Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kahdeksalla eurolla kahden viikon ruuat!

Vierailija
16.07.2014 |

Tämmöstä olen kaavaillut. Mitäs luulette, onnistuuko? Olen keski-ikäinen mies ja yhden hengen ruuista kysymys. Nyt ei siis lasketa ravintoarvoja eikä vitamiineja, vaan tolla rahalla aion ostaa sellaiset ruuat kahdeksi viikoksi, että en ole nälässä, vaan syön joka päivä tuhdin aamiaisen, yhden lämpimän ruuan ja iltapalan. Jos välillä tulee nälkä, niin sitten teetä ja leipää välipalaksi.

Kyseessä siis yksi kahden viikon jakso. Ei ole lopun elämää tarkoitus tuolla budjetilla elellä. Nyt vain on rahat vähissä ja kun rupesin miettimään, miten edullisesti tekisin ruokaa, niin rupesinkin loppujen lopuksi viilamaan senttejä, että kuinka halvalla oikeasti voi päästä ja tuollaiseen summaan päädyin. On siis pussinpohjalla hieman enemmän rahulia kuin kahdeksan euroa :)

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:58"]

Hyvä, että leivot leivän itse. Se on parempaa kuin kaupasta ostettu ja rutkasti halvempaa. Ravintoaineista ainoa, josta tuolla aikavälillä huolehtisin on C-vitamiini. Pelkällä hiilarillakin elää kaksi viikkoa mutta siitä huolehtisin, että saisin jotain tuoretta hedelmää/kasvista edes joka toinen päivä. Se tosin nostaa budjettia jonkun verran, 6 omenaa (0,24 € / kpl) tulisi esimerkiksi maksamaan vajaa 3 e. Toisaalta yksi hernekeittopurkki (0,79 €) on jo yhden päivän budjetin (0,57 €) yli. Haastavaa kyllä, jos haluaa vielä syödä kunnon annoksiakin. Soijarouhetta suosittelen minäkin, sitä voi lisätä myös leipään, jolloin leivän ravintoarvo nousee. Soijan aminohappokoostumus on myös erinomainen joten sillä voi hyvin korvata lihan. Puoli kiloa riittää pitkään ja leivässä mauttomuuskin on etu.

[/quote]

Siis sä ehdotat jotain kolmen euron omenoita, vaikka miehellä on 8 euron budjetti kaikkiin ruokiin kahdeksi viikoksi!?!? On kai nyt ihan päivänselvää, että mitään hedelmiä ei tulla ruokalistalla näkemään. Ihminen elää kaksi viikkoa, vaikka pelkällä vedellä. Kuten ap aloitusviestissä jo sanoi, tässä ketjussa ei tulla ravintoarvoihin kiinnittämään huomiota, vaan puhtaasti hinnasta on nyt kysymys. Minä tunnen paljonkin ihmisiä (etenkin miehiä) jotka eivät ole eläessään hedelmiä, tai ylipäätään mitään rehuja suuhunsa työntäneet, saatika miettineet minkään sortin vitamiineja ja yli kasikymppisiksi ovat eläneet. Vaikka ap söisi kaksi viikkoa pelkkiä kiviä, niin sillä ei olisi yhtään mitään merkitystä.

[/quote]

Yksi omena joka toinen päivä on 0,12 € vuorokaudessa. Yhtenä päivänä kuitenkin vedetään 0,79 euron valmishernari + muut ateriat päälle, niin siihen nähden 12 snt on aika pieni summa. Minusta hulluinta on laittaa yhteen ateriaan lähes kahden päivän budjetti, koska tuohon omenaan olisi hyvin varaa ilman sitä hernekeittoa. 

Vierailija
102/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos tuntuu siltä että edes joku kasvis on parin viikon aikana syötävä, niin Lidlistä saa muutaman tomaatin parillakymmenellä sentillä ja viimeksi sain kaksi kurkkua yht. 79 senttiä. Toki se olisi iso osa 8:sta eurosta eikä noin vähästä määrästä kasvista montaa vitamiinia saa. Mielenkiintoinen kokeilu, itse venytän penniä perunalla, makaronilla, linsseillä, kananmunilla..

Joskus mietin mitä ihmettä ihmiset oikein syö kun harva se tuttu kertoo kuussa ruokaan menevän 800-1000 euroa. Ja asenne on se, että jos kerron kuluttavani ruokaan (minä ja 2 lasta, tosin melko pientä vielä) n. 300 euroa on se ihan pöyristyttävän vähän vaikka meiltä ei kyllä mitään puutu. Tarjouksesta löytyy aina lihaa ja lohta, peruselintarvikkeet löytyy kyllä edullisesti. Avainsana Lidl.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Mikset osta kaalia, ym Suomen kesän sesonkivihanneksia? Saat kivennäisaineet ja mineraalitkin siinä.

Vierailija
104/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

82 jatkaa vielä - niin ja metsässä muuten on nyt ainakin jonkun verran mustikkaa, joten jos metsä on suht lähellä niin sieltä niitä vitamiineja saa.

Vierailija
105/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mustikoita voi poimia ilmaiseksi metsästä ja muitakin metsäntuotteita. kuhan vaan viitsii nähdä vähän vaivaa... Vilja tuotteet kuormittavat kehoa ^^

Vierailija
106/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:58"]

Hyvä, että leivot leivän itse. Se on parempaa kuin kaupasta ostettu ja rutkasti halvempaa. Ravintoaineista ainoa, josta tuolla aikavälillä huolehtisin on C-vitamiini. Pelkällä hiilarillakin elää kaksi viikkoa mutta siitä huolehtisin, että saisin jotain tuoretta hedelmää/kasvista edes joka toinen päivä. Se tosin nostaa budjettia jonkun verran, 6 omenaa (0,24 € / kpl) tulisi esimerkiksi maksamaan vajaa 3 e. Toisaalta yksi hernekeittopurkki (0,79 €) on jo yhden päivän budjetin (0,57 €) yli. Haastavaa kyllä, jos haluaa vielä syödä kunnon annoksiakin. Soijarouhetta suosittelen minäkin, sitä voi lisätä myös leipään, jolloin leivän ravintoarvo nousee. Soijan aminohappokoostumus on myös erinomainen joten sillä voi hyvin korvata lihan. Puoli kiloa riittää pitkään ja leivässä mauttomuuskin on etu.

[/quote]

Siis sä ehdotat jotain kolmen euron omenoita, vaikka miehellä on 8 euron budjetti kaikkiin ruokiin kahdeksi viikoksi!?!? On kai nyt ihan päivänselvää, että mitään hedelmiä ei tulla ruokalistalla näkemään. Ihminen elää kaksi viikkoa, vaikka pelkällä vedellä. Kuten ap aloitusviestissä jo sanoi, tässä ketjussa ei tulla ravintoarvoihin kiinnittämään huomiota, vaan puhtaasti hinnasta on nyt kysymys. Minä tunnen paljonkin ihmisiä (etenkin miehiä) jotka eivät ole eläessään hedelmiä, tai ylipäätään mitään rehuja suuhunsa työntäneet, saatika miettineet minkään sortin vitamiineja ja yli kasikymppisiksi ovat eläneet. Vaikka ap söisi kaksi viikkoa pelkkiä kiviä, niin sillä ei olisi yhtään mitään merkitystä.

[/quote]

Yksi omena joka toinen päivä on 0,12 € vuorokaudessa. Yhtenä päivänä kuitenkin vedetään 0,79 euron valmishernari + muut ateriat päälle, niin siihen nähden 12 snt on aika pieni summa. Minusta hulluinta on laittaa yhteen ateriaan lähes kahden päivän budjetti, koska tuohon omenaan olisi hyvin varaa ilman sitä hernekeittoa. 

[/quote]

Tulinpa vielä vilkaisemaan ketjua ennen kauppaan lähtöä ja kiitos vaan kommentistasi ja leipien suhteen olet ihan oikeassa, niitä kun on tullut paljon leivottua, eli halpaa ja hyvää on. Tuo loppu kommentointi taas ei sitten mennytkään aivan nappiin minun kokeiluani silmällä pitäen. Kuten tuo aiempi kommentoija jo arvasikin, hedelmiä ei todellakaan tulla tällä kokeilujaksolla näkemään, niitä kun en muutenkaan erityisemmin popsi, perinteinen mies siis.

En siis syö omenaa juuri koskaan, koska en siitä erityisemmin perusta. Mielestäni erittäin huono vertaus hernariin siinä suhteessa, että hernari vie nälän, hedelmät ja varsinkaan omena ei vie, siis ainakaan minulta. Itse saisin syödä omenoita vaikka viisi kiloa, eikä siltikään nälkä lähtisi. Hernari on nyt tällä listalla lähinnä siksi, että sattui purkki olemaan jo valmiiksi kaapissa ja koska tykkään siitä. ja mitä vielä siihen hernariin tulee, niin minä saan ainakin yhdestä purkista kaksi lautasellista ihan vaan veteen lantrattuna. Eli tuosta purkista on tarkoitus syödä kaksi ateriaa, eli 39,5 senttiä per ateria, plus leivät tietysti siihen päälle.

Tässä ketjussa ei siis nyt tulla tuijottamaan ravintoarvoihin, vaan hintaan ja edullisiin ruokiin joita tykkään syödä. Tuskin kuolen kahdessa viikossa c-vitamiinin puutteeseen, vaikken omenoita söisikään, kun en niitä ole syönyt ennenkään ;)

Mutta nyt tovotan hyvää päivänjatkoa. Palaan asiaan kun tulen kaupasta ja silloin kerron myös tarkkaan sen, mitä moskaa tulen kaksi viikkoa suuhuni työntämään. Sillä aikaa saatte kinata täällä ihan rauhassa, onko soijarouhe parempaa kuin jauheliha jne ;)

Vierailija
107/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ainakin saanut kaikenlaisia marjoja, omenoita yms. Ilmaiseksi kun olen laittanut kaupan seinälle lapun että voin tulla keräämään ilmaiseksi.. Viime vuonnakin tuli monta kymmentä viestiä että saa tulla keräämään mustaviinimarjoja, karviaisia, omenoita, vadelmia heillä on kuulemma yli oman tarpeen... Kiitokseksi leivoin heille palkkapäivänä omenapiirakan:) ja siksi saan mennä myös tänä vuonna:)

Vierailija
108/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kokeilu! Kokeilujaksosi päätyttyä kannattaa alkaa itse tehdä saaristolaisleipiä.  Aivan taivaallisia, mutta eivät just nyt taida mahtua budjettiisi. Tässä oiva resepti tulevaisuuden varalle(Todella vaivaton ja helppo tehdä!):

http://pastanjauhantaa.blogspot.fi/2007/10/ikioma-saaristolaisleip.html

Vierailija
109/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehtyä kasvishernekeittoa. (Pussillinen kuivia herneitä alle euron. Mukaan sipulia ja porkkanaa.)
Kaalissa on paljon C-vitamiinia ja kilohinta hyvin alhainen. Ei kannata mitään omenoita.
Ruispuuroa ruisjauhoista. Kauan haudutettu on myös makeaa, ei tarvitse kuin vähän suolaa mausteeksi. Toki voi tehdä myös vaikka puolukkapuuroversiona.
Kananmunia.

Noilla pärjää. Kaalissa on myös paljon kalsiumia.

Vierailija
110/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa uskoa, että vedellä lantratulla purkkihernekeitolla nälkä pysyis kovin kauan, varsinkin kun kyse on aikuisesta miehestä. Saati jollain makaronilla ja perunalla, nehän on pelkkää hiilaria, joka ei nälkää kauan pidä. Saati että parin viikon päästä ne makaronit ja vesikaurapuuro tulee jo korvista.

Vierailija
111/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:36"]

Mä olen ainakin saanut kaikenlaisia marjoja, omenoita yms. Ilmaiseksi kun olen laittanut kaupan seinälle lapun että voin tulla keräämään ilmaiseksi.. Viime vuonnakin tuli monta kymmentä viestiä että saa tulla keräämään mustaviinimarjoja, karviaisia, omenoita, vadelmia heillä on kuulemma yli oman tarpeen... Kiitokseksi leivoin heille palkkapäivänä omenapiirakan:) ja siksi saan mennä myös tänä vuonna:)

[/quote]

Hiitto kun piti vielä vilkasta, vaikka on jo kengätkin jalassa :D

Eli täällä on nyt kerrottu marjoista ja omenoista jne. sivukaupalla. Minä siis saisin ilmaisia marjoja tietysti metsästä ja tulen niitä tänäkin kesänä ainakin mustikkapiiraaseen poimimaan. Ja omenoitakin saisin vanhemmiltani ilmaiseksi, vaan eipä ole tullut haettua, kuten jo kerroin, en omenoista perusta. Kaikki metsän ja ryytimaan tuotteet on tottakai hyvä hyödyntää ja niin minäkin jossain määrin teen, tosin mikään innokas marjastaja ja sienestäjä en ole.

Tämän ketjun idea vaan ei ollut se, miten hyödynnetään ilmaisia antimia, vaan se, miten halvalla voi päästä, ostamalla kaupasta normaalihintaisia tuotteita. Edelleen: tässä kokeilussa ei tulla hyödyntämään ilmaisia tuotteita (jatkossa toki, mutta niin olen tehnyt ennenkin ja teen siis luonnollisesti jatkossakin), eikä tässä kokeilussa tulla pätkääkään tuijottamaan ravintoarvoihin, vaan hintaan.

Mutta nyt menen ja kun palaan, niin luvassa on konkreettista tietoa :)

ap

Vierailija
112/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko kuluu ruokaan, se on laskettava koko vuoden kulut jaettuna kuukausittain, keskimääräinen summa.

Jokainen pärjää kaksi viikkoa käymättä kaupassa kertaakaan, olettaen on varasto.

Kustannuksia voi pienentää itse kasvattamalla kaikkea, ja yleensä suunnittelulla käyttämällä alkuperäisiä raaka-aineita.

Vierailija
113/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikanaan ostin tuota halvinta paistomargariiniä, kun se kerran oli halpaa. Yäk, ainakin se paketti jonka ostin oli jo valmiiksi eltaantuneen makuinen. Sen jälkeen olen suosiolla ostanut noita kalliimpia ja "merkki" tuotteita. 

Vierailija
114/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:42"]

Hauska kokeilu! Kokeilujaksosi päätyttyä kannattaa alkaa itse tehdä saaristolaisleipiä.  Aivan taivaallisia, mutta eivät just nyt taida mahtua budjettiisi. Tässä oiva resepti tulevaisuuden varalle(Todella vaivaton ja helppo tehdä!):

http://pastanjauhantaa.blogspot.fi/2007/10/ikioma-saaristolaisleip.html

[/quote]

Hitto kun se kone pitäis laittaa välittömästi kinni, eikä katsoa enää ainoatakaan kommenttia, kun on viestinsä lähettänyt, täällä siis vielä ja edelleen kengät jalassa lähtökuopissa :D

Tähän oli pakko tarttua, sillä todellakin saaristolaisleipä on suurta herkkuani ja jo vuodenpäivät se on ollut suunnitelmalistan kärkipäässä. Olen noita saaristolaisleipien reseptejä käynyt useita läpi ja tuon linkkaamasikin, saas nähdä minkä toteutan. Se on kuitenkin varmaa, että tämän vuoden puolella tulen ensimmäisen saaristolaisleipäni tekemään! 

Mutta nyt menen, enkä enää taakseni katso, tsau!

ap

Vierailija
115/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:57"]

Paljonko kuluu ruokaan, se on laskettava koko vuoden kulut jaettuna kuukausittain, keskimääräinen summa.

Jokainen pärjää kaksi viikkoa käymättä kaupassa kertaakaan, olettaen on varasto.

Kustannuksia voi pienentää itse kasvattamalla kaikkea, ja yleensä suunnittelulla käyttämällä alkuperäisiä raaka-aineita.

[/quote]

Et siis ymmärtänyt aloittajan pointtia?

Vierailija
116/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:01"]

Joskus aikanaan ostin tuota halvinta paistomargariiniä, kun se kerran oli halpaa. Yäk, ainakin se paketti jonka ostin oli jo valmiiksi eltaantuneen makuinen. Sen jälkeen olen suosiolla ostanut noita kalliimpia ja "merkki" tuotteita. 

[/quote]

Vaihdoit pahan toiseen pahaan :)

Vierailija
117/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Et siis lukenut ketjusta yhtäkään ap:n kommenttia? Hänhän nimenomaan sanoi, että tämän kahden viikon aikana hän tulee laskemaan kaikkien ruokien hinnat, mitää suuhunsa laittaa. Ei ole mitään väliä, onko ne kaapista vai kaupasta. Eikä ollut kyse siitäkään, kuinka monta kertaa tarvii käydä kaupassa, vaan siitä, mitä maksaa kahden viikon aikana suuhun työnnetty ruoka.

Vierailija
118/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:01"]

[/quote]

Vaihdoit pahan toiseen pahaan :)

[/quote]

No oikeasti käytän lähinnä rypsi- tai oliiviöljyjä. Margariinia lähinnä leivän päällä ja voita leivonnassa. Ei nuo jotkut paistomargariinit kuitenkaan noin kamalalle maistuneet silloin kun viimeksi olen noita käyttänyt :)

Vierailija
119/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:41"]

Puuroa ja marjoja (marjat luonnosta?)

hernekeittoa

riisiä, hemapapussi, sikanautaa

makaronia ja sikanautaa

kesäkeitto

itsetehtyä leipää

perunaa ja silliä (tarjous silli 1e)

purkki maitoa

perunaa ja jauhelihakastiketta

nuudelia

siinä mun pihistelyruokia, en tiedä paljon maksaa mutta EI paljoa:) en Ole siis ap

[/quote]

No kandeis ehkä vähän miettiä hintoja, noi nimittäin maksaa noin neljä kertaa enemmän eli kolmisen kymppiä...

[/quote]

no ei tosiaan maksa

puurohiutaleet saa eurolla pussin

riisiä saa eurolla

sikanauta- jauhelihaa saa eurolla

makaronia saa eurolla 5 pussia

hemapa saa eurolla 3 pussia 

kuivaherneet samoin eurolla

perunaa, porkkanaa, lanttua on usein euron isot pussit

jauhot olen ostanut eurolla

margariinia euron

nuudelia eurolla 3 pakettia

sillipurkki euron

maito euron

mitä noista nyt sitten tulee 15 euroa vai..

[/quote]

Niin, mutta KAHDESTA viikosta oli nyt kyse, ei kertaruuista. Jos ostat noilla hinnoilla, saat puurot viikoksi. Riisiä noin viikoksi. Makaronia noin kymmeneksi päiväksi. Jauhelihaa YHTEEN ateriaan. Hernemaissipaprikaa kuuteen ateriaan. Silliä riittää pikkupurkista kahteen ateriaan. Juureksia useampaan.Herneistä saa kasvishernaria noin viisi annosta. Aika paljon joutuu syömään tyyppiä riisiä ja keitettyä porkkanaa...

Ja joka tapauksessa siis menet roimasti yli budjetin, joka oli 8 euroa.

Vierailija
120/142 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:09"]

[/quote]

Et siis lukenut ketjusta yhtäkään ap:n kommenttia? Hänhän nimenomaan sanoi, että tämän kahden viikon aikana hän tulee laskemaan kaikkien ruokien hinnat, mitää suuhunsa laittaa. Ei ole mitään väliä, onko ne kaapista vai kaupasta. Eikä ollut kyse siitäkään, kuinka monta kertaa tarvii käydä kaupassa, vaan siitä, mitä maksaa kahden viikon aikana suuhun työnnetty ruoka.

[/quote]

Ei onnistu sitten jos ne kaikki laskee, muutoin kuin jättää jotain pois.  Kahvipkt maksaa jo senverran, vaikka ostaisit halvinta merkkiä.

Hienoa kuitenkin kun pitää kirjaa menoista noin yleensä.