Millaisista summista minimissään puhutaan, kun autetaan lasta kotoa muuttamisessa?
Kun on kirjaimellisesti kaikki hankintalistalla ja heti ainakin sänky, työpöytä+tuoli, pieni olkkaripöytä+ tuoli jonka ääressä myös syödä (keittiöön ei pöytää mahdu), pari lattialamppua+pöytävalo, mikroaaltouuni, siivousvälineet+aineet, imuri, pari mattoa, verhot jne.
Oletteko maksaneet kaiken vai osallistuiko nuori itse yhtään kuluihin?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sänky 850 e tarjouksesta
Pöytä+tuoli. 1300 e
Ruokapöytä plus tuolit 550 e
Lamput 350 e
Tv-taso 60e
TV 350
Mikro 150
Kahvinkeitin 175 e
Vedenkeitin 115 e
Airfryer 190 e
Sohva 650 e
Matot 450 e
Imurin, astiat, liinavaatteet yms on kerätty pikkuhiljaa aikaisemmin.Voi jeesus sentään, taitaa olla sulla rahaa kuin roskaa. Mihin ihmeen pöytään ja tuoliin menee 1300€ ja miten ruokapöytä ja tuolit on vielä erikseen, millaiseen lukaaliin se nuori oikein on muuttanut? Sänky 850€ ja vielä tarjouksessa, hyvän sängyn saa alle 200€. Lamppuihinkin 350€ ja mattoihin 450€, miten mikro maksaa 150€ ja kahvinkeitin 175€ kun niitä saa muutamalla kympillä joka marketista. Ja kyllä, 30€ mikro lämmittää ihan samalla tavalla kuin 150€ mikro, kukaan ei huomaa eroa.
Vedenkeitin sama juttu, 20€ saa keittimen ja se keittää veden ihan samalla tavalla kuin satasen keitin. Miten airfryer on välttämättömyys muutettaessa uuteen kotiin ja itse kun ostin vasta (ihan työssäkäyvänä aikuisena itse) sellaisen niin maksoi 70€ vaikkei ollut edes mikään halvin malli joten tuossakin on ainakin satanen liikaa!
Ei mikään ihme että jotkut on jatkuvassa pikavippikierteessä. Isokin palkka valuu kuin hiekka sormien välistä jos ei kato yhtään mitä hintoja oikein makselee!
Ostatko itsellesikin aina kaikkein halvinta? Ja kuinka usein joudut uusimaan nuo ihan hyvät tarvikkeet?
Eikö puhe ollut lapsen auttamisessa kotoa muuttamisessa? Eihän se tarkoita että pitää ostaa luksus-mallit kaikista vehkeistä vaan että pärjää siellä uudessa asunnossa. Tässä tilanteesa 30€ mikrolla tekee saman minkä 150€ mikrolla kun sen tarkoitus on ruuan lämmittäminen eikä mikään sisustus-elementti.
Lapsi voi sitten itse ostaa sellaiset mikrot ja keittimet kun katsoo tarpeelliseksi jos rahaa on, ei niitä tarvitse vanhempien kustantaa mihinkään feng shuihin sopiviksi.
150 e mikroon ei ole vielä luksusta nähnytkään. Minun mielestäni on parempi ostaa toimivaa ja laadukasta tavaraa, jota ei tarvitse myöhemmin uusia kun valita se jotenkuten toimiva väliaikainen ratkaisu.
Mulla on ollut marketin halvin mikro kalamikrona jo yli kymmenen vuotta ja vieläkin toimii joten voisin väittää ettei mikron hinnalla ole toimivuuden kanssa mitään tekemistä. Se 150 euron mikro voi hajota takuuajan päätyttyä seuraavalla viikolla kuten myös 30 euron mikro tai molemmat voi toimia vuosikymmenen.
Molemmat lämmittää ruuan ihan samalla tavalla, 150€ mikro on vaan hienostuneempi, voi olla paremman näköinen, sisältää kaikenlaisia toimintoja, diginäytöt ym. kun 30€ mikrossa on kaksi valkeaa nuppia. Ruoka lämpenee ihan prikulleen samalla tavalla molemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Takuuvuokra 860, muutto 300, pesukone 300, uusi tietokone, pakollinen tässä tutkinnossa 1000, imuri 90€, pyykkiteline 15 €, yht. 2565, jos päässäni laskin oikein.
Astioita ja muuta tenava on kerännyt vuosia, muuten pitäisi hankkia nekin.
Koska nassikka on tuloton ja varaton opiskelija, opintotuen lisäksi kannattaa hakea toimeentulotukea tai maksusitoumus johonkin hankintoihin, esim kalusteisiin.
Me ajattelimme koettaa saada tuohon tietokoneeseen apua, koska olen pienituloinen eikä nuoren isä piittaa paskaakaan, mädätköön hän Matinkylässä.
Ei opiskelija saa toimeentulotukea samalla tavalla kuin muut. En tiedä onko oikeutettu edes tuohon kodin hankintatukeen, ainakin täytyy ensin nostaa maksimimäärä opintolainaa ja jos se ei riitä voi hakea toimeentulotukea.
Ostin uutena lähinnä jotain astioita ja ruuanlaittovälineitä. Kaiken muun sain käytettynä joko ilmaiseksi tai hyvin halvalla. Nyt noin 10 vuotta myöhemminkään en ole ostanut juuri muuta uutena kuin astioita, ruuanlaittovälineitä, pari mattoa ja verhot. Edelleen on paljon asioita käytössä jotka sain silloin kotoa muuttaessa mutta olen myös vaihtanut osan käytettynä saamistani jos lähipiirissä on ollut parempi käytetty tarjolla. Jos joku päivä pitää vaihtaa paikkakuntaa tai päästä kaikesta eroon voin antaa kaiken ilmaiseksi pois ja kärrätä loput kaatopaikalle. Mitään muuta arvoa tavaroillani ei ole kuin käyttöarvo ja mitään erityistä suhdetta minulla ei niihin ole.
Me maksettiin lapselle kaikki että pääsi alkuun. Mukaanlukien eka vuokra ja vakuus. Kyllähän siihen tonni poikineen kului tietysti. Vaikka osa huonekaluista ostettiin käytettynä, ja astiat sun muut ikeasta.
Vierailija kirjoitti:
uusi tietokone, pakollinen tässä tutkinnossa 1000,
Joo aivan varmasti on :D
Mä hankin kalusteet, astiat yms. Pitkälti ilmaiseksi tori.fi:stä. Vanhemmat avustavat 60€/kk, koska avustivat vanhempiakin sisaruksia.
T.19v opiskelija
Jos lastensuojelusosiaalityöntekijältä kysytään niin alle 200 euron maksusitoomus Ikeaan ja sossusänky + parit lakanat. Ai niin ja ohjeet miten toimeentulotukihakemus tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joutuu lataamaan monenmoisia suunnitteluohjelmia yms koneelle niin ei ihan kännykän ja halvimpien padien tehot riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin vähän ihmettelin, missä tutkinnossa tonnin tietokone on pakollinen. Opetan ohjelmointia teknillisessä yliopistossa, ja meillä riittää mainiosti lukioaikainen läppäri. Ja jos se ei jostain syystä ole käytettävissä, niin muutamalla satasella saa tarpeeksi hyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin vähän ihmettelin, missä tutkinnossa tonnin tietokone on pakollinen. Opetan ohjelmointia teknillisessä yliopistossa, ja meillä riittää mainiosti lukioaikainen läppäri. Ja jos se ei jostain syystä ole käytettävissä, niin muutamalla satasella saa tarpeeksi hyvän.
Eikö teillä käytetä läppäriä 3D- mallinnukseen? Sitä on helpompi tehdä hieman suuremmalla näytöllä.
Minä sain vanhasta huoneestani ottaa mukaan sängyn, senkin sekä yöpöydän. Olin saanut nämä perinnöksi isoisältäni.
Ja siinä se. Sakset ja kattilan varastin vanhemmiltani, kun ajattelin, että tarvitsen niitä ja rahaa ei ollut ostaa.
Aika kamalaa aikaa oli. Hyvä, että useimmat täällä ovat valmiita auttamaan lapsiaan!
Hommailin kirppikseltä sitä mukaa kun huomasin tarvitsevani. Sohva tuli siskolta ja sänky ja kirjoituspöytä ja telkkari omasta huoneesta kotoa. Muutamia astioita ostin ja vedenkeittimen. Ihan mukava oli pikku hiljaa hommailla tavaraa. Pesukone oli valmiina ja kämppiksellä oli imuri.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun lähdin kotoa ollessani 18v, niin mukaani en saanut mitään (en edes itse kesätyörahoilla hankkimani omaisuutta kuten sänky, astiat, liinavaatteet, pyyhkeet, radio, videot yms)
Äitini ilmoitti niiden olevan korvaus elättämisestäni, vaikka olin jo 13v iästä saakka maksanut kesätyöpalkoistani kotiin ruokarahaa ja vuokraa (1000 markan palkasta 500mk/kk)
Itse en siis maailmalle lähtiessä saanut mitään, vaan päinvastoin ihmettelyt miksen enää ostele äidille kotiin mitään (olisi pitänyt lehtimaksut maksaa ja viedä muistamisia silloin tällöin)
Nyt äidin ollessa 70v joudun avustamaan häntä rahallisesti noin 100€/kk kun eläke on niin pieni.
En ilmeisesti pääse tästä kuppaamisesta eroon ennen kuin hän kuolee.
Nyt lopetat tuon uhriutumisen ettei siitä tule sun elämäntarina. Sun ei tarvitse avustaa äitiäsi taloudellisesti, eikä sun tarvitse olla äitisi kanssa missään tekemisissä, hän voi hakea toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä käytetä läppäriä 3D- mallinnukseen? Sitä on helpompi tehdä hieman suuremmalla näytöllä.
Tokihan hyvät peliläppärit maksavat useampia tonneja, joten tuo 1000 on vielä edullinen. Lasten lukiossa kunta maksoi 950 e läppärit kaikille ja omavastuu oli 200 e. Tällä rahalla irtosi joku HP n 14" kannettava. Meidän teekkari on tällä pärjännyt kyllä mutta suurempi näyttö helpottaisi työskentelyä kun joutuu pitämään useita eri sivuja yhtäaikaa auki.
Maksoin takuuvuokran ja ensimmäisen kuun vuokran. Kaikenlaista astiaa ja muuta keittiövälinettä oli niin paljon, että sai valita mukaansa mitä haluaa, muuten asunto on kalustettu lapsen oman huoneen kalusteilla: sänky, tv ja tv-taso, nojatuoli, pienen ruokapöydän tuoleineen hän osti itse Ikeasta.
Ylioppilaskylän kierrätysryhmässä on aika usein ilmoituksia, että tulkaa hakemaan tavaraa siihen ja siihen mennessä ilmaiseksi. Tietyn määräajan jälkeen kaikki loput menee roskiin. Kuulema ihan ok kalustettu ja pienkonetta moni laittaa kiertoon kun ei viitsi/ voi roudata mukaan poismuuttaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitsee isoa näyttöä, kannattaa ennemmin ostaa erillinen näyttö, jota voi käyttää yhdessä läppärin kanssa, kun tekee opiskeluhommia kotona. Näin saa selvästi isomman näytön kuin läppärissä kohtuuhintaan.
Patja, tyyny, peitto, vuodevaatteet, tuoli, pöytä, pieni hylly, pari astiaa, haarukka, veitsi ja lusikka, pyyhe, tiskiharja ja rikkalapio. Jokin valo. Luulisi, että lapsuuden kodista löytyy lautanen, tuoli, muki ja pyyhe.
Ruokakaappiin heti pastaa ja riisiä, lisäksi talouspaperia ja vessapaperia.
Meillä autettiin kyllä. Kalusteita ei tainnut olla kuin runkopatja (uusi) ja työpöytä ja tuoli (käytettynä joltain tutulta). Astoita olin kerännyt lahjaksi ja kotoa otin mukaan lakanoita pyyhkeitä ym. Muistan että oli ihanaa itse ostaa omaan kotiin esim matto tai peili. Pikku hiljaa ostin mitä tarvitsin. Sohvan ostin ekan vuoden sisällä.
Senkin muistan että ennen opiskelukaupunkiin muuttoa, sain ruokakaupasta ostaa siivousvälineet ja aineet ja ruokatarvikkeita. Ihan siis suolaa, sokeria, pastaa, teetä, kahvia, mauisteita jne. Jotenkin se oli hieno kokemus varustella omaa kotia.
Itse ainakin sisustan nuoreni asunnon. Tyttö varmaan päättäisi itse, mutta poika on ns. erityisnuori. Ei hän osaa oikein itse tehdä tuollaisia. Hän tarvitsee muutenkin tukea itsenäisen elämän harjoitteluun. Eli kyllä minä ne kamppeet hänen kanssa yhdessä etsin. On ilmaissut kyllä mielipiteensä eli kahvinkeitin on pakko olla. Myös värit sanoi: mustaa ja valkoista. Jos pakko, voi olla vähän vihreää. Se on hänen makunsa ja sillä mennään.