Onko henkistä köyhyyttä lomailla aina samalla seudulla?
Jos pitää jostain matkakohteesta, ja alueella tietää riittävän nähtävää ja tekemistä vielä vuosien lomamakoille, niin onko epäreilua lapsia kohtaan, että he eivät pääse näkemään muita maita? Ehkä tämä kuulostaa hassulta, mutta kouluikäisen ja teinin vanhempana lasten kanssa tehtäviä lomamatkoja on jäljellä rajallinen määrä...
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:41"]Isojen lasten toiveita toki voi ottaa huomioon. Mihin he tahtoisivat mennä?
Toisaalta, sama kohde vuodesta toiseen on ihan hyvä. Tiedän paljon porukkaa, jotka ovat Lapissa vuodesta toiseen. Tenavat saattavat vinkua vastaan, mutta sinne ne aina päätyy. Samaan kaupunkiin, samaan mökkiin... ja sieltä käsin sitten tekevät reissuja mm Norjaan jne. Tuossakaan mitään vikaa.
Jos aina olette Ranskassa, niin miten olisi rajan tuntumaan asettuminen ja muutaman yön reissu Espanjan puolelle? Tai jos aina viihdytte maaseutua kiertäen (mä viihtyisin), niin menisitte muutamaksi päiväksi Pariisiin? Tai testaisitte samalla matkalla kanaalin alitusta ja kävisitte Briteissä tai...
[/quote]Kyllä pyrkimys on joka kerta nähdä vähän erilaista, sekä kaupunkia että maaseutua... Teini haluaisi Lontooseen, sinne ehkä on lähiaikoina 'pakko' mennä, vaikka itselleni se ei ole erityinen lemppari. Ap.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:23"]
Kateelliset ovat raivon sokaisemia paljon matkustavien vastauksista, nääs.
[/quote]
Et sinä voi edes sanoa matkustaneesi jos vain käyt jossain hotellin uima-altaalla ottamassa aurinkoa muiden massaturistien kanssa. Ei sinulle kukaan ole kateellinen, vaan sinulle nauretaan kun olet niin juntti perheinesi.
Yleensä matkusteluun kuuluu paikalliseen ruokakulttuuriin, ihmisiin, historiaan ja taiteeseen tutustuminen. Tämä on junteille liian kova pala purtavaksi joten he ahtautuvat sinne samoihin kanahäkkeihinsä vuodesta toiseen.
[/quote]
Voi hyvänen aika. :) Esim minun lapsiraukkani eivät ole tehneet ainoatakaan rantalomaa, paitsi jos pulikointi Islannissa lasketaan sellaiseksi.
Vaikutat kyllä niin ahdasmieliseltä ja tuomitsevalta määreinesi, että olet itse tainnut vain nojatuolimatkailla. Kannattaa matkustella, se auttaa ymmärtämään että maailmassa on muunkinlaisia ihmisiä kuin sinä. :)
24
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:41"]
Isojen lasten toiveita toki voi ottaa huomioon. Mihin he tahtoisivat mennä?
Toisaalta, sama kohde vuodesta toiseen on ihan hyvä. Tiedän paljon porukkaa, jotka ovat Lapissa vuodesta toiseen. Tenavat saattavat vinkua vastaan, mutta sinne ne aina päätyy. Samaan kaupunkiin, samaan mökkiin... ja sieltä käsin sitten tekevät reissuja mm Norjaan jne. Tuossakaan mitään vikaa.
Jos aina olette Ranskassa, niin miten olisi rajan tuntumaan asettuminen ja muutaman yön reissu Espanjan puolelle? Tai jos aina viihdytte maaseutua kiertäen (mä viihtyisin), niin menisitte muutamaksi päiväksi Pariisiin? Tai testaisitte samalla matkalla kanaalin alitusta ja kävisitte Briteissä tai...
[/quote]Tuo kanaalin alitus on muuten hyvä idea! Voisi lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla :) Ap
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:23"]
Kateelliset ovat raivon sokaisemia paljon matkustavien vastauksista, nääs.
[/quote]
Et sinä voi edes sanoa matkustaneesi jos vain käyt jossain hotellin uima-altaalla ottamassa aurinkoa muiden massaturistien kanssa. Ei sinulle kukaan ole kateellinen, vaan sinulle nauretaan kun olet niin juntti perheinesi.
Yleensä matkusteluun kuuluu paikalliseen ruokakulttuuriin, ihmisiin, historiaan ja taiteeseen tutustuminen. Tämä on junteille liian kova pala purtavaksi joten he ahtautuvat sinne samoihin kanahäkkeihinsä vuodesta toiseen.
Lomalla ollaan lomalla! Kaikki me olemme ulkomailla turisteja. En tunne mitään tarvetta keskustella lomailustani tai "sanoa matkustaneeni" Työmatkoilla saa matkustella.
Rantalomalle mennään uimaan ja ottamaan aurinkoa. Haluan uida meressä, joten hotellin on oltava max 150 metriä rannasta ja haluan merinäköalan. Haluan lentää kotikentältäni (maakuntakenttä), jolloin lähden kentälle n. 1,5 tuntia ennen koneen lähtöä ja palatessa olen kotona puolen tunnin päästä koneen laskeutumisessa.
Minua ei varsinaisesti haittaa jos samassa hotellissa on muita suomalaisia ( tai ruotsalaisia, tai norjalaisia tai saksalaisia), tervehditään jos osutaan samaan hissiin.
En ymmärrä miten majoitusmuodon valinta estäisi paikalliseen ruokakulttuuriin tutustumisen. Ravintolat valitsemme netistä. Käymme myös mielellämme paikallisissa ruokakaupoissa ja nautimme aamu/iltapalaa parvekkeeltamme.
Jos tämä on jonkun mielestä henkistä köyhyyttä, olkoon sitten, ei todella voisi vähempää kiinnostaa! Joku kerää "elämyksiä" tukka putkella, jos niin haluaa, ok, ei sekään ole minulta pois.
Siis 46 teksti alkaa tuosta kolmannesta kappaleesta, "Lomalla...
halusin vastata tuohon "matkusteluun", joka mielestäni on kummallinen käsite.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:04"]
Ei minun mielestäni. Esimerkiksi on parempi oppia tuhat sanaa espanjaa kuin kymmenen sanaa kreikkaa, thaita, swahilia, turkkia, arabiaa jne. Lisäksi meidän kohteessamme on järisyttävän vaihtuva kulttuuritarjonta.
[/quote]
Ette te siellä Gran Canarialla mitään Espanjaa opi. Pyöritte vaan siellä suomibaareissa ja uima-altaissa aivan kuten muutkin vyölaukkujuntit ja sandaalisukat.
No, mitä muuta henkisesti köyhiltä lampailta voi odottaa. Harmi ettei lapsi voi valita vanhempiaan, näkisi maailmaa hieman avartavammin ja ymmärtäisi että "ulkomaat" on käsitteenä laajempi kuin joku juoppojen turistihelvetti.
[/quote]
Hämmentävän aggressiivinen vastaus. Miksi ihmeessä?
Eurooppa on niin pieni ja helposti matkustettavissa, että hyvin voi parikin kertaa vuodessa reissata ja tutustuttaa kouluikäiset maanosan monimuotoisuuteen. Jos siis arvostaa yhteisiä kokemuksia matkojen suhteen. Lapset kasvavat nopeasti ja pian matkustavat omissa porukoissaan. Voittehan siinä vaiheessa puolison kanssa jatkaa Ranskan fanittamista kahdestaan :)
Näin me nyt olemme tehneet kun lapset ovat vielä "pieniä". Mutta jos rahaa ja lomapäiviä olisi rajattomasti, niin kyllä New Yorkissa voisin käydä joka vuosi. Siihen ei voi kyllästyä koskaan...
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:04"]
Ei minun mielestäni. Esimerkiksi on parempi oppia tuhat sanaa espanjaa kuin kymmenen sanaa kreikkaa, thaita, swahilia, turkkia, arabiaa jne. Lisäksi meidän kohteessamme on järisyttävän vaihtuva kulttuuritarjonta.
[/quote]
Ette te siellä Gran Canarialla mitään Espanjaa opi. Pyöritte vaan siellä suomibaareissa ja uima-altaissa aivan kuten muutkin vyölaukkujuntit ja sandaalisukat.
No, mitä muuta henkisesti köyhiltä lampailta voi odottaa. Harmi ettei lapsi voi valita vanhempiaan, näkisi maailmaa hieman avartavammin ja ymmärtäisi että "ulkomaat" on käsitteenä laajempi kuin joku juoppojen turistihelvetti.
[/quote]
Hämmentävän aggressiivinen vastaus. Miksi ihmeessä?
[/quote]Minuakin askarruttaa, millainen avarakatseinen 'maailmankansalainen' tällaista kirjoittaa.
Kaveri käy perheensä ksnssa aina vain Virossa. Neljä viisi kertaa vuodessa ja se on aina niiiiiiin hienoa ja ihmeelistä heidän mielestään vuodesta toiseen.
Itsecen todellakaan viihtyisi. Tiedät et Virossa on monta kaupunkia yms ja jotain nähtävääkin , mutta silti. En jaksaisi.
Kysyin joskus et miksi ette mene vaikka Latviaan tai ruotsin risteilylle välillä.
Ei missään nimessä kun Virossa on niin hienoa ja halpaa.
Virossa tosiaankaan ei ole enää halpaa. Latviassa esim huomattavasti halvempaa.
Ja ne Pärnun rannat ei ole yhtään sen hienommat kuin Latviassa.
Lapset ovat jo täysin kyllästyneitä, mutta eihän sillä ole väliä.
Jollakin tässä ketjussa on kyllä todella paha olla. Siihen on oiva lääke; matka. Suosittelen!
