Rippijuhlatarjoiluun karjalanpiirakat, munavoi, pullakranssi ja kakku
Kahvi ja tee. Ei muuta. Onko teistä riittävä, mielipiteitä? Vieraita 30 henkeä.
Kommentit (565)
Vierailija kirjoitti:
Muista kosteuttaa kakkupohja/kääretorttukakkupohja
Kääretorttupohjan kostuttamisen kanssa pitää olla varovainen, ettei lotraa liikaa sitä kostuketta, muuten tulee liian märkää.
Papille ei sitten tarjoilla mitään jos saapuu paikalle lokkeilemaan. He ovat jo osansa saaneet kirkollisveroista. Naamat viinistä ja ahmituista herkuista sekä kirkon koulutuspäivien irstailusta kiiltäen sekä kolehdista pöllityt taskurahat taskussa suloisesti lämmittäen. Kyllä kelpaa olla pappi. Loistelias elämä, jonka rahvas nöyrästi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kakku on täytekakku, niin sitten ihan ok.
Täytekakku ilman muuta. Suolainen piirakka lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
No mihis ne lihapullat tunget. Eihän sovi tohon mitenkään.
Lihapullista tikkupaloja: cocktail-tikkuihin lihapullan lisäksi juustokuutio, minitomaatti tai oliivi tai viinirypäle tai paprikakappale. Mutta niitä pitää olla aikamoinen keko 30:lle vieraalle (+ talonväki), eli reippaasti yli 100. Siitä vaan väkertämään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä nyt sesonkiaikaan kuitenkin litran mansikoita tarjoaisin, pikku kippoihin annosteltuina.
Litra mansikoita jaettuna 30 vieraalle? 30 pientä kippoa löytyykin joka huushollista.
Miksi tuollaisia törkykommentteja julkaistaan? Asiallinen kysymys,mitä juhliin tarjolle. Perustäytekakku,hilloa,kermavaahtoa ja jotain kivaa koristetta,ei liikaa. Pientä suolaista,vaikka karjalanpiirakkaa munavoilla tai ihan voileipiä. Rieskaa lohitäytteellä tai ruisleipää kinkulla.Vähän salaattia ja tomaattia väriksi.Voi katsella netistä erilaisia voileipätahna -ohjeita niin saa hyvää halvalla.Pikkuleipiä löytyy marketeista laatikoissa.Ihan hyviä, en itse parempia tee....Hyviä juhlia toivotan. Ei ne ole tarjoilusta kiinni.....vaan osallistujista.
Vierailija kirjoitti:
Helppo niitä karjalanpiirakoita on tehdä itsekin: riisipuuroa lätkitään ruiskuorelle, paistetaan. Ei voi mennä vikaan.
Et ole tainnut itse koskaan tehdä? Karjalanpiirakoiden oppimiseen menee kymmeniä, ellei satoja, leipomiskertoja joten ehdottomasti ostaisin valmiina!
Vierailija kirjoitti:
Jos jää 50eurosta rahaa yli, niin ostan keksipaketteja. S-marketissa on alle euron appelsiinitäytekeksejä. X-tra. Niitä ainaki lapset syö. Ehkä tohon voisi ostaa kinkku paketin, niin olisi jo ruhtinaallinen tarjoilu. Vai mitä sanotte.
ap
Ehkäpä myös sellainen iso lauantaimakkarapötkö, niitä on yli kilon painoisiakin, josta jokainen voisi leikata itse sopivan siivun. Joskus noita makkarapötköjä saa hyvin edullisesti. Jos haluat hieman juhlavampaa tarjottavaa, valitse silloin vaikkapa gotlermakkarapötkö.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan persilja miten kallista, jos laittaisi persiljan lehtiä koristeeksi munavoin päälle? Tulisi jo upea ja nätti vai mitä sanotte.
ap
Provo.
Helppohan se on rikkaan törsätä satoja euroja pitopalveluun ja kylän parhaaseen leipomoon ja irvailla sitten köyhemmän tarjoiluja. Jos ei ole rahaa, niin ei ole rahaa, mutta juhlista saa vähemmälläkin mammonalla mukavat. Ja varmaan paljon rennommiksi vieraatkin kokevat olonsa, jos ei tarjoilut ole nyt niin viimeisen päälle tiptop-kunnossa. Ei haittaa, vaikka kakku on vähän kallellaan tai piirakan reunat repsottavat. Mukavia juhlia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nii liina. Kävisikö valkoinen lakana? Toi varmaan pitäisi ostaa uutena.
ap
En nyt muuhun jaksa ottaa kantaa, mutta valkoinen lakana pöytäliinana on ihan hyvä. Meillä oli vieläpä vanha (about 60 vuotta).
Lakanoiden kanssa kannattaa olla hyvin varovainen! Lahdessakin jahdattiin lähes koko poliisivoimien toimesta lakanaan pukeutunutta tötteröhattua.
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun mä kutsun sukulaisia kylään, niin kyllä sen pitää olla ostokakku ja kylän parhaimmasta leipomosta. Sori.
Sukulaisille on aina kelvannut kotona leivottu kermakakku. Ei ne ostokakut sen ihmeellisempiä maultaan ole. Eikä joka kylässä edes ole leipomoa.
Kaikki muu kelpaa paitsi sokerimassakakku. Rippijuhliin pitää olla joku herkkä prinsessakakku marsipaanista. Ja tietenkin joku raikas kesäinen salaatti, miksei myös raikas voileipäkaakku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä nyt sesonkiaikaan kuitenkin litran mansikoita tarjoaisin, pikku kippoihin annosteltuina.
Litra mansikoita jaettuna 30 vieraalle? 30 pientä kippoa löytyykin joka huushollista.
Ja joka kupissa elegantisti puolikas mansikka.
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se on rikkaan törsätä satoja euroja pitopalveluun ja kylän parhaaseen leipomoon ja irvailla sitten köyhemmän tarjoiluja. Jos ei ole rahaa, niin ei ole rahaa, mutta juhlista saa vähemmälläkin mammonalla mukavat. Ja varmaan paljon rennommiksi vieraatkin kokevat olonsa, jos ei tarjoilut ole nyt niin viimeisen päälle tiptop-kunnossa. Ei haittaa, vaikka kakku on vähän kallellaan tai piirakan reunat repsottavat. Mukavia juhlia!
Asiallinen näkökanta. Rikkailta helposti unohtuu se tosiseikka, että suuri osa suomalaisia elää suoranaisessa köyhyydessä. Syyt tähän ovat tietysti moninaiset, mutta se on kuitenkin kansallinen häpeä. Kutsumattomat vieraat elävät yltäkylläisyydessä ja valtionjohto jakaa suomalaisten rahat ulkomaisille huijareille ja kotimaisesta köyhästä kukaan ei välitä. Se ei ole mediaseksikästä eikä siitä saa hyvesignalointipisteitä kerättäväksi hyvä ihminen-exeliin.
Onko oikeasti vaikea ymmärtää, että jollain VOI olla rahat tiukassa. Itse en ole onnistunut 50 euron budjettijuhlien järjestämisessä, mutta 100 eurolla onnistuin. Kaiken A ja O oli suunnittelu: tarjottavat Prismasta -60 ja pakastimen kautta (lihakastikeliha, jauhelihat lihapulliin, tarjottava kala, proteiinit salaatteihin)…. Salaattiainekset kasvatettiin pitkälti itse: lehtisalaatti, persilja. Leivonnaiset leivoin itse (tokmannilta päiväysmunat 50 senttiä rasia), jne…. Vieraita noin 25, ja näin toimien pystyttiin ostamaan halpiskuoharit ja 3 litran viinipänikkä (hintaan 20 euroa, kun kaveri toi rajan takaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö tehdä noi itte vai kävisikö esim. Lidl:n valikoimat, mielipiteitä?
En ole koskaan ennen tehnyt karjalanpiirakoita.
ap
Älä tee nytkään.
No mutta miksi? Ei kai ne ny niin vaikeita ole tehdä. Kuori ja sisus.
ap
Kuori ja sisus? Ai niin - eihän avaruusaluksessakaan ole kuin moottori ja sit ne muut härpäkkeet - siis kaksi "osaa" - joten helppoa kuin piirakan teko itse =DD ?
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti vaikea ymmärtää, että jollain VOI olla rahat tiukassa. Itse en ole onnistunut 50 euron budjettijuhlien järjestämisessä, mutta 100 eurolla onnistuin. Kaiken A ja O oli suunnittelu: tarjottavat Prismasta -60 ja pakastimen kautta (lihakastikeliha, jauhelihat lihapulliin, tarjottava kala, proteiinit salaatteihin)…. Salaattiainekset kasvatettiin pitkälti itse: lehtisalaatti, persilja. Leivonnaiset leivoin itse (tokmannilta päiväysmunat 50 senttiä rasia), jne…. Vieraita noin 25, ja näin toimien pystyttiin ostamaan halpiskuoharit ja 3 litran viinipänikkä (hintaan 20 euroa, kun kaveri toi rajan takaa)
Onhan se vaikeaa niille ymmärtää, jotka elävät yltäkylläisyydessä. Tekisi hyvää heille tutustua tähän toiseenkin todellisuuteen. Erityisesti rikkaiden perheiden pilalle hemmotelluille lapsille, jotka ovat tottuneet aina saamaan kaiken haluamansa.