Miksi abortin tulisi olla laillista jos äidin henki ei ole vaarassa?
Lue tämä ennen kuin vastaat:
Minulla ei ole vahvaa kantaa asiaan. Toivoisin, että voisimme keskustella asiallisesti ilman haukkumista.
Kommentit (712)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun mies harrastaa suojaamatonta seksiä niin hänen pitää kantaa vastuu. Kun nainen harrastaa suojaamatonta seksiä niim hän voi halutessaan murhauttaa ihmisen alun. Sairas maailma
Vastuun mittakaava on totaalisen eri.
Siinä ei ole kuin muutama kuukausi eroa.
Onko mies kaikilla elintavoillaan vastuussa sikiöstä? Onko vastuussa synnytyksestä ja sen sujumisesta? Onko vastuussa lapsen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista seuraavat 18 vuotta, ja senkin jälkeen?
Vai selviääkö halutessaan pienellä elatusmaksulla/kk?
Kuten sanottu, muutaman kuukauden elintavat on ainoa eo.
Synnytys ja sen sujuminen? Moni menee "sairaalaan".
Kokonaisvailtainen hyvinvointi? Mies voi olla vastuussa. Ei synnytys tee teistä automaattisesti parempaa vanhampaa.
Nainenkin voi selvitä elareilla. Moni selviääkin.
Raskaana olevien naisten miehet voisivat solidaarisuudesta vaimoa kohtaan noudattaa samoja rajoituksia elintavoissaan mitä nainen joutuu tekemään. Kiinnostaako? Tekisi monelle miehelle hyvää.
Jos nyt vaimo kykenisi edes noudatamaan minun elintapojani ennen raskautta.
Olisiko kannattanut valita vastuullisempi nsinen? Kuten täällä aina naisille sanotaan: mistä te näitä oikein löydätte?
Mitä se ihminen nyt ei tekisi itsensä eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun mies harrastaa suojaamatonta seksiä niin hänen pitää kantaa vastuu. Kun nainen harrastaa suojaamatonta seksiä niim hän voi halutessaan murhauttaa ihmisen alun. Sairas maailma
Onko mies kaikilla elintavoillaan vastuussa sikiöstä? Onko vastuussa synnytyksestä ja sen sujumisesta? Onko vastuussa lapsen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista seuraavat 18 vuotta, ja senkin jälkeen?
Kokonaisvailtainen hyvinvointi? Mies voi olla vastuussa. Ei synnytys tee teistä automaattisesti parempaa vanhampaa.
Aika vähissä on miehissä oikeasti yksinhuoltajat. En itse uskaltaisi laskea sen varaan että
Isä pitää lapsesta huolta jos minä en sitä haluaisi. Elämä on opettanut.
Vierailija kirjoitti:
Abortin haitoista voi myös kirjoittaa.
Amerikassa on laajalti kiistetty abortin ja rintasyövän yhteys, joka johtuu siitä, että abortti on siellä tuottava bisnes. Kiinassa tehtyjen tutkimusten mukaan abortin ja rintasyövän välinen yhteys on ilmiselvä. Intiassa ja Bangladeshissa tehtiin vuonna 2013 tutkimuksia, jotka osoittivat rintasyövän riskin kasvavan todella monenkertaiseksi naisilla, joille on tehty abortti. Abortin seurauksina voi tapahtua myös seuraavia sairauksia ja ongelmia: seuraavan raskauden ennenaikainen keskeytys, synnytysvaikeuksia, munasarjasyöpä, kohdunkaulan syöpä ja maksasyöpä
Abortin tehneillä naisilla esiintyy abortin seurauksena mielenterveydellisiä ongelmia, syyllisyydentunteita, ahdistuneisuutta,
Jos toisitkin faktaa keskusteluun, voisi keskustella... mutta mitään noista "haitoista" ei ole todennettu vertaisarvioiduissa tutkimuksissa. Pari esimerkkia, kaikkia en viitsi debunkata.
https://www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180530132956.htm
"Having an abortion does not increase a woman's risk for depression, according to a new study of nearly 400,000 women published today in JAMA Psychiatry. While previous research has found abortion does not harm women's mental health, studies claiming that it does continue to be published and state policies that restrict access to abortion in the United States have been justified by claims that abortion causes women psychological harm."
Eli harhaanjohtavia väitteitä käytetään jenkeissä tukemaan tiettyjä poliittisia päämääriä. Yllätys.
https://www.medscape.com/answers/1697353-195942/how-does-abortion-affec…;
"A statistically significant increase in risk was found among the very small number of women with a history of second-trimester abortion. Results from this population-based prospective cohort provide strong evidence against an increase in risk of breast cancer among women with a history of induced abortion during the first trimester. Comparable results have been observed in a large cohort of women in China and the California Teachers Study. Taken as a whole and accounting for the limitations of the case-control study design, the available evidence does not support any important relation between induced abortion and risk of breast cancer.
