Tulen hulluksi meidän vieraiden kanssa!
Toissapäivänä mieheni veljen tyttären perhe tuli meille. Ensinnäkään eivät tuoneen mitään tuomisia, vaikka ovat täysihoidossa kolme päivää. Siitä lähtien kun he tulivat, minun aika on mennyt lähinnä ruokaa tehdessä. Heillä on peniä lapsia ja he joko touhuilevat lapsiensa kanssa tai ovat päiväunilla. He eivät ole kertaakaan tarjonneet apua ruuan laitossa, eivät esimerkiksi ole voineet kysyä voisiko tehdä salaatin puolestani. Äsken meinasi lopullisesti pinna palaa, kun huomasin vieraiden juovan jääkaapistamme vissyvettä, jonka olin varannut illaksi lettutaikinaa varten. Keneltäkään ei oltu kysytty lupaa saako sitä juoda. Vieraat ottavat mitään kysymättä ostamani hedelmiä ja syöttävät niitä lapsilleen. Kaiken huippu on, että he toivat tullessaan esimerkiksi jogurttia itselleen, jota käyvät syömässä silloin kun huvittaa, vaikka ruoka olisi jo hetken päästä!!
Onko tällainen käytös normaalia vai ylireagoinko? He eivät ole meille niin tuttuja, että kyse voisi olla siitä, että kokisivat olevansa täällä kuin kotonaan, vaikka käytös onkin vähän sitä. Itse en ainakaan kehtaisi käyttäytyä kylässä noin. Kaikenlisäksi syövät vielä kuin hevoset ja astiat jäävät pöytään ruokailun jälkeen. Kiitos sentään sanovat pöydästä noustessaan, mutta sekin sanotaan vain tavan vuoksi.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:53"]No te voitte meuhkata provoa, ketkä haluatte. Tämä ei vain satu olemaan provo. Huomenna onneksi vieraat jo lähtevät ja jos tulevat uudelleen käymään, täytyy alusta asti patistaa heitä tekemään hommia. Ihmettelen, eikö teillä provon huutelijoilla käy koskaan epämiellyttäviä vieraita?
Ap
[/quote]
Ei varmasti näillä av palstan mummoilla käy epämiellyttäviä vieraita. Kaikkihan täällä ovat niin täydellisiä sukuaan myöten.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:53"]No te voitte meuhkata provoa, ketkä haluatte. Tämä ei vain satu olemaan provo. Huomenna onneksi vieraat jo lähtevät ja jos tulevat uudelleen käymään, täytyy alusta asti patistaa heitä tekemään hommia. Ihmettelen, eikö teillä provon huutelijoilla käy koskaan epämiellyttäviä vieraita?
Ap
[/quote]
Ei varmasti näillä av palstan mummoilla käy epämiellyttäviä vieraita. Kaikkihan täällä ovat niin täydellisiä sukuaan myöten.
[/quote]
Selitys on siinä, että av-mamma perheineen on siinä vierailijan roolissa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:53"]
No te voitte meuhkata provoa, ketkä haluatte. Tämä ei vain satu olemaan provo. Huomenna onneksi vieraat jo lähtevät ja jos tulevat uudelleen käymään, täytyy alusta asti patistaa heitä tekemään hommia. Ihmettelen, eikö teillä provon huutelijoilla käy koskaan epämiellyttäviä vieraita?
Ap
[/quote]
Joo, on ollut epämiellyttäviä vieraita. Senpä vuoksi tässä vielä ohjeet huomiselle:
1) Pyydä auttamaan aamiaisen laittamisessa.
2) Pyydä ottamaan pois vuodevaatteet ja laittamaan ne pyykkikoriin.
3) Toivota erittäin hyvää kotimatkaa. Etkä sitten sano, että "Olipa kiva nähdä, tervetuloa pian uudelleen". Muuten ovat luonanne viimeistään ensi kesänä.
-20-
Valitettavasti veljeni perheineen on juuri tuollaisia. Tulevat valmiille petivaatteita myöten. Lähtöpäivinään olen pyytänyt tuomaan petivaatteet kodinhoitohuoneeseen pestäviksi, niin siitä veljen vaimo nyrpisteli pitkään ja velikin närkästynyt.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:03"]
Valitettavasti veljeni perheineen on juuri tuollaisia. Tulevat valmiille petivaatteita myöten. Lähtöpäivinään olen pyytänyt tuomaan petivaatteet kodinhoitohuoneeseen pestäviksi, niin siitä veljen vaimo nyrpisteli pitkään ja velikin närkästynyt.
[/quote]
Tulevatko kutsuttuina vai kutsuvatko itse itsensä? Jos jälkimmäinen, niin ethän enää ota heitä yökylään?
Tuskin on provo,näitä tämmöisiä ihmisiä on joilla ei ole mitään käytöstapoja tai sosiaalista pelisilmää....
Tuskin on provo,näitä tämmöisiä ihmisiä on joilla ei ole mitään käytöstapoja tai sosiaalista pelisilmää....
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:03"]Valitettavasti veljeni perheineen on juuri tuollaisia. Tulevat valmiille petivaatteita myöten. Lähtöpäivinään olen pyytänyt tuomaan petivaatteet kodinhoitohuoneeseen pestäviksi, niin siitä veljen vaimo nyrpisteli pitkään ja velikin närkästynyt.
[/quote] siis eikö sun veljeä ole kasvatettu huomioimaan toisia ihmisiä? Tai siivoamaan jälkensä kun ruokapöydästä noustaan?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:56"]
Ap
[/quote]
[/quote]
Selitys on siinä, että av-mamma perheineen on siinä vierailijan roolissa.
[/quote]
Juuri näin. Harva huomaa omaa rasittavuuttaan, kun on itse vieraana. Sitten kun on useamman kerran vuodessa yövieraita kestinnyt, alkaa havaita, että monesti vieraista on myös vaivaa.
Mulla oli samantyyliset vieraat alkukesästä. Kolme päivää samoin viipyivät ja hyvin samalla tyylillä odottivat valmista ruokaa ja passaamista. Kyseessä oli serkkuni. Hän on mulle läheinen, ja meillä samanikäiset lapset. Lapsiaan ei tietenkään komentanut, ja vahtiminen jäi minun harteilleni. Tuntui kyllä mahdottomalta sanoa asioista, jotka itselle on itsestään selviä. Esim. ruuan teko yhdessä, omien tiskien nostaminen pöydästä jne. Jopa 4-vuotiaani osaa hoitaa astiansa omatoimisesti tiskipöydälle... Mutta enpä ota enää tätä perhettä vaivoikseni.
Mulla oli samantyyliset vieraat alkukesästä. Kolme päivää samoin viipyivät ja hyvin samalla tyylillä odottivat valmista ruokaa ja passaamista. Kyseessä oli serkkuni. Hän on mulle läheinen, ja meillä samanikäiset lapset. Lapsiaan ei tietenkään komentanut, ja vahtiminen jäi minun harteilleni. Tuntui kyllä mahdottomalta sanoa asioista, jotka itselle on itsestään selviä. Esim. ruuan teko yhdessä, omien tiskien nostaminen pöydästä jne. Jopa 4-vuotiaani osaa hoitaa astiansa omatoimisesti tiskipöydälle... Mutta enpä ota enää tätä perhettä vaivoikseni.
Joillakin lapsiperheillä on sellainen piirre, että kuvittelevat vierailunsa olevan jotenkin hieno juttu kyläpaikan isäntäväelle. Valittavat matkustelun kalleutta ja lapsiperheen arjen rasittavuutta. Luonnollisesti sukulaisten tulee majoittaa ja kestitä heidän pesueensa usan yön ajaksi. Kaikenlainen lastenhoitoapukin on vähintäänkin tervetullutta, kun lapsiperheen vanhemmat haluavat vaikka rentoutua saunassa tai muuten viettää kahdenkeskeistä aikaa. Joillakin on vaikeuksia edes kieltää lapsiaan, vaikka nämä suunnilleen lentäisivät pää edellä portaista alas.
Vastaavastihan he eivät itse ole juuri lainkaan vieraanvaraisia. Korkeintaan saattavat kahvit ja raakapakasteista paistetut leivonnaiset paistaa, mikäli kylään pääsee.
Tätini mies on jo vuosia todennut, että pari päivää vierailulla riittää. Kolmantena päivänä vieraat ja kala alkavat haista.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:06"]
[/quote]
Tulevatko kutsuttuina vai kutsuvatko itse itsensä? Jos jälkimmäinen, niin ethän enää ota heitä yökylään?
[/quote]
Kutsuttuna tulevat, mutta eikö silti kuulu osuutensa hoitaa? Veli on nuorimmainen meidän siskojen jälkeen ja oppinut pääsemään helpolla.
Mä ihmettelen totaalisia käytöstapojen puutetta,kun mennään yövieraiksi niin ruokapussi vähintään mukaan... Ja joku kiva tuliainen.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:06"]
[/quote]
[/quote]
Kutsuttuna tulevat, mutta eikö silti kuulu osuutensa hoitaa? Veli on nuorimmainen meidän siskojen jälkeen ja oppinut pääsemään helpolla.
[/quote]
Ei kai ne voi siihen vaikuttaa oletko sinä pedannut valmiiksi vai et? Seuraavalla kerralla kerrot missä laatikossa lakanat on ja sanot että sieltä voi ottaa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Samaa mieltä olen.
Vieraiden kuuluu käyttäytyä kuin kylässä käyttäydytään eli omatoimisesti tarjotaan apua isäntäväelle ja huolehditaan itse jälkikasvusta. Kenenkään jääkaapille ei omin luvin mennä. Luonnollisesti yövieraat tiedustelevat, että tuovatko omat petivaatteet ja lakanat. Kohteliaat yövieraat tuovat mukanaan myös tuliaiset, jotka voisivat omalla kohdallani olla esimerkiksi kukkia, viiniä, hyvää syötävää tai juotavaa.
-27-
En usko tämän olevan provo, koska tällaisia ihmisiä valitettavasti on. Veljeni tuli hiljattain meille mökille kylään kolmeksi päiväksi. Mukana ei ollut tietenkään lakanoita. Mökillämme ei ole mitään mahdollisuutta pestä lakanoita, joten kyllä se tuntuu, jos jokaiselle vieraalle pitää olla lakanat meidän puolesta, kun emme käy kaupungissa juurikaan loman aikana. Eivät myöskään tuoneet mitään tuomisia, ainoastaan tyttärelle muutama purkkiruoka ja viili. Ruokakaupassa ei tarjouduttu maksamaan mitään osuutta ruoista, maksoimme veljen ja veljentyttären sisäänmaksut paikallisiin nähtävyyksiin, veli joi mieheni oluita ihan vapaasti jne. Aika paljon minä ja tyttäreni saimme vahtia vilkkaan veljentyttären perään, kun veli saunoi ja joi olutta.
Eikä siinä mitään, kyllä minä veljelläni veljeäni kestitän. Hänellä on ollut aika rankkaa, ja koska tulen taloudellisesti aika paljon paremmin toimeen kuin hän, niin ei se ole iso juttu, jos maksan ruokaostokset. Mutta se kiittämättömyys kaikkein eniten kismittää. Tullaan vain ja oletetaan, että minä teen kaiken, eikä kiitosta heru. Ei aikuista ihmistä viitsisi alkaa opettaa näissä asioissa.
27:lle sitä omien sisaruksien käytöstä katsoo läpi sormien aika pitkään.... Mutta Se että elämässä on huonoja hetkiä ei ole syy sille että käyttäytyy omaa napaa tuijottaen vailla mitään käytöstapoja ja lähimmäisiä huomioimatta. Onko hän jokaisella mökkivierailulla tuollainen? Vai vasta nyt elämän muutosten aikana?
No te voitte meuhkata provoa, ketkä haluatte. Tämä ei vain satu olemaan provo. Huomenna onneksi vieraat jo lähtevät ja jos tulevat uudelleen käymään, täytyy alusta asti patistaa heitä tekemään hommia. Ihmettelen, eikö teillä provon huutelijoilla käy koskaan epämiellyttäviä vieraita?
Ap