Todista minulle jumalan olemassaolo
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:45"]Jumaliin uskotaan tai ei uskota. Tiedolla ja todisteilla ei ole uskomisen kanssa mitään tekemistä.
[/quote]
Omat kokemukset ovat useille aika iso syy uskoa johonkin.
Järkevä ihminen ei pidä totena asioita, joiden tueksi ei ole kunnollisia perusteluja. Uskominen ilman näytön antamaa tukea on lapsellista fantasiointia.
[/quote]
Jeesus mm. käveli vetten päällä, muutti veden viiniksi ja paransi sairaita vain koskettamalla heitä. Yritäpä itse suorittaa nämä asiat. Etpä taida niihin pystyä. Koska ihminen ei voi tällaisiin ihmetekoihin pystyä, se osoittaa että Jeesus oli Jumalan poika, ja näin ollen todistaa myös Jumalan olemassaolon.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:45"]Jumaliin uskotaan tai ei uskota. Tiedolla ja todisteilla ei ole uskomisen kanssa mitään tekemistä.
[/quote]
Järkevä ihminen ei pidä totena asioita, joiden tueksi ei ole kunnollisia perusteluja. Uskominen ilman näytön antamaa tukea on lapsellista fantasiointia.
[/quote]
Omat kokemukset ovat useille aika iso syy uskoa johonkin.
Mua ihmetyttää,miks noi "ateismin"kannattajat ei tajua et onhan sekin yhdenlainen"uskonto".Miks niille aina pitäis TODISTAA Jumalan olemassaolo,kun ne ei mun mielestä itekkään pysty todistamaan, etti Jumalaa ole olemassa.Mistä ne kuvittelee elämän monimutkaisuuden olevan peräisin? Jostain "alkurähähdyksestä?" Miten siitä vois syntyä niin nerokkaan monimutkainen luomus,kuin esim.ihminen.Mun mielestä "räjähdys" aiheuttaa kaaosta,ei missään nimessä,sellaista "älykästä" ihmistä.Vastaappa tähän ateisti!
#43: Kuka sen Jumalan loi? Pystytkö todistamaan, ettei yksisarvisia ole olemassa?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 11:31"]
[/quote]
[/quote]
Eli sinä uskot järkeen, aisteihin ja mitattaviin asioihin. Minä uskon myös niihin, mutta uskoni niitä kohtaan on epäilevää ja kyseenalaistavaa. Sen sijaan uskon että voi olla olemassa myös ihmisen käsityskyvyn ylittäviä asioita, en pidä ihmisen päättelykykyä jumalaisen erehtymättömänä.
Uskon nimenomaan Raamatun Jumalaan, koska Häneen uskominen ei loukkaa omatuntoani. Se on minulle oikea usko, joka ei perustu mihinkään järjellä mitattavaan asiaan. Minulla on henkilökohtaisia yliluonnollisia kokemuksia, joita ei voi mitata tai tallentaa millään lailla, niillä on merkitystä vain minulle itselleni. Uskoni Jumalaan ei perustu kuitenkaan noihin kokemuksiin. Usko vain on. Samalla tavalla kuin tiedän että minä itse olen olemassa, tiedän myös että Jumala on. Sitä ei voi todistaa eikä pidäkään voida, eihän se muuten olisikaan uskoa.
Voitko tosissasi korottaa itsesi paremmaksi ihmiseksi kuin moni muu, vain sillä varjolla, ettet usko muuhun kuin ihmisen järkeen?
[/quote]
Kyllä.
Kun uskonnollinen ihminen kohtaa jotakin, mitä hän ei tiedä tai ymmärrä, hän yhtäkkiä hylkää järjen, joka palvelee häntä niin hyvin arkielämässään. Uskonnollinen ihminen kuvittelee, että koska hän ei tiedä tai ymmärrä jotakin, hän voi pitää totena mitä tahansa mukavalta tuntuvaa uskomusta. Tämä ei pidä paikkaansa.
Kymmenen tuhatta vuotta sitten ihmiset eivät ymmärtäneet ukonilman syntyä ja sitä pidettiin ilman muuta jumalien tekosina. Nyt tiedämme paremmin. Ja mitä tärkeintä: emme ole enää uskonnollisen ajattelun vankeja, eikä meidän arvitse selittää jumalilla asioita, joita emme ymmärrä. Voimme vain todeta, että nyt emme saa asiaa selville, mutta käyttämällä parhaita meille suotuja työkaluja – järkeä, kriittistä ajattelua, tieteellistä menetelmää – voimme ehkä joskus asian ymmärtää.
Mitään uskomusta ei tule pitää totena ilman riittäviä perusteluja. Tämän muotoili jo Aristoteles, ja se pätee edelleen. -19
[/quote]
Osa ihmisistä on myös valmiita ei-uskomaan mihinkään, mitä ei ole todistettu. Sekin on rajoittunutta, koska se, että jokin ei ole todistettu ei ole tae siitä, että sitä ei ole. Eli viisaimmat ihmiset miettivät ainakin, entä jos...?
Voin sen todistaa.
Tyhjennä mielesi kaikista ajatus tuotteista siis ajatuksista, mielikuvista ja muistikuvista.
Kun tuon olet tehnyt, kohtaat äärettömän, rajoittamattoman tilan, tilan joka on ennen kuin mitään on luotu.
Siinä tilassa sinua eikä mitään muutakaan ole olemassa, on vain ykseys, joka on sinut etsimäsi Jumala.
#46: en tiedä uskotko itse köyhän miehen coelho-skeidaasi, mutta mitään järkeä siinä ei ole. lue vaikka lokki joonatan seuraavaksi.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:02"]
#46: en tiedä uskotko itse köyhän miehen coelho-skeidaasi, mutta mitään järkeä siinä ei ole. lue vaikka lokki joonatan seuraavaksi.
[/quote]
Ei ole kyse uskosta.
46
Tila ei riitä tässä, mutta luepa vaikka kirja Tapaus Kristus. Jos sen jälkeen mietityttää, niin myös Epäilijän kirjeet on hyvä.
En minä voi todistaa sinulle mitenkään että Jumala on olemassa. Ymmärrän kuitenkin ateistien ajatuksia, koska olin vielä 5 vuotta sitten itsekin ateisti. Tulin uskoon erittäin vaikeiden ajanjaksojen yli selvittyäni, joiden aikana koin paljon yliluonnollisia, selittämättömiä ja ikään kuin suunniteltuja asioita. Joku pitää niitä sattumana, minä en pitänyt ja nykyään sitten voin sanoa olevani uskossa. Usko on sellainen asia, jota ei saada toiseen iskustettua tai poistettua, asia on henkilökohtainen.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli sinä uskot järkeen, aisteihin ja mitattaviin asioihin. Minä uskon myös niihin, mutta uskoni niitä kohtaan on epäilevää ja kyseenalaistavaa. Sen sijaan uskon että voi olla olemassa myös ihmisen käsityskyvyn ylittäviä asioita, en pidä ihmisen päättelykykyä jumalaisen erehtymättömänä.
Uskon nimenomaan Raamatun Jumalaan, koska Häneen uskominen ei loukkaa omatuntoani. Se on minulle oikea usko, joka ei perustu mihinkään järjellä mitattavaan asiaan. Minulla on henkilökohtaisia yliluonnollisia kokemuksia, joita ei voi mitata tai tallentaa millään lailla, niillä on merkitystä vain minulle itselleni. Uskoni Jumalaan ei perustu kuitenkaan noihin kokemuksiin. Usko vain on. Samalla tavalla kuin tiedän että minä itse olen olemassa, tiedän myös että Jumala on. Sitä ei voi todistaa eikä pidäkään voida, eihän se muuten olisikaan uskoa.
Voitko tosissasi korottaa itsesi paremmaksi ihmiseksi kuin moni muu, vain sillä varjolla, ettet usko muuhun kuin ihmisen järkeen?
Ei voi todistaa, että on olemassa, eikä voi todistaa, että ei ole olemassa. Ateistit ovat uskovaisia siinä, missä esim. kristitytkin - uskovat vaan eri asioita. Mä en usko kumpiakaan, elän vaan.
Sille joka uskoo, mikään todistelu ei ole tarpeen.
Sille joka ei usko, mikään todistelu ei riitä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:46"]
Minulle tuiki tuntematon uskovainen kertoi tulevan aviomieheni, eikä hän siis tuntenut meistä kumpaakaan. Ja nyt ollaan oltu kymmenisen vuotta naimisissa. Mulle riittävästi todistetta. Ihan sama uskotko. Näin tapahtui. :-) ja niin kuin romanttisessa ympäristössä ku kaupassa.
[/quote]
Juupa juu. Ja jos hän olisi kertonut, että te ette mene naimisiin, niin sittenhän te ette olisi menneet. Sä siis teit, miten se "tuntematon uskovainen" halusi. LOL
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 11:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä.
Kun uskonnollinen ihminen kohtaa jotakin, mitä hän ei tiedä tai ymmärrä, hän yhtäkkiä hylkää järjen, joka palvelee häntä niin hyvin arkielämässään. Uskonnollinen ihminen kuvittelee, että koska hän ei tiedä tai ymmärrä jotakin, hän voi pitää totena mitä tahansa mukavalta tuntuvaa uskomusta. Tämä ei pidä paikkaansa.
Kymmenen tuhatta vuotta sitten ihmiset eivät ymmärtäneet ukonilman syntyä ja sitä pidettiin ilman muuta jumalien tekosina. Nyt tiedämme paremmin. Ja mitä tärkeintä: emme ole enää uskonnollisen ajattelun vankeja, eikä meidän arvitse selittää jumalilla asioita, joita emme ymmärrä. Voimme vain todeta, että nyt emme saa asiaa selville, mutta käyttämällä parhaita meille suotuja työkaluja – järkeä, kriittistä ajattelua, tieteellistä menetelmää – voimme ehkä joskus asian ymmärtää.
Mitään uskomusta ei tule pitää totena ilman riittäviä perusteluja. Tämän muotoili jo Aristoteles, ja se pätee edelleen. -19
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 11:55"]
Sille joka uskoo, mikään todistelu ei ole tarpeen.
Sille joka ei usko, mikään todistelu ei riitä.
[/quote]
Järkevä ihminen kyllä alkaa uskoa jumaliin hyvinkin pian, kun niiden olemassaolon puolesta löytyy näyttöä. Sellaista ei kuitenkaan ole viimeisten tuhansien vuosien aikana kyetty esittämään. Sen sijaan ymmärrykemme uskonnollisuudesta ja uskonnollisten uskomusten luonteesta on kyllä vahvistunut huomattavasti. Tiedämme nyt suurin piirtein, miksi kulttuurit kehittelevät mytologioita ja yliluonnollisia selityksiä asioille, eikä mikään tässä tiedossa vahvista sitä käsitystä, että jumalia todella olisi olemassa. -19
mitä mä oon raamattua lukenut,ihan vaan utelijaisuudesta,(enkä tiedä minkä arvon raamatulle antaisin.Miellän itseni etsijäksi,en epäile suoriltaan,enkä hyväksy sinisilmäisesti.Mutta, no kai voin sen sanoakin........No minä henk.kohtaisesti kyllä uskon Jumalaan,tai siihen että Jumala on meissä jokaisessa, niinkun "sisäänrakennettu".Jotkut voi sanoa "omaksitunnoksi".No,mutta Sinä et voi vaatia minua todistamaan Jumalan olemassaoloa,raamatussa on jossain kohden "vaikka eivät näe.....ja uskovat silti".Tämä kai on sitä ns.lapsenuskoa,mutta, emmekö kaikki ole Jumalan lapsia.Viimeisellä tuomiolla meidät vasta eroitetaan,raamatussa niin sanotaan.ei ole mun keksimää:)