Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisista summista minimissään puhutaan, kun autetaan lasta kotoa muuttamisessa?

Vierailija
13.07.2021 |

Kun on kirjaimellisesti kaikki hankintalistalla ja heti ainakin sänky, työpöytä+tuoli, pieni olkkaripöytä+ tuoli jonka ääressä myös syödä (keittiöön ei pöytää mahdu), pari lattialamppua+pöytävalo, mikroaaltouuni, siivousvälineet+aineet, imuri, pari mattoa, verhot jne.
Oletteko maksaneet kaiken vai osallistuiko nuori itse yhtään kuluihin?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalustettujakin vuokra-asuntoja on tarjolla ja on kai nuorella nyt kotona ollut sänky ja työpöytä, joilla pääsee alkuun? En minä ainakaan kotoa muuttaessa uusia kalusteita hankkinut, mikron ja imurin taisin ostaa. Sohvan oli mummilta, hän luopui vierashuoneessaan olleesta sohvasta ja lahjoitti sen minulle. Yo-lahjaksi olin toivonut astiasarjaa ja muutamaa parempaa kattilaa, joten "kalliimmista" keittiöhankinnoista pääosa tuli silloin.

Vuokrakämpissä on pääsääntöisesti kattolamput olemassa, en ole tainnut yhteenkään vuokrakämppään hankkia valaisimia, ne olivat ajankohtaisia vasta omistusasuntoon.

Rahaa ensiasuntoon muuttaessa saa tietysti halutessaan menemään, mutta itselleni suurin menoerä taisi olla takuuvuokra, johon meni silloisista kesätyörahoista suurin osa.

Vierailija
2/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei todellakaan tarvitse eikä kannata ostaa uutena. Ensin kannattaa kysellä läpi sukulaiset ja tutut, sitten katsoa kirppareilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tämä ei ole kalustettu ja sänkyä ei vie mukanaan, koska parvi ja tarvitseehan hän sängyn täälläkin käydessään.

Työpöytä vaihtuu isompaan ja ehjään.

Ap

Vierailija
4/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ei todellakaan tarvitse eikä kannata ostaa uutena. Ensin kannattaa kysellä läpi sukulaiset ja tutut, sitten katsoa kirppareilta.

Ei ole ketään keltä kysellä ja vanhoihin suhtaudun karsastaen, sain traumoja tutun lapsen lude-showsta.

Ap

Vierailija
5/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimissään puhutaan noin 1 euron auttamisesta.

Seuraava typerä kysymys.

Vierailija
6/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10000.

Vierailija
7/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerättiin rippijuhlista asti ns kapioita. Oli ostettuna pyyhkeet, lakanat, peitot, astioita. Lapsi osti kesätyö rahoillaan oman sängyn jonka vei mukanaan. Samoin yö pöydän + pari mattoa alennusmyynnistä. Olisivat olleet kalliita normi hinnalla joten kannatti satsata. Muuton lähellä tutkittiin kaikki mahdolliset tarjoukset, kirpparit ja tori.fi. Myös sukulaisten kesken on vaihdettu ja lainattu ja annettu.

Tämä kaikki tehtiin myös siskon perheen lapsille.

Jos kaiken tämän lapsi joutuu ostamaan kerralla alkaa elämä aika surkeasti, velka vankeudella !

Minun kohdallani hän on minun lapseni vaikka olisi täyttänyt 18 v tai 28 v ! Nyt on molemmilla lapsilla asiat hyvin.

Vierailija
8/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain kyydin juna-asemalle. Eka kämppä oli soluasunto, ja minulla oli vaatteiden lisäksi kaksi pahvilaatikollista itse ostettua kodintavaraa (pyyhkeitä, astioita, siivoustarvikkeita).

Ekaan itsenäiseen asuntoon ostin sitten kaikki huonekalut sun muut. Ikeasta tuli siis rekka-autollinen tavaraa aina laminaatista pesukoriin, ja tuohon perustsoiseen kodin varusteluun meni se pari tonnia. Ekan kodin varusteluna oli sänky, petivaatteet, työpöytä, satulatuoli, vaatekaappi, sohva, sohvapöytä, tv-taso, säkkituoli, jalkalamppu, kaikki kattolamput, ruokapöytä, 4 tuolia, verhot kaikkiin ikkunoihin, imuri, höyrypesuri, pesukone. 

Menneisyyttä jossitellen olisi ollut fiksumpaa ostaa huonekalut pienissä erissä kun eteen tuee mieluinen, eikä paniikkitilauksena yhdellä kertaa. Kun kaiken osti kerralla, niin jo puolen vuoden päästä alkoi monet huonekalut jo ärsyttää kun ne ei olleetkaan täysin mieleisiä vaan pikakompromissina valittuja. Ekaan kotiin ei siis kannata hankkia liikaa kerralla, omasta mielestäni.

Vierailija
9/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen vanhemman, lapsen ja perheen oma valinta.

Eu kysymykseesi ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta.

Vierailija
10/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän nuori hankkii kaiken itse.

Lähti soluasuntoon, makuupussi mukana. Töissä olessa hankki sitten kalusteita ja muuta mitä kotona tarvitsee. 

Vierailija
11/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on ainakin ostettu etukäteen nuorelle kalusteita ja astioita sekä kattiloita jne. Sängyn vie tietysti mennessään, samoin kirjoituspöydän ja piirongin, telkkarin jne. Pesukone pitää ostaa ja verhot ja varmaan muutamia valaisimia sekä keittiöön ruokapöytä ja tuolit sekä sohva.

Vierailija
12/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ketään keltä kysellä ja vanhoihin suhtaudun karsastaen, sain traumoja tutun lapsen lude-showsta.

Ap

Sänky kannattaakin ostaa uutena, mutta esim. pöydän tai lampun tai mikron voi hyvin hommata käytettynä. Torissa on esim. niitä pöytiä paljonkin edullisesti siistissä kunnossa myytävänä.

Vierailija
13/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin kalusteita ostin ja vähän rahaa, siis joitain satasia alkuun annoin. Kuulostaa köyhältä...

Vierailija
14/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kerättiin rippijuhlista asti ns kapioita. Oli ostettuna pyyhkeet, lakanat, peitot, astioita. Lapsi osti kesätyö rahoillaan oman sängyn jonka vei mukanaan. Samoin yö pöydän + pari mattoa alennusmyynnistä. Olisivat olleet kalliita normi hinnalla joten kannatti satsata. Muuton lähellä tutkittiin kaikki mahdolliset tarjoukset, kirpparit ja tori.fi. Myös sukulaisten kesken on vaihdettu ja lainattu ja annettu.

Tämä kaikki tehtiin myös siskon perheen lapsille.

Jos kaiken tämän lapsi joutuu ostamaan kerralla alkaa elämä aika surkeasti, velka vankeudella !

Minun kohdallani hän on minun lapseni vaikka olisi täyttänyt 18 v tai 28 v ! Nyt on molemmilla lapsilla asiat hyvin.

Itselläni oli kyllä sänky ja työpöytä kotona asuessa, luonnollisesti otin ne mukaan kotoa muuttaessani. Kirjahyllykin oli. Niillä pärjäsi oikein hyvin soluasunnossa.

Netti on täynnä halpoja kalusteita ja Ikeastakin saa siistin ruokapöydän jos sellaisia tarttee. Emme elä pula-aikaa jolloin piti hamstrata.

Vierailija
15/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No sitten puhutaan huomattavasti isommista summista, jos kaiken pitää olla uutta ja mistään ei voi tinkiä. Ikeasta tai Jyskistä saa varmaankin ihan ok-tasoiset kalusteet halvimmalla. Takuuvuokrasumma mukaan luettuna nuo mainitsemasi on uutena hankittuna todennäköisesti luokkaa 2000 euroa ja siitä ylöspäin.

Vierailija
16/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrätyskeskus.

Vierailija
17/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teidän lapsilla ole sänkyä vanhempien luona asuessa? Vai mikä tämä välitön tarve on ostaa sänky kotoa muuttaessa?

Vierailija
18/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n listalta karsisin heti pois olkkarinpöydän ja tuolin, syököön työpöydällä ja kattokoon töllöä sängyllä.

Mahdollisimman vähän heti muuttopäivänä, miettiköön muutaman viikon mitä tarvitsee ja millaiset haluaa. Sänky, muutama astia ja kattila, liinavaatteet, verhot jos naapurit kurkkii sisään, moppi ja rätti.

Minimisumma on 0€.

Itsellä meni 5000 pienen kaksion sisustamiseen kakkoskodiksi. Astioita tms oli entuudestaan, sohva (kotimainen vuodesohva) ja parisänky söi budjetista yli puolet. Yllättävän vähällä sitä pärjää, tiskaamaan jou!tuu hieman useammin.

Vierailija
19/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realistinen summa olisi ehkä 1500 € jos ei kotoa ole juuri mukaan otettavaa. Tällä summalla saa kelvon 120 cm sängyn ja noi muut tarvikkeet niin että pärjää.

Vierailija
20/85 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun lähdin kotoa ollessani 18v, niin mukaani en saanut mitään (en edes itse kesätyörahoilla hankkimani omaisuutta kuten sänky, astiat, liinavaatteet, pyyhkeet, radio, videot yms)

Äitini ilmoitti niiden olevan korvaus elättämisestäni, vaikka olin jo 13v iästä saakka maksanut kesätyöpalkoistani kotiin ruokarahaa ja vuokraa (1000 markan palkasta 500mk/kk)

Itse en siis maailmalle lähtiessä saanut mitään, vaan päinvastoin ihmettelyt miksen enää ostele äidille kotiin mitään (olisi pitänyt lehtimaksut maksaa ja viedä muistamisia silloin tällöin)

Nyt äidin ollessa 70v joudun avustamaan häntä rahallisesti noin 100€/kk kun eläke on niin pieni.

En ilmeisesti pääse tästä kuppaamisesta eroon ennen kuin hän kuolee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän