljynvaihdot jne...
Pelkästään noihin meni vuodelle jyvitettynä leijonanosa veronjälkeisestä palkasta. Kun jotain vielä haluaisi syödäkin ja tehdä muuta kuin nyhjöttää kotona, tuosta oli yksinkertaisesti pakko luopua.Korttiin itsessään meni kolmessa vaiheessa n. 3100€ ja auto (sieltä ihan edullisimmasta päästä joka ei koko ajan hajoillut tien poskeen) maksoi 3500€. Niihinkin sai säästää vuoden jos toisen.
Millä ilveellä työtön hankkii nuo rahat ja sitten vielä maksaa niitä juoksevia kuluja satasia kuussa? Saatika jos tulee isompi remppa kuten jakohihna josta pitäisi pulittaa korjaamolle joku 800€ niin sitten olet ilman autoa kun rahat ei riitä korjaukseen.
Sittenkään kannattaa hakea töitä ja alkaa säästämään palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajokortti ja välillä oma autokin vaaditaan? Olen joskus hakenut ihan toimistohommiin, niin silloinkin kysyttiin korttia ja autoa, kun "joskus joutuu kaupungilla asioita hoitamaan". Tuntuu pelkältä tekosyyltä.
No miten ajattelit painavat paketit viedä postiin, hakea toimistotarvikkeet, viedä jonkun laitteen huoltoon jne.? Vähintään pari kertaa kuussa on jotain ,jossa autoa tarvitaan.
Ei nuo kuulu perustoimistotöihin. Yleensä noita töitä varten on oma henkilökuntansa, esim vaksit. Jos toimistohommiin tarvitsee ajokortin ja auton vain tuollaisia asioita varten, tulee työpaikalle hintaa. Kortti ja auto maksettu vasta vuosien jälkeen ja vasta sitten pääsee lyhentämään asuntolainojaan jne näin yksinkertaistettuna.
No ei ole mitään vakseja perus toimistoissa, joita iso osa työpaikkoja on. Kortin omaavat henkilöt ovat etusijalla aika moneen paikkaan ihan kesähessuista alkaen. Juuri siksi kortin hankkiminen on nuorelle järkevää ja itse opettamalla ei edes iso kustannus. Ihan kansalaistaito tuo ajokortti.
Kaikki vanhemnat eivät osaa eikä kaikilla ole aikaa opettaa lapsiaan.
Monelle vanhemmalle jo pelkkä nuoren leirimaksu on paljon!
Osa nuorista kasvaa kodeissa joissa vanhempi ei edes välitä ja nuori jää yksin..
Sijaisperheissä tuskin voidaan kustantaa kaikille korttia.
No sehän on nyt ihan selvää, että huono-osaisuus ja köyhyys periytyvät. Mutta artikkelissa oli kyse siitä, että ihan normaalit nuoret jättävät kortin hankkimatta, joka vaikeuttaa töiden saamista.
10€/kk, 18v ajan on yli 2000€. Kai sillä jo kortin saa?
Kuka aasi täällä alapeukuttaa näitä viestejä jossa ihan selkosuomella sanotaan, että duunarillakaan ei välttämättä ole pk-seudulla varaa pitää autoa?
Lienevätkö kermaperseitä tai alaikäisiä joilla ei elämän realiteetit vielä ole hallussa.
En mä työnantajan paketteja omalla autollani kuskais.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo kuulu perustoimistotöihin. Yleensä noita töitä varten on oma henkilökuntansa, esim vaksit. Jos toimistohommiin tarvitsee ajokortin ja auton vain tuollaisia asioita varten, tulee työpaikalle hintaa. Kortti ja auto maksettu vasta vuosien jälkeen ja vasta sitten pääsee lyhentämään asuntolainojaan jne näin yksinkertaistettuna.
No ei ole mitään vakseja perus toimistoissa, joita iso osa työpaikkoja on. Kortin omaavat henkilöt ovat etusijalla aika moneen paikkaan ihan kesähessuista alkaen. Juuri siksi kortin hankkiminen on nuorelle järkevää ja itse opettamalla ei edes iso kustannus. Ihan kansalaistaito tuo ajokortti.
Tämä oli mulle uutta. Hienoa, jos suurin osa toimistoista on sellaisia, jossa vielä edelleenkin kaikki on paperilla ja tarvitaan printtereihin mustetta ja asiakkaille postitetaankin perinteisellä etanapostilla eikä sähköpostilla. Mä kun luulin, että tuollaiset työpaikat jäivät viime vuosituhannelle. Ysärin lopulla olin saneeraamassa useammankin toimiston eli siirrättämässä digiaikaan.
- eri -
Ei se ihan näin mene. Ne ajaa kortin kenellä on siihen halukkuutta/ rahaa ja jos katsoo ettei kortti kiinnosta niin voi olla sitten ajamatta. Jos aikoo autoa käyttäväksi postijakelijaksi niin toki silloin ajokortti tarvitaan
Autokoulu pitäisi sisältyä toisen asteen koulutukseen. Rahat tähän saataisiin leikkaamalla lapsilisiä hyvätuloisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa nuorista kasvaa kodeissa joissa vanhempi ei edes välitä ja nuori jää yksin..
No sehän on nyt ihan selvää, että huono-osaisuus ja köyhyys periytyvät. Mutta artikkelissa oli kyse siitä, että ihan normaalit nuoret jättävät kortin hankkimatta, joka vaikeuttaa töiden saamista.
Kun ei ne kaupunkilaisnuoret minnekään haja-asutusalueille lähde töihin. Niihin töihin löytyy ihan riittävästi haja-asutusalueilla asuvia työttömiäkin.
Mutta se on totta, että varsinkin nyt pandemian aikana kotiinkuljetusplaveluiden kysyntä on kasvanut. Ja niihin hommiin tietysti tarvitaan ajokortti. Wolt-kuski pärjää fillarilla tai - kuten se yksi kaveri Helsingin keskustassa talvella - suksilla, mutta lähiöihin kuskatessa tarvitaan auto. Vaan ei näissä hommissa suomalaisia nuoria näekään. Ei edes suomalaisia keski-ikäisiä. Veikkaan, että monella keski-ikäisellä se ajokortti kuitenkin löytyisi. Posti, Matkahuolto, DHL, DB Schenker, PostNord, Budbee...näitä olen käyttänyt tosi paljon varsinkin pandemian aikana. Ajokortti tarvitaan, jos haluaa noihin hommiin.
Itse olen it-alalla eikä meillä edes ole mitään toimistotyöntekijää, joka autollaan hakisi jotain tavaraa. Halvemmaksi tulee, kun tilaa printteripapperit yms toimistolle toimitettuna. Vaikka olisi miten halpa toimistohessu, silti sen palkka olisi moninkertainen verrattuna palveluiden käyttöön. Kirjanpitokin on jo aikoja sitten ulkoistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu vuosi sitten yli miljoona suomalaista siirtyi etätyöhön. Eli ainakin heillä on työpaikka, jossa ei ole tarvinnut ajokorttia.
Tosi harva tekee 100 % etätyötä.
Niin pandemian jälkeen. Moni on tehnyt pandemian aikana koko ajan. Toimistolla on tarvinnut käydä korkeintaan muutaman kerran koko aikana. Joissain työpaikoissa ei ole edes saanut mennä toimistolle. Tiedän jo useampia työpaikkoja, joissa etätyömahdollisuus tulee jäämään pysyväksi.
Itse asun vilkkaasti liikennöidyn tien lähellä ja olen tosi tyytyväinen, jos turha autoilu vähenee. Vielä kun ihmiset alkaisivat tilata ostokset kotiinsa, jäisi myös turha markettipärräily väliin. Sinänsä ymmärrän oikein hyvin, miksi yhä harvempi ajaa kortin. Se on kallista ja kaupungeissa turhaa. Jos yksityisautoilua halutaan välttämättä rohkaista, helpoin tapa olisi siirtää ajo-opetus lukioihin ja ammattikouluihin, jolloin se olisi opiskelijoille ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kyse on vain ympäristötietoisuudesta vaan siitä, että autokoulu on aivan liian kallis.
Plus sitten se Tesla … autopaikka, vakuutukset yms yms
Miksi on työntekijän vastuulla hankkia työssä tarvittavia kalliita välineitä, kuten auto (ja kallis, kaupunkialueella muuten tarpeeton ajokortti)?
Olin hakemassa yhtä arkistointityötä, jossa vaadittiin omaa tietokonetta työn tekemiseen. En hakenut, vaikka kyllähän minulla tietokone on, mutta periaatteesta.
En pidä tästä kehityksestä, ja tästä pitäisi oikeasti puhua enemmän. Tulevaisuudessa varmaan jokainen työ on sitä, että työntekijän pitää ostaa omat työvälineet ja alkaa ”yrittäjäksi”, eli työsopimuksettomaksi omalla riskillä ja orjapalkalla.
Paljonko Helsingissä maksaa autotallipaikkaa?
Tampereella voi joutua maksamaan 100-400 e kk hallipaikkavuokraa.