Kahdeksalla eurolla kahden viikon ruuat!
Tämmöstä olen kaavaillut. Mitäs luulette, onnistuuko? Olen keski-ikäinen mies ja yhden hengen ruuista kysymys. Nyt ei siis lasketa ravintoarvoja eikä vitamiineja, vaan tolla rahalla aion ostaa sellaiset ruuat kahdeksi viikoksi, että en ole nälässä, vaan syön joka päivä tuhdin aamiaisen, yhden lämpimän ruuan ja iltapalan. Jos välillä tulee nälkä, niin sitten teetä ja leipää välipalaksi.
Kyseessä siis yksi kahden viikon jakso. Ei ole lopun elämää tarkoitus tuolla budjetilla elellä. Nyt vain on rahat vähissä ja kun rupesin miettimään, miten edullisesti tekisin ruokaa, niin rupesinkin loppujen lopuksi viilamaan senttejä, että kuinka halvalla oikeasti voi päästä ja tuollaiseen summaan päädyin. On siis pussinpohjalla hieman enemmän rahulia kuin kahdeksan euroa :)
Kommentit (142)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:10"]
Osta lidilistä kaks tölkkiä maitoa, halvin leipä mitä kaupoista löytyy (n. 1e?) Halpaa makaronia lidlistä pari pakettia yht. 1e?) halvin jauheliha kaupoista, saatat saaha tarjouksesta eurolla. Yhtenä päivänä käyt mäkkärissä tmv otat kulhon mukaan ja se täyteen ketsuppia ilmaiseksi. Sitten ostat alle euron margariinin ja halvan kurkun.
[/quote]
Euron jauheliha on kallista verrattuna soijarouheeseen, joka maksaa noin kaksi ja puoli euroa paketti, josta tekee ainakin kymmenen annoksen proteiinit.
Osta lidilistä kaks tölkkiä maitoa, halvin leipä mitä kaupoista löytyy (n. 1e?) Halpaa makaronia lidlistä pari pakettia yht. 1e?) halvin jauheliha kaupoista, saatat saaha tarjouksesta eurolla. Yhtenä päivänä käyt mäkkärissä tmv otat kulhon mukaan ja se täyteen ketsuppia ilmaiseksi. Sitten ostat alle euron margariinin ja halvan kurkun.
Heh-heh, sä et ainakaan pitkälle pötkisi, jos tuo on sun kuvitelmasi sentinvenytyksestä.
[/quote]
Ap:n 8e riittää menopaluulippuun jonkun kaverin luo, jossa syö kaksi viikkoa. Eli 8:lla eurolla saa ruuat.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:07"]
Kerro jo ap, mitä "normiruokia" aiot syödä? Sulta on kysytty jo monta kertaa, muttet ole vastannut!!
Kahdeksi viikoksi 8 € tarkoittaa, ettei mitään kanaa, kalaa eikä lihaa. Ei kanamunia, maitoa, leipää, mehua eikä jogurttia/viiliä, margariinia, juustoa, leikkeleitä, makkaraa, vihanneksia, hedelmiä ...
Mahdoton yhtälö tuo kaavailemasi ruokien määrä per pvä ja 8 €.
[/quote]
No hei haloo, ei ka se väittänytkään, että se mitään kahden viikon terveyskuuria pitää, vaan niukimman mahdollisen budjetin laski ja sanoi ihan suoraan, että ravintoarvoja niistä ruuista on turha laskea. Naurettavaa edes höpistä tämän jutun yhteydessä mistään kalasta, kansata ja lihasta. Kuhan nyt edes nakkeja ja jotain vastaavaa, niin siinäkin tekemistä. Minä ainakin odotan mielenkiinnolla herran ruokalistaa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 10:36"]
Rahulia?? Hyi yäk, mikä sana.. o_O
[/quote]
Mä sanon rahnua :)
Ei ole mahdollista.
Hernekeittoa itse tehden, se riittäisi lämminruokaan. Todella alusta asti kaiken laskien 8 euroa ei riittäisi edes siemeniin, olettaen että syö itse kasvatettuja porkkanoita, omenoita omista puista ym.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:18"]
[/quote]
Euron jauheliha on kallista verrattuna soijarouheeseen, joka maksaa noin kaksi ja puoli euroa paketti, josta tekee ainakin kymmenen annoksen proteiinit.
[/quote]
Niin joo, aloittajahan ei välitä terveellisyydestä, voi sitten syödäkin vaikka soijarouhetta.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:25"]
Keski-ikäinen mies vauva.fi -keskustelupalstalla???? xD
[/quote]
Miksi ei? Aika monella keski-ikäisellä miehellä on vauva, tai ainakin kiinnostusta vauvoihin.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:27"]
[/quote]
[/quote]
Niin joo, aloittajahan ei välitä terveellisyydestä, voi sitten syödäkin vaikka soijarouhetta.
[/quote]
Soijarouhe on terveellisempää kuin jauheliha. Terveellisintä olisi toki syödä papuja ja linssejä.
Niin oletko ap ihan ääliö, kun et selvää puhetta ymmärrä, vaan intät koko ajan. EI ONNISTU MILLÄÄN. Halvinta mahdollista ruokaa on syödä pelkkää hiilaria eli puuroja, pastaa, riisiä - jos pelkästään veteen keitettyä, maustamatonta puuroa, makaronia ja riisiä syöt, niin joo, ne saat ostettua kahdeksi viikoksi ja niillä selviät hengissä. Mustikka-aikana voit kerätä mustikoita puuron päälle ja nokkosmuhennosta syödä makaronin/riisin kera, ilman mausteita. That's it.
Puurohiutaleita menee päivän annokseen (litran puuro) noin 4-5 desiä eli parisataa grammaa - kahdessa viikossa tuo tekee siis noin 2,8 kiloa - yksi kilo puurohiutaleita maksaa 1,50 euroa (noin), joten pelkkiin puurohiutaleisiin sinulta menisi kahdessa viikossa 4,5 euroa.
Riisiä saa etnisistä kaupoista halvalla, kilon pussista saat yhden parin desin (riittää yhdelle aterialle) annoksen per päivä - maksaa pari euroa.
Makaronia menee yhdellä aterialla (on se sitten vaikka se "iltapala", jos aamupala on puuroa, päiväruoka riisiä) puolet 400g pikkupussista, se irtoaa yllättäen usein halvemmalla kuin iso kilon satsi. Pussillinen maksaa Lidlissä 22 senttiä, kahden viikon makaronit maksavat siis 1,55 e.
Jo noihin upoaa siis rahulia tasakuinkin ne kahdeksan euroa. MITÄÄN MUUTA ET VOI OSTAA.
Hengissä pysyt, mutta et saa noita toivomiasi "aterioita".
Usko jo.
kaurahiutale 1€
2*500g halvinta leivonta margariinia 1,6€
makaronia 4pss 1e
sämpyläjauho 2kg 1€
hiivaa 2pk 50cent
munia 10kpl 1€
perunaa 3kg 1,5€ =7€ 60cent
Loppu rahat voikin käyttää siihen suolaan
[/quote]
Älä puhu paskaa. 2 maitoa, leipä, jauheliha, makaroni, kurkku ja margariini maksavat jo kahdeksisen euroa, eikä noilla määrillä saa aikuiselle miehelle apetta kuin PARIKSI PÄIVÄKSI (euron jauheliha on max 250 g). Tässä puhuttiin kahdesta VIIKOSTA.
Ja mitä luulet, mitä tekee mäkkärin väki, jos sinne saapastelee joku kulhon kanssa vetelemään ketsuppia pumpusta ilman, että ei osta mitään....?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:07"]
Kerro jo ap, mitä "normiruokia" aiot syödä? Sulta on kysytty jo monta kertaa, muttet ole vastannut!!
Kahdeksi viikoksi 8 € tarkoittaa, ettei mitään kanaa, kalaa eikä lihaa. Ei kanamunia, maitoa, leipää, mehua eikä jogurttia/viiliä, margariinia, juustoa, leikkeleitä, makkaraa, vihanneksia, hedelmiä ...
Mahdoton yhtälö tuo kaavailemasi ruokien määrä per pvä ja 8 €.
[/quote]
No hei haloo, ei ka se väittänytkään, että se mitään kahden viikon terveyskuuria pitää, vaan niukimman mahdollisen budjetin laski ja sanoi ihan suoraan, että ravintoarvoja niistä ruuista on turha laskea. Naurettavaa edes höpistä tämän jutun yhteydessä mistään kalasta, kansata ja lihasta. Kuhan nyt edes nakkeja ja jotain vastaavaa, niin siinäkin tekemistä. Minä ainakin odotan mielenkiinnolla herran ruokalistaa.
[/quote]
No onhan täällä sentään jotain positiivisella mielelläkin liikkeellä. Ajattelin jo, että annan olla, kun rupesi sen verran negatiivista kommenttia valumaan ketjuun. Luulin, että ihmiset olisivat uteliaan kiinnostuneita, mutta täällä tyrmätään heti, vaikken ole vielä edes kertonut, mitä ruokia tulen syömään.
Olen siis jo päättänyt ruokalistan ja alustavasti sen kustannukset laskenut (joten sen puolesta ehdottelut on turhia), mutta sen takia olen tässä hieman pantannut, koska ei ole sentilleen kertoa, mitä tuo kaikki tulee maksamaan. Sen voin jo nyt sanoa, että pomminvarmasti koko lysti jää alle 10 euron. Myös vielä hieman fiilattavaa olisi tuossa myös, koska hernekeiton tulen ostamaan valmiina. Halvemmaksihan se tulisi tietenkin itse tehden, mutta en nyt tässä kohtaa ala tekemään monen litran kattilallista hernaria, joten valmispurkilla mennään.
Hieman tässä nyt todella rupesi tökkimään se, että täällä jo valmiiksi kovaan ääneen kritisoidaan ruokien ravintoarvoja, joten todennäköisesti kun listan julkistan, niin paskaa sataa niskaani tonnikaupalla ja ruuat haukutaan ties miksi wt-moskaksi ja sitähän ne varmasti monen mielestä onkin. Kuitenkin on kyseessä ruuat, mitä syödään päivittäin, mutta tottakai jokaisen pitää ymmärtää, että mitään lihaa (ei edes jauhelihaa) kalasta puhumattakaan, ei tule listalla tietenkään olemaan.
Joka tapauksessa aion listan julkistaa, vaikka niskaan sataisi tonneittain paskaa ja siis aion myös tuon kaksiviikkoisen toteuttaa. Olen tässä kohtapuoliin lähdössä kauppaan ja sen jälkeen voin koko kaksiviikkoisen budjetin sentilleen ja ruokalajeineen julkistaa. Sen tulen takaamaan, että kyllä se monipuolessa ainakin kaalisoppadieetin voittaa, jos ei muuta ;)
Puuroa ja marjoja (marjat luonnosta?)
hernekeittoa
riisiä, hemapapussi, sikanautaa
makaronia ja sikanautaa
kesäkeitto
itsetehtyä leipää
perunaa ja silliä (tarjous silli 1e)
purkki maitoa
perunaa ja jauhelihakastiketta
nuudelia
siinä mun pihistelyruokia, en tiedä paljon maksaa mutta EI paljoa:) en Ole siis ap
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:41"]
Puuroa ja marjoja (marjat luonnosta?)
hernekeittoa
riisiä, hemapapussi, sikanautaa
makaronia ja sikanautaa
kesäkeitto
itsetehtyä leipää
perunaa ja silliä (tarjous silli 1e)
purkki maitoa
perunaa ja jauhelihakastiketta
nuudelia
siinä mun pihistelyruokia, en tiedä paljon maksaa mutta EI paljoa:) en Ole siis ap
[/quote]
No kandeis ehkä vähän miettiä hintoja, noi nimittäin maksaa noin neljä kertaa enemmän eli kolmisen kymppiä...
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Soijarouhe on terveellisempää kuin jauheliha. Terveellisintä olisi toki syödä papuja ja linssejä.
[/quote]
Millähän perusteella!
Hernekeittoa ei kyllä kaupasta kannata ostaa, se on paljon halvempaa itse tehtynä ja todella helppo valmistaa. Leipään ei rahaa kannata tuhlata vaan hiivalla, vehnäjauhoilla ja kaurahiutaleilla saa jo todella hyvää leipää.
mä aion pärjätä loppukuun käymättä kaupassa lainkaan. Itse asiassa voi olla että margarinia pitää hakea, Lidlissä 0.59 euroa.
Niin paljon on kaapeissa vaikka mitä, pakkanen aivan täynnä, kaapissa on mm 3 kg kaurahiutaleita, montaa eri jauhoa, saan tehtyä parin viikon leivät noista.
Voi olla että sitten on kaapit ja pakkanen tyhjä, mutta nyt on tälläinen ratkaisu edessä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 10:47"]
puuro, makaronia, leivot itse leivät, lihan sijasta käytät soijarouhetta, itse tehty hernekeitto - halpaa ja yhdestä pussista saat monen päivän ruoat. kasviskeitto (peruna, porkkana, sipuli)
Oli miten oli, et sä kyllä pitkään 4e /vko ruoilla selviä, tai terveenä ainakaan.
[/quote]
Ei mitenkään selviä, jos joku muuta v'ittää, niin ostoslista tiskiin. Jos kaikki täytyy ostaa, niin pelkkä suolapaketti hörppää budjetista ison osan. Jään odottelemaan todisteita!
[/quote]
Käsittääkseni ei sitä koko suolapakettia lasketa tuohon budjettiin, vaan lasketaan esim. yhdelle teelusikalliselle hinta ja sitten käytön mukaan. Suola hänellä oli jo kotona.