Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette, jos vanhemmat selittää lapsuuden kurittamiset sillä, että se oli silloin ihan yleinen käytäntö (vaikka laki jo kielsi sen)?

Vierailija
18.07.2021 |

Olen syntynyt 80-luvun puolivälissä ja muistelen, kurittamiset loppui ennen yläastetta eli siis vielä joskus 1997-98 olisi ollut. Itse en usko, että olisi ollut mikään yleinen käytäntö enää tuolloin. Vai oliko? Asia tuli puheeksi, kun jossain uutisessa mainittiin, että kurittaminen kiellettiin jo 80-luvulla ja kysyin, että miksi meillä tehtiin niin, niin vähättelevä vastaus oli, että se oli ihan yleinen käytäntö ja hyvä ihminenhän sinusta kasvoi. Kurittaminen siis tarkoitti meillä ihan vyöllä takapuolelle lyömistä eli aika ankara rangaistus kuitenkin.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, että jotkut vanhemmat ovat takuulla saaneet sitä seksuaalista mielihyvää, kun ovat käyttäneet väkivaltaa lapsiinsa omien sanojensa mukaan kasvatusmielessä. Sillä väkivaltaahan se on. Aikuista ihmistä kos remmillä mäiskisi tai löisi päähän, repisi tukasta, napsauttaisi päähän, tulisi vankeustuomio. Aivan sairasta aikaa on ollut ja en omille vanhemmilleni ainakaan anteeksi sitä tule koskaan antamaan. Miettikää millaisia vaurioita ne päähän napsauttelut ovat voineet kehittyvien lasten aivoille tehdä. Ja vielä nauretaan... Voi luoja. Kertoo näistä vanhuksista.

Vierailija
42/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap nyt haluaa tietää, kuinka yleistä laiton väkivalta oli, jotta vanhempiensa argumentti pitäisi sinänsä paikkansa?

TÄSSÄ ON KETJUN AIHE.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, että jotkut vanhemmat ovat takuulla saaneet sitä seksuaalista mielihyvää, kun ovat käyttäneet väkivaltaa lapsiinsa omien sanojensa mukaan kasvatusmielessä. Sillä väkivaltaahan se on. Aikuista ihmistä kos remmillä mäiskisi tai löisi päähän, repisi tukasta, napsauttaisi päähän, tulisi vankeustuomio. Aivan sairasta aikaa on ollut ja en omille vanhemmilleni ainakaan anteeksi sitä tule koskaan antamaan. Miettikää millaisia vaurioita ne päähän napsauttelut ovat voineet kehittyvien lasten aivoille tehdä. Ja vielä nauretaan... Voi luoja. Kertoo näistä vanhuksista.

Mutta ap haluaa tietää, oliko se yleistä.

Vierailija
44/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö teitä ohjata kuin pikkulapsia...

Vierailija
45/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin annoin luunappeja ja tukkapöllyä vieä 90-luvulla omalle esikoiselleni. Muut neljä ovat sitten kasvaneet ilman fyysistä kuritusta. En suostu tuntemaan siitä syyllisyyttä, koska olen itse kasvanut tukkapöllyillä  (pienempänä myös piiskalla) ja on todella hankalaa ja aikaa vievää muuttaa tapoja, jotka on imenyt jo äidinmaidossa. En muistele pahalla omaakaan kuritustani. Koko ihmiskunta on kautta aikojen kasvattanut lapsensa fyysisellä kurituksella. Vain länsimaiden muutama viimeinen vuosikymmen on poikkeus. Kuritus ei siis voi olla objektiivisesti pahaa, se vaan mielletään sellaiseksi liberaalissa länsimaailmassa. Nykypäivänä oikeastaan kaikenlainen kasvatus aletaan mieltää pahaksi ja sen kyllä huomaa. Ja hassua kyllä ihmiset eivät ole muuttuneet onnellisemmiksi, vaan täysin heikoiksi ja herkiksi, jotka eivät enää kestä yhtään mitään. No tätähän ei enää kauaa kestä, länsimainen elämäntyyli tulee häviämään. Koska länkkärit eivät enää edes lisäänny ja heidän maansa täyttävät uudet kansanryhmät, jotka eivät suinkaan ole muuttamassa omia perinteisiä tapojaan...

Koko ihmiskunta on kautta aikojen kontrolloinut naisten seksuaalisuutta väkivallalla, raiskaamalla ja laeilla. Vain viimeinen reilu vuosisata on poikkeus. (Suomessa ra¡5kaus avioliitossa kriminalisoitiin 1990-luvun alkupuolella.) Raiskaaminen ei siis voi olla objektiivisesti pahaa.

Tai eiku…

No niin, arvokysymys tämäkin. Periaatehan on aina ollut että naimisiin mennessä luovutetaan oma ruumis puolison käyttöön. Saisi tietenkin päteä kumpaankin suuntaan. Ja seksuaalisuuden kontrolloinnissa on kyllä järkeä. Ihan naisenkin parhaaksi. Kontrollointi on kyllä periaatteessa koskenut myös miehiä, mutta heillä on ollut enemmän mahdollisuuksia kiertää kontrollia.

Vierailija
46/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua tässä on se, että lasta rangaistiin jostain "sääntöjen vastaisesta" teosta antamalla remmiä, joka oli sääntöjen eli lain vastaista.

Millaisen esimerkin tämä antaakaan lapselle? Sääntöjä pitää noudattaa, eiku...

Mutta kun ap sanoo, että hänen vanhempansa sanovat, että se oli yleistä.

Vierailija
47/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se oli yleistä, ovatko ap:n vanhemmat oikeassa? Kyllä: jos se oli yleistä, niin se oli yleistä.

Vierailija
48/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsestäsi kertoo tuo anteeksiantamattomuus. Ja vanhusten halveksunta. Hyi!

Vierailija
49/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua tässä on se, että lasta rangaistiin jostain "sääntöjen vastaisesta" teosta antamalla remmiä, joka oli sääntöjen eli lain vastaista.

Millaisen esimerkin tämä antaakaan lapselle? Sääntöjä pitää noudattaa, eiku...

Ihmisillä on myös omia arvojaan, joiden mukaan he valitsevat mitä sääntöä noudattavat. Itsehän en esimerkiksi käytä pyöräilykypärää enkä noudata punaisia valoja, jos pääsen yli iistä huolimatta. Ja on muitakin lakeja, joita en arvosta. Nämä vanhemmat opettavat lapsilleen, että vanhempien säännöt ovat ensisijaisia, ja valtion lait tulevat vasta toisena.

Vierailija
50/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mieltä, että lapsia pahoinpidellään nykypäivänäkin - se on vain lain pakottaman muuttanut muotoaan psyykkiseksi kiusaamiseksi. Esimerkiksi "pettymysten tuottaminen" ja "rajojen asettaminen" ovat laja käsite... kuulostaako tutulta?

Niin, olen siis sitä mieltä, että heidän selityksensä on validi: pahoinpitely oli laillista.

Se onko pahoinpitely hyvä vai huono asia, on kokonaan toinen juttu!

Tässä näemme malliesimerkin siitä, miten kaikki kasvatus halutaan nykypäivänä kieltää... voi olla että tarkoitat niitä haukkujia ja raivohuutajia, mutta kun kiltit vanhemmat kuulevat tarpeeksi kirjoittamasi tyylistä, he eivät enää uskalla lainkaan ohjata lapsiaan...

Itse asiassa pahoinpitely ei ollut laillista, kun ap oli lapsi. Eikä hänen vanhempiensa argumentti perustunut lakiin, vaan yleisyyteen. Ap nyt haluaa tietää, kuinka yleistä laiton väkivalta oli, jotta vanhempiensa argumentti pitäisi sinänsä paikkansa?

Loput ei kuulu aiheeseen.

Olin hetken poissa, mutta kyllä, tätä tarkoitin kysyä!

ap

Vierailija
51/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, että mitä pahaa tai ongelmallista "selkäsaunassa" on?? Jos lapsi ei tottele ja tekee tietoisesti jotain hyvin kiellettyä mistä on puhuttu useaan kertaan.

Tulen kiltistä perheestä mutta itsekin olen muutamia kertoja saanut remmiä. Ja täysin aiheesta! Ei lapsi siitä rikki mene mutta parhaassa tapauksessa oppii kallisarvoista nöyryyttä. Tarkoitan ikävuosia 4-9 v...

Mua kuritettiin ruumiillisesti ja siitä syystä lakkasin luottamasta vanhempiini täysin. Kaikki huolet pidin sisälläni, koska ei tiennyt mistä tulee rangaistus. Ei lapsi osaa arvioida, mistä kaikesta sitä remmiä saa, kun sitä saattoi tulla mistä tahansa. En esimerkiksi kertonut äidilleni kukautisten alkamisesta, koska pelkäsin saavani selkääni. Veljeni pärjäsi asian kanssa paremmin, mitta kaltaisiini herkkiin lapsiin tuo vaikutti tosi ikävästi. Nyt päälle kolmekymppisenä käsittelen lapsuudessa koettuja kaltoinkohteluita ja niiden seuraamuksia terapiassa.

Vierailija
52/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin annoin luunappeja ja tukkapöllyä vieä 90-luvulla omalle esikoiselleni. Muut neljä ovat sitten kasvaneet ilman fyysistä kuritusta. En suostu tuntemaan siitä syyllisyyttä, koska olen itse kasvanut tukkapöllyillä  (pienempänä myös piiskalla) ja on todella hankalaa ja aikaa vievää muuttaa tapoja, jotka on imenyt jo äidinmaidossa. En muistele pahalla omaakaan kuritustani. Koko ihmiskunta on kautta aikojen kasvattanut lapsensa fyysisellä kurituksella. Vain länsimaiden muutama viimeinen vuosikymmen on poikkeus. Kuritus ei siis voi olla objektiivisesti pahaa, se vaan mielletään sellaiseksi liberaalissa länsimaailmassa. Nykypäivänä oikeastaan kaikenlainen kasvatus aletaan mieltää pahaksi ja sen kyllä huomaa. Ja hassua kyllä ihmiset eivät ole muuttuneet onnellisemmiksi, vaan täysin heikoiksi ja herkiksi, jotka eivät enää kestä yhtään mitään. No tätähän ei enää kauaa kestä, länsimainen elämäntyyli tulee häviämään. Koska länkkärit eivät enää edes lisäänny ja heidän maansa täyttävät uudet kansanryhmät, jotka eivät suinkaan ole muuttamassa omia perinteisiä tapojaan...

Koko ihmiskunta on kautta aikojen kontrolloinut naisten seksuaalisuutta väkivallalla, raiskaamalla ja laeilla. Vain viimeinen reilu vuosisata on poikkeus. (Suomessa ra¡5kaus avioliitossa kriminalisoitiin 1990-luvun alkupuolella.) Raiskaaminen ei siis voi olla objektiivisesti pahaa.

Tai eiku…

No niin, arvokysymys tämäkin. Periaatehan on aina ollut että naimisiin mennessä luovutetaan oma ruumis puolison käyttöön. Saisi tietenkin päteä kumpaankin suuntaan. Ja seksuaalisuuden kontrolloinnissa on kyllä järkeä. Ihan naisenkin parhaaksi. Kontrollointi on kyllä periaatteessa koskenut myös miehiä, mutta heillä on ollut enemmän mahdollisuuksia kiertää kontrollia.

Niin ja katolinen kirkko on loisto esimerkki mitä siitä seuraa, kun seksuaalisuutta kontrolloidaan. Toki, siinä ei varmasti ole mielestäsi mitään pahaa, koska sinun näkemyksesihän oli, että kun tarpeeksi moni tekee jotain, asia lakkaa olemasta väärin.

Vierailija
53/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, mutta en usko, että meillä oli näin. Koska kurittamisen hoiti aina isä, mutta nimenomaan hän olisi useimmiten halunnut katsoa läpi sormien jättää kurittamisen väliin, mutta äiti siitä asiasta lopulta päätti. Ehkä hän ei itse olisi käytännössä pystynyt tytärtään kurittamaan, joten laittoin isän hommaksi. Onko muilla ollut tällaista työnjakoa?

ap

Vierailija
54/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tutkii perheväkivallan rikostilastoja, siitä saa vain pienen käsityksen todellisen väkivallan yleisyydestä.

Yleisyys joka tapauksessa oli vanhempiesi subjektiivinen käsitys...

Vierailija
55/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai eiku…

Eli jos kumppanisi ensin lyö sinua ja sitten rai*kaa päälle, se on sinulle periaatteessa ihan ok, koska olet luovuttanut ruumiisi puolison käyttöön?

Vierailija
56/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, mutta en usko, että meillä oli näin. Koska kurittamisen hoiti aina isä, mutta nimenomaan hän olisi useimmiten halunnut katsoa läpi sormien jättää kurittamisen väliin, mutta äiti siitä asiasta lopulta päätti. Ehkä hän ei itse olisi käytännössä pystynyt tytärtään kurittamaan, joten laittoin isän hommaksi. Onko muilla ollut tällaista työnjakoa?

ap

Kyllä tämä pahoinpitelyn jatkaminen, delegoimalla sen fyysinen osuus sekä riistämällä lapselta ainoa toinen turvasatama (josta delegoija tekee liittolaisensa), on käsittääkseni melko yleistä. "Odotahan, kunhan isä tulee kotiin..." Ja jos isä ei suostu äidin hirmuvaltaan, arvaat varmaan, mitä kurjuutta siitä seuraa.

Vierailija
57/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden skitsofreenikon, jonka äiti nimenomaan pakotti isän mukaan väkivaltaan. Muuten ei herunut rakkautta, eli hänellä oli kiristyskeinonsa. Kaameaa väkivaltaa koko perhettä kohtaan.

Vierailija
58/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa toisen tekemään likaisen työn. Pysyy itse lain puolella...

Vierailija
59/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai eiku…

Minua kyllä kiinnostaisi kuulla ihan konkreettinen esimerkki siitä, miten pakottaminen, alistaminen ja häpäiseminen on ihmisen omaksi parhaaksi.

Vierailija
60/96 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinpitelyn delegoinnissa on se voima, että lapsi saa elää pelossa, kunnes isä tulee kotiin: hänen puoleensa ei voi kääntyä, kun äiti kohtelee julmasti. Päinvastoin, äidin väkivallalle ei näy loppua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi