Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUS:N TERVEYDENHUOLTO ON ROMAHTANUT!! Päivystyksessä 60 tunnin jono. Miten näin kävi?

Veronmaksaja
13.07.2021 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008122547.html

2,5 vuorokauden odotus heinäkuussa. On siinä istumista kipeällä ihmisellä.

Nyt vain odottelemaan syksyn influenssaepidemiaa.

Miksi helv....issä Suomen terveydenhuolto on ajettu näin rapiolle?

Kommentit (963)

Vierailija
301/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Sairaanhoitajien peruspalkan keskiarvo on 2 483 euroa kuukaudessa. Säännöllisten lisien kanssa keskiansiot ovat 3 047 euroa. Säännöllisiin lisiin lasketaan henkilökohtaiset lisät, työaikalisät, luontoisedut sekä euromääräiset vuosisidonnaiset lisät. Sairaanhoitajien keskimääräiset kokonaisansiot ovat 3 118 euroa.” IL

Duunitorin mukaan ensihoitaja tienaa keskimäärin n 3500e/kk.

Haluaako joku ihan oikeasti selittää, miten tuo palkka on huono? Kaiketi hoitoalalla voi itse jonkin verran vaikuttaa, mihin tehtäviin sijoittuu kun pulaa on?

Ne lisät ovat korvausta poikkeavista työajoista. Mullakin on amk tutkinto, mutta olen eri alalla ja palkkani suurempi kuin ensihoitajan keskipalkka. Teen töitä ma-pe klo 8-16. Joskus joudun tekemään töitä illalla, yöllä tai viikonloppuna, mutta niistä sitten maksetaan aika paljon ruhtinaallisemmin kuin mitä ensihoitajille maksetaan. 

On toki muitakin aloja, joissa on vuorotyö. Mutta minusta palkoissa pitäisi verrata peruspalkkaa eikä laskea vuorotyölisiä mukaan.  

Vierailija
302/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HOITAJAPULA SYYNÄ

”Koko systeemi ontuu hoitajapulan vuoksi”, Castrén sanoo.

Helle toinen syy.

Monikohan vaihtanut alaa?

Itseltä lähtenyt 2 v aikana 17 työkaveria muualle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt

1. Huono palkka

2. Apotti (!)

3. Korona

Vierailija
304/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Sairaanhoitajien peruspalkan keskiarvo on 2 483 euroa kuukaudessa. Säännöllisten lisien kanssa keskiansiot ovat 3 047 euroa. Säännöllisiin lisiin lasketaan henkilökohtaiset lisät, työaikalisät, luontoisedut sekä euromääräiset vuosisidonnaiset lisät. Sairaanhoitajien keskimääräiset kokonaisansiot ovat 3 118 euroa.” IL

Haluaako joku ihan oikeasti selittää, miten tuo palkka on huono? Kaiketi hoitoalalla voi itse jonkin verran vaikuttaa, mihin tehtäviin sijoittuu kun pulaa on?

Ne lisät ovat korvausta poikkeavista työajoista. Mullakin on amk tutkinto, mutta olen eri alalla ja palkkani suurempi kuin ensihoitajan keskipalkka. Teen töitä ma-pe klo 8-16. Joskus joudun tekemään töitä illalla, yöllä tai viikonloppuna, mutta niistä sitten maksetaan aika paljon ruhtinaallisemmin kuin mitä ensihoitajille maksetaan. 

On toki muitakin aloja, joissa on vuorotyö. Mutta minusta palkoissa pitäisi verrata peruspalkkaa eikä laskea vuorotyölisiä mukaan.  

Okei. Verrataan julkisella puolella miesvaltaisissa ammateissa olevien poliisien ja palomiesten peruspalkkaa hoitajien palkkaan. Kuka on matalapalkkainen ja palkkakuopassa?

Vierailija
305/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska peruspalkka on ensimmäisten vuosien jälkeen edelleen surkea osaamiseen nähden eikä vastaa työn vaativuutta ja kokemusta ja loput löydät sanasta työaikalisät. Ne ovat korvauksia raskaasta vuorotyöstä vieläpä usein epäergonomise työvuoroineen. Ne ovat muutamia satoja bruttona. Ja tuossa keskimäärässä ovat mukana 40 vuotta työelämässä olleet.

Pitääkö selittää vielä miksi tuo pohjapalkka on huono?!

Vierailija
306/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketaan hoitajien palkkoja, jotta saadaan palkattua lisää väkeä. Ei se ole veronmaksajan tehtävä maksaa ylisuuria korvauksia keskinkertaisen alittavasta työstä.

Ja sinulla oli varmaan myös joku hyvä idea siitä, mistä niitä hoitajia saat lisää vielä pienemmällä palkalla.

Kukaan hoitaja ei vaihda työtään työttömyyteen vaikka palkkoja leikattaisiinkin. 

Minä vaihdan! Olen sitä jo nyt harkinnut! Itseasiassa se on houkuttelevaa vaikka palkat vähän nousisikin!

Saat ansiosidonnaista puolitoista vuotta ja sitten työmarkkinatuki 518 netto kuukaudessa. Ja työkkäri kyllä aktivoi tietyn työttömyysjakson jälkeen esim. työmarkkinatuella työkokeiluun.

Itse jäin kylmästi työttömäksi koska minulla on toisenkin alan tutkinto. Jos se ei työllistä teen tuttuihin paikkoihin vähän keikkaa. Työkkäri voi tunkea kokeilunsa sinne mihin aurinko ei paista. Kokopäivätöitä en nykytahdilla enää tee hoitoalalla.

Jos työkkäri ehdottaa työkokeilua etkä mene niin siitä tulee karenssi ja sen perään voidaan laittaa toinen karenssi.

Vierailija
307/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkakaa vaan palkkakuopan kaivamista, työolojen kurjistamista ja pakkorokotuksista mutisemista niin homma menee aina vaan hullummaksi! Ei kukaan täysjärkinen hakeudu tällä hetkellä alalle ja alalle olitkatkin sinnittelevät juuri ja juuri työnsä kanssa.

Mua kiinnostaisi tietää, paljonko hoitajat oikeasti saavat palkkaa. Eräs ystäväni nimittäin laskee nykyisessä työpaikassaan sairaanhoitajien palkkoja, ja sanoi kerran yhdessä keskustelussa ohimennen, ettei ymmärrä hoitajien jatkuvaa märinää palkastaan, koska syytä siihen ei olisi. Peruspalkka ei kuulemma ole kummoinen, mutta vuorotyön tuomat lisät tekevät palkasta kuulemma melko ison. En ryhtynyt sitten euromääriä kyselemään. Mutta jotenkin olen alkanut epäilemään näitä puheita palkkakuopasta.

Työolosuhteissa ja -ilmapiirissä on aivan varmasti parantamisen varaa paljonkin.

Sairaanhoitaja tienaa roimasti enemmän kuin esim. jäteauton kuljettaja, joka hänkin tekee työtä kuumassa ja tukalassa ympäristössä. Kumpaankin työhön riittää sama koulutustaso. Matalasti kouluttautuneilla on keskimääräistä enemmän riitoja työpaikoillaan, eivät lääkärit toisiaan säti ja pilaa toistensa työilmapiiriä. Kyllä hoitajat tekevät sen ihan itse.

Itseasiassa jäteautonkuljettajat tienaa yllättävän hyvin! Ainakin 90-luvulla kun itse sitä hommaa tein.

Vieläkin! Kävin googlaamssa uteiliaisuudesta. Vuonna 2018 jäteautonkuljettajan palkka oli 3123€/kk. Että sillälailla! Tosiaan näköjään tienaavat paremmin kuin minä sairaanhoitajana poliklinikalla 15v työkokemuksella!

Minäkin osasin guuglata sinun käyttämäsi tilaston, että sillalailla! Siinä samassa taulukossa sairaanhoitajan palkaksi kerrottiin 3133€ kuukaudessa, että sillälailla! Enemmän kuin jäteautonkuljettaja siis. Ovatko kaikki sairaanhoitajat yhtä typeriä kuin sinä?

Sillälailla, sillälailla:D. Mikään ei ole niin rasittava kuin tyhmä ihminen joka ei tajua olevansa tyhmä.

Taulukossa kerrottiin voi hyvä lapsi. Tuo on kaikkien keskipalkka, mukana kokemuslisät ja vuorotöistä tulevat haittalisät. t. eri kuin se jolle kommentoit

Ja luulet että roskakuskilla ei ole lisät mukana? Mene nyt hyvä lapsi pois täältä aikuisten keskustelusta.

Voi luoja tätä ihmisten typeryyttä...

Vierailija
308/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Verrataan julkisella puolella miesvaltaisissa ammateissa olevien poliisien ja palomiesten peruspalkkaa hoitajien palkkaan. Kuka on matalapalkkainen ja palkkakuopassa?

En ota kantaa palkkakuoppa-asiaan vaan ainoastaan siihen, että palkkavertaiuissa pitäisi puhua vain peruspalkasta, ei vuorolisistä. Itse en ryhtyisi sen paremmin poliisiksi kuin palomieheksikään. 

Vierailija
309/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska peruspalkka on ensimmäisten vuosien jälkeen edelleen surkea osaamiseen nähden eikä vastaa työn vaativuutta ja kokemusta ja loput löydät sanasta työaikalisät. Ne ovat korvauksia raskaasta vuorotyöstä vieläpä usein epäergonomise työvuoroineen. Ne ovat muutamia satoja bruttona. Ja tuossa keskimäärässä ovat mukana 40 vuotta työelämässä olleet.

Siis mitä helvettiä te oikein haluatte? Teidän palkkanne on sieltä suomalaisten palkkahaitarin yläpäästä ja rutina vaan jatkuu. Hyi helvetti, että osaattekin olla oksettavia tuon jatkuvan palkkaruikutuksenne kanssa.

Vierailija
310/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkakaa vaan palkkakuopan kaivamista, työolojen kurjistamista ja pakkorokotuksista mutisemista niin homma menee aina vaan hullummaksi! Ei kukaan täysjärkinen hakeudu tällä hetkellä alalle ja alalle olitkatkin sinnittelevät juuri ja juuri työnsä kanssa.

Mua kiinnostaisi tietää, paljonko hoitajat oikeasti saavat palkkaa. Eräs ystäväni nimittäin laskee nykyisessä työpaikassaan sairaanhoitajien palkkoja, ja sanoi kerran yhdessä keskustelussa ohimennen, ettei ymmärrä hoitajien jatkuvaa märinää palkastaan, koska syytä siihen ei olisi. Peruspalkka ei kuulemma ole kummoinen, mutta vuorotyön tuomat lisät tekevät palkasta kuulemma melko ison. En ryhtynyt sitten euromääriä kyselemään. Mutta jotenkin olen alkanut epäilemään näitä puheita palkkakuopasta.

Työolosuhteissa ja -ilmapiirissä on aivan varmasti parantamisen varaa paljonkin.

Sairaanhoitaja tienaa roimasti enemmän kuin esim. jäteauton kuljettaja, joka hänkin tekee työtä kuumassa ja tukalassa ympäristössä. Kumpaankin työhön riittää sama koulutustaso. Matalasti kouluttautuneilla on keskimääräistä enemmän riitoja työpaikoillaan, eivät lääkärit toisiaan säti ja pilaa toistensa työilmapiiriä. Kyllä hoitajat tekevät sen ihan itse.

Itseasiassa jäteautonkuljettajat tienaa yllättävän hyvin! Ainakin 90-luvulla kun itse sitä hommaa tein.

Vieläkin! Kävin googlaamssa uteiliaisuudesta. Vuonna 2018 jäteautonkuljettajan palkka oli 3123€/kk. Että sillälailla! Tosiaan näköjään tienaavat paremmin kuin minä sairaanhoitajana poliklinikalla 15v työkokemuksella!

Minäkin osasin guuglata sinun käyttämäsi tilaston, että sillalailla! Siinä samassa taulukossa sairaanhoitajan palkaksi kerrottiin 3133€ kuukaudessa, että sillälailla! Enemmän kuin jäteautonkuljettaja siis. Ovatko kaikki sairaanhoitajat yhtä typeriä kuin sinä?

Sitä en käynyt katsomassa, mutta oletettavasti tuossa on lisät mukana. Niitähän minulle ei tule poliklinikalla. Eli henkilökohtaiseen palkkaani vuonna 2021 verrattuna tienasi roskakuski jo vuonna 2018 paremmin. Sitäpaitsi pakko vielä mainita että tuossakin tilastossa jossa ilmeisesti molempien lisät on mukana, ero on todella pieni. Joten tuonkin mukaan sh:n palkka on törkeän pieni, ja siis todellakin sittentyö rinnastettavissa osaamisen puolesta ilmeisesti roskakuskin työhön.

Vierailija
311/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lentää Hollantiin jos sairastuu. Siellä on EUn laadukkain terveydenhuolto. Ja täysin ilmaista suomalaiselle.

Olen asunut Hollannissa. Vaikka terveydenhoito oli suhteellisen edullinen ja toimiva, oli siinäkin puutteita. En nähnyt lääkäriäni kertaakaan. En edes hoitajaa. Asioin aina luukkuhenkilön välityksellä. Siitä syystä sain muun muassa vääriä antibioottikuureja. Terveydenhoitoon liittyy myös erikoisia piirteitä. Voit esimerkiksi lähettää tuttavan hakemaan reseptilääkkeesi ilman valtakirjaa tms. Suomessa tällainen tietoturvan laiminlyöminen olisi ennenkuulumatonta.

Lääkäri pitää valita itse, mutta monen klinikka on täynnä eivätkä ota potilaita. Ja lääkäreiden taso vaihtelee paljon. Ei ole minimivaatimustasoa. Potilaan pitä itse kysellä naapurustosta ja lähipiiristä, kuka on hyvä. Yleensä ne hyvät ovat täynnä.

Hoitovirheitä siellä tapahtuu ihan yhtä lailla kuin muuallakin. Esimerkiksi syöpähoito ja äitiys-/synnytyspalvelut ovat Suomessa paljon parempia. Hollannissa ei edes saa samoja väestön seulontatutkimuksia, joita Suomessa saa maksamatta ylimääräistä sen normaalin vakuutuksen lisäksi.

Ainoa hyvä puoli niiden terveydenhoidossa on, että hoitoa saa yleensä nopeasti. Mutta se ei ole yhtä laadukasta. Lisäksi Suomessa saa hoitoa englanniksi missä vain. Hollannissa ei. On myös kiva, että fysioterapia, silmien terveys ja hammashuolto nähdään kuuluvaksi osaksi terveydenhuoltoa. Meillä Suomessahan ne ovat erillisiä palveluita, joista joutuu maksamaan vähän enemmän.

Myös Suomessa reseptilääkkeen voi hakea toinen henkilö valtakirjalla, ihan tiedoksi vaan. Onnistuu sekä asioimalla apteekissa luukulla että nettikaupan välityksellä pakettia noutaessa.

Kirjoittajahan sanoi että ilman valtakirjaa sai toinen hakea reseptilääkkeet.

Vierailija
312/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen terveydenhuolto on romahtanut jo aikaa sitten. Toki 60 tunnin jono nyt voi tuntua pitkältä. Siihen vain pitää tottua. SOTE uudistuksen jälkeen kukaan ei pääse hoitoon missään. On päivänselvää, että uusi hallintokerros kautta maan tulee syömään viimeisetkin rahat millä potilaita hoitamaan ketään palkattaisiin. 

Ei kannata opiskella lääkäriksi eikä hoitsuksi, ellei tarkoitus olekin lähteä heti ulkomaille töihin valmistuttua. 

Sen sijaan kannattaa aloittaa jo varhain politiikassa. Siihen ei tarvita mitään taitoja. 

Vierailija
313/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä en käynyt katsomassa, mutta oletettavasti tuossa on lisät mukana. Niitähän minulle ei tule poliklinikalla. Eli henkilökohtaiseen palkkaani vuonna 2021 verrattuna tienasi roskakuski jo vuonna 2018 paremmin. Sitäpaitsi pakko vielä mainita että tuossakin tilastossa jossa ilmeisesti molempien lisät on mukana, ero on todella pieni. Joten tuonkin mukaan sh:n palkka on törkeän pieni, ja siis todellakin sittentyö rinnastettavissa osaamisen puolesta ilmeisesti roskakuskin työhön.

Eiköhän jäteautonkuljettajan palkan kuuluisi oikeasti olla verrannollinen siivojan palkkaan? Mutta koska ala on miesvaltainen, se nouseekin verrannolliseksi naisvaltaisen sairaanhoitajan kanssa!

Vierailija
314/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityiselle puolelle saa ajan kyllä yleensä samalle päivälle. Ja potilasta kohdellaan paremmin. Jos vain on vakuutus kunnossa, niin yksityiselle vaan suosiolla.

Tämähän se ongelma nimenomaan on. Ihmiset kieltäytyvät ottamasta vakuutusta ja sitten ne joilla ei ole varaa joutuvat kärsimään, kun porukka jolla olisi varaa vakuutukseen tunkee sitten julkiselle puolelle. Ottakaa se vakuutus hyvät ihmiset niin KAIKKI pääsevät hoitoon nopeammin.

Vierailija
315/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen hulluksi tässä maassa. Miten on mahdollista että näin pienessä maassa kuin Suomi on näin naurettavan katastrofaalinen tilanne? Tämän ymmärtäisi miljoonakaupungeissa mutta ei täällä. Tästä on paasattu ennenkin mutta mitään muutosta ei ole tullut, suomen terveydenhoidon täytyy olla pohjoismaiden ja varmaan euroopankin pohjasakkaa. No, kai me olemme ylpeitä kun olemme jonkun romanian kanssa samalla tasolla. 

Toisekseen, jos ei muka millään ole varoja maksaa hoitajille kunnon palkkaa, niin miten olis niiden prioriteettien uudistaminen. Rahan lappaaminen ulkomaille ja pakolaisille ei mene suomalaisten terveydenhoidon edelle, tämän pitäisi olla jo laissakin! 

Vierailija
316/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättekö te hoitajat, ettei monella muullakaan alalla palkka vaan nouse automaattisesti vuosien myötä ja jos nousee, niin hyvin vähän.

Ne joiden ura etenee ja palkka nousee dramaattisesti tekevät paljon duunia, vaativampia projekteja ja kilpailu on kovaa.

Hoitajan työ ei kuitenkaan ole vaativaa asiantuntijatyötä, paitsi niillä hoitajilla jotka erikoistuvat ja lisäkouluttautuvat, mutta he saavatkin sitten parempaa palkkaa.

Vierailija
317/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on yli tuplat mitä esim. fyysisesti raskaammissa, taatusti terveydelle haitallisemmissa, epäergonomisissa tehdaskolmivuoroissa. Mitä ihmettä valitatte?

Vierailija
318/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meneppäs sitten jäteautonkuljettajaksi, jos niiden palkka noin paljon kadehdituttaa. Että sillälailla!!!!!!

Minä voisin mennäkin! Helppoahan tuo on, koneet hoitaa. t. Eri

Vierailija
319/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat korkeammaksi niin johan alkaa tekijöitä löytymään. Hoitajia on pilvin pimein, mutta antavat työpanoksensa muualle, missä asiat on enemmän kunnossa.

Vierailija
320/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana ei ole palkka vaan se kun työpaikalla pitäisi tehdä töitä. Suurin osa sairaanhoitajista on vähintään 30kg ylipainoisia ja puolet on alkoholisteja. Tottakai sellaista vituttaa kun perse pitää nostaa kanslian tuolista tai sitä kahta pilleriä ei saa laskea koko työvyörön ajan lääkehuoneessa. Laihdutuskuuria te tarvitsette ja liikuntaa!! Jo tuntuu työ kevyemmältä kun ette ole kooltanne 1.5 ihmistä!