Kahdeksalla eurolla kahden viikon ruuat!
Tämmöstä olen kaavaillut. Mitäs luulette, onnistuuko? Olen keski-ikäinen mies ja yhden hengen ruuista kysymys. Nyt ei siis lasketa ravintoarvoja eikä vitamiineja, vaan tolla rahalla aion ostaa sellaiset ruuat kahdeksi viikoksi, että en ole nälässä, vaan syön joka päivä tuhdin aamiaisen, yhden lämpimän ruuan ja iltapalan. Jos välillä tulee nälkä, niin sitten teetä ja leipää välipalaksi.
Kyseessä siis yksi kahden viikon jakso. Ei ole lopun elämää tarkoitus tuolla budjetilla elellä. Nyt vain on rahat vähissä ja kun rupesin miettimään, miten edullisesti tekisin ruokaa, niin rupesinkin loppujen lopuksi viilamaan senttejä, että kuinka halvalla oikeasti voi päästä ja tuollaiseen summaan päädyin. On siis pussinpohjalla hieman enemmän rahulia kuin kahdeksan euroa :)
Kommentit (142)
Tässä on saatu ketju aikaan , jossa ap ei vastaa, ja "fiksut" inttää , jahkaa , tivaa ja tappelee =D
Jatkakaa toki =D
Oletteko muuten kuulleet miten hullua pidetään jännityksessä?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:59"]
Hernekeittoa ei kyllä kaupasta kannata ostaa, se on paljon halvempaa itse tehtynä ja todella helppo valmistaa. Leipään ei rahaa kannata tuhlata vaan hiivalla, vehnäjauhoilla ja kaurahiutaleilla saa jo todella hyvää leipää.
[/quote]
Kuten jo sanoin itsekin, niin tottahan se hernari huomattavasti edullisemmaksi tulee itse tehden ja näin olen monta kertaa tehnytkin. Nyt vain sattui olemaan jo purkki valmiina ja sitä ei tosiaan syödä kahden viikon jaksolla kuin yksi 79 sentin purkki, joten ei tule kustannuksiin juurikaan vaikuttamaan. Oikeassa siis olet ja myös leivän suhteen. Vaaleat leivät olen itse tehnyt jo pitkään. Ainoastaan ruisleivät ostan kaupasta. Tosin senkin valmistusta olisi tarkoitus alkaa treenaamaan.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:10"]
Osta lidilistä kaks tölkkiä maitoa, halvin leipä mitä kaupoista löytyy (n. 1e?) Halpaa makaronia lidlistä pari pakettia yht. 1e?) halvin jauheliha kaupoista, saatat saaha tarjouksesta eurolla. Yhtenä päivänä käyt mäkkärissä tmv otat kulhon mukaan ja se täyteen ketsuppia ilmaiseksi. Sitten ostat alle euron margariinin ja halvan kurkun.
[/quote]
Euron jauheliha on kallista verrattuna soijarouheeseen, joka maksaa noin kaksi ja puoli euroa paketti, josta tekee ainakin kymmenen annoksen proteiinit.
[/quote]
Niin joo, aloittajahan ei välitä terveellisyydestä, voi sitten syödäkin vaikka soijarouhetta.
[/quote]
Soijarouhe on terveellisempää kuin jauheliha. Terveellisintä olisi toki syödä papuja ja linssejä.
[/quote]
Millähän perusteella!
[/quote]
Ihan yleistietoa ravitsemuksesta. Sivistä itseäsi.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:11"]
Kuten jo sanoin itsekin, niin tottahan se hernari huomattavasti edullisemmaksi tulee itse tehden ja näin olen monta kertaa tehnytkin. Nyt vain sattui olemaan jo purkki valmiina ja sitä ei tosiaan syödä kahden viikon jaksolla kuin yksi 79 sentin purkki, joten ei tule kustannuksiin juurikaan vaikuttamaan. Oikeassa siis olet ja myös leivän suhteen. Vaaleat leivät olen itse tehnyt jo pitkään. Ainoastaan ruisleivät ostan kaupasta. Tosin senkin valmistusta olisi tarkoitus alkaa treenaamaan.
[/quote]
Ja heti unohdin, vaikka niin autuaasti lupasin ap allekirjoitusta jatkossa käyttää :D
Ap:n tekeleitä siis myös tuo lainaamani.
ap
Onko tahallista, vai etkö hoksannut laskea hintaan myös vettä ja sähköä? Lämpöenergia on kalleinta sähköä, ja sitähän kokkaamiseen juuri tarvitaan.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:14"]
Osta lidilistä kaks tölkkiä maitoa, halvin leipä mitä kaupoista löytyy (n. 1e?) Halpaa makaronia lidlistä pari pakettia yht. 1e?) halvin jauheliha kaupoista, saatat saaha tarjouksesta eurolla. Yhtenä päivänä käyt mäkkärissä tmv otat kulhon mukaan ja se täyteen ketsuppia ilmaiseksi. Sitten ostat alle euron margariinin ja halvan kurkun.
[/quote]
Euron jauheliha on kallista verrattuna soijarouheeseen, joka maksaa noin kaksi ja puoli euroa paketti, josta tekee ainakin kymmenen annoksen proteiinit.
[/quote]
Niin joo, aloittajahan ei välitä terveellisyydestä, voi sitten syödäkin vaikka soijarouhetta.
[/quote]
Soijarouhe on terveellisempää kuin jauheliha. Terveellisintä olisi toki syödä papuja ja linssejä.
[/quote]
Millähän perusteella!
[/quote]
[/quote]
Et siis pysty perustelemaan?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Millähän perusteella!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Papuja ja linssejä tulisi syödä PÄIVITTÄIN: http://www.tohtori.fi/?page=8913638&id=2825270
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Millähän perusteella!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kysytkö perusteita myös sille, kiertääkö maa aurinkoa? Sori vaan, mutta jos sinä olet laiska ja tietämätön, ei se ole minun vikani.
[/quote]
Kysyin perusteluja ainoastaan väitteeseesi, että soijarouhe on terveellisempää kuin jauheliha. Sitä et pysty antamaan, joten unohda.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Millähän perusteella!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kysytkö perusteita myös sille, kiertääkö maa aurinkoa? Sori vaan, mutta jos sinä olet laiska ja tietämätön, ei se ole minun vikani.
[/quote]
Kysyin perusteluja ainoastaan väitteeseesi, että soijarouhe on terveellisempää kuin jauheliha. Sitä et pysty antamaan, joten unohda.
[/quote]
Jauheliha on niin epäterveellistä, että mikä tahansa ruoka-aine on terveellisempää.
Ruuan täytyy perustua makaroneihin ja perunaan. Makaroneja saa hintaan 25 senttiä/pussi Lidlistä, ja perunat usein 1 € / 2 kg. Jos ostat vaikka 6 pussia makaroneja ja 2 kg perunoita, niin pitäisi pärjätä pari viikkoa. Hintaa tulee tuossa 2,50 €. 10 x munaa saa hintaan 1,10 € ainakin Lidlistä nykyään. Paistetut perunat + muna, niin kai tuolla pärjää 5 päivää. 400 g makkaraa maksaa Lidlissä nykyään 0,85 €, eli kolme nakkipakettia mukaan. Voi syödä joko makaronien tai perunan kanssa. Noiden kaikkien hinta on vähän päälle 6 €, eli vielä voi lähes 2 euron edestä pistää haisemaan. Margariini on halpaa, eli 0,70 € paketti, jota käyttää paistamiseen. Sitten vielä joku leipä 1 eurolla, niin quota täynnä.
Mielestäni ohjeeni on tähän asti paras.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:16"]
Kuinka me ap voitaisiin saada sulta nuukailuideoita, kun sä et suostu kertomaan edes mitä aiot syödä?
Jos sun mausteet on vain suola ja pippuri, niin kamalaa ruokaa tiedossa. Mulla menee mausteisiin paljon rahaa, koska tykkään hyvin maustetusta ruoasta.
[/quote]
Tässä jälleen hyvä esimerkki viesteistä, jotka eivät ole sisäistäneet tarkoitusperiäni. Minun ei ole tarkoitus kertoa, mitä kenenkin kuuluu syödä, eikä minua kiinnosta myöskään se, mitä mieltä minun ruuistani ollaan, vaan ainoastaan testata, kuinka halvalla MINÄ voin selvitä, kun oikein penniä venyttämään rupean. Mitään agendaa ja köyhien syyllistämistä minulla ei tässä ole, olenhan köyhä itsekin, vaan ihan uteliaisuudesta rupesin asiaa selvittämään.
Tiedän todellakin, että täällä monet kaltaisesi tulevat tyrmäämään ruokani moskaksi, mutta se on kuitenkin ruokaa, josta itse pidän, eikä siitä muiden tarvitsekaan pitää. Sinä voit ihan vapaasti jatkossakin käyttää ihan mitä mausteita haluat. Tässä ketjussa ei siis ole tarkoitus antaa myöskään mitään maustevinkkejä, eikä mitään muutakaan, mutta jos joku saa vinkkejä siitä, miten halvalla voi selvitä niin se on toki ihan ok. Ja juu osuit oikeaan minä käytän pääasiassa vain suolaa (sitäkin aika vähän) ja pippuria ja näissä ruuissa ei juuri muuta taida ollakaan. Sinä siis voit jatkossakin käyttää ihan mitä mausteita haluat, tästä ketjusta kun ei taida sinulle minkään sortin vinkkejä irrota :)
Parhaillaan tässä teen laskelmia ja olen juuri lähdössä kauppaan. Tarkat luvut ja ruokalistan tulen tänne päivän mittaan laittamaan. Ruokaaineet on jo siis päätetty, eli mitään vinkkejä en sinällään kaipaa, mutta toki tänne saa niitäkin laittaa ihan mieluusti, ovahan ne sitten kaikkien nähtävillä ja joku voi niistä saada hyviäkin ideoita.
Sen verran vielä korostan, että en osta mitään hetkellisiä jymytarjouksia, vaan tuotteet tulevat olemaan normihintaisia ns pysyväisedullisia. Luonnolisestikin Lidl on se, minne tästä ensimmäiseksi suunnistan :)
Minusta tämä on mielenkiintoinen kokeilu. Onnea sinulle ap, mukava lukea jatkossakin, miten onnistut.
Itse ostaisin papuja nyt ainakin, pitävät nälkää pitkään. Nopeat hiilarit ovat tällaisessa "köyhäilyssä" pahimpia, nälkä tulee nopeasti. Peruna minulle tulee mieleen, mitä ostaisin isomman määrän halvalla (Lidl? ).
Makaroonit halvalla, kaalta halvalla.
Eihän kenenkään terveen ihmisen terveys heilahda suuntaan tai toiseen kahden viikon aikana, vaikka olisi lähes paastolla, veden juomistahan ap ei kuitenkaan lopettanut.
Niin siis ap on kertonut vasta aamupalansa ja yhden päivän lämpimän aterian, ja niihin meni siis NELJÄSOSA hänen budjetistaan. Annapa kuulua loputkin, tai toteamme sinut yhteen ääneen paskanpuhujaksi.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:36"]
Ruuan täytyy perustua makaroneihin ja perunaan. Makaroneja saa hintaan 25 senttiä/pussi Lidlistä, ja perunat usein 1 € / 2 kg. Jos ostat vaikka 6 pussia makaroneja ja 2 kg perunoita, niin pitäisi pärjätä pari viikkoa. Hintaa tulee tuossa 2,50 €. 10 x munaa saa hintaan 1,10 € ainakin Lidlistä nykyään. Paistetut perunat + muna, niin kai tuolla pärjää 5 päivää. 400 g makkaraa maksaa Lidlissä nykyään 0,85 €, eli kolme nakkipakettia mukaan. Voi syödä joko makaronien tai perunan kanssa. Noiden kaikkien hinta on vähän päälle 6 €, eli vielä voi lähes 2 euron edestä pistää haisemaan. Margariini on halpaa, eli 0,70 € paketti, jota käyttää paistamiseen. Sitten vielä joku leipä 1 eurolla, niin quota täynnä.
Mielestäni ohjeeni on tähän asti paras.
[/quote]
En tiedä kenelle tämä ohje oli, minä kun en mitään ohjetta pyytänyt, mutta jos tämä oli arvaus niistä tuotteista jotka siis olen jo päättänyt, niin voin sanoa, että olet aika hyvin kartalla. Aikalailla raaka-aineet ovat juuri mainitsemiasi ja kauppakin se, mistä ne hommataan. Ilmeisesti kuitenkaan et ihan koko ketjua ole lukenut, sillä tuossa vähän aiemmin jo kerroin, miten leipäpuoli tullaan hoitamaan, eli todellakin eurolla, mutta koska teen ne itse, niin tuolla eurolla tulen saamaan yhden sijasta neljä isoa leipää.
Ja juu ohjeesi oli oikein hyvä, se kun oli liki sitä, minkä tulen toteuttamaan ;)
ap
Hyvä, että leivot leivän itse. Se on parempaa kuin kaupasta ostettu ja rutkasti halvempaa. Ravintoaineista ainoa, josta tuolla aikavälillä huolehtisin on C-vitamiini. Pelkällä hiilarillakin elää kaksi viikkoa mutta siitä huolehtisin, että saisin jotain tuoretta hedelmää/kasvista edes joka toinen päivä. Se tosin nostaa budjettia jonkun verran, 6 omenaa (0,24 € / kpl) tulisi esimerkiksi maksamaan vajaa 3 e. Toisaalta yksi hernekeittopurkki (0,79 €) on jo yhden päivän budjetin (0,57 €) yli. Haastavaa kyllä, jos haluaa vielä syödä kunnon annoksiakin. Soijarouhetta suosittelen minäkin, sitä voi lisätä myös leipään, jolloin leivän ravintoarvo nousee. Soijan aminohappokoostumus on myös erinomainen joten sillä voi hyvin korvata lihan. Puoli kiloa riittää pitkään ja leivässä mauttomuuskin on etu.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 11:41"]
Puuroa ja marjoja (marjat luonnosta?)
hernekeittoa
riisiä, hemapapussi, sikanautaa
makaronia ja sikanautaa
kesäkeitto
itsetehtyä leipää
perunaa ja silliä (tarjous silli 1e)
purkki maitoa
perunaa ja jauhelihakastiketta
nuudelia
siinä mun pihistelyruokia, en tiedä paljon maksaa mutta EI paljoa:) en Ole siis ap
[/quote]
No kandeis ehkä vähän miettiä hintoja, noi nimittäin maksaa noin neljä kertaa enemmän eli kolmisen kymppiä...
[/quote]
no ei tosiaan maksa
puurohiutaleet saa eurolla pussin
riisiä saa eurolla
sikanauta- jauhelihaa saa eurolla
makaronia saa eurolla 5 pussia
hemapa saa eurolla 3 pussia
kuivaherneet samoin eurolla
perunaa, porkkanaa, lanttua on usein euron isot pussit
jauhot olen ostanut eurolla
margariinia euron
nuudelia eurolla 3 pakettia
sillipurkki euron
maito euron
mitä noista nyt sitten tulee 15 euroa vai..
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:58"]
Hyvä, että leivot leivän itse. Se on parempaa kuin kaupasta ostettu ja rutkasti halvempaa. Ravintoaineista ainoa, josta tuolla aikavälillä huolehtisin on C-vitamiini. Pelkällä hiilarillakin elää kaksi viikkoa mutta siitä huolehtisin, että saisin jotain tuoretta hedelmää/kasvista edes joka toinen päivä. Se tosin nostaa budjettia jonkun verran, 6 omenaa (0,24 € / kpl) tulisi esimerkiksi maksamaan vajaa 3 e. Toisaalta yksi hernekeittopurkki (0,79 €) on jo yhden päivän budjetin (0,57 €) yli. Haastavaa kyllä, jos haluaa vielä syödä kunnon annoksiakin. Soijarouhetta suosittelen minäkin, sitä voi lisätä myös leipään, jolloin leivän ravintoarvo nousee. Soijan aminohappokoostumus on myös erinomainen joten sillä voi hyvin korvata lihan. Puoli kiloa riittää pitkään ja leivässä mauttomuuskin on etu.
[/quote]
Siis sä ehdotat jotain kolmen euron omenoita, vaikka miehellä on 8 euron budjetti kaikkiin ruokiin kahdeksi viikoksi!?!? On kai nyt ihan päivänselvää, että mitään hedelmiä ei tulla ruokalistalla näkemään. Ihminen elää kaksi viikkoa, vaikka pelkällä vedellä. Kuten ap aloitusviestissä jo sanoi, tässä ketjussa ei tulla ravintoarvoihin kiinnittämään huomiota, vaan puhtaasti hinnasta on nyt kysymys. Minä tunnen paljonkin ihmisiä (etenkin miehiä) jotka eivät ole eläessään hedelmiä, tai ylipäätään mitään rehuja suuhunsa työntäneet, saatika miettineet minkään sortin vitamiineja ja yli kasikymppisiksi ovat eläneet. Vaikka ap söisi kaksi viikkoa pelkkiä kiviä, niin sillä ei olisi yhtään mitään merkitystä.
Sen verran voin jo tässä kohtaa raottaa, että tulen tekemään 4 (ehkä viisikin) leipää, joiden raaka-ainekustannukset on kaikkiaan 20 senttiä kipale, eli kahden viikon leivät tulevat maksamaan euron verran yhteensä. Kyseessä on erittäin herkullinen ja luonnollisesti lisäianeeton no knead bread, eli ns vaivaamaton leipä. Tunnetaan Suomessa paremmin pataleipänä. Tämä erittäin helppotekoinen leipä on varmastikin useammille tuttu, sen verran isosta nettihitistä on kysymys. Olen tuota leipää monta kertaa tehnyt ja se hakkaa mennentullen kaupan höttöleivät. Ja juu, on vaalealeipä, eli ei tietenkään ravintona yhtä hyvää kuin ruisleipä, jota normaalisti päivittäin syön. Mutta leipä on hyvää ja herkullista ja jos nälkä yllättää ruokailujen välissä, niin kupillinen teetä ja pari siivua leipää on paikallaan.
ap
edit: sori, etten aikaisemmin ole käyttänyt ap allekirjoitusta, mutta täst edes yritän muistaa laittaa sen jokaiseen viestiin, niin paremmin tunnistaa kirjoitukseni.