Kahvakuula aloittelijalle, googlasin että pitäisi olla jopa 6-8 kg naisillekin. Voiko olla totta?
Prismassa myydään alk. 2 kg ja muistan jossain jumppatunnilla joskus kokeilleeni niin hädin tuskin sai treeniä vedettyä pienellä painollakaan (nyt en muista sen painoa kylläkään). Tekisi mieli aloittaa tuosta 2 kg tai max. 4 kg? Mitä mieltä olette? Ei mitään kokemusta siis ennestään ja alleille haluaisin tehdä jotain.
Kommentit (99)
Osta sellainen, jolla jaksat treenata. Into katoaa nopeasti, jos ei pysty tekemään liikkeitä edes sinnepäin, kun on liian painava kuula. Tosi huonokuntoiset ei tosiaan jaksa mitään 8 kg heti aluksi.
Teen etuheilautuksia 10 kg:n painolla.
Sun on tärkeää oppia etuheilautuksen tekniikka oikein. Kuulaa EI ole tarkoitus nostaa käsillä, kädet ovat vain ”naru” jonka päässä kuula heilahtaa. Liike lähtee jaloista, pakaroista ja keskivartalosta. Jos taas nostat kuulaa käsillä, niin saat takuulla niskasi, selkäsi ja hartiasi aivan jumiin.
Opettele siis oikea tekniikka esim. Youtuben avulla, niin 8 kiloa tuntuu kevyeltä kuin höyhen 😊 Parasta tietty olisi, jos sulla olisi apuna joku sellainen, joka osaa liikkeet.
Puhun yllä siis vain etuheilautuksesta. Esim. tempaukseen saattaa taas olla parasta hankkia alkuun pienempi kuula, jotta ei satuta itseään.
Ostat vaan pienemmän kuulan. Ihan ihme höpötystä että treenaamattoman naisenkin pitäs jotain isoja kuulia heti nostella. Eihän noilla 8kilon kuulilla edes moni treenaamaton mieskään jaksa treenata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siä niillä 2kg kuulilla tee mitään... Tai mitään ei ainakaan tapahdu noin pienillä painoilla.
Hommaa kutoset alkuun ja sitten isommat kun voimaa tulee lisää.
En mä jaksa sitä 6 kg kahvakuulaa kantaa edes kaupasta kotiin :D ap
Kyllä jaksat. Ei sitä kuuden kilon kuulaa tarvitse käyttää kuin kahden käden liikkeissä, yhden käden liikkeissä käytän minäkin kevyempää. Liikkeet tekee helposti väärin ja repien liian kevyellä kuulalla.
Vierailija kirjoitti:
Ostat vaan pienemmän kuulan. Ihan ihme höpötystä että treenaamattoman naisenkin pitäs jotain isoja kuulia heti nostella. Eihän noilla 8kilon kuulilla edes moni treenaamaton mieskään jaksa treenata.
No kyllä etuheilautuksia tekee keveästi tuolla painolla.
Kahvakuulaa ei nosteta kädellä vaan koko kropalla. Jos jaksat nostaa kuulan suoralle kädelle pelkällä käden voimalla, se on liian pieni esim. vauhtipunnerrukseen.
Paras neuvo oli tuo, että mene pari kertaa kuulaamaan pt:n tms. opastuksella, sitten tiedät, mitä kannattaa ostaa.
Mulle 8 kg oli sopiva aloituskuula ja olin kävelylenkkejä lukuun ottamatta täysi sohvaperuna aloittaessani.
24kg kuulaa on kiva nostella kaksin käsin. Hyvää treeniä kun reuma tulehdukset on laantuneet ja pitää vähän saada voimaa takas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siä niillä 2kg kuulilla tee mitään... Tai mitään ei ainakaan tapahdu noin pienillä painoilla.
No ohhoh!
Mä oon kohta 70v ja kannan 10-20kg kauppakassin kotiin ihan noivvaa...Mun kahvakuula on 20kg ja kahvipöydässä huvittelen 1,5kg kuulalla. Trreni sillä isolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä etuheilautuksia tekee keveästi tuolla painolla.
se onkin helpoin, mutta on monta muutakin liikettä, ja tuo paino on liikaa niihin, jos on paska kunto. yrittäkää nyt jo tajuta, ettei kaikki ole valmiiksi huippukunnossa!
Minä olen mielestäni aika surkeassa kunnossa (ainakin lihasvoimien suhteen) ja 8kg kuula on ihan hyvä. Yhdellä kädellä nostaessa tuntuu raskaalta, liikkeitä tehdessä ei. Joskus vuosia sitten olen ostanut 4kg kuulan ja onhan se ihan kiva hartiajumpassa, mutta esim etuheilautuksissa yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lihasten koko on sinulle niin tärkeä asia?
Koetko itsesi jotenkin huonoksi ihmiseksi jos lihaksesi ovat pienet?
Taidat pitää muita ihmisiä sinua huonompina jos heillä on pienemmät lihakset kuin sinulla?
Mä oon tosi heikko ja mitä kävin kahvakuulatunneilla ennen koronaa niin 6kg kuulalla tein treenin. Harmittaa kun koronapaska alko just sillon, tykkäsin paljon siitä.
Vierailija kirjoitti:
Naisille on hyvät kilonkin painot. Älä osta liian isoja tai et jaksa edes maasta sitä nostaa.
Lapset ei sitten paina mitään, vai mieskö ne aina nostaa pinnasänkyyn ja pois?
Alaselkäongelmaisten kannattaa miettiä, onko laji oikea. Ainakin oma selkäni ärtyi eikä laji ole yliliikkuville nivelille hyvä. Mutta jos oma fysiikka sopii niin heiluriliikkeisiin pitää olla tarpeeksi iso paino, jotta kuulaan saa liike-energiaa, se on lajin idea.
Salilla näkee aloittelija miehiäkin pienemmillä kuin 8kg kuulalla. Osta sellanen kuulan jonka jaksat nostaa, liian kovilla painoilla voit vaan särkeä paikkasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ohhoh!
Mä oon kohta 70v ja kannan 10-20kg kauppakassin kotiin ihan noivvaa...Mun kahvakuula on 20kg ja kahvipöydässä huvittelen 1,5kg kuulalla. Trreni sillä isolla.
Minä olen 74 ja kannan 30kg kauppapussin ihan yhdellä kädellä ketterästi!
Äitini 96v nostelee 20kg painoja kevyesti kuin pirpana ja joogaa joka päivä. Ajaa pyörällä 8 km päivässä! Talvella ui kilometrin joka aamu.
Meillä on hyvät karjalaisgeenit!
Itsellä 4 ja 8 kg ja 8 on parempi. Älä osta mitään kahden kilon, ei ei.
4kg kuulalla on parempi aloittaa, kuin että jätisi aloittamatta. Aika nopeasti voimat kasvaa ja voit sitä myöten ostaa isomman kuulan.
Itse parikymppisenä rimpulana sain kyllä koko kropan hyvin jumiin sillä 4kg kuulallakin. 😂 parhaimmillanikaan en jaksanut tehdä kuin 10-12kg kuulalla. Lähinnä yläkroppaa noilla treenaillut.
Mä oon joskus kantanut 4 kg käsipainot kaupasta kotiin repussa, eli yhteensä 8 kiloa. Repun pohja oli kovilla ja pelkäsin että se repeää matkalla. Kesti kuitenkin kotiin asti, vaikka saumat jo irvistelivät pahasti.