However, a 2018 meta-analysis of 25 studies in the English language literature up to December 10, 2016, indicates there is no association between induced abortion and breast cancer risk. A subgroup analysis suggested that induced abortion may raise the risk of breast cancer in parous women but not in nulliparous women."
Eli sekin riski on joko olematon tai erittäin pieni. Mitenkähän vertautuu tunnettuihin elintapariskeihin eli ylipainoon, alkoholin käyttoon, tupakointiin ja liikunnan puutteeseen... hmmm?
Miksi tämäkin ketju saa olla täällä? Aivan tarpeetonta jankkausta. Kenenkään mielipide ei muuksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Abortin puolustajat esittävät toinen toistaan parempia perusteluja kannalleen. Abortin vastustajilla on tasan yksi mantra, jota toistetaan kerta toisensa jälkeen (abortti on murha).
No eiköhän tuo viimeksimainittu nimenomaan ole riittävän painava perustelu jo sinällään, eli abortti on murha ja sitä ei siksi saisi hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka aikaisin raskaus nykyään todetaan? Ilmeisesti jo yhdyntäpäivänä, jos aborttiinkin ehditään solurykelmävaiheessa.
Minulla todettiin raskaus viikolla 4, ultraäänessa mitään ei edes näkynyt, ruskuaispussi vaan. Oli siis toivottu lapsi, mutta tosiaan viikolla 4 jos olisin abortoinut niin alkio oli vain solurykelmä. Sydänäänet tulee vasta noin viikolla 6, sillä ennen sitä solurykelmässä ei ole edes pientä sydäntä, ainoastaan sykkiviä soluja. Lihasmassa alkaa muodostua vasta viikon 6 jälkeen, jolloin voi puhua ensimmäisestä elimestä.
"Abortin haitoista voi keskustella," edellinen kommenttini poistettiin ,jonkun mielestä ei saa keskustella.
Itu projektin (Tampereella ja Helsingissä) toiminnanjohtajan mukaan on tarvetta runsaasti mielenterveyspuolen kuntoon abortin yhteydessä.
Kiinan tilastolliset luvut ja informaatio neutralisoi väitteet, että abortin ja rintasyövän välillä ei olisi yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortin puolustajat esittävät toinen toistaan parempia perusteluja kannalleen. Abortin vastustajilla on tasan yksi mantra, jota toistetaan kerta toisensa jälkeen (abortti on murha).
No eiköhän tuo viimeksimainittu nimenomaan ole riittävän painava perustelu jo sinällään, eli abortti on murha ja sitä ei siksi saisi hyväksyä.
Hyväksyt siis ettei ihmisille kuulu oikeus päättää omasta kehostaan.
Abortin vastustaminen on aivan samaa sarjaa kuin naisen pakottaminen pukeutumaan burkaan. Tavoite on vain hallita naista ja hänen oikeuttaan omaan kehoonsa.
Tämä jankkaaminen täällä saisi jo tosiaan riittää. Ihmiset yrittävät esittää niin hyviksiä, ihan jo pidetään alkion puolia. Kas kummaa, kun nainen on saanut lapsen synnytettyä (naisen kehon hallinta loppuu), kukaan ei ole enää kiinnostunut näistä "mittaamattoman arvokkaista" lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaana olevien naisten miehet voisivat solidaarisuudesta vaimoa kohtaan noudattaa samoja rajoituksia elintavoissaan mitä nainen joutuu tekemään. Kiinnostaako? Tekisi monelle miehelle hyvää.
Olisiko kannattanut valita vastuullisempi nsinen? Kuten täällä aina naisille sanotaan: mistä te näitä oikein löydätte?
Mitä se mulle kuuluu paljonko se lihoo? Itse se läskinsä kantaa.
Ei se tolla tyylillä kyllä raskaaksi tule mutta se taas ei ole minun ongelmani.
Vierailija kirjoitti:
"Abortin haitoista voi keskustella," edellinen kommenttini poistettiin ,jonkun mielestä ei saa keskustella.
Itu projektin (Tampereella ja Helsingissä) toiminnanjohtajan mukaan on tarvetta runsaasti mielenterveyspuolen kuntoon abortin yhteydessä.
Kiinan tilastolliset luvut ja informaatio neutralisoi väitteet, että abortin ja rintasyövän välillä ei olisi yhteyