Kahvakuula aloittelijalle, googlasin että pitäisi olla jopa 6-8 kg naisillekin. Voiko olla totta?
Prismassa myydään alk. 2 kg ja muistan jossain jumppatunnilla joskus kokeilleeni niin hädin tuskin sai treeniä vedettyä pienellä painollakaan (nyt en muista sen painoa kylläkään). Tekisi mieli aloittaa tuosta 2 kg tai max. 4 kg? Mitä mieltä olette? Ei mitään kokemusta siis ennestään ja alleille haluaisin tehdä jotain.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Alaselkäongelmaisten kannattaa miettiä, onko laji oikea. Ainakin oma selkäni ärtyi eikä laji ole yliliikkuville nivelille hyvä. Mutta jos oma fysiikka sopii niin heiluriliikkeisiin pitää olla tarpeeksi iso paino, jotta kuulaan saa liike-energiaa, se on lajin idea.
Minä puolestani pääsin alaselkäongelmista eroon kuulaamalla. Vain kokeilemalla tietää, sopiiko kuulaus. Ja oikea tekniikka on kaiken A ja O. Mulla onneksi ensimmäinen kuulaope oli todella tarkka tekniikasta, ei vain huideltu menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri ja paino ja vähän toistoja kehittää lihaksia paremmin kuin pieni paino ja paljon toistoja.
Mutta jos on ihan nollakunnossa, pitää kyllä aloittaa pienellä, että saa edes hieman perusvoimaa. Kun jos ei isolla pysty tekemään kunnolla edes yksittäistä nostoa, niin se on vähän yhtä tyhjän kanssa.
Vertailun vuoksi jauhopaketti painaa 2 kg, jos ei ole sairauksia niin ei se oikein kahvakuulatreeniin riitä. Sen kuuluukin tuntua vähän raskaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siä niillä 2kg kuulilla tee mitään... Tai mitään ei ainakaan tapahdu noin pienillä painoilla.
Hommaa kutoset alkuun ja sitten isommat kun voimaa tulee lisää.
En mä jaksa sitä 6 kg kahvakuulaa kantaa edes kaupasta kotiin :D ap
Minä sain synttärilahjaksi 24 kg painoisen kahvakuulan. Autolla vein kotiin muitten kuulien kaveriksi..
Vierailija kirjoitti:
Salilla näkee aloittelija miehiäkin pienemmillä kuin 8kg kuulalla. Osta sellanen kuulan jonka jaksat nostaa, liian kovilla painoilla voit vaan särkeä paikkasi.
Riippuu täysin siitä, mitä kuulan kanssa tehdään. Ojentajatreeniin 8 kg on hyvä edistyneemmällekin, mutta esim. etuheilauksissa se jää saman tien pieneksi.
Tästäkin asiasta on ihan tyhmää mälvätä. Jokainen heiluttaa just sitä kahvakuulaa tai painoa ,mitä tahtoo. Ihan sama ,kuin alkaisi jäkättää, mitä itsekukin tänään suuhunsa pistää.
Tyttöystävälleni ostin 4kilon kuulan ja sillä menee ihan hyvin. Huomaa kyllä että 8kiloa olisi ollut liikaa, ehkä sellanen sitten joskus myöhemmin.
Vastaan samaa kuin moni muu: varsinaiset kahvakuulaliikkeet ovat koko kropalla tehtäviä heilautuksia, joissa painoa saa olla reilusti. Mä ostin ensin 6 kg:n kuulan, mutta huomasin sen heti liian kevyeksi. 8 kg on ok, jos sillä pitää pystyä tekemään erilaisia juttuja, mutta ihan perusheilautuksiin otan 12 kg, jos on tarjolla.
Ja mun käsivoimin on tosi heikot, just ojentajilla en jaksa nostaa melkein mitään. Eli niille ostaisin pienet käsipainot - kahvakuula on tarkoitettu eri asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri ja paino ja vähän toistoja kehittää lihaksia paremmin kuin pieni paino ja paljon toistoja.
Mutta jos on ihan nollakunnossa, pitää kyllä aloittaa pienellä, että saa edes hieman perusvoimaa. Kun jos ei isolla pysty tekemään kunnolla edes yksittäistä nostoa, niin se on vähän yhtä tyhjän kanssa.
Vertailun vuoksi jauhopaketti painaa 2 kg, jos ei ole sairauksia niin ei se oikein kahvakuulatreeniin riitä. Sen kuuluukin tuntua vähän raskaalta.
Halpa konsti kokeilla sopivaa painoa on laittaa kassiin vaikka jauho- ja/tai sokeripaketteja haluttu määrä ja kokeilla miltä tuntuu. Sitten ostamaan se sopiva kuula.
Vierailija kirjoitti:
Alaselkäongelmaisten kannattaa miettiä, onko laji oikea. Ainakin oma selkäni ärtyi eikä laji ole yliliikkuville nivelille hyvä. Mutta jos oma fysiikka sopii niin heiluriliikkeisiin pitää olla tarpeeksi iso paino, jotta kuulaan saa liike-energiaa, se on lajin idea.
Minä taas jos kuulailen tauon jälkeen niin selkä kivasti "rasahtelee" kun lukot aukenee. Heti on helpompi hengittää yms.
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin asiasta on ihan tyhmää mälvätä. Jokainen heiluttaa just sitä kahvakuulaa tai painoa ,mitä tahtoo. Ihan sama ,kuin alkaisi jäkättää, mitä itsekukin tänään suuhunsa pistää.
Kun toinen kysyy neuvoa tai mielipidettä, niin sellaisia saa.
Olisipa melkoisen huono palsta, jos kukaan ei koskaan vastaisi mitään.
