Millaisista summista minimissään puhutaan, kun autetaan lasta kotoa muuttamisessa?
Kun on kirjaimellisesti kaikki hankintalistalla ja heti ainakin sänky, työpöytä+tuoli, pieni olkkaripöytä+ tuoli jonka ääressä myös syödä (keittiöön ei pöytää mahdu), pari lattialamppua+pöytävalo, mikroaaltouuni, siivousvälineet+aineet, imuri, pari mattoa, verhot jne.
Oletteko maksaneet kaiken vai osallistuiko nuori itse yhtään kuluihin?
Kommentit (85)
Minä muutin kalustettuun opiskelija-asuntoon, joten en tarvinnut huonekaluja. Maton, lakanat ja pyyhkeet sain kotoa ja minulle ostettiin astiat ja ruuanlaittovälineitä. Myöhemmin opiskeluaikana muutin yksiöön ja sinne minulle ostettiin tarvittavat perushuonekalut. Olen kiitollinen vanhemmiltani saamasta avusta ja aion auttaa myös omia lapsiani vastaavasti.
Alkuun ostaisin sängyn, tyynyn, peiton ja kahdet lakanat, jos mitään näistä ei ole antaa mukaan. Sänkykin voi olla esim taittopatja tai vuodesohva, joka toimittaa päiväsaikaan muuta virkaa. Taittopatja menee vaikka sohvapöydästä, vuodesohva tietenkin sohvasta.
Työpöytä ja -tuoli riittävät, erikseen ei tarvitse ruokapöytää. Pysyy työpöytäkin siistimpänä kun siinä pitää mahtua myös syömään.
Jättäisin myös jalka- ja pöytälamput pois ostoslistalta, kattolamppu riittää pitkälle. Jos tunnelmavaloja kaipaa, voi käyttää vaikka kausivaloja jossain purkissa tai ripustaa verhojen päälle.
Matot eivät ole välttämättömiä. Anna mieluummin villasukat, joilla käyttöä on enemmän. Jos asunnossa ei ole säleitä tai rullaverhoja, pimennysverhot voivat olla hyvä hankinta. Tarkoituksenahan on pimentää ja estää näkyvyyttä, joten verhot eivät välttämättä ole heti alkuun tarpeen nekään. Ei meilläkään aina verhoja ole paikallaan, tila näyttää verhottomana paljon avarammalta.
Ruuanlaittovälineet. Isompi ja pienempi kattila, paistinpannu, kauha ja lasta, muutama astia mistä syödä ja muutama aterin. Kulhot ovat hyviä, niistä syö puurot, keitot, pastat, murot, jugurtit ja muut, matalia lautasia ei välttämättä tarvitse. Muutama kulho, esimerkiksi salaatille tai leivontaan. Tämä tietysti riippuu ihan siitä, mitä nuori meinaa syödä ja kokata.
Asunnon ei tarvitse suoraan olla "valmis". Nuori voi myöhemmin ostella tai pyytää teitä ostamaan mitä sitten oikeasti tarvitsee. Mitä vähemmän opiskelija-asunnossa on tavaraa, sitä helpommin käy siivoaminen ja muutto. Yleensä se ensimmäinen asunto on kuitenkin tilapäinen ja ne pieneen yksiöön ostetut huonekalut eivät välttämättä enää sovi isompaan asuntoon. Ainakin itselläni on kalusteet vaihtuneet lähes kokonaan jokaisen muuton myötä, samalla on ikean halvimmat höttökalusteet vaihtuneet pala kerrallaan laadukkaampiin, toimivampiin ja mielekkäämpiin.
Jos minun vanhemmilta kysyt niin 0€.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin jouduin muuttamaan paljon opiskeluaikoina kesätöiden perässä. Siksi tavarat kannatti pitää minimissä.
Etsin aina kalustetun asunnon. Henkilökohtainen irtaimisto mahtui Nissan Micran takakonttiin, ja siinä oli mukana rullalle taitettu patja. Oi niitä aikoja!
Sama täällä! Ja nimenomaan Nissan Micran takakontissa kulki minunkin omaisuuteni. Sinne mahtuikin aika lailla tavaraa, kun takapenkin selkänojat kaatoi, isompikin muuttokuorma. Ja patja rullalla, juuri niin.
Meni aika paljon rahaa. Asunto maksoi 140 000e, joten sen päälle kun ostin tarpeellisia huonekaluja vielä reilulla tonnilla, niin eipä juuri ollut vaikutusta kokonaisuuteen.
Myös minulle on aikoinaan ostettu oma asunto ja tarvittava sisustus, joten meidän perheessä on itsestään selvyys tehdä näin. Tosin en tiedä, jos olisin hankkinut viisi lasta, niin eipä mun rahat olisikaan enää riittänyt...