Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HUS:N TERVEYDENHUOLTO ON ROMAHTANUT!! Päivystyksessä 60 tunnin jono. Miten näin kävi?

Veronmaksaja
13.07.2021 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008122547.html

2,5 vuorokauden odotus heinäkuussa. On siinä istumista kipeällä ihmisellä.

Nyt vain odottelemaan syksyn influenssaepidemiaa.

Miksi helv....issä Suomen terveydenhuolto on ajettu näin rapiolle?

Kommentit (963)

Vierailija
341/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin keskustelua seuratessa olen aina vain varmempi siitä että alan vaihto todellakin kannattaa. Hoitakaa itse haavanne, isovanhempanne, syöpänne ja leikkauksenne. Siihenhän ei mitään asiantuntemusta tarvita. Suurin osa niistä jotka täälläkin esittää tietävänsä jotain hoitajan työstä, ei ole sitä koskaan nähneetkään. Mutta pitäkää hauskaa päivystyksessä, siellä voi kestää kauan.

Ja vielä kommenttina tuohon, että kouluttautumisesta saa lisää liksaa, kilin v*tut! Hoitoalalla pitää kouluttautua ja sen jälkeen saat ilmaiseksi lisää vastuuta ja työtä mutta liksaa et todellakaan. Motivoiko kehittämään itseään?! NOOOTT!!! Nykyään teen tasan sen mikä on pakollista ja lähden just silloin kun työaika päättyy. Näillä liksoilla en jaksa enää persettäni rasittaa. Muutenkin teen hoitajan hommia enää sen ajan kunnes saan uuden tutkinnon valmiiksi. Sit se on bye bye baby!

Ottakaa se he lvetin VAKUUTUS! Säästää kaikilta jonottamisen tuskan. Kuinka vaikeaa tämä voi olla?

Vierailija
342/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköpotkulaudoilla törttöilevöt tukkivat päivystyksiä koko maassa, siellä missä näitä on. Hyvä keksintö, mutta törröttää pilaacat- kohta kielletään kokonaan.

Muuten hyvä kommentti, mutta keksintö on huono. Tai okei, ei niinkään keksintö vaan vauhti. Kyseinen vekotin saisi kulkea korkeintaan kävelyvauhtia ja alkomittarilla karsittaisiin silloinkin känniääliöt pois. Taksi niitä kuljettamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin keskustelua seuratessa olen aina vain varmempi siitä että alan vaihto todellakin kannattaa. Hoitakaa itse haavanne, isovanhempanne, syöpänne ja leikkauksenne. Siihenhän ei mitään asiantuntemusta tarvita. Suurin osa niistä jotka täälläkin esittää tietävänsä jotain hoitajan työstä, ei ole sitä koskaan nähneetkään. Mutta pitäkää hauskaa päivystyksessä, siellä voi kestää kauan.

Ja vielä kommenttina tuohon, että kouluttautumisesta saa lisää liksaa, kilin v*tut! Hoitoalalla pitää kouluttautua ja sen jälkeen saat ilmaiseksi lisää vastuuta ja työtä mutta liksaa et todellakaan. Motivoiko kehittämään itseään?! NOOOTT!!! Nykyään teen tasan sen mikä on pakollista ja lähden just silloin kun työaika päättyy. Näillä liksoilla en jaksa enää persettäni rasittaa. Muutenkin teen hoitajan hommia enää sen ajan kunnes saan uuden tutkinnon valmiiksi. Sit se on bye bye baby!

Ottakaa se he lvetin VAKUUTUS! Säästää kaikilta jonottamisen tuskan. Kuinka vaikeaa tämä voi olla?

Joo, jos maksat minun. Otan mielelläni vastaan.

Vierailija
344/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpotkulaudat pitäisi kieltää.

Vierailija
345/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ääliö huutelee täällä, että kaikkien pitäisi ottaa vakuutus.

Tiedoksesi, että niitä ei myönnetä ihmisille, joille on jo tullut paljon sairauksia ennestään. Olen juuri pyytänyt tarjouksia eri vakuutusyhtiöistä, eikä minulle myönnetä sairaskuluvakuutusta.

Vierailija
346/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai demarit tulee pian kertomaan ettei sairaanhoitoon ole jonoja eikä vieraskielisiä päästetä siten jonojen ohi?

Hallituksen komissari tulee kohta sanomaan ettei jonoja ole.

Vierailija
347/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin vanhustenhoito voitaisiin mielestäni lopettaa kokonaan. Rintaperilliset hoitakoot itse omat vanhuksensa. Ne, joilla ei ole rintaperillisiä, voivat testamentata koko omaisuutensa sille, joka heidät huolii hoidettavakseen. Jos ei ole mitään perittävää, ei tarvitse saada mitään hoivaakaan. 

Onneksi vaihdoin alaa jo 20 vuotta sitten. Kun ihmisten asenne hoitoaalan ammattilaisia on tuo, mikä tässäkin ketjussa tulee esille, olen entistä vakuuttuneempi, että tein aikoinaan oikean valinnan. 

Vierailija
348/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kysyn, miksi maksamme veroja jos emme saa edes kunnollista terveydenhoitoa. Mihin verorahat haaskataan, Yli-Viikareiden matkustamiseen, elättivirkamiehiin, eduskuntalo oikein iso mätä paise etuineen, PRIORISOINTI, missä se on, kysyn vaan. Otetaan lisää elätettäviä tänne maailmalta kun omissa ei tarpeeksi. Huonoihin palveluihin on syynä huonot päättäjät. SDP ollut vallassa pitkään, kiittäkää tätä puoluetta huonoista palveluista ja siitä että ei priorisoida.

Vierailija
349/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaiettu ilmiö: Helle tappaa suomalaisia

Kuumuus voi tappaa tavallisena kesänä 200 ihmistä, ennätysvuonna jopa tuhat.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/vaiettu-ilmio-helle-tappaa-suomalaisia…

Vierailija
350/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten Eero Paloheimo sanoi. Suomi hukkaa 5 miljardia vuodessa tehottomuuteen, velttoiluun ja erilaisiin työryhmiin.

Tässä on sitten lopputulos. Suomi uudistaa ittsensä mahdottomuuteen.

Vierailija
351/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat kohdilleen niin eiköhän löydy hoitajia. Typerää narista muuten.

Palkat on jo kohillaan.

Ette te lääkäreitä ole vaan 40 000 primadonnaa.

Lääkäreistä on pula, heitä pitäisi kouluttaa lisää. Pidemmällä tähtäimellä se hillitsee myös älyttömiä palkkoja. Tämä ei toki käy Lääkäriliitolle.

Sairaanhoitajan palkkaa voisi nostaa hieman, lisäisi heidän motivaatiota pysyä alalla, eikä vaihtaa alaa, jolloin heidän kouluttaminen on mennyt ihan hukkaan, ja uuden ammatinkaan opiskelu ei ole yhteiskunnalle ilmaista.

Tuleeko palkkataso yllätyksenä? Kannattais opetella googlaamaan ennen kuin hakeutuu alalle.

Elämme globaalissa maailmassa, eikä tuo Googlaaminen poista sitä faktaa, että länsieurooppalaisittain Suomessa on hoitoalan palkat surkeat. Se että on epäkohtia nyt, ei tarkoita sitä että niiden epäkohtien pitäisi jatkua ikuisesti.

Äänestäkää hoitajat jaloillanne, muuttakaa esim. Norjaan, Ruotsiin tai Saksaan, jossa saatte parempaa palkkaa, jossa teitä myös arvostetaan enemmän.

Suomessa on länsieurooppalaisittain surkeat palkat alalla kuin alalla.

Itseasiassa Suomen palkat ovat parasta EU maiden kolmannesta.

Suomalaisten palkoilla ei vaan saa mitään koska verot syövät käteenjäävän ansion ja hinnat ovat verojen vuoksi korkeat.

Vierailija
352/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustenhuollossa lopetettiin vuosia sitten pitkäaikaishoitopaikat ns.entiset vanhainkodit kun kaikki hoidetaan kotona kotihoidon turvin.Sitä hallitus toitotti isoon ääneen että kaikki haluaa olla kotona.Siinähän on käynyt niin , että kotona hoidetaan kaikki kun käytännössä tehostettuun palveluasumiseen ei pääse kuin saattohoitoon .Ja nämä kotona asuvat heikkokuntoiset pyörii nyt siinä koti- päivystys- terveyskeskuksen vuodeosasto- koti rallissa.Aina kotiutetaan kun jaloillaan jotenkin pysyy ja taas Kotihoito hoitaa ja hetken päästä taas päivystykseen.Terveyskeskuksen vuodeosastot ei vedä ja äkkiä kotiin saatava potilaat.Raskaista kotihoidon hoidettavia.Tämä on yksi syy miksi päivystykset kuormittuu varsinkin nyt kesällä kun nämä vanhukset asuu kuumissa asunnoissa.Ja hoitajat juoksee paikasta toiseen.Ei mitään järkeä tässä tässä touhussa.

Toisena tietty alan vetovoima, kuka lähtee enään hoitoalalle kun tietää itä edessä.Itsellä muutama vuosi eläkkeelle ja jään aiemmin pois ja poistan Valviran rekisteristä oikeudet samalla, ettei pakkolaillakaan minua enään saa töihin.

Vierailija
353/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia maksamme veroja kun systeemi EI TOIMI?!

Alankomaiden tilanne korjaantui, kun koko helavatan terveydenhuolto yksityistettiin vuonna 2006. Ennen sitä sielläkin oli julkinen ja yksityinen terveydenhuolto, mikä on erittäin raskas systeemi.

Kaikki yksityistetään, kaikille pakollinen vakuutus, jonka perustason voi saada jopa ilmaiseksi valtion kustantamana jos on pienituloinen. Siihen voi ottaa itse "extroja", vakuutus kilpailutetaan kerran vuodessa, jolloin valitset yhtiön ja ne extrat halutessasi: hammmashuoltoa, fysioterapiaa ja niin edelleen. Kk-maksu kasvaa extrojen myötä, mutta kyllä se edullisemmaksi tulee kuin Suomessa käydä hammaslääkärillä tai fysioterapeutilla, joista Kela ei korvaa juuri härän pskaakaan. 

Lautakunta perustetaan valvomaan vakuutusyhtiöitä, se estää maksujen nousun.

Kaiken kukkuraksi heillä on laki, että vakutuusyhtiö ei voi syrjiä asiakasta hänen jo olemassa olevien sairauksien perusteella. Eli jos olet vaikkapa astmaatikko, he eivät voi syrjiä sinua, ja kyllä he korvaavat lääkkeet astmaan, sen jälkeen kun Eigen Risico eli omavastuu (hoitokulut+lääkkeet) on maksettu. Se oli vuonna 2013, kun siellä asuin, vain 360 euroa. Suomessa lääkekatto pelkästään on jo lähes tuplat. 

Omalääkäri systeemi on siellä toimiva. Kaikilla on oma klinikka, johon on rekisteröitynyt. Käydään aina omalääkärillä tai hänen kolleegallaan. Saadaan lähete herkästi erikoissairaanhoitoon yksityissairaalaan. Vakuutus korvaa kun Eigen Risico on maksettu. Ennen sitä vakuutusyhtiöltä tulee lasku kotiin. Mutta tuo omavastuu ei ole paha. Toki vakuutus maksaa vähintään sen 100e/kk, mutta kyllähän me Suomessakin maksetaan todella paljon veroja, emmekä saa niin hyvää terveydenhoitoa vastineeksi. 

Vierailija
354/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahahahahahaha...kannattiko kettuilla työkaverinsa alanvaihtoon, nyt sitte paahdatte pienellä porukalla. Tuskin te edes opitte tästä mitään, varmaan vaan p**cely kiihtyy, jos yhtään oikein tiedän. Että mä oon vanhingoniloinen :D

Vierailija
355/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä miksi en palaa hoitoalalle:

-resurssit on vedetty niin tiukille, että potilasturvallisuus on jatkuvasti hiuskarvan varassa

-joudut tekemään ainakin kolmen ihmisen työt vuoron aikana, koska työnantaja ei halua palkata ketään lyhyisiin poissaoloihin

-jatkuvasti muistutetaan, miten työpaikan sisäisiä asioita (siis epäkohtia hoitotyössä/potilasturvallisuudessa) ei saa puhua ulkopuolisille, vaan se on rangaistuksen uhalla kielletty

-joka ainoa minuutti, jonka lähdet työstä aikaisemmin, on korvattava takaisin. Sen sijaan kun joudut jäämään ylimääräistä oman työvuorosi jälkeen, niin näitä ei korvata työntekijälle millään tavalla. Jos oot työnantajan silmissä niin mulqvisti, että laitat jokaisen ylimääräisen minuutinkin ylös tuntilistaan, saatat ehkä saada ne ylimääräiset työajat takaisin ns. aikana, mutta palkkaa niistä et saa. Ja tämä aikanakin saaminen on suuri ehkä, sillä lupa niitten minuuttien ottamiseen pitää kysyä aina pomolta, ja kun tilanne on koko ajan se, että hoitajia on liian vähän, niin tietenkään sua ei päästetä omasta vuorosta etuajassa pois. Näin ollen nämä ylimääräiset työt jää sun omaksi tappioksi. 

-hoitoalalla on muuten myös työehtosoppari sellainen, että kun sun viikkotunnit tulee täyteen, niin sen jälkeen alkaa kertymään tunnit jollain muulla nimellä (en muista millä), mutta näistä tunneista ei siis saa mitään ylityökorvauksia. Vasta kun sun normituntien päälle on kertynyt joku 300 tuntia (en enää muista määrää, mutta se oli niin suuri, ettei se käytännössä täyttynyt kenelläkään koskaan) tätä ylimääräistä työtä, niin vasta sitten alat saamaan ylityökorvauksia. Eli et ikinä. 

..jatkuu..

Vierailija
356/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä kysyn, miksi maksamme veroja jos emme saa edes kunnollista terveydenhoitoa. Mihin verorahat haaskataan, Yli-Viikareiden matkustamiseen, elättivirkamiehiin, eduskuntalo oikein iso mätä paise etuineen, PRIORISOINTI, missä se on, kysyn vaan. Otetaan lisää elätettäviä tänne maailmalta kun omissa ei tarpeeksi. Huonoihin palveluihin on syynä huonot päättäjät. SDP ollut vallassa pitkään, kiittäkää tätä puoluetta huonoista palveluista ja siitä että ei priorisoida.

Älä unohda sossutukia hyvä ihminen. Saa niitä sossutukia suomalaisetkin.

Vierailija
357/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

..jatkuu...

-aivan älytön työlistojen suunnittelu: vapaille lähdet iltavuorosta, viikkovapaat on ripoteltu yksittäin sinne sun tänne, aina iltavuoron jälkeen on aamuvuoro (tosi kiva kun työmatkaan menee jo tunti per suunta, niin jokainen voi laskea paljonko jää aikaa nukkumiselle kun pääset töistä klo 22 ja takaisin on oltava klo 7. Mitään muuta elämäähän tuohon kohtaan ei pysty sovittamaan.) Jos jotain toivot, niin voit olla varma että se justiinsa ei onnistu, vaan sun listoihin merkitään just päinvastaista. Työvuorolistat tulee aina kolme viikkoa kerrallaan, et voi suunnitella elämääsi yhtään sen pitemmälle, säännölliset harrastukset saa unohtaa. 

-palkka on oikeasti aivan onneton. Olin sh vaativassa erikoissairaanhoidossa, mun käsissäni oli päivittäin useiden ihmisten henki ja terveys. Ja mun palkka? 15.12e/h, sis. kaikki ikälisät. Olihan mulla myös kaikenlaisia vastuualueita opiskelijoista erilaisiin erikoisaloihin, mutta ei se palkassa näkynyt. 

-kollegat on loppuunpalaneita ja väsyneitä. Tämä näkyy siinä, että uusia ei jakseta eikä haluta perehdyttää, oma työnlaatu ei jaksa enää kiinnostaa, tiuskitaan ja raivotaan niin potilaille kuin työkavereille... työpaikkakiusaaminen kukoistaa, mutta pomo ei jaksa/halua/osaa puuttua. 

-sulla on jatkuva huono omatunto siitä, miten huonosti potilaat hoidetaan, kun ei kertakaikkiaan ole aikaa parempaan

-sulla on jatkuva pelko siitä, milloin joku kuolee/vammautuu hoitovirheen takia, kun ei ole aikaa, ei ole riittävästi apukäsiä ja uusia ihmisiä ei ole perehdytetty jolloin he eivät osaa toimia kuten kuuluisi

Ai niin. Yksi syy vielä. Se, ettei kukaan arvosta hoitajan ammattia. Suomalaisten mielestä hoitaja on tyhmä, laiska, ahne ja muutenkin koko yhteiskunnan pohjasakkaa. 

Mut hei, pitäkää tunkkinne. Ihmetelkää terveydenhuollon romahtamista ja kaaosta, kun ei vaan ole hoitajia. Tätä te tilasitte, nauttikaa. 

t. entinen sairaanhoitaja

Ps. oon nyt kaupassa töissä, tienaan 2500e/kk ja kyllä kuulkaa elämä hymyilee. Säännöllinen päivätyö, ei vastuuta kenenkään hengestä eikä terveydestä ja aina pääsee kotiin kun työaika loppuu. Niin ja jokaisesta ylimenevästä tunnista saa korvauksen. 

Vierailija
358/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kiva kun ihmiset Suomessa kuolevat kuin kärpäsiä ja tätä hyssytellään. Samaa ollut jo 20 vuotta

Vierailija
359/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhustenhuollossa lopetettiin vuosia sitten pitkäaikaishoitopaikat ns.entiset vanhainkodit kun kaikki hoidetaan kotona kotihoidon turvin.Sitä hallitus toitotti isoon ääneen että kaikki haluaa olla kotona.Siinähän on käynyt niin , että kotona hoidetaan kaikki kun käytännössä tehostettuun palveluasumiseen ei pääse kuin saattohoitoon .Ja nämä kotona asuvat heikkokuntoiset pyörii nyt siinä koti- päivystys- terveyskeskuksen vuodeosasto- koti rallissa.Aina kotiutetaan kun jaloillaan jotenkin pysyy ja taas Kotihoito hoitaa ja hetken päästä taas päivystykseen.Terveyskeskuksen vuodeosastot ei vedä ja äkkiä kotiin saatava potilaat.Raskaista kotihoidon hoidettavia.Tämä on yksi syy miksi päivystykset kuormittuu varsinkin nyt kesällä kun nämä vanhukset asuu kuumissa asunnoissa.Ja hoitajat juoksee paikasta toiseen.Ei mitään järkeä tässä tässä touhussa.

Toisena tietty alan vetovoima, kuka lähtee enään hoitoalalle kun tietää itä edessä.Itsellä muutama vuosi eläkkeelle ja jään aiemmin pois ja poistan Valviran rekisteristä oikeudet samalla, ettei pakkolaillakaan minua enään saa töihin.

Eikö kaupungit voisi rakentaa vaikka isoja kerrostaloja vanhainkodeiksi? Siellä kaikki vanhukset saisivat olla keskenään, olisi heillä myös seuraa. Eikä hoitajien tarvitsisi poukota edes takaisin? Jolloin säästyisi myös bensaa ja niin edelleen. Toki vanhus maksaisi varallisuutensa mukaan siitä asumisesta ja hoidosta jonkin verran. Eli käytännössä lievempi versio tehostetusta palveluasumisesta. 

Vierailija
360/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreistä ne jonot on kiinni eikä mistään hoitajista.

Muutama vuosi sitten menin jo heti aamusta päivystykseen kun oikein lähetteen sinne terveyskeskuksesta sain. Jouduin odottamaan iltaan asti ennenkuin lääkäri otti mut vastaan ja sekin sen jälkeen, kun valitin hoitajalle huonoa oloani.

Minun ohitseni meni koko ajan porukkaa. Kyllä otti päähän kun näin sinne tuotavan ambulanssilla jotain narkkijuoppoa ja ei muuta kun jonon kärkeen. Siis oikeasti veetutti kun itse maksaa ihan kiitettävästi veroa ja sitten ei saa moneen tuntiin hoitoa ja kaiken maailman publiikit kiilaa haisevana sun ohitse. Ja nyt joku tulee sanomaan, että kyllä nekin hoitoa tarvitsevat. Kyllä joo, mutta ne joutaisi odottaa. Jokainen kyllä näkee että töitä ei olla tehty eikä tulla tekemäänkään. Ja kyllä, en arvosta sitä että yhteiskunta maksaa niille kaiken.

Kyllä ne ihmiset menevät ihan kiireellisyysjärjestyksessä eikä sen mukaan, kuka muka maksaa eniten veroja. Tuskinpa sinulla todellista hätää oli, kun jaksoit kerran kyttäillä muita. Vaikka kuvittelet tietåväsi, mikä noita ihmisiä vaivasi tai olivatko he kännissä tai aineissa, et kuitenkaan tiedä, kuvittelet vain olevasi oikeassa.

Jouduin itse noin vuosi takaperin ensiapuun vakavan sairaskohtauksen takia. Koska olin nuori, vaatteeni olivat täynnä oksennusta ja olin sekava kaltaisesi odotushuoneen kaikkitietävät tolvanat kommentoivat heti minun olevan humalassa ja nostivat metelin, kun menin heidän ohitseen. Todellisuudessa en ollut nauttinut pisaraakaan alkoholia tai mitään muitakaan aineita ja tapaukseni oli erittäin kiireellinen.