Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulen hulluksi meidän vieraiden kanssa!

Vierailija
25.07.2014 |

Toissapäivänä mieheni veljen tyttären perhe tuli meille. Ensinnäkään eivät tuoneen mitään tuomisia, vaikka ovat täysihoidossa kolme päivää. Siitä lähtien kun he tulivat, minun aika on mennyt lähinnä ruokaa tehdessä. Heillä on peniä lapsia ja he joko touhuilevat lapsiensa kanssa tai ovat päiväunilla. He eivät ole kertaakaan tarjonneet apua ruuan laitossa, eivät esimerkiksi ole voineet kysyä voisiko tehdä salaatin puolestani. Äsken meinasi lopullisesti pinna palaa, kun huomasin vieraiden juovan jääkaapistamme vissyvettä, jonka olin varannut illaksi lettutaikinaa varten. Keneltäkään ei oltu kysytty lupaa saako sitä juoda. Vieraat ottavat mitään kysymättä ostamani hedelmiä ja syöttävät niitä lapsilleen. Kaiken huippu on, että he toivat tullessaan esimerkiksi jogurttia itselleen, jota käyvät syömässä silloin kun huvittaa, vaikka ruoka olisi jo hetken päästä!!

Onko tällainen käytös normaalia vai ylireagoinko? He eivät ole meille niin tuttuja, että kyse voisi olla siitä, että kokisivat olevansa täällä kuin kotonaan, vaikka käytös onkin vähän sitä. Itse en ainakaan kehtaisi käyttäytyä kylässä noin. Kaikenlisäksi syövät vielä kuin hevoset ja astiat jäävät pöytään ruokailun jälkeen. Kiitos sentään sanovat pöydästä noustessaan, mutta sekin sanotaan vain tavan vuoksi.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:40"]

Tätini mies on jo vuosia todennut, että pari päivää vierailulla riittää. Kolmantena päivänä vieraat ja kala alkavat haista.

[/quote]

Erittäin hyvä neuvo, joka toimii edelleenkin. Tämän sopisi jokaisen vieraan tietävän.

Vierailija
42/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 20:45"]

27:lle sitä omien sisaruksien käytöstä katsoo läpi sormien aika pitkään.... Mutta Se että elämässä on huonoja hetkiä ei ole syy sille että käyttäytyy omaa napaa tuijottaen vailla mitään käytöstapoja ja lähimmäisiä huomioimatta. Onko hän jokaisella mökkivierailulla tuollainen? Vai vasta nyt elämän muutosten aikana?

[/quote]

Laita itse rajat. Itsekin aikani passasin jos jonkinlaista kävijää. Sittemmin luonani on käynyt vain sellaisia yövieraita, joiden seurasta nautin.

-27-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 20:45"]27:lle sitä omien sisaruksien käytöstä katsoo läpi sormien aika pitkään.... Mutta Se että elämässä on huonoja hetkiä ei ole syy sille että käyttäytyy omaa napaa tuijottaen vailla mitään käytöstapoja ja lähimmäisiä huomioimatta. Onko hän jokaisella mökkivierailulla tuollainen? Vai vasta nyt elämän muutosten aikana?

[/quote] anteeksi,tuli väärä kirjoittaja,tarkoitin nro 40 joka kirjoitti veljestään,en 27:aa.

Vierailija
44/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 20:45"]27:lle sitä omien sisaruksien käytöstä katsoo läpi sormien aika pitkään.... Mutta Se että elämässä on huonoja hetkiä ei ole syy sille että käyttäytyy omaa napaa tuijottaen vailla mitään käytöstapoja ja lähimmäisiä huomioimatta. Onko hän jokaisella mökkivierailulla tuollainen? Vai vasta nyt elämän muutosten aikana?

[/quote] anteeksi,tuli väärä kirjoittaja,tarkoitin nro 40 joka kirjoitti veljestään,en 27:aa.

Vierailija
45/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
46/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla sellainen kuvio, että jos on vierailulla toisen perheen luona ja mennään ulos huvipuistoon, eläintarhaan,puuhamaihin etc. niin isäntäperhe maksaisi sisäänpääsyt ja syömiset/juomiset?

Minä en ainakaan suostuisi makselemaan ketään minnekään, aivan absurdi käsitys.

Sitten palstoilla valitellaan jälkikäteen.

Jos on niin hyvät tuttavat, että majoitat heidät kotiisi, tulee olla kanttia ilmoittaa tai

tuoda julki ettei ole mikään seremoniamestari/rahoittaja.

Itselle ei tulisi mieleenkään odottaa tällaistä, päinvastoin, jos olen toisten luona majoitettuna/ruokittuna tarjoudun aina maksamaan vastapalveluksena kys. paikkoihin pääsymaksut+ syömiset.

Mikä ihme on kun ihmiset ei saa suutaan auki tilanteen ollessa päällä, jälkikäteen urputetaan ja päivitellään.

Vierailija
47/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on vaikea asettaa rajoja etukäteen ja lyödä pelisääntöjä naaman eteen, kyllä mä ainakin lähden olettamasta, että ihmiset osaavat käyttäytyä. Sitten kun huomaan, etteivät osaakaan, on usein jo ärsyyntynyt, eikä siinä vaiheessa saa enää järkevästi sanottua

Vierailija
48/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aika moukkamaista käytöstä. Itse käyttäytyisin vain vanhempieni luona tuolla tavoin."

Ja kommenti saa vielä 52 yläpeukkua. Aika moukkamaista käytöstä se on myös omien tai appivanhempien luona, kun odotetaan palveluiden pelaavan kuin viiden tähden hotellissa, laittamatta itse tikkua ristiin. Ja kaiken lisäksi vielä perustetaan jälkikasvua, vaikka omat iäkkäät vanhemmat saavat passata aikuisia lapsiaan ja maksaa ylläpidon heidän puolestaan. Jos oma äiti tai anoppi pyytää pientä apua vaikka ruuanlaitossa, niin loukkaannutaan verisesti ja haukutaan keskustelupalstoilla.

Olen jo kuusikymppinen ja passanut kesälomallani kesävieraita jo useamman viikon, huusholli on kuin myrskyn jäljiltä ja ruoka-ja juomatoivomuksia satelee päivittäin, mitä kaupasta voi tuoda ja mitä ei. Rahat ja voimat hupenevat, onneksi pääsen kohta töihin.

Ymmärrän ap oikein hyvin, vaikka olisi kuinka vieraanvarainen, niin jossakin kulkee raja vierailun ja viiden tähden hotellin palveluiden raja. Moni tämän päivän nuoret parit ovat uskomattomia hyväksi käyttäjiä ja itsekkäitä, välittämättä tuon taivaalista miten muut jaksavat heitä passata ja erityisesti naiset, joilta löytyy oma mielipide joka asiaan.

Vierailija
49/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

41, sori omasta puolesta myös, kun viestin sisällöstäsikin taisi havaita, että taisi mennä toiselle! -27-

Vierailija
50/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No te voitte meuhkata provoa, ketkä haluatte. Tämä ei vain satu olemaan provo. Huomenna onneksi vieraat jo lähtevät ja jos tulevat uudelleen käymään, täytyy alusta asti patistaa heitä tekemään hommia. Ihmettelen, eikö teillä provon huutelijoilla käy koskaan epämiellyttäviä vieraita?

Ap"

Kyllä tämä on ihan totista totta monella mökillä tai isovanhempien luona. Joka ikinen vuosi me tyttöjen ompeluseuroissa jutellaan, kuinka me olemmekaan onnistuneet kasvattamaan kyseinen sukupolvi, vaikka vielä kotona asuessaan he osallistuivat tasavertaisesti kotitöihin. Nyt he odottavat viiden tähden palveluita, oli vanhemmat tai isäntäväki kuinka väsynyt tahansa. Lapset lykätään isovanhempien hoidettavaksi, kun nuoripari haluaa hoitaa parisuhdettaa tai viettää lomaansa, vaikka isovanhemmat tarvitsisivat yhtä lailla lomansa, kun ovat työelämässä.

On aivan turha keskustella asiasta, miniät ja tyttäret ovat  sotajalalla ja uhkailevat katkaista välit eikä lapsenlapsia sen jälkeen ole näkemistä. Miehet ovat tässä asiassa ymmärtäväisempiä. Näkeehän sen tälläkin palstalla, mihin isovanhempien keskustelut päätyvät. 

Onneksi, tämä ryhmä on pieni, mutta sitäkin haasteellisempi, sillä suurin osa kesävieraista osallistuvat kotitöihin ja ruuanlaittoon. Ja hoitavat ja valvovat lapsensa tekemiset. Kiitos heille.

Vierailija
51/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 20:45"]

27:lle sitä omien sisaruksien käytöstä katsoo läpi sormien aika pitkään.... Mutta Se että elämässä on huonoja hetkiä ei ole syy sille että käyttäytyy omaa napaa tuijottaen vailla mitään käytöstapoja ja lähimmäisiä huomioimatta. Onko hän jokaisella mökkivierailulla tuollainen? Vai vasta nyt elämän muutosten aikana?

[/quote]

Niin, siis oliko tämä nyt minulle tarkoitettu? No, vastaan silti. Kyllä veljeni on vähän omaa napaansa tuijotteleva ollut aina, mutta ehkä nyt se on vain pahentunut. Asumme lähellä toisiamme, ja hän käy meillä usein kahvilla ja syömässä joko yksin tai lastensa kanssa, muttei tuo koskaan mukanaan mitään, ei edes kahvipakettia tai viinipulloa. Jotenkin kuitenkin nuo jutut vain nielee sen takia, ettei veli koskaan viivy kovin pitkään. Juuri, kun meinaa hermo palaa, niin veljen lähtöön on sen verran vähän aikaa, ettei viitsi synnyttää riitaa. Ja lisäksi tähän liittyy sekin, etten oikein kehtaa pyytää huonossa rahatilanteessa olevalta veljeltäni rahaa, kun itsellä sitä on kuitenkin riittävästi.

Niin, ja tuosta pääsylippujen maksamisesta vielä, että ehdotimme itse paikkoihin menoa, joten maksaminen tuntui luontevalta. Silti kyllä huvitti, että lippuja maksaessa veli ei edes ottanut lompakkoaan esiin tai ehdottanut lippujen maksamista vaan haahuili jossain sivulla tyttärensä kanssa, kun mieheni maksoi liput. - 40

Vierailija
52/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole helpointa vierailua sovittaessa luoda pelisäännöt. Sovitaanko, että hoidetaan ruokaostokset yhdessä? Tehdään ruuat yhdessä (säästyy aikaa yms).

Mä varmaan  oon joskus ollut tälläinen huono vieras, pari päivää kyläillyt (toki ostellu ruokia, mutta pakko rajoittaa siinä vaiheessa kun ostoskorissa oli n. 15 valmishampurilaista ja kyseessä 3 lasta ja 2 aikuista) ja sitten on osoitettu mieltä esim. alkamalla siivoamaan vessoja klo 6 aamulla., yhtenä esimerkkinä,  Noh viesti meni perille. Helpompi olisi puhua, meillekin nää tuli kylään myöhemmin mutta hieman ei -vapautunut olo oli, olisi edellisen vierailun jutut puhua ja mahdolliset väärinkäsitykset oikoa.

Vierailija
53/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 15:16"]Toissapäivänä mieheni veljen tyttären perhe tuli meille. Ensinnäkään eivät tuoneen mitään tuomisia, vaikka ovat täysihoidossa kolme päivää. Siitä lähtien kun he tulivat, minun aika on mennyt lähinnä ruokaa tehdessä. Heillä on peniä lapsia ja he joko touhuilevat lapsiensa kanssa tai ovat päiväunilla. He eivät ole kertaakaan tarjonneet apua ruuan laitossa, eivät esimerkiksi ole voineet kysyä voisiko tehdä salaatin puolestani. Äsken meinasi lopullisesti pinna palaa, kun huomasin vieraiden juovan jääkaapistamme vissyvettä, jonka olin varannut illaksi lettutaikinaa varten. Keneltäkään ei oltu kysytty lupaa saako sitä juoda. Vieraat ottavat mitään kysymättä ostamani hedelmiä ja syöttävät niitä lapsilleen. Kaiken huippu on, että he toivat tullessaan esimerkiksi jogurttia itselleen, jota käyvät syömässä silloin kun huvittaa, vaikka ruoka olisi jo hetken päästä!!

Onko tällainen käytös normaalia vai ylireagoinko? He eivät ole meille niin tuttuja, että kyse voisi olla siitä, että kokisivat olevansa täällä kuin kotonaan, vaikka käytös onkin vähän sitä. Itse en ainakaan kehtaisi käyttäytyä kylässä noin. Kaikenlisäksi syövät vielä kuin hevoset ja astiat jäävät pöytään ruokailun jälkeen. Kiitos sentään sanovat pöydästä noustessaan, mutta sekin sanotaan vain tavan vuoksi.

[/quote]

Meilläkin on yksi tuttavapariskunta, jotka käyttäytyvät kuvailemallasi tavalla. Mielestäni ei ole normaalia. Meillä käy muitakin vieraita, ja he osaavat käyttäytyä ja osallistuvat ruuanlaittoon ja jälkien siivoukseen.

Vierailija
54/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 20:57"]

Sitä on vaikea asettaa rajoja etukäteen ja lyödä pelisääntöjä naaman eteen, kyllä mä ainakin lähden olettamasta, että ihmiset osaavat käyttäytyä. Sitten kun huomaan, etteivät osaakaan, on usein jo ärsyyntynyt, eikä siinä vaiheessa saa enää järkevästi sanottua

[/quote]

Totta. Itsekin olen oppinut vasta kokemuksen kautta. On ollut hetkiä, jolloin (liian pitkään viipyneet ja itse itsensä kutsuneet) yövieraat ovat raastaneet hermot. Kuitenkin tuttuja on kiva nähdä, mutta on sietämätöntä, mikäli vierailu maksaa ihan liikaa isäntäväelle ja aiheuttaa myös stressiä.

Saatan sanoa yövieraille, että sopisiko jos toisitte viinipullon aterialle? Joillekin yövieraille olen ehdottanut, että mentäisiin porukalla brunssille, joten aamupalan+lounaan laittamisen vaiva jää minulta. Toki keitän varhaisaamiaiseksi kahvit ja tarjoan mehua+voileipää sen kanssa. Brunssiravintolaa ehdottaessani sanon, että maksetaan jokainen oma osuutemme.

Jos lapsiperheen lapset alkavat olla levottomia, alan ehdottaa heille jotain tekemistä. Kotitöihini on päässeet vieraidenkin lapsen osallistumaan. Minulta löytyy myös leluja sekä piirustus- ja maalausvälineitä. Jotkut laitan parvekkeelle puhaltelemaan saippuakuplia. Saatetaan myös lähteä kävelylle läheiseen leikkipuistoon.

Vierailija
55/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan menee niin. Kun meille tulee vieraita, me hoidamme asiat. Kun me menemme kylään, me olemme vieraina. Toki voimme tuliaisia viedä ja ruokaa ostaa, mutta en ala siivoamaan. Miten sinulla on aikaa kirjoittaa tänne? Me seurustelemme vierailemme kanssa, sehän on kivaa. Eikö ole aika törkeää hautautua tietsiksn tai vastaavan ääreen..

Vierailija
56/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ihmiset menee kylään useiksi päiviksi ja ottavat vieraita useiksi päiviksi? Onko se oikeasti mukavaa, vai jonkinlainen velvollisuus tai tapa?

ymmärrän kyllä jos mennään vaikka likkakaverille viettämään tyttöjen iltaa ja jäädään yöksi tai jos vaikka vanhemmat asuu kaukana, mutta ei tulisi muutoin mieleenkään lähteä lasten kanssa jonnekin 300 km:n päähän sukulaisille kolmeksi päiväksi.

Toisten nurkissa oleminen on minusta helkkarin ahdistavaa, mitään tekemistä ei ole, sitten yrität saada ajan kulumaan ja mietit että miten olla, mitä sanoa ja tehdä. Ja toisaalta en tosiaan alkaisi kestitsemään mitään nelihenkistä perhettä usean päivän ajan. 

Vierailija
57/57 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:54"]Se nyt vaan menee niin. Kun meille tulee vieraita, me hoidamme asiat. Kun me menemme kylään, me olemme vieraina. Toki voimme tuliaisia viedä ja ruokaa ostaa, mutta en ala siivoamaan. Miten sinulla on aikaa kirjoittaa tänne? Me seurustelemme vierailemme kanssa, sehän on kivaa. Eikö ole aika törkeää hautautua tietsiksn tai vastaavan ääreen..

[/quote]

Ap:n vieraat olivat varmaan päiväunilla, kun hän rustasi tänne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme