Sinä, jonka mielestä lapsettomuushoidot julkisella puolella tulisi lopettaa:
Välillä törmää näihin ihmisiin, joiden ajatusmaailman mukaan lapsettomuudesta kärsivien pitäisi itse maksaa hoitojensa hinnat, eikä "maksattaa veronmaksajilla". Ääripään mielestä taas lapsettomuushoidot kokonaisuudessaan tulisi lopettaa, koska luonnonvalinta ja maailma on jo ylikansoitettu.
Ok. Mites, kun raskaus ja synnytys ei ole sairaus, niin eikö näidenkin hoitojen rahoittaminen veronmaksajien rahoilla tulisi lopettaa? Eli jokainen maksakoon raskausseurannat ja synnytykset itse, kokonaiskustannuksineen. Keskivertosynnytyksen todelliset kulut ovat useissa tuhansissa euroissa (kymppitonneissa, jos hankala synnytys), eli kannattanee alle keskituloisten alkaa säästellä jo hyvissä ajoin ennen ehkäisyn poisjättöä.
Ja sitten tullaan luonnonvalintaan ja ylikansoitukseen. Ylikansoitustahan ei aiheuta yksistään syntyvyys, vaan kuolleisuus, joka länsimaissa on loistavan sairaanhoidon ja hygienian takia pudonnut todella paljon verrattuna entisaikoihin. Eli jos olet ylikansoituksesta huolissasi, niin ethän sitten itse käy lääkärissä? Kuolemaan johtavat sairaudet ovat myös luonnonvalinta ja luonnon oma tapa karsia lajikantaa. Eli siis lapsettomuushoitojen yhteydessä lopetamme sitten varmaan mm. syöpähoidot, jotta päästetään luonnonvalinta toimimaan ja saadaan kivasti katkaistua tämä maapallon ylikansoitus, josta nämä lapsettomuushoitojen vastustajat ovat niin huolissaan.
Kuulostaako enää yhtään niin järkevältä? Juu, ei minustakaan. Mites, jos kaikki hoidatetaan omat vaivamme ja ollaan rutisematta siitä, että joku muukin hoidattaa vaivaansa. Jokainen työssäkäyvä kuitenkin niitä veroja maksaa ja kasvattaa sitä yhteistä pottia, josta mahdollistetaan ilmainen peruskoulutus, raskauden seuranta, turvallinen synnytys, syöpien ja muiden vakavien ja ei-vakavien sairauksien hoito, lapsettomuustutkimukset- ja hoidot jne.
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 23:55"]Miksi teitä rakennetaan verovaroin? Ne jotka haluavat ajella autolla, voivat myös kustantaa autotiensä. Jos ei pysty, niin ei tarvitse ajaa autollakaan. Monet asiat eivät tule luonnollisesti ja tukea ei huomaa kun itse sitä tarvitsee. Jos se ei koske itseää, niin silloin se tuntuu turhalta.
[/quote]
Teistä hyötyvät myös ne jotka eivät niillä koskaan aja. Vai miten luulet ruuan tulevan kauppoihin?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:40"]En tunne ketään, jonka mielestä lapsettomuushoitojen antaminen julkisella puolella tulisi lopettaa. Imetän tässä samalla esikoistani, ja on kyllä sellainen siunaus, että mielelläni minun verovarojani annan siihen, että jollekin aidosti lasta haluavalle suotaisiin tilaisuus kokea tämä sama onni :) Jos jonkun tässä pitäisi jotain itse maksaa, ne olisivat esim. rattijuopot, väkivaltarikolliset ja raiskaajat, joiden tulisi korvata vastapuolen kaikki hoito terapiat mukaan lukien, tarvittaessa omatkin hoidot - mutta harvoinpa tuolla sakilla sellaiseen olisi varaa.
[/quote]
Mitä veroja sinä sieltä kotoa käsin maksat ja kuinka paljon?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:40"]En tunne ketään, jonka mielestä lapsettomuushoitojen antaminen julkisella puolella tulisi lopettaa. Imetän tässä samalla esikoistani, ja on kyllä sellainen siunaus, että mielelläni minun verovarojani annan siihen, että jollekin aidosti lasta haluavalle suotaisiin tilaisuus kokea tämä sama onni :) Jos jonkun tässä pitäisi jotain itse maksaa, ne olisivat esim. rattijuopot, väkivaltarikolliset ja raiskaajat, joiden tulisi korvata vastapuolen kaikki hoito terapiat mukaan lukien, tarvittaessa omatkin hoidot - mutta harvoinpa tuolla sakilla sellaiseen olisi varaa.
[/quote]
Mitä veroja sinä sieltä kotoa käsin maksat ja kuinka paljon?
Kyllä ihmiset ovat kovia vaatimaan. Lapsikin pitäisi saada tuotteena yhteiskunnan maksamana ja lisäksi vaatimuksena on terve lapsi. Eikö voi myöntää faktaa, että joittenkin elimistö ei ole tarkoitettu lasta kantamaan luonnollisella hedelmöityksellä. Toki hedelmöitys voi onnistua hoitojen jälkeen, mutta nämä hoidot kuuluu maksaa omasta takaa.
Lapsettomuuskin voi johtua ties mistä. Joillakin on takana sairastettu sukupuolitauti, joka on aiheuttanut tukkeumaa rööreissä. Yhteiskunnan varoin on tulehdus hoidettu. Sitten mennään vaatimaan hoitoa lapsen saamiseen. Myös korkea ikä aiheuttaa lasten saamisen hankaluutta. Kun elämä petataan liian hienoksi eli ensin tutkinnot loppuun, ok-talo ja autot ja mökki, on lasten aika. Elämä yllättää ja jotain ei saakaan. Kukaan ei saa kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:13"]
teidän verorahoilla? luulenpa, että lapsettomuushoidoissa käyvä on käynyt pitkään töissä ja maksanut veronsa moitteettomasti, jolloin voisi vaikka ajatella, että hän itse maksaa hänen verorahoistaan ko. hoidot. niin helppoa se on, me maksamme veroja jotta meillä olisi kunnollinen hyvinvointivaltio, me maksamme veroja jotta me saamme hoitoja joita tarvitsemme. kyllä ääni muuttuisi monen teistä kellossa jos oma kohtu ei lapsia soisi.
[/quote]
Eli ihminen, joka ei pysty tekemään lapsia, maksaa veroilllaan lapsen epäluonnollisen maailmaansaattamisen, ja muut veronmaksajat sitten maksavat hänelle kaiken muun siihen ylimääräisenä?
Katso ihan miltä kannalta katsot, lapsettomuushoidot ovat yhteiskunnan rahojen kuppaamista omaan lystiin ja mielihaluihin. Et voi selittää kantaasi millään muulla kuin itsekkyydellä. Toki voit yrittää, mutta aina se lopputulos on se, että toisten taskuista kaivetaan, kun itselle pitää saada kivaa.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:40"]
En tunne ketään, jonka mielestä lapsettomuushoitojen antaminen julkisella puolella tulisi lopettaa. Imetän tässä samalla esikoistani, ja on kyllä sellainen siunaus, että mielelläni minun verovarojani annan siihen, että jollekin aidosti lasta haluavalle suotaisiin tilaisuus kokea tämä sama onni :) Jos jonkun tässä pitäisi jotain itse maksaa, ne olisivat esim. rattijuopot, väkivaltarikolliset ja raiskaajat, joiden tulisi korvata vastapuolen kaikki hoito terapiat mukaan lukien, tarvittaessa omatkin hoidot - mutta harvoinpa tuolla sakilla sellaiseen olisi varaa.
[/quote]
Olisitko sitten jotenkin vähemmän onnellinen, jos sylissäsi oleva vauva ei olisi biologisesti omista geeneistäsi lähtöisin? Jos ne omat geenisi ovat se tekijä jonka vuoksi tunnet rakkautta ja myötätuntoa lasta kohtaan, et taida olla kovin soveltuva vanhemmaksi muutenkaan.
Itselläni tuossa leikkii 4-vuotias, enkä millään muotoa pidä häntä itseni tai mieheni jatkeena. Hän on täysin oma persoonansa, enkä voisi kuvitella rakastavani häntä yhtään sen vähempää, vaikka en itse olisi häntä synnyttänyt. Syy miksi häntä (kaikista vioistaankin huolimatta) rakastan, on se että olen hänen huoltajansa ja kaikki kaikessa hänelle. Sama toteutuisi vaikka hänet olisi adoptoitu, ei hänkään minua rakasta biologisista syistä, vaan siksi että pidän hänestä huolta ja olen hänen läheisin ja turvallisin aikuisensa tässä maailmassa. Olisi mahtavaa antaa tällainen lahja myös sellaiselle lapselle, jonka omat vanhemmat eivät siihen syystä tai toisesta pysty, jolla ei tässä maailmassa sitä rakastavaa vanhempaa "automaattisesti" ole.
Ehkäpä nuo verorahat voisi käyttää esim adoptioprosessin helpottamiseen/lyhentämiseen? Ja ajatelkaapas kuinka paljon abortteja tehdään joka päivä, siinä olisi myös oikein hyvä sijoituskohde, kun yritettäisiin ennemmin tukea näitä abortoivia naisia ryhtymään sijais-synnyttäjiksi niille, jotka eivät omaa lasta saa. Olen varma etten ole ainut joka mielellään adoptoisi jonkun orvon lapsirukan, vaikka omiakin lapsia kykenen kyllä saamaan. Ainut este on juurikin tuo adoptoimisen hankalalta tuntuva prosessi. Helpommalla pääsee kun laittaa itse siemenen itämään. Mutta jos ei elimistö siihen kykene, on aivan turhaa ryhtyä lapsettomuushoitoihin, kun adoptio on vaihtoehto myös, paljon luonnollisempi sellainen ja jollekkin jo olemassaolevalle lapselle elintärkeä.
Ja tosiaan, jos nyt millään ei kykene rakastamaan lasta muuten kuin omien geeniensä jatkeena, niin pulittakoon sen "lystin" sitten omasta pussistaan edes..
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 08:10"]
Miksi ihmeessä yhtään mitään lapsettomuushoitoja yhtään kenellekään! Tiesittekö että maailmassa on yli 7 MILJARDIA ihmistä ettei ihmiset ainakaan sukupuuttoon kuole. Adobtoikoon vaikka afrikkalaisia nälkälapsia.
[/quote]
Yläpeukuttaisin, mutta "adobtio"? Oikeasti? Ettei vain adoptio?