Miten lasketaan rahoitusvastike?
Googlettamalla löytyy kaikkea muuta kuin se asian ydin. En halua tietoa, mistä se koostuu, vaan siis miten ihan laskimella lasketaan? Olen tosi huono matikassa ja numerot aina olleet vähän hepreaa. Olen yrittänyt kaikkeni, mutta ei vaan aukea! Siis pinta- alako kerrotaan vastikekertoimella vai vastikeyksiköllä vai miten? Äksä- kakkonen neliön merkki laskimessa? Tungetaanko se jonnekin väliin ja jos niin minne???
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis kerrotaan vastike ja neliöt, mutta summa ei vastaa laskussa olevaa. Laitetaanko se neliömerkki siihen laskutoimitukseen vai pelkät numerot?
Tuota noin, ap. Et voi olla tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vastikekerroin on 38.
Jaa, Niin sulla ja sulle se on toi vakio! Ei meille muille.
🥳
No hoitovastikkeeseen sisältyy vesi yms. Ei hoitovastike ole muuttunut, se on sama kuin ennenkin.
Mikä on huoneistosi osakkeiden määrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis kerrotaan vastike ja neliöt, mutta summa ei vastaa laskussa olevaa. Laitetaanko se neliömerkki siihen laskutoimitukseen vai pelkät numerot?
Tuota noin, ap. Et voi olla tosissasi?
No kyllä olen!!!
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos mitään vinoilukommentteja, osaan kyllä paljon muuta, vaikka laskeminen onkin vaikeaa. 🙂 Siis neliöitä oikeasti 18. 6, mutta yhtiöjärjestyksessä pyöristetty ilmeisesti lukuja, joten 19. Vastikeyksikkö nousi (ainoastaan minulla!!) 3.0. Uuteen laskuun on laitettu summa 114.
No, sitten jaat sen vastikkeen 114e sillä neliottelun määrällä ja saat paljonko vastike on neliötä kohden.
Miksi vain sinulla nousi?
Vierailija kirjoitti:
19
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos mitään vinoilukommentteja, osaan kyllä paljon muuta, vaikka laskeminen onkin vaikeaa. 🙂 Siis neliöitä oikeasti 18. 6, mutta yhtiöjärjestyksessä pyöristetty ilmeisesti lukuja, joten 19. Vastikeyksikkö nousi (ainoastaan minulla!!) 3.0. Uuteen laskuun on laitettu summa 114.
OK, eli vastikkeesi on siis laskettu 38 (vastikekerroin) * 3 = 119. Eli jostain syystä vastiketta laskettaessa ei ole käytetty asunnon todellista pinta-alaa, vaan tuota vsstikekerrointa, jossa on otettu huomioon pinta-alan lisäksi esim. asuntosi sijainti tai muu erityisominaisuus. Yhtiöjärjestyksestä selviää todennäköisesti tarkemmin, millä perusteella tyo vastikekerroin on saatu.
Monta osaketta huoneistoosi kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK, eli vastikkeesi on siis laskettu 38 (vastikekerroin) * 3 = 119. Eli jostain syystä vastiketta laskettaessa ei ole käytetty asunnon todellista pinta-alaa, vaan tuota vsstikekerrointa, jossa on otettu huomioon pinta-alan lisäksi esim. asuntosi sijainti tai muu erityisominaisuus. Yhtiöjärjestyksestä selviää todennäköisesti tarkemmin, millä perusteella tyo vastikekerroin on saatu.
Korjaus: 38 * 3 = 114
Onko siis rahoitusvastike muuttunut? Paljonko se oli ennen? Jos on muuttunut, niin miksi, onko taloyhtiö ottanut lisää lainaa?
Asutko todellakin n.19 neliön asunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sitten jaat sen vastikkeen 114e sillä neliottelun määrällä ja saat paljonko vastike on neliötä kohden.
No en tiedä. Tässä on muutenkin vastikekerroin kaksinkertainen, ollut joskus liikehuoneisto. Yritän muuttaa sitä, ja sain jopa yhtiökokouksen, siis ylimääräisen, aikaiseksi (en tiedä milloin), mutta kai mun täytyy osata laskea tuo summa ennen kuin edes kehtaan mennä sinne??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19
Eli osakkkeiden määrä sama kuin neliöiden määrä?
Vierailija kirjoitti:
Onko siis rahoitusvastike muuttunut? Paljonko se oli ennen? Jos on muuttunut, niin miksi, onko taloyhtiö ottanut lisää lainaa?
Asutko todellakin n.19 neliön asunnossa?
En ole nopea kirjoittaja, joten kestää vastata jo yhdellekin. Se oli ennen 2,0, nyt 3,0. Ei ole otettu lisää lainaa, muilla laski 2,6:sta 2,2. Asun todella joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19
Joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19
Hieman epäilen tuota. Rahoitusvastike voidaan laskea asunnon pinta-alan tai osakkeiden määrän mukaan. Yhtiöjärjestyksestä se selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä. Tässä on muutenkin vastikekerroin kaksinkertainen, ollut joskus liikehuoneisto. Yritän muuttaa sitä, ja sain jopa yhtiökokouksen, siis ylimääräisen, aikaiseksi (en tiedä milloin), mutta kai mun täytyy osata laskea tuo summa ennen kuin edes kehtaan mennä sinne??
Jos olisit laittanut olennaiset luvut heti ensimmäiseen viestiin, olisit saanut heti vastauksen, jossa olisi kerrottu, miten vastikkeesi on laskettu: asuntosi vastikekerroin 38 kertaa 3,0 tuottaa tuloksesi suoraan 114. Onko siis niin, että muiden asäuntojen vsstikekerroin on niiden pinta-ala? Vai onko niillä tuon 3,0:n sijaan jotain muuta?
Yksinkertaisin tapaus (yksi laina, yksi osakesarja, kukaan ei maksa omaa erikseen pois)
Velasta lasketaan velan takaisinmaksun kaikki kulut (lyhennys, korko ja kulut) ja merkataan se vuosibudjettiin yhtenä lukuna. Sitten tämä luku jaetaan kuukausitasolle lyhennyksiksi (jaettuna 12). Tämä sitten jaetaan yhtiön osakemäärällä niin saadaan osakekohtainen kuukauden rahoitusvastike.
Sitten lasketaan asuntoon kohdistetut osakkeet * osakekohtainen rahoitusvastike = asunnon rahoitusvastike /kk sille vuodelle.
Asunto-osakekirjasta käy ilmi montako osaketta asuntoon kohdistuu.
Hankalampia tapoja sitten on jos eri osakesarjoja kohdellaan eri tavalla mutta niiden laskentatapa löytyy sitten yhtiöjärjestyksestä.
Jos osa osakkaista on maksanut jo oman osuutensa pois. Näitä osakkeita ei oteta huomioon tuon lainan maksuosuuden laskennassa. Ensimmäisessä laskussa silloin otetaan yhtiön kokonaisosakemäärä - jo maksaneiden osakkaiden osakemäärä, kun määritellään rahoitusvastiketta muille osakkaille.
Jos on monta lainaa niin tuo sama laskenta tehdään jokaiselle lainalle erikseen ja summataan yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaus: 38 * 3 = 114
Siis näinkö se summa syntyy? No en olisi ikinä kyllä keksinyt ratkaisua!! Kiitos!!!
Vai onko … piti kirjoittaa