:D
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:04"]
[/quote]
[/quote]Ah. Vietän lomani Las Palmasissa lasteni kanssa 60-luvun pikkuhotelleissa. Ei paljon muita suomalaisia näy enkä ole suomibaariinkaan vielä törmännyt. Yksi Nordic-rafla on mutta ei olla käyty. Viimeksi vietettiin pari päivää paikallisen hipsteriyhteisön musiikkivideofestareilla ja käytiin Inglesissä bussilla, piti näyttää penskoille dyynit ja kertoa faron majakan historiasta. Sinä saat pitää mielikuvasi kanarialta toki mutta on surullista että et ole löytänyt sieltä kuin kuvailemasi loman. Oliko edes kivaa?
Ei ole ollenkaan junttia eikä sitäpaitsi kuulu kenellekään :)
Me ollaan muksujen ollessa pieniä, koluttu gran canariat ja kreikat riittämiin. Nyttemmin matkusetetaan yleensä kevättalvella 2-3 viikoksi kuubaan, dominikaanisen, jamaikalle tms. Ja lisäksi viikko lapissa yleensä, jos rahat riittää.
Silti joka ikinen syksy palataan kahdeksi viikoksi yhteen pienen pieneen kreikan kohteeseen, pikkuinen saari, jossa olemme olleet ensimmäisen kerran jo 18 vuotta sitten. Nyt oleme käyneet jo vissiin 9 vuotta putkeen siellä. Ihanat, jo ystäviksi muuttuneet ihmiset, n. 200 asukasta kylässä jossa ollaan jne. Yksi tie joka kulkee saaren "läpi" (toiseen päähän ei edes kulje tietä).
Moni tuttavamme ihmettelee tätä, muttta ihmetelkööt :) Se on meille rakkain paikka maailmassa, oman kesämökin lisäksi.
Teve vaan niille jotka tunnisti...
Voisi ihan samoin asettaa kysymyksen, onko henkistä köyhyyttä mennä aima omalle kesämökille. Sielläkin ne samat kuviot toistuu. On ihan OK mennä samaan lomakohteeseen useitakin kertoja.
Me käydään aina Ähtärin eläinpuistossa, Keskisellä ja Särkänniemessä ja Puuhamaassa
Me käytiin etelän reissulla paikassa, jossa tosi moni perhe sanoi olevansa siellä tyyliin viidettä kertaa ja heillä oli tuttuja lomaperheitä. Kyllä mä saan tuosta kiinni, kivaa kun on tuttu porukka. Ihmiset haluavat niin eri asioita lomalta. Toiset tykkäävät yhdessäolosta.
Ei ole. Jokainen valitsee matkat omiin tarpeisiinsa ja monistakin syistä. Meillä on muutama matkakohde, jossa käymme aina uudestaan ja uudestaan. Samalla taas tulee joka vuosi valittua uusia kohteita. Ja kyllähän sitä elämä muuttuu ja voi matkata nyt toisella tapaa, kuin sitten aikuisten kesken. Ja sitten on se aika, kunlapset on niinisoja et matkaavat itse minne haluavat.
No jos kyseessä olisi ai matka turistirysään en ymmärtäisi sellaista.
Itse olemme matkustaneet useita kertoja samaan maakuntaan esim Italiassa mutta 4 vkon reissulla käymme ehkä 3-4 tutussa paikassa tai ravintolassa, muuten aina uusia kokemuksia. Elämä on liian lyhyt hotellin altaalla notkuttavaksi!
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 17:09"]
No jos kyseessä olisi ai matka turistirysään en ymmärtäisi sellaista.
Itse olemme matkustaneet useita kertoja samaan maakuntaan esim Italiassa mutta 4 vkon reissulla käymme ehkä 3-4 tutussa paikassa tai ravintolassa, muuten aina uusia kokemuksia. Elämä on liian lyhyt hotellin altaalla notkuttavaksi!
[/quote]
Päästäkää nyt jo irti noista hotellien altaista! Samoilla huudeilla voi käydä vaikka sata kertaa viettämättä sekuntiakaan minkään hotellin altaalla. Eikä sitäkään vielä kai kriminalisoitu ole, että ne jotka makoilusta tykkää niin okaatten hyvät vaan.
Itse olen ollut kahteen otteeseen Irlannissa ja nyt syksyllä toinen kerta Skotlannissa. En koe, että olisi henkistä köyhyyttä matkustaa noihin samoihin paikkoihin. Uutta nähtävää oli molemmilla kerroilla, paikat ovat erilaiset ja niin myös tekemiset.
Mulle tärkeää on lyhyt matkustusaika, helposti saavutettava kohde, ei aurinkolomakohde.
Kaikesta täällä jaksetaan kinata ;-) Meillä on neljä lasta ja tänä vuonna ollaan käyty kerran Espanjassa ja ensi kuussa mennään Kreikkaan. Kohteita pyritään vaihtelemaan. Monet tutut katselevat kateellisina vieressä ja monesti juuri he kommentoivat, ettei kannata viedä lapsia aina samoihin maihin. Mutta kai tämäkin on tavallaan makuasia, josta ei voi kiistellä.
Mun mielestä on kiva, että lapset pääsevät lomalle koko perheen kanssa. Olipa se kohde sitten tuttu tai ei.