Se on sitten omalla vastuulla miten näitä mielipiteitä itse kukin käsittelee ja toteuttaa omassa elämässään.
2kg kuulalla voi harjoitella jotain olkapään pieniä lihaksia. Ja lämmitellä. 10-12kg on kevyempään treeniin. Normaalisti omat on ollut 16-36kg. Et ole ap kaiketi terminaalivaiheen potilas. Vähintään 8kg otat.
Kaikilla on eri lähtötaso joten ei täällä kukaan voi oikein sulle kertoa millä kuulalla sun pitäisi aloittaa. Toiset jaksaa aloitella vaikka 20kilon kuulalla ja toisille se 8kilon kuulakin voi olla hyvin raskas. Sama pätee myös miehillä kuntosaliharjoittelussa joissa toiset aloittaa 50kg penkistä kun toisilla nousee vaivasesti pelkkä 20kilon tanko. Sun pitää mennä sinne kauppaan ja testata mikä sulle on sopivin aloituspaino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siä niillä 2kg kuulilla tee mitään... Tai mitään ei ainakaan tapahdu noin pienillä painoilla.
Mä oon kohta 70v ja kannan 10-20kg kauppakassin kotiin ihan noivvaa...Mun kahvakuula on 20kg ja kahvipöydässä huvittelen 1,5kg kuulalla. Trreni sillä isolla.
Kiviäkö kannat kaupasta kotiin.
4 kg oli itselle sopiva aloituspaino, mutta olenkin pieni, lyhyt luikku.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta. Itselläni on juurikin alaselkäongelmia johtuen liian suorasta selästä ja lisäksi yliliikkuvat nivelet. Olen useamman kerran aiheuttanut itselleni noidan nuolen tms. kahvakuulaa heiluttelemalla. Varsinkin painavalla kuulalla tehtäessä tekniikka pitäisi olla todella hyvin hallinnassa, jotta harjoittelija vie kuulaa, eikä kuula harjoittelijaa. Kun kuula vie, tulee todella helposti lihasrevähdystä yms. ilman, että edes tajuat tehneesi mitään väärin.
Mä aloitin 5 kg kuulalla ja sitä käytän edelleen, jos teen ihan puhtaasti käsitreeniä. Osta kevyempi kuula ensin ja opettele tekniikka kunnolla. Kun se on hallussa, tilaat jostain verkkokaupasta kotiinkuljetuksella painavamman kuulan, ei ne niin kalliita ole, että ei voisi toista ostaa. Kevyempää kuulaa voit sitten edelleen käyttää käsipainotyyppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun toinen kysyy neuvoa tai mielipidettä, niin sellaisia saa.
Olisipa melkoisen huono palsta, jos kukaan ei koskaan vastaisi mitään.
Se on sitten omalla vastuulla miten näitä mielipiteitä itse kukin käsittelee ja toteuttaa omassa elämässään.
Niinpä. Varsinkin, kun tosi yleinen aloittelijan virhe on se, että etuheilaukseen otetaan liian pieni kuula ja nostetaan sitä käsillä. Paikat menee aivan jumiin ja sitten todetaan, että kahvakuula ei ole sopiva laji.
Jos taas ottaisi riittävän painavan kuulan, niin ei sitä edes jaksaisi nostaa käsillä vaan ainoa vaihtoehto olisi tehdä liike oikein (eli niin, että voima lähtee lantiosta).
Mulla on 2kg käsipainot ja 6kg kahvakuula. Noilla painoilla on hyvä treenata nollatasosta sellaiseen kuntoon että jaksaa 6kg kahvakuulailla. Kannattaa hankkia molemmat koska niillä tehdään erilaisia liikkeitä. Itse ainakin olen huonokuntoinen eikä lihaksia joten lähtötaso sen mukaan.
Kaupasta kantaa helposti 6 täyttä muovikassia ruokaa, 4l maitoa, pari litraa tuoremehua, pari kiloa perunoita, kilo omenoita, puolen kilon kukkakaali, 600g levitettä, kilon terttu banaania, pari pulloa viiniä, sixbäkki siideriä jne, mutta kahden kilon kahvakuula on kyllä mahdoton maasta nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurinosa aloittelijoista ostaa liian pienen kahvakuulan. Alle 10kiloisilla kuulila harjoitetaan lähinnä käsiä. Yli 10kg kuula ihan sirolle naisellekin jos kyykkyjä ja heilautulsia meinaa tehdä.
Kahvakuulalla voi tehdä niin paljon muutakin kuin kyykkyjä ja heilautuksia. Olen suht hyvässä kunnossa oleva nainen ja teen kokovartalotreeniä nimenomaan 8-kiloisella kuulalla, 45 minuutin – tunnin supersarjoina. Toinen kuula on 16 kg enkä kuvittelisikaan tekeväni sillä clean & pressiä yhdellä kädellä. Luultavasti vain rikkoisin paikat.
Käsitreenin teen mieluummin käsipainoilla, kahvakuula ei ole omasta mielestä yhtä ergonominen täsmäliikkeisiin.
Kahvakuula on kyllä the best ❤️❤️❤️ Aloitin aivan rapakuntoisena joitakin vuosia sitten, menin siis kanssa kahvakuulatunneille ja alkuun olin tuntien jälkeen aivan kuollut. Kehityin kuitenkin koko ajan ja ennen koronaa olin siinä pisteessä, että pystyin tempaisemaan yhdellä kädellä 16 kilon kuulalla 💪🏻 Ikävä kyllä voimat ovat tässä korona-aikana varmasti taas huvenneet, mutta kunhan taas pääsen tunneille, niin kyllä ne varmaan pikkuhiljaa palaavat.