Alakoululainen kuunteli puolustuskyvyttömänä, kun aikuiset pilkkasivat häntä koulussa rasistisesti – kunnan sivistysjohtaja: "Olen todella järkyttynyt"
https://yle.fi/uutiset/3-12020246
"Viiden tunnin mittaisesta tallenteesta selvisi, että kaksi työntekijää puhui pojalle epäasiallisesti. Hänelle muun muassa huudettiin, hänen ääntelyään matkittiin ivallisesti ja puheessa oli rasistisia sävyjä. Häntä kehotettiin esimerkiksi ottamaan norsu mukaansa ja toivotettiin hyvää matkaa äidin ja isän kanssa kamelifarmille."
Pöyristyttävää!
Kommentit (197)
Jutussa ilmenevät asiat eivät kerro onko kyseessä todella rasismi. Ylen toimittajat ovat puolueellisia, joten pelkkä toimittajan kuuntelema nauhoite ei vakuuta minua.
Koulu on aikaisemmin tehnyt lastensuojeluilmoituksen. Vaikuttaa kostolta, jossa äiti nyt käyttää rasismikorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan TÖRKEEEEEN huonoa mainosta Ilmajoelle!
Koulun vaihtaminen henkilökunnan puolelta kiusatun 12-vuotiaan oppilaan kohdalla ei onnistu "periaatesyistä"?!
Sivistystoimenjohtajan mielestä henkilökunnan kanssa juteltuaan asia on nyt kunnossa, vaikka puolustuskyvytön, kiusaamisen vuoksi oireillut lapsi oli kevään sairauslomalla?!
Haloo Ilmajoki!!
Häpeä Ilmajoki ja katoa Suomen kartalta!
Häpeä itse ja katoa. Kyseinen henkilö ei ole enää kunnan palveluksessa ja todellakin on hienoa, että koulun henkilökunta on keskustellut tästä järkyttävästä asiasta. MIkä ongelma sinulle on sekin, että asiasta joka on järkyttänyt henkilökuntaa keskustellaan ja samalla pyritään varmistamaan, ettei samaa pääse tapahtumaan?
Tyyppi voi oikein hyvin palata samaan kouluun. Tai ehkä perhe voisi muuttaa, jos sekin on heille mahdollista. Mitä koulun vaihtaminen tarkoittaisi muiden kannalta, siitä sinulla ei ole mitään käsitystä. Kokonaisuuden kannalta paras ratkaisu on löydyttävä, eikä niin että synnytetään uusia ongelmia. Ylitsepäitsensä, mikä on vanhempien ihan oikea ongelma, jos opettajassa ei heidän väitteidensä mukaan ole vikaa ja ovat jo saaneet irtisanotuksi henkilön joka toimi väärin? Typerä sokea kosto siitä, että koulu toimi lain vaatimalla tavalla eli teki lastensuojeluilmoituksen? Se oli oikein ja lapsen edun mukaista. Siinäkin perheellä oli mahdollisuus tuoda esiin syyt eli tuoda ongelma esiin. Ja viime kädessä, siitä pitää huolehtia, että vammaisen lapsen oppiminenkin toteutuu, joko koulussa tai kotona.
Sieltä on yksi avustaja sanottu irti, nauhoitetusta keskustelusta käy ilmi että lapsia on pilkannut vähintään kaksi avustajaa. ("Miksi tuo noin tekee?" "Siksi kun se on vammanen.") Koko kevään koulutoimenjohtaja on vähätellyt asiaa. Jostain avustajan vastaavasta käytöksestä tehty jo edellisenä vuonna tehty valitus, joka ei ole johtanut mihinkään. Koko kommenttisi on ihan oikeasti aivan oksettava. Toivon että olet trolli, etkä oikeasti ajattele noin. On ihan päivänselvää, että avustajan käytös ei ole mikään yksittäistapaus, tai että se ei heijastelisi koko koulun henkilökunnan asennetta. Jos koulussa oikeasti ajateltaisiin erityislapsista että ovat yhtä arvokkaita kuin muut, niin heitä ei olisi jätetty koko päiväksi avustajien hoiteisiin. Avustajat eivät olisi uskaltaneet käyttäytyä tuolla tavoin jos heidät olisi perehdytetty tehtäväänsä ja jos koulussa olisi yleisesti kaikki hyväksyvä ja lasten parasta ajatteleva ilmapiiri.
Meillä on ihan oikeita, pahoja hirviöitä keskellämme.
Mikä olisi se oikea sana kuvaamaan ilman pilkan vivahdetta? Erityinen, nepsy, ym. voidaan myös käyttää pilkallisesti. Vammaisetkin voi olla ihan mitä vain luonteeltaan, hankalia, väkivaltaisia, vahvatahtoisia, tietty mukaviakin, mutta ilman riittävää älyllistä itsekontrollia. Ei heitä voi jalustallekaan nostaa, parhaan mukaan huolehtia vain.
Jos nyt lähdetään siitä, että autismi (kuten ei esim adhd) ole vammaisuutta.
Ovatkohan syylliset tuttuja Ilmajoen sivistysjohtaja Janne Hakalan kanssa koulun ulkopuolellakin? Jotain säpinää?
Vierailija kirjoitti:
Ovatkohan syylliset tuttuja Ilmajoen sivistysjohtaja Janne Hakalan kanssa koulun ulkopuolellakin? Jotain säpinää?
Ketään ei ole tuomittu. Mielenkiinnolla odotan, saako koulunkäynnin ohjaaja(t) tästä jotain tuomiota.
Ihmiset täällä arvuuttelevat ovatko koulunkäynnin ohjaajat keski-ikäisiä. Eli selkeää ikäsyrjintää.
Yhtä relevanttia kuin jos miettisin, onkohan kyseisen erityislapsen äiti ylipainoinen.
Tapaus on vain pintaraapaisu. Tuo on siellä normaalia.
Tuollainen hyväksytään hiljaisesti ei ole yllätys. Asioihin puututaan vasta sitten kun ne viedään jonnekin. Vanhoja piruja tosiaan on töissä.
Tätä myös muutamissa hoivakodeissa etelä-pohjanmaalla, olen ollut keva, mt ja vanhuspuolella ja järkyttynyt mitä kieltä jotkut hoitajat käyttää asukkaista. Ei mitään ihmisarvoa
Vierailija kirjoitti:
Tätä myös muutamissa hoivakodeissa etelä-pohjanmaalla, olen ollut keva, mt ja vanhuspuolella ja järkyttynyt mitä kieltä jotkut hoitajat käyttää asukkaista. Ei mitään ihmisarvoa
Pohjanmaalla ja Vaasassa ihmisarvo on vain ”normaaleilla”. En tiedä mikä tätä ihmisydinjätettä vaivaa, mutta jotakin todella syvää pahuuden muotoa se on.
Ei voi olla mahdollista pitää noin räikeästi rasistista henkilöä vielä palkkalistoilla. Siitä lasta kohtaan tuntemasta syvästä halveksunnasta ei opita pois varoituksella. Ovatko ohjaajat itse olleet myös koulukiusaajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi huutajat olla koulunkäyntiavustajia, joiden oma koulutus vastaa lähinnä peruskoulun suorittamista.
Jutussa sanotaan, ettei ollut opettaja, joten uskon itsekin että kyseessä koulunkäynninohjaajat (sijainen). Kummallinen ammattikunta tuotu kouluun, ei oikein sovi sinne alhaisen koulutustason vuoksi, ja aiheuttaa oikeastaan melkein enemmän työtä kuin mitä tuovat apua. Jatkuvaa vääntöä omista oikeuksistaan, ja listaa siitä mitkä tehtävät ei heille kuulu. Kouluihin mielummin resurssiopettajia, kun näitä ohjaajia.
Sijainen oli viime kevään ylioppilas, mutta eiköhän siellä ihan joukolla kiusattu. Tuskin nuori yksin lähtisi tuohon.
Päättävän elimen sukulaislapsosia?
Vähän tein salapoliisityötä ja katsoin että suurinosa ohjaajista on keski-ikäisiä naisia. Pohjalainen keski-ikäinen nainen saattaa olla aikamoinen piru työelämässä etenkin tämmöisillä aloilla. Voi olla että sijaista kiusattu joukolla ja laitettu sen piikkiin koko juttu tai sitten se sijainen ollut mukana täs. Koska samaa ongelmaa on ollut jo aikaisempana vuonna.. ihan varmasti ovat pääosin syyllisiä nuo vanhemmat akat..
Vaasan sairaalassa kiusattiin suomenkielisiä harjoittelijoita. Ja voin vain kuvitella mitä nämä kiusaajat ovat olleet.
Tämäkin case jouduttiin viemään mtv-uutisiin ennen kuin kukaan eväänsä väräytti. Niin on kiusaaminen ja alistaminen pohjalaisten sielussa. Pahuus.
Kyllä taitaa olla. Itse olen ollut neljässä eri päiväkodissa töissä Seinäjoella ja kaikissa oli aina joku/pari joka kiusasi/jotka kiusasi mua. Luonne kun on herkkä ja kiltti niin loistava uhri heille. Myös lapsia kohtaan oli pakkosyöttämistä ja itkettämistä.
Ihan sairasta touhua. Nyt on parasta alkaa päiden putoilla jos haluavat vielä jonkinlaista uskottavuutta pitää yllä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko Yle tehdä joskus myös juttuja niistä ongelmista joita ulkomaalaistaustaiset aiheuttavat Suomessa? Varsin yksipuolista on tämä heidän uutisointi.
Mun mielestä pointti tässä oli kiusaaminen. Luuletko, ettei meitä kantasuomalaisia ole kukaan koskaan kiusannut? Minua kiusasi nimenomaan toiset kantasuomalaiset, ja olen sentään täysin suomalainen, ei tiedossa ollenkaan esi-isiä tai äitejä mistään muualta kuin Suomesta. Jos tämä helpottaisi sinua.
Sinulla ei varmaan ole ystävinä erinäköisiä ihmisiä? Jos olis, niin tietäisit minkälaista he saavat jatkuvasti kohdata. Minua on kiusattu, mutta ei niin kuin mustia ystäviäni, heidän lapsiaan ja puolisoitaan.
Sen takia olisi kaikille helpompaa että asuisivat maassa jossa eivät erottuisi toisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko Yle tehdä joskus myös juttuja niistä ongelmista joita ulkomaalaistaustaiset aiheuttavat Suomessa? Varsin yksipuolista on tämä heidän uutisointi.
Mun mielestä pointti tässä oli kiusaaminen. Luuletko, ettei meitä kantasuomalaisia ole kukaan koskaan kiusannut? Minua kiusasi nimenomaan toiset kantasuomalaiset, ja olen sentään täysin suomalainen, ei tiedossa ollenkaan esi-isiä tai äitejä mistään muualta kuin Suomesta. Jos tämä helpottaisi sinua.
Sinulla ei varmaan ole ystävinä erinäköisiä ihmisiä? Jos olis, niin tietäisit minkälaista he saavat jatkuvasti kohdata. Minua on kiusattu, mutta ei niin kuin mustia ystäviäni, heidän lapsiaan ja puolisoitaan.
Sen takia olisi kaikille helpompaa että asuisivat maassa jossa eivät erottuisi toisista.
Harvinaisen typerä kommentti.
Monet kommentit todistaa, että tapaus ei ole mikään harvinaisuus. Tai sitten tälle palstalle on pesiytynyt kiusaajia,
Ihmisten taustat pitäisi tarkistaa, ennen kuin on lasten kanssa samassa rakennuksessa töissä tai alalla. Lapsille pitäisi myös kertoa, että kotona voi heti sanoa, jos kohtaa kiusaamista, ei odotella että tilanne muuttuu itsestään. Osa nuorista aikuisista tai aikuisista ei taida koskaan tulla asialliseksi käytökseltään..
Vierailija kirjoitti:
Itse toivon, että erityislapsille kustannettaisiin vanhempien halutessa riippumaton koulunkäyntiavustaja, joka valvoo lapsen oikeuksia koululla, sekä tuettaisiin kotiopetuksen mahdollistamisessa. Voitaisiin myös kehittää kotiopettajasysteemiä. Lisäksi vähintäänkin erityislapsiluokkiin kameravalvonta, jotta vanhemmat pääsevät seuraamaan etänä mitä neljän seinän sisällä todella tapahtuu.
Nostetaan veroprosenttia vähintään viidellä, niin saadaan toteutettua.
Vierailija kirjoitti:
Monet kommentit todistaa, että tapaus ei ole mikään harvinaisuus. Tai sitten tälle palstalle on pesiytynyt kiusaajia,
Palstalle on pesiytynyt useampikin oman poliittisen kannan jankkaaja. Enkä tarkoita, että se itse poliittinen kanta olisi väärä, mutta todella rasittavaa lukea kun joka ketjusta pitää vääntää samanlainen oman agendan näyttämö. Jos tämä lapsi olisi "oikean" värinen, niin ihan rauhassa saisimme keskustella aiheesta.
Minulle tämä on todella ahdistava tapaus. Oma lapseni on autisti.
Ongelmia ollut tässä luokassa ennenkin, josta opettajan sijainen tehnyt ilmoituksenkin, jota siis ei noteerattu mitenkään.
Nyt vain sattui niin, kun tuo 2020 vuoden ylioppilas oli sijaistamassa ja antoi törkyjen tulla suustaan ja jäi kiinni puhelintallenteeseen.
Silti varmaa, että tuolla ovat muutkin, kokeneemmatkin harjoittaneet samaa törkyä.
Aivan kauhea paikka. Täynnä tekopyhiä teeskentelijöitä.
Itse toivon, että erityislapsille kustannettaisiin vanhempien halutessa riippumaton koulunkäyntiavustaja, joka valvoo lapsen oikeuksia koululla, sekä tuettaisiin kotiopetuksen mahdollistamisessa. Voitaisiin myös kehittää kotiopettajasysteemiä. Lisäksi vähintäänkin erityislapsiluokkiin kameravalvonta, jotta vanhemmat pääsevät seuraamaan etänä mitä neljän seinän sisällä todella tapahtuu.