Kihlaus ilman aietta mennä naimisiin
Kuinka moni teistä tuntee sellaisia pariskuntia, jotka ovat menneet kihloihin lyhyen tuntemisen, kuten kuukauden tuntemisen jälkeen? Entä kuinka moni teistä tuntee sellaisia pariskuntia, jotka ovat olleet kihloissa useita vuosia, tyyliin 5-10 vuotta ilman että he ovat sopineet vihkimispäivää?
En ole mielestäni vanhanaikainen tai konservatiivinen henkilö, mutta olen vain ymmärtänyt asian niin, että kihlautuminen tarkoittaa sitä, että silloin luvataan/päätetään mennä naimisiin. Ja minun mielestäni lyhyen tuttavuuden jälkeen ei ole järkevää luvata sellaista. Tai mikäs kihlautuminen se on, että mennään kihloihin, mutta ei edes oteta puheeksi vihkimisajankohtaa? Luulisi, että parin - kolmen vuoden sisällä tulisi sellainen hetki, että ehtisi mennä naimisiin, vaikka haluaisikin suunnitella megahäät oikein viimeisen päälle.
Olen kuullut, että joillain on sellainen tapa, että he kihlautuvat heti seurustelun alkaessa. Mä luulen, että tällaisilla henkilöillä on sellainen luonne, että he haluavat kontrolloida kumppaniaan ja ovat luonteeltaan tosi impulsiivisia ja mustasukkaisia.
Olen myös huomannut, että jotkut naiset ajattelevat, että parisuhteen pitäisi aina jotenkin syventyä ja mennä tietyn kaavan mukaan, että ensin seurustellaan, sitten muutetaan avoliittoon ja sitten mennään kihloihin jne. Kun taasen miehet ehkä useammin haluaisivat seurustella ihan vaan rennosti ilman paineita., että suhteen pitäisi jotenkin ”edetä”.
Ja osa naisista on sellaisia, että he ovat luonteeltaan niin epävarmoja ja heillä on niin huono itsetunto, että he kaipaavat miesystävältä varmistusta siitä, että mies on tosissaan parisuhteessa, siksi he haluavat kihlautua , kun heidän mielestään muuten he eivät voi luottaa mieheen.
Kommentit (3836)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jäi Kristiina harmittamaan kun jäi tappiolle.
Mä olen lukenut melkein jokaisen kommentin tässä ketjussa ja minusta selvästi yli puolet kommentoijista ovat sitä mieltä, että kihlaus tarkoittaa sitä, että pariskunta on tehnyt päätöksen mennä naimisiin.
Ap
Sitä näkee niinkuin näkee. Mutta tota mieltä mäkin oon. Se päätös nyt vaan voi olla mitä vaan.
Päätös mennä naimisiin on päätös, että mennään naimisiin. Ymmärrätkö mitä naimisiin meneminen tarkoittaa vai pitääkö sekin selittää?
Eri
Juu juu, mennään mennään. Kuolo ehtinee vaan korjaamaan ennen sitä.
No sitten kannattaa laittaa vauhtia, jos on niin vanha, että on jo toinen jalka haudassa. Yleensä ihmiset menee kuitenkin paljon nuorempana naimisiin ja silloin kuoleminen kihlauksen aikana on aika harvinaista.
Mihinkäs tässä kiire, valmiissa maailmassa.
No mikäs siinä sitten. Nauti viimeisistä vuosistasi!
Naatitaan mut ei vielä laakasta.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lukenut melkein jokaisen kommentin tässä ketjussa ja minusta selvästi yli puolet kommentoijista ovat sitä mieltä, että kihlaus tarkoittaa sitä, että pariskunta on tehnyt päätöksen mennä naimisiin.
Ap
Sitä näkee niinkuin näkee. Mutta tota mieltä mäkin oon. Se päätös nyt vaan voi olla mitä vaan.
Päätös mennä naimisiin on päätös, että mennään naimisiin. Ymmärrätkö mitä naimisiin meneminen tarkoittaa vai pitääkö sekin selittää?
Eri
No sitten kannattaa laittaa vauhtia, jos on niin vanha, että on jo toinen jalka haudassa. Yleensä ihmiset menee kuitenkin paljon nuorempana naimisiin ja silloin kuoleminen kihlauksen aikana on aika harvinaista.
Kuin myös! 😘
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eri
Kuin myös! 😘
Minä olen vielä nuori. Kihloihinkaan en ole vielä ehtinyt! 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eri
Kuin myös! 😘
Ja silti saatat kuolla jo huomenna, se kun ei ikää katso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eri
Kuin myös! 😘
Totta, mutta harvemmin ihmiset kuolevat nuorena kuin vanhana. Ja jos kuolema nyt korjaa, niin eipä se enää siinä vaiheessa harmita, kun on jo kuollut. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eri
Kuin myös! 😘
Totta, mutta harvemmin ihmiset kuolevat nuorena kuin vanhana. Ja jos kuolema nyt korjaa, niin eipä se enää siinä vaiheessa harmita, kun on jo kuollut. 😅
No en mäkään nyt vielä toinen jalka haudassa oo
Kihlaus on lupaus avioliitosta. Siihen ei mitään sormuksia tarvita. Eli te olette menneet kihloihin silloin, kun olette sopineet keskenänne, että menette naimisiin.
Tämä on myös juridinen asia. Avioliittolaki puhuu kihlakumppaneista, joilla siis tarkoitetaan henkilöitä, jotka ovat sopineet menevänsä naimisiin toistensa kanssa. Mitään ulkoista merkkiä, kuten sormuksia ei kuitenkaan edellytetä. Ja taas kihlaus ei ole juridisesti kihlaus, jos naimisiinmenosta ei ole lainkaan sovittu tai on sovittu, ettei mennä. Tämä on asia, jota moni ei ymmärrä tai tiedä. Kihlauksella voi nimittäin olla myös oikeusvaikutuksia esim. jos toinen joutuu henkirikoksen uhriksi, kihlakumppani saa korvauksia, tyttö-/poikaystävä ei (koskee pareja, jotka eivät asu yhdessä, avopuoliso saa kyllä, oltiin kihloissa tai ei).
Että tämmöstä kirjoitti:
Kihlaus on lupaus avioliitosta. Siihen ei mitään sormuksia tarvita. Eli te olette menneet kihloihin silloin, kun olette sopineet keskenänne, että menette naimisiin.
Tämä on myös juridinen asia. Avioliittolaki puhuu kihlakumppaneista, joilla siis tarkoitetaan henkilöitä, jotka ovat sopineet menevänsä naimisiin toistensa kanssa. Mitään ulkoista merkkiä, kuten sormuksia ei kuitenkaan edellytetä. Ja taas kihlaus ei ole juridisesti kihlaus, jos naimisiinmenosta ei ole lainkaan sovittu tai on sovittu, ettei mennä. Tämä on asia, jota moni ei ymmärrä tai tiedä. Kihlauksella voi nimittäin olla myös oikeusvaikutuksia esim. jos toinen joutuu henkirikoksen uhriksi, kihlakumppani saa korvauksia, tyttö-/poikaystävä ei (koskee pareja, jotka eivät asu yhdessä, avopuoliso saa kyllä, oltiin kihloissa tai ei).
Mutta millä todistat, että kihlatut eivät ole "oikeasti" kihloissa? Et millään. Siksi tää keskustelu on täysin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on sama kuin sanoisi itseään kristityksi uskovaiseksi ja pitäisi ristiä kaulassa, mutta ei missään nimessä usko Raamatun Jumalaan tai Jeesukseen. Kerrassaan järjetöntä.
Ja tämä joka kyseli, mitä laissa sanotaan kihlaparista, joka ei aio mennä naimisiin, niin lain näkökulmasta tuollaista paria ei ole olemassakaan, koska kihlauksen merkitys on se, että ihmisellä on vahva aikomus mennä kihlattunsa kanssa naimisiin. Kihlapari, jolla ei ole aikomustakaan solmia avioliittoa, on paradoksi, koska kihlaus tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että aiotaan mennä naimisiin.
-Ateisti
Kyse onkin siitä, että et mitenkään pysty todistamaan mitä aikeita ihmisillä on. Siksi kihlapariksi itseään kutsuva sitä on, kunnes pystytään toisin todistamaan. Eikä siihen riitä av-mamman todistus. Totuus satuttaa, tiedän.
Joo, mutta itse ainakin olen usein kuullut lauseen "mentiin kihloihin, mutta naimisiin ei aiota" tai jonkun muun version vastaavalla sisällöllä. Silloin on aika selvää, ettei olla kihloissa sanan varsinaisessa merkityksessä.
Ai, mun mielestä siinä on selvää vain, että et pysty ymmärtämään maailman muuttumista. Mutta oletettavasti osaat pitää turpas kiinni, niin et nolaa itseäs =)
Oho menipä sulla tunteisiin. Onhan se nyt selvää, että ei olla kihloissa, jos naimisiin menosta ei ole sovittu. Mikä siinä kihloissa olossa on niin hienoa, että pitää olla juurikin "kihloissa", vaikka oman parisuhteen tilanne ei täytä kihloissa olon määritelmää?
En luonnollisestikaan voi puhua, kuin omasta puolestani, mutta kihlautuminen oli meille merkki siitä, että suhde on vakavoitunut (vaikkakin asuttiin jo yhdessä) ja välitetään/rakastetaan toisiamme syvästi. Eli hyvinkin sen tilanne täytti kihloissa olon määritelmän, mitä tämä sitten ikinä tarkoittaakaan.
-
Ei täyttänyt. Kihloissa olon määritelmä täyttyy silloin, kun on sovittu avioliiton solmimisesta. Aikaisemmin keskutelussa joku jo sanoikin, että hämmästyttävän moni luulee virheellisesti olevansa kihloissa.
Ja edelleen siitä on voitu sopia monin eri keinoin.
-
"Ja edelleen siitä on voitu sopia monin eri keinoin."
??
...varmaankin kykenet tuosta rummuttamasta fiktiosta antamaan muutaman reaaliesimerkin, ettei jää ihan puskistahuuteluksi??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on sama kuin sanoisi itseään kristityksi uskovaiseksi ja pitäisi ristiä kaulassa, mutta ei missään nimessä usko Raamatun Jumalaan tai Jeesukseen. Kerrassaan järjetöntä.
Ja tämä joka kyseli, mitä laissa sanotaan kihlaparista, joka ei aio mennä naimisiin, niin lain näkökulmasta tuollaista paria ei ole olemassakaan, koska kihlauksen merkitys on se, että ihmisellä on vahva aikomus mennä kihlattunsa kanssa naimisiin. Kihlapari, jolla ei ole aikomustakaan solmia avioliittoa, on paradoksi, koska kihlaus tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että aiotaan mennä naimisiin.
-Ateisti
Kyse onkin siitä, että et mitenkään pysty todistamaan mitä aikeita ihmisillä on. Siksi kihlapariksi itseään kutsuva sitä on, kunnes pystytään toisin todistamaan. Eikä siihen riitä av-mamman todistus. Totuus satuttaa, tiedän.
Joo, mutta itse ainakin olen usein kuullut lauseen "mentiin kihloihin, mutta naimisiin ei aiota" tai jonkun muun version vastaavalla sisällöllä. Silloin on aika selvää, ettei olla kihloissa sanan varsinaisessa merkityksessä.
Ai, mun mielestä siinä on selvää vain, että et pysty ymmärtämään maailman muuttumista. Mutta oletettavasti osaat pitää turpas kiinni, niin et nolaa itseäs =)
Oho menipä sulla tunteisiin. Onhan se nyt selvää, että ei olla kihloissa, jos naimisiin menosta ei ole sovittu. Mikä siinä kihloissa olossa on niin hienoa, että pitää olla juurikin "kihloissa", vaikka oman parisuhteen tilanne ei täytä kihloissa olon määritelmää?
En luonnollisestikaan voi puhua, kuin omasta puolestani, mutta kihlautuminen oli meille merkki siitä, että suhde on vakavoitunut (vaikkakin asuttiin jo yhdessä) ja välitetään/rakastetaan toisiamme syvästi. Eli hyvinkin sen tilanne täytti kihloissa olon määritelmän, mitä tämä sitten ikinä tarkoittaakaan.
-
Ei täyttänyt. Kihloissa olon määritelmä täyttyy silloin, kun on sovittu avioliiton solmimisesta. Aikaisemmin keskutelussa joku jo sanoikin, että hämmästyttävän moni luulee virheellisesti olevansa kihloissa.
Ja edelleen siitä on voitu sopia monin eri keinoin.
-
"Ja edelleen siitä on voitu sopia monin eri keinoin."
??
...varmaankin kykenet tuosta rummuttamasta fiktiosta antamaan muutaman reaaliesimerkin, ettei jää ihan puskistahuuteluksi??
Ei tästäkään oo jankutettu kun vasta kymmeniä sivuja. Ei rusinoita pullasta, lue ketju!
Miten ihmeessä sama jankkaus jatkuu? Tyhjyyttä kolisee
Kihlautuminen on ainoastaan kahden henkilön keskinäinen sopimus, mitä mikään ulkopuolinen instanssi ei valvo, joten pariskunta voi yhdessäoloaan kutsua ihan miksi haluavat.
Ja miksi sitten kutsua niitä kihloiksi?
Koska ei ole olemassa muutakaan vastaavaa sanaa, tuo on lähinnä.
Ei uusia sanoja keksitä noin vaan, ja vielä että ne tulisivat "yleiseen tietoon".
Eihän kukaan tiedä mitä ihmettä tarkoitat jos sanot menneesi gihloihin... öö...
Tämä asia sahaa teitä omaan nilkkaan.
Käytätte aseita jotka ampuu takiaisin, lopettakaa jo siis.
Menkää oikeasti kihloihin, niin ei tarvitse katkeroitua siitä, että muut pitävät teidän sormusleikkejä pelleilynä. Sillähän asia on ratkaistu, eikä asiasta tarvitse enää jankata. Ihme pakkomielteen olette itsellenne kehittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Kihlautuminen on ainoastaan kahden henkilön keskinäinen sopimus, mitä mikään ulkopuolinen instanssi ei valvo, joten pariskunta voi yhdessäoloaan kutsua ihan miksi haluavat.
Ja miksi sitten kutsua niitä kihloiksi?
Koska ei ole olemassa muutakaan vastaavaa sanaa, tuo on lähinnä.
Ei uusia sanoja keksitä noin vaan, ja vielä että ne tulisivat "yleiseen tietoon".
Eihän kukaan tiedä mitä ihmettä tarkoitat jos sanot menneesi gihloihin... öö...
Tämä asia sahaa teitä omaan nilkkaan.
Käytätte aseita jotka ampuu takiaisin, lopettakaa jo siis.
Ja miksi sille pitäisi ylipäätään keksiä uusi nimi? Ihmiset menee naimisiin tai sitten ei, ketä se edes kiinnostaa? Paitsi Taalasmaan Ullaa...
Vierailija kirjoitti:
Menkää oikeasti kihloihin, niin ei tarvitse katkeroitua siitä, että muut pitävät teidän sormusleikkejä pelleilynä. Sillähän asia on ratkaistu, eikä asiasta tarvitse enää jankata. Ihme pakkomielteen olette itsellenne kehittäneet.
Niin sinä olet. Pipoa kiristää kun joku menee kihloihin, ilman sinun siunaustasi asiaan. Sinusta he tekevät väärin, so.
Minusta sinä teet väärin kun väittelet täälä.
Olet menettänyt uskottavuutesi jo monta sivua sitten.
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mielipoiteellähän ei asian kanssa tekemistä ole, kihloissa ollaan silti se aika naimisiinmenosta sopimisen ja naimisiinmenon välillä. Muuta ei kihlaus tarkoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sinä olet. Pipoa kiristää kun joku menee kihloihin, ilman sinun siunaustasi asiaan. Sinusta he tekevät väärin, so.
Minusta sinä teet väärin kun väittelet täälä.
Olet menettänyt uskottavuutesi jo monta sivua sitten.
Muuten hyvä, mutta tuo oli ensimmäinen viesti, jonka tähän ketjuun kirjoitin🤣
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kaikenlaista voi päättää, mutta kihlaus on ainoastaan se kun päätetään että mennään naimisiin.