Millaisista summista minimissään puhutaan, kun autetaan lasta kotoa muuttamisessa?
Kun on kirjaimellisesti kaikki hankintalistalla ja heti ainakin sänky, työpöytä+tuoli, pieni olkkaripöytä+ tuoli jonka ääressä myös syödä (keittiöön ei pöytää mahdu), pari lattialamppua+pöytävalo, mikroaaltouuni, siivousvälineet+aineet, imuri, pari mattoa, verhot jne.
Oletteko maksaneet kaiken vai osallistuiko nuori itse yhtään kuluihin?
Kommentit (85)
Meillä nuori on ollut kesätöissä, joten kun lähtee niin hän voi omilla rahoillaan ostaa ensikalusteita ja muuta mitä asunnossa tarvitsee. Töitä tehdessä kertyy lisää rahaa ja sisustaminen jatkuu.
Hän nimittäin lähtee työpaikkaan toiselle paikkakunnalle, ei yliopistoon opiskelemaan.
Joitakin liinavaatteita jne. pientä on toki lahjoina jne. kertynyt.
Ikealta ostin kaikki. Sänky ja telkkari tasoineen pojalla oli jo. Tonnin verran kai niihin meni. Tytölle ostetaan sama homma. Tosin hänellä on sängyn ja telkkarin lisäksi jo nojatuoli ja pelituoli valmiina.
Itse ainakin jouduin muuttamaan paljon opiskeluaikoina kesätöiden perässä. Siksi tavarat kannatti pitää minimissä.
Etsin aina kalustetun asunnon. Henkilökohtainen irtaimisto mahtui Nissan Micran takakonttiin, ja siinä oli mukana rullalle taitettu patja. Oi niitä aikoja!
Takuuvuokra 860, muutto 300, pesukone 300, uusi tietokone, pakollinen tässä tutkinnossa 1000, imuri 90€, pyykkiteline 15 €, yht. 2565, jos päässäni laskin oikein.
Astioita ja muuta tenava on kerännyt vuosia, muuten pitäisi hankkia nekin.
Koska nassikka on tuloton ja varaton opiskelija, opintotuen lisäksi kannattaa hakea toimeentulotukea tai maksusitoumus johonkin hankintoihin, esim kalusteisiin.
Me ajattelimme koettaa saada tuohon tietokoneeseen apua, koska olen pienituloinen eikä nuoren isä piittaa paskaakaan, mädätköön hän Matinkylässä.
Kylläpäs täällä suhtaudutaan nihkeästi omiin lapsiin! Tottakai lapsi saa ensiasuntoon kalusteet. Sitten ajan saatossa voi itse vaihtaa. Sänky vie jo monta sataa, joten kyllä lähemmäs 3000€ menee. Kannattaisi tähänkin aloittaa säästäminen ajoissa, kuitenkin se hetki vääjäämättä koittaa, jolloin lapsi muuttaa pois. Liinavaatteet, astiat ja keittiötarvikkeet on toki jo hankittu vuosien varrella, eikö vain?
Vierailija kirjoitti:
Itse kun lähdin kotoa ollessani 18v, niin mukaani en saanut mitään (en edes itse kesätyörahoilla hankkimani omaisuutta kuten sänky, astiat, liinavaatteet, pyyhkeet, radio, videot yms)
Äitini ilmoitti niiden olevan korvaus elättämisestäni, vaikka olin jo 13v iästä saakka maksanut kesätyöpalkoistani kotiin ruokarahaa ja vuokraa (1000 markan palkasta 500mk/kk)
Itse en siis maailmalle lähtiessä saanut mitään, vaan päinvastoin ihmettelyt miksen enää ostele äidille kotiin mitään (olisi pitänyt lehtimaksut maksaa ja viedä muistamisia silloin tällöin)
Nyt äidin ollessa 70v joudun avustamaan häntä rahallisesti noin 100€/kk kun eläke on niin pieni.
En ilmeisesti pääse tästä kuppaamisesta eroon ennen kuin hän kuolee.
Miten niin "joudut avustamaan rahallisesti", ei sua sellaiseen voida velvoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teidän lapsilla ole sänkyä vanhempien luona asuessa? Vai mikä tämä välitön tarve on ostaa sänky kotoa muuttaessa?
On mutta toivon että hän tulee kotona käymään myös omilleen muutettuaan. Eikä tässä pienessä kaupungissa ole mahdollisuuksia jatko-opintoihin mihin tähtää joten muuttanee useamman sadan kilometrin päähän.
Mieheni lapsi on muutamassa omilleen elokuun alusta ja äitinsä ei pysty tukemaan yhtään. Kaikki huonekalutkin on siellä aivan romuja. Meillä on budjetti noin 1000-1500 Euroa. Me maksamme tuon. Laskettiin, että sänky + televisio on sen 600. Meiltä löytyy peitto ja tyyny paketista sekä myös avaamattomia pussilakanasettejä ja lakanoita. Pieni keittiönpöytä irronnee Ikeasta, jos ei löydetä Torista. TV-tuolin saa meiltä, se on hyvä ja tykkää siitä raheineen. Sitten jotain mattoa ja verhot. Keittiövermeet joko käytettyinä netistä tai meltä tai Ikeasta, ehkä mikro ja kahvinkeitin pitää ostaa.
Sanoisin, että kyllä se tonni on minimi. Isoimman osan lohkaisee televisio ja sänky. Olettaen, ettei nykyisessä kodissa ole vietävää sänkyä.
Sitten kun on siellä kämpässä, pitää ostaa kaikkea pientä vielä: rättiä, pesuainetta, tiskiharjaa, vessaharjaa, sokeria, suolaa jne. Useampi kymppi hurahtanee noihin vielä lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun lähdin kotoa ollessani 18v, niin mukaani en saanut mitään (en edes itse kesätyörahoilla hankkimani omaisuutta kuten sänky, astiat, liinavaatteet, pyyhkeet, radio, videot yms)
Äitini ilmoitti niiden olevan korvaus elättämisestäni, vaikka olin jo 13v iästä saakka maksanut kesätyöpalkoistani kotiin ruokarahaa ja vuokraa (1000 markan palkasta 500mk/kk)
Itse en siis maailmalle lähtiessä saanut mitään, vaan päinvastoin ihmettelyt miksen enää ostele äidille kotiin mitään (olisi pitänyt lehtimaksut maksaa ja viedä muistamisia silloin tällöin)
Nyt äidin ollessa 70v joudun avustamaan häntä rahallisesti noin 100€/kk kun eläke on niin pieni.
Lopetat sen kynnysmattona olon. Olisit ottanut tavarasi aikoinaan ja sanonut että teet rikosilmoituksen varkaudesta jos yrittää estää. Et ole mitään velkaa. Eläköön suu säkkiä myöten. Nuo narsistit ei ikinä lopeta jos niille ei pistä stoppia.
Minimissään. Tiedän tapauksen, jossa muu perhe muutti mitään ilmoittamatta pois ja aikuisen lapsen kamat löytyi kerrostalon pihalta pinottuna. Eli sanoisinko, jotta minimissään 0e.
Itse keksisin luultavasti jonkinlaisen kannustinjärjestelmän. Että maksaisin tietyt asiat joillain ehdoilla. Esim. kun on opiskelupaikka plakkarissa, niin avustusta hankintoihin saa x-määrän. Jos muuttaa pois kotoa ilman opiskelupaikkaa, niin rahallista avustusta ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n listalta karsisin heti pois olkkarinpöydän ja tuolin, syököön työpöydällä ja kattokoon töllöä sängyllä.
Mahdollisimman vähän heti muuttopäivänä, miettiköön muutaman viikon mitä tarvitsee ja millaiset haluaa. Sänky, muutama astia ja kattila, liinavaatteet, verhot jos naapurit kurkkii sisään, moppi ja rätti.
Minimisumma on 0€.
Itsellä meni 5000 pienen kaksion sisustamiseen kakkoskodiksi. Astioita tms oli entuudestaan, sohva (kotimainen vuodesohva) ja parisänky söi budjetista yli puolet. Yllättävän vähällä sitä pärjää, tiskaamaan jou!tuu hieman useammin.
Oma lapsi ei saa muuttaessaan sänkyä tai työpöytää mukaansa. Ne on rakennettu hänen huoneeseensa kiinteästi. Ja tuskin tuota 10-vuotiaana saamaansa patjaakaan haluaa siinä kohtaa mukaan ottaa, onhan se silloin jo varmasti loppuunkäytetty. Toisaalta jos lähtee opiskelmaan kaupunkiin jossa tämä meidän kakkosasunto on, niin käyttäköön sitä kunnes haluaa kokonaan omilleen. Vaikea ennustaa muutaman vuoden päähän, miten tulen toimimaan. Toivottavasti ainakin osaan kuunnella lapseni toiveita paremmin kuin oma äitini aikoinaan.
Omani on nyt 18 ja olen varustautunut, että muuttoon menee 3000-4000 Euroa. Ehkä vuoden-kahden päästä. Tosin olisi hänellä omaakin rahaa rahastoissa, mutta jotenkin tuntuisi kurjalta ottaa sieltä rahaa tähän. Minullekin on aikanaan ostettu kaikki muuttaessani tai kerätty vanhempien kaapista hyväkuntoisena. Miksen auttaisi samalla tavalla omaani? Huonekalut sain pääosin uusia, tosin vain Sotkasta, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minimissään puhutaan noin 1 euron auttamisesta.
Seuraava typerä kysymys.
Riipuen mihin asti hän muuttaa. Mitä esim. juna lippu Toijalasta Tampereelle mahtaa nykyään maksaa?
Sänky 850 e tarjouksesta
Pöytä+tuoli. 1300 e
Ruokapöytä plus tuolit 550 e
Lamput 350 e
Tv-taso 60e
TV 350
Mikro 150
Kahvinkeitin 175 e
Vedenkeitin 115 e
Airfryer 190 e
Sohva 650 e
Matot 450 e
Imurin, astiat, liinavaatteet yms on kerätty pikkuhiljaa aikaisemmin.
Ovi auki ja napakka potku perseelle. Meillä näin. Olen köyhästä duunariperheestä. Ajokortti hankittiin opetusluvalla joten se ei maksanut paljoa. Ajot hoidettiin hyötyajoina kuten kauppareissulla. Autoksi sain isäni entisen, josta oli moottori rikki. Korjasin sitä sitten yhden kesän. Perintöäkään tuskin on tulossa eikä se haittaa.
Nyt tienaan ihan kohtalaisesti ja välillä autan vanhempiani ja mummoani taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sänky 850 e tarjouksesta
Pöytä+tuoli. 1300 e
Ruokapöytä plus tuolit 550 e
Lamput 350 e
Tv-taso 60e
TV 350
Mikro 150
Kahvinkeitin 175 e
Vedenkeitin 115 e
Airfryer 190 e
Sohva 650 e
Matot 450 e
Imurin, astiat, liinavaatteet yms on kerätty pikkuhiljaa aikaisemmin.Unohtui sanoa, että jokainen auttaa sen minkä pystyy. Osa lapsen kavereista ei ole saanut kotoaan muuta kuin sänkynsä ja sitten opintolainalla ovat hankkineet tarvitsemansa asiat. Käytetyistä kalusteista voi saada ludeongelman kämppäänsä.
Mikä ihmeen välttämättömyys on telkkari? Mun opiskelijalapset eivät edes katso telkkaria. Netflixin maksan heille kyllä, katsovat koneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "joudut avustamaan rahallisesti", ei sua sellaiseen voida velvoittaa.
Vanhemmilla on elatusvelvollisuus myös täysi-ikäisrn opiskelevan lapsen suhteen.
No minua autettiin summalla 0 euroa noin 20 vuotta sitten. Olen pärjännyt. Niin että kuka mitenkin toimii. Tehkää kuten parhaaksi koette.