Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1-vuotiaan paino. Avautuminen

Vierailija
24.07.2014 |

Meillä on poika joka 1-vuotis neuvolassa oli 77 cm ja n.10 kg (en muista tarkkaan). Joka ikinen päivä saan kuulla puistossa kuinka LAIHA lapseni on. Kohta mä oikeasti alan meuhkaamaan. Neuvolassa oli kuulemma aika lailla keskikäyrällä. Omiin silmiin sopiva. Käyttää 80-86 vaatteita pari 74 cm taitaa olla mukana. Mikä siinä on että LÄSKEJÄ lapsia ihaillaan... Omanikin oli täysimetyksellä puoli vuotiaaksi ja imetän edelleenkin (kerran yössä). Harmikseni (tai onnekseni) vaan alkoi liikkumaan aikaisten. Paino on se mistä ei lapsen kuullen tarvitsisi ikinä kenenkään puhua!

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ne lapset kasvaa. Tunnen erään isän jolla on paha läskikammo. Pitää 4-vuotiasta tyttöään vähähiilihydraattisella dietillä ja valmentaa urheiluharrastuksissa veren maku suussa. Sillä seurauksella että lapsi on lyhyempi kuin normaali 3-vuotias. Ei kasva normaalivauhtia. En ymmärrä miksi neuvolasta ei tehdä lastensuojeluilmoitusta. Että jos nyt vähän jäitä hattuun näissä läskipeloissa edes pikkulasten kohdalla. Ja tuo lasten läskittely omalta osaltaan saattaa aiheuttaa joillakin vanhemmilla tällaisia ylilyöntejä, että senkin voisi lopettaa. Hoikastakin vauvasta voi sitä paitsi tulla lihava. Se kannattaa muistaa kun nimittelee toisten lapsia. 

Vierailija
2/65 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Säännön" mukaan lapsi kolminkertaistaa syntymäpainonsa ekan vuoden aikana. Eli joku 10 kg on ihan "ihanne" semmosella 3,5 kg syntyneenä, jos oikein laskin. Mutta tuo on vaan yksi "suositus", lapset on yksilöitä painoon vaikuttaa syömiset, perintötekijät, aktiivisuus ja monet muutkin.

Varmasti on niitäkin jotka syöttävät vauvaansa turhan usein. Mutta eikös vauvakin syö sen minkä tarvitsee. Toivottavasti kukaan ei pakota lastaan syömään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 23:21"]

Mäkin ihmettelen tota Ap:tä. Musta sin lapsi ei oo mitenkään erityisen laihan kuuloinen. Ihan normi. Mun esikoinen oli TODELLA iso mutta nyt kouluikäisenä kymmenen senttiä muita pidempi hoikkeliini. Ei yksivuotiaasta nyt ihan kamalasti pysty ennustamaan. Enemmän vanhemmista...

[/quote]

Mun mielestä lapsi ei ole laiha vaan normaali. Saan vaan kuulla usein kommentteja että lapseni on muka laiha. Usein törmään tälläisiin keskusteluihin puistossa, jossa taas moni ottaa asiakseen mainita että he ovat niin "super-lehmiä". AP

Vierailija
4/65 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 23:25"]

Ap, sulle varmaan vaan vittuillaan koska oot tympeä ihminen. Harmi jos lapseskin joutuu kärsimään.

[/quote]

Voi voi, kun olisinkin. Tuntuu vaan, että olen se likasanko tällä hetkellä mihin mammat yrittää purkaa pahaa oloansa. Mutta mua ei haittaa! Onneksi tässä ketjussa vahvistuu taas oma mielipiteeni siitä että lapseni on ihan sopiva. Onneksi vaihdetaan isonpiin piireihin tästä jumalan hylkäämästä pikkukylästä.

Vierailija
5/65 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 22:52"]

Meillä on poika joka 1-vuotis neuvolassa oli 77 cm ja n.10 kg (en muista tarkkaan). Joka ikinen päivä saan kuulla puistossa kuinka LAIHA lapseni on. Kohta mä oikeasti alan meuhkaamaan. Neuvolassa oli kuulemma aika lailla keskikäyrällä. Omiin silmiin sopiva. Käyttää 80-86 vaatteita pari 74 cm taitaa olla mukana. Mikä siinä on että LÄSKEJÄ lapsia ihaillaan... Omanikin oli täysimetyksellä puoli vuotiaaksi ja imetän edelleenkin (kerran yössä). Harmikseni (tai onnekseni) vaan alkoi liikkumaan aikaisten. Paino on se mistä ei lapsen kuullen tarvitsisi ikinä kenenkään puhua!

[/quote]

Pyöreät vauvat on vaan yksinkertaisesti nätimpiä kuin ruipelot, siksi ne KAMALAT LÄSKIVAUVAT keräävät kehuja.

[/quote]

Voitko puhtaalla omalla tunnolla sanoa, että 15 kg 75 cm on söpö. Mun mielestä ei. Se näyttäää enemmän sellaiselta pakkosyötetyltä porsaalta.. :D Pieni pyöreys saa olla ja shän kuuluukin vauvalle!. Meilläkin pojalle tulee ihan makkarat reisiin sekä käsiin pari makkaraa.

Vierailija
6/65 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 08:10"]

Miksi sä sitten saat sanoa toisten lapsia läskeiksi ap? Mun oma tyttö on pyöreä kuten minä olin lapsena, toiset lapset hoikkia vaikka ihan yhtä paljon syövätkin. En tajua miksi noista painoista edes meuhkataan kun sillä harvemmin on mitään tekemistä sen kanssa mikä se ruumiinrakenne tulee myöhemmin olemaan. :)

[/quote]

Oikeessa olet ei niin saisi sanoa. Enkä ole ääneen sanonut kuin vasta tääällä palstalla. AP

Vierailija
7/65 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:56"]

"Säännön" mukaan lapsi kolminkertaistaa syntymäpainonsa ekan vuoden aikana. Eli joku 10 kg on ihan "ihanne" semmosella 3,5 kg syntyneenä, jos oikein laskin. Mutta tuo on vaan yksi "suositus", lapset on yksilöitä painoon vaikuttaa syömiset, perintötekijät, aktiivisuus ja monet muutkin.

Varmasti on niitäkin jotka syöttävät vauvaansa turhan usein. Mutta eikös vauvakin syö sen minkä tarvitsee. Toivottavasti kukaan ei pakota lastaan syömään.

[/quote]

Meillä on kolminkertaistanut ja hieman jopa ylikin. :D AP

Vierailija
8/65 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän kirjoitan niin kuin aikaisemmin. Neuvolassa meille ollaan sanottu, että lapseni on normaalipainoinen. Neuvolassa ei olla oltu huolissaan vaan ennemminkin kehuttu. Jotenkin tuntuu, että puistomammat, kun ovat nähneet omia lapsiansa. Niillä tuntuu olevan jotenkin vääristynyt kuva vauvan kehosta.

Yritin tässä katsoa jotain kuvaa sopivaksi. Tuolla ylhäällä oleva vauva on samantyylinen kuin omani.

Vierailija
9/65 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä ap kehtaa haukkua vauvoja läskeiksi? Meillä isompi taisi painaa jopa 12kg 1v. mutta niin oli myös pitkäkin, kasvaa edelleen yläkäyrällä sekä painossa, että pituudessa. Vauvat lähtevät eriaikaan liikkeelle ja kyllä se liikkuminen tasoittaa sen painon. Typerää edes miettiä, että 1v. olisi läski. Ja mitä imettämiseen tulee, niin ei sitä vauvaa väkisin voi syöttää, vauvat kun tuppaavat syömään just sen, minkä tarvitsevat, eivät yhtään enempää.

Vierailija
10/65 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksivuotias tyttö on 72 senttiä ja 8 kiloa. Viimeksi neuvolassa th valitti, että on käyrällä ihan kriittisessä pisteessä jo ja kohta pitää lähettää jatkotutkimuksiin, kun on liian laiha. Kuukausi takaperin siellä jo olimme, ja polilääkäri katsoi meitä kuin hulluja ja kysyi, että mistä kohtaa tämä lapsi siis on liian laiha. Vaatteet kun otti pois, alta paljastui punkero pienokainen, maha pömpöllä, posket pallolla, jalat kuin michelinukolla. Me siinä sitten sanoimme, että meidän mielestä ei yhtään mistään mutta th:n mielestä lapsi on lähellä aliravitsemusta. Siis voi tsiisus sentään ottaa päähän se th. Aina sama juttu, milloin milläkin käyrällä ollaan jotenkin vinksallaan.

Vierailija
11/65 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 20:56"]

Miten ihmeessä ap kehtaa haukkua vauvoja läskeiksi? Meillä isompi taisi painaa jopa 12kg 1v. mutta niin oli myös pitkäkin, kasvaa edelleen yläkäyrällä sekä painossa, että pituudessa. Vauvat lähtevät eriaikaan liikkeelle ja kyllä se liikkuminen tasoittaa sen painon. Typerää edes miettiä, että 1v. olisi läski. Ja mitä imettämiseen tulee, niin ei sitä vauvaa väkisin voi syöttää, vauvat kun tuppaavat syömään just sen, minkä tarvitsevat, eivät yhtään enempää.

[/quote]

Kehtaan, jos omaanikin haukutaan laihaksi. Jos teillä on 1-vuotias pitkä niin eihän se ole sitten ollut ylimääräistä rasvaa joka puolelle kerryttäneessä tilassa, koska paino tasaantuu eri lailla pitkälle kuin lyhyelle. Tiedän sen, että vauvat syövät mitä syövät, mutta miksi mun kohdallani sitä ei ymmärretä!!?? Asiallinen kirjoitus sinulta kumminkin. Ajattelt samoin kuin minä, mutta toisin sanoen kirjoitit aika lailla samoja asioita kuin itsekkin aiemmin. AP

Vierailija
12/65 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2,6v 80cm ja 10kg.Kukaan. Ei ole sanonut että olisi pieni

Vierailija
13/65 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 00:26"]

No ei ole laiha! Mun lapsi oli yli 2-vuotias ennen kuin tuo kymmenen kilon haamuraja meni rikki. 

[/quote]

Samoin. 2 v neuvolassa tasan 10 kiloa. Yksivuotiaana oli 7,5 kiloa. On nyt jäntevä ja hoikka koululainen. Onneksi nykyään harvemmin kukaan ihmettelee pojan hoikkuutta, vauvana se oli jatkuvan taivastelun aihe. Nykyisin "ongelmana" on se, ihmiset eivät tajua että pienikokoinenkin lapsi voi olla yhtä fiksu/taitava, kuin 10-30 cm pidempi, eli kohdellaan kuin muutamaa vuotta nuorempaa kohdeltaisiin (vaikka varmasti tiedetään ikä, eli kyse esim. luokkakaverin vanhemmista).

Minusta on todella hassua, kun joidenkin selvästi tukevien lasten vanhemmat korostavat lastensa HOIKKUUTTA, vaikka on ihan selvää että lapsi on aika tuhti ja näin myös neuvolan/kouluterkan käyrät kertovat. Sitten tuhistaan, että kumman tiukat käyrät nykyään.

Vierailija
14/65 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täällä sitten alapeukutetaan hoikkia lapsia... Oma tyttöni oli 1v neuvolassa 74cm ja 8,5kg ja aina ihmiset jaksoi taivastella lapseni pienuutta/hoikkuutta. Eipä tunnu kivalta se,uskokaa tai älkää. Oman ison lapsen isoa kokoa muka pöovitellään että voi kun meidän Matti on niin kamalan iso mutta siitä ollaan kyllä ylpeitä että lapsi on pitkä ja roteva.

Oikeasti tuo lasten vertailu pitäisi lopettaa,on erilaisia geenejä, ruokahalu jne. Minä en saanut lastani isommaksi "lihotettua" ensimmäisen elinvuotensa aikana joku toinen äiti on varmasti harmitellut että omaan lapseen "tarttuu kaikki" ja ne ovat 13-kiloisia vuoden ikäisinä.

Vierailija
15/65 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä sitten saat sanoa toisten lapsia läskeiksi ap? Mun oma tyttö on pyöreä kuten minä olin lapsena, toiset lapset hoikkia vaikka ihan yhtä paljon syövätkin. En tajua miksi noista painoista edes meuhkataan kun sillä harvemmin on mitään tekemistä sen kanssa mikä se ruumiinrakenne tulee myöhemmin olemaan. :)

Vierailija
16/65 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta pulleroissa lapsissa ei ole mitään erityisen ihailtavaa tai söpöä. Oletteko vaikka esim. mainoksessa ikinä nähneet lihavaa vauvaa tai pikkulasta? Tietenkään vauvan painoa ei voi sillä tavoin kontrolloida, mutta lopettakaa se pakkosyöttäminen, kun hirveästi lapatte vauvalle ruokaa suuhun vaikka väkisin. Sillähän se paino tulee, kun alle 1-vuotiaalle itkun kera syötetään ison miehen annoksia. Kyllä terve lapsi syö sen, minkä tarvitsee. Suurin osa lihavista pikkulapsista on äidin syöttöhysterian lopputuloksia.

Minusta 10kg on ihan hyvä paino 1-vuotiaalle pojalle. Joku 11-13kg on useimmiten jo liikaa. Miksi ihmeessä liikkuvalla lapsella pitäisi olla makkarat reisissä ja naama kuin pallo? Liikkuukin paremmin, kun massaa on sopivasti ikään nähden.

Vierailija
17/65 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-v tyttöni painaa 12 kg, pituutta 90cm. Menee alakäyrällä mutta huolta kuulemma ei ole. Itse joskus murehdin, ääneenkin ja ihmiset ympärillä sanovat että tyttö on täysin normaali. Tyttö on hyvin liikkuvainen ja lihasta löytyy, mutta myös esim kylkiluut törröttävät selvästi.

Vierailija
18/65 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 23:02"]Minun 1 - vuotias oli 73 cm ja 8,3 kg. Ei olla mekään vanhemmat jättejä. Nyt kolmivuotiaana kaunis sopusuhtainen poika, nollakäyrällä. Ensimmäisen vuoden hermoilin kasvua, nyt kun katsoo kuvia ihan naurattaa; aina oli neuvoloissa miinuskäyrällä ja niin on pulska poika kuvissa että ranteissakin makkarat.

Täysimetys 6kk imetys kaikkiaan 2 v ja 2kk ja yöimetys 2 v.

[/quote]

Onko tätä alapeukutettu imetyksen vuoksi?

Vierailija
19/65 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 23:40"]Nyt naiset riittää tämä painohysteria! Ap:n lapsi on normaali, mutta niin ovat ne pyöreämmät 1-vuotiaatkin. Hirveältä kuulostaa, että täällä haukutaan vielä ihan vauvoja läskeiksi!!

[/quote]

Näimpä!!Mustakin on ihan hirveetä kun aikuiset haukkuu täällä vauvoja. Ei oo oma itsetunto kohillaan tai jostain syystä katkeria ihmisiä.

Vierailija
20/65 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se paino tulee sillä kun itkuista lasta väkisin syötetään? Mulla on esikoinen ollut 1-vuotiaana 13 kg ja 80 cm. Ja itki jos ei saanut lisää ruokaa, oli aina nälkäinen ja suu auki. Enkä meinannutkaan olla antamatta ruokaa selvästi nälkäiselle lapselle, mutta kieltämättä stressasin kovaa kasvua ja ainaista ruokahalua... Neuvolassa oltiin ihania ja ei stressattu yhtään. Olisi pitänyt vain rentoutua ja antaa olla. Mutta nykymaailman ulkonäkökeskeisyys ei vaan anna armoa edes vauvoille. Nyt kun tyttö on 3,5-vuotias ja 101cm ja 15 kg, eikä suostu syömään mitään ilman hirveää vääntöä, olen vain erittäin tyytyväinen, että sitä painoa tuli silloin alkuun niin hyvin. Sen vuoksi nyt en stressaa yhtään. Kaipa se syö sitten taas kun nälättää.

Ja luonnollisesti kasvuasioita on hyvä tutkia, mikäli terveydenhuollon asiantuntijat niin näkevät, mutta hiekkalaatikkomammojen mielipiteet on aika kaukana absoluuttisista faktoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi