Suomessa uusi huoli: yhä useammassa työpaikassa vaaditaan omaa ajokortti, mutta nuoret jättävät sen silti ajamatta
Miten saataisiin nämä ympäristötietoiset nuoret ajamaan itselleen ajokortin ja hankkimaan oman auton jotta eivät sen takia jäisi työttömiksi?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajokortti ja välillä oma autokin vaaditaan? Olen joskus hakenut ihan toimistohommiin, niin silloinkin kysyttiin korttia ja autoa, kun "joskus joutuu kaupungilla asioita hoitamaan". Tuntuu pelkältä tekosyyltä.
No miten ajattelit painavat paketit viedä postiin, hakea toimistotarvikkeet, viedä jonkun laitteen huoltoon jne.? Vähintään pari kertaa kuussa on jotain ,jossa autoa tarvitaan.
Näihin voi käyttää kotiinkuljetusta, kuljetusyritystä tai taksia tai julkista liikennettä. Jopa kottikärryt, kuljetuskärryinen polkupyörä ym. toimii. Omaa autoa ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Ei sais kyllä liikaa vaatia tollasta. Riippuu toki ammatista, mutta joissain ammateissa vaaditaan oman auton käyttömahdollisuutta mikä on työttömälle liian suuri vaatimus. On ihan liian kallista.
Olen opiskellut tällaisen alan, jossa vaaditaan oman auton käyttöä lähes jokaisessa työpaikassa. En kyllä arvannut opiskelemaan lähtiessäni.
Jep. Ihan älytön vaatimus. Kortin voi ajaa ensimmäisestä palkasta ja auton ostaa toisesta. Työpaikka on juuri niiden hommaamista varten.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kyse on vain ympäristötietoisuudesta vaan siitä, että autokoulu on aivan liian kallis.
Ja auto.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaupungin työntekijöiltä vaaditaan ajokortti ja oma auto, että saa vakituisen työpaikan. Ainakin ruokapalveluissa. Syynä on sijaispula. Keittäjä voi joutua siirtymään kesken päivän toiselle puolelle kaupunkia sijaistamaan. Haluaisin kulkea työmatkat pyörällä, mutta auto on pakko olla.
Meillä on työnantajan matkakortti, jota lainataan vastaavissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
No mitä sillä ajokortilla tekee kaupungeissa? Pk-seudulla,turussa,tampereella ja oulussa nyt ainakin julkisilla pääsee todella hyvin liikkumaan.
Niinpä! Pikkukaupungeissa taas pärjää pyörällä tai jalan. Ja sen tässä keskustelussa niin monesti mainitun mikron kuljetukseen lainaisin kirjastosta sähköavusteisen kuormapyörän. Kyllä, täällä meillä idässä ollaan niin edistyksellisiä, että kirjastosta saa sellaisenkin lainattua.
Kaikki eivät ole sellaisia kermaperseitä, joille vanhemmat kustantaisivat ajokortin, ja jopa auton. Suomessa on älyttöman kallis autokoulu. Ja jos ei saa töitä ilman ajokorttia, ja sitä kautta rahaa, niin ei ole varaa hankkia korttia. Siten kierre on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaupungin työntekijöiltä vaaditaan ajokortti ja oma auto, että saa vakituisen työpaikan. Ainakin ruokapalveluissa. Syynä on sijaispula. Keittäjä voi joutua siirtymään kesken päivän toiselle puolelle kaupunkia sijaistamaan. Haluaisin kulkea työmatkat pyörällä, mutta auto on pakko olla.
Meillä on työnantajan matkakortti, jota lainataan vastaavissa tilanteissa.
Meillä ei ole. Pitää kulkea omalla autolla, eikä siitä saa mitään korvauksia.
Ajaminen on vaikeaa, etenkin koska liikenteessä on niin paljon ilkeitä ihmisiä. Hiljaa ei saisi ajaa jne.
Jos työpaikkaan vaaditaan ajokortti eikä työn pääsisältö ole autolla ajaminen, kyse on yksinkertaisesti nk paskaduunista.
Jos siitä tulisi oikea huoli, alkaisi yhteiskunta antamaan rahallista tukea ajokortin suorittamista varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sais kyllä liikaa vaatia tollasta. Riippuu toki ammatista, mutta joissain ammateissa vaaditaan oman auton käyttömahdollisuutta mikä on työttömälle liian suuri vaatimus. On ihan liian kallista.
Olen opiskellut tällaisen alan, jossa vaaditaan oman auton käyttöä lähes jokaisessa työpaikassa. En kyllä arvannut opiskelemaan lähtiessäni.
Jep. Ihan älytön vaatimus. Kortin voi ajaa ensimmäisestä palkasta ja auton ostaa toisesta. Työpaikka on juuri niiden hommaamista varten.
Kun sitä työtä ei saa ilman korttia. Sehän oli alkuperäinen ongelma.
Pks
Ei suomalaiset nuoret aja busseja, ratikkaa, takseja, rekkoja eikä kuorma-autoja.
Ehkä 1/10 ja ovat vanhoja ukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos siitä tulisi oikea huoli, alkaisi yhteiskunta antamaan rahallista tukea ajokortin suorittamista varten.
Ajokortin tulisi kuulua 2. Asteen koulujen kursseihin pakollisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on työntekijän vastuulla hankkia työssä tarvittavia kalliita välineitä, kuten auto (ja kallis, kaupunkialueella muuten tarpeeton ajokortti)?
Olin hakemassa yhtä arkistointityötä, jossa vaadittiin omaa tietokonetta työn tekemiseen. En hakenut, vaikka kyllähän minulla tietokone on, mutta periaatteesta.
En pidä tästä kehityksestä, ja tästä pitäisi oikeasti puhua enemmän. Tulevaisuudessa varmaan jokainen työ on sitä, että työntekijän pitää ostaa omat työvälineet ja alkaa ”yrittäjäksi”, eli työsopimuksettomaksi omalla riskillä ja orjapalkalla.
Mutta mieti, että on työntekijän vastuulla hankkia jopa viisi vuotta kestävä tutkinto, että pääsee töitä tekemään? Eikö ole epäreilua?
Heh heh. Mutta tottahan se on, että työnantaja säästää pitkän pennin kun ei tarvitse itse kouluttaa omia työntekijöitä. Jos työssä tarvitaan ajokorttia, maksun maksaa työntekijä, ei työnantaja.
Kalliista työvoimasta kitisisevät työnantajat voisivat joskus laskea kuinka paljon ovat säästäneet siinä, että heidän korkeasti koulutetyt asiantuntijansa koulutetaan verovaroin/ ovat maksaneet opintonsa itse. Työntekijän osaaminen on usein yrityksen tärkein resurssi, ja siihen työnantajan ei usein tarvitse sijoittaa senttiäkään. Tätä pidetään itsestäänselvyytenä.
Sen takia yrittäjä maksaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Ilman autoa ei saa edes ruokaostoksia kunnolla tehtyä. Jos pitää ostaa vaikka uus mikro niin kotiinkuljetuksella.
Olen nähnyt bussissa kerran yhtyeen, joka sai kuljettajalta luvan kuljettaa kaikki soittimet ja äänentoistolaitteet ilman lisämaksua. Yhden mikron kuljettaminen on paljon pienempi juttu. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kyse on vain ympäristötietoisuudesta vaan siitä, että autokoulu on aivan liian kallis.
Ei se ole nuorille suuri sijoitus käyttää ajokorttiin paria tuhatta säästöistä ja siihen ensi autoon saman verran. Kuitenkin ovat saaneet lahjaksi rahaa synttäreillä ja koulun päättäjäisissä.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Jooh... Itse 18-vuotiaana tein pienipalkkaista työtä, jotta pääsin muuttamaan pois alkoholistivanhempien luota. Vanhemmat olivat jatkuvasti kerjäämässä rahaa minulta, kun omat oli juotu.
Mitään rahaa en todellakaan saanut keneltäkään, kaikki oli itse tienattu. Muuttaessa sain itse säästää rahat huonekaluihin ja muihin, mitään en kotia saanut.
Opiskelin sivussa toisen- ja kolmannen asteen tutkinnot.
Ajokortin suoritin kolmekymppisenä ja silloinkin automaattikortin. Manuaali olisi vaatinut niin paljon lisätunteja, ettei rahat olisi todellakaan riittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat ovat siis tulleet siihen pisteeseen, että heillä on liian kovat vaatimukset. Työnantajapuoli on siis hyvä ja laskee 3-4 kk työn aloittamisesta ajokortin ja auton hankkimiseen. Ei koske taksi jne. yrityksiä, vaan nimenomaan noita muita aloja, joissa ei koulutukseen kuulu ajokortti. Joillain kuljetusaloilla kortti kuuluu koulutukseen, joten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat ovat siis tulleet siihen pisteeseen, että heillä on liian kovat vaatimukset. Työnantajapuoli on siis hyvä ja laskee 3-4 kk työn aloittamisesta ajokortin ja auton hankkimiseen. Ei koske taksi jne. yrityksiä, vaan nimenomaan noita muita aloja, joissa ei koulutukseen kuulu ajokortti. Joillain kuljetusaloilla kortti kuuluu koulutukseen, joten eri asia.
Suomessa on 600 000 työtöntä, joten tietenkin työnantajilla on varaa valita ajokortillinen.
Vierailija kirjoitti:
Kortin voi ajaa ensimmäisestä palkasta ja auton ostaa toisesta. Työpaikka on juuri niiden hommaamista varten.
Kolmannesta palkasta vissiin sitten maksetaan töissä tarvittava tietokone ja neljännestä työpaikan sähkölasku jne...? Minä kun kuvittelin, että työpaikka on elämisen ja vapaa-ajan rahoittamista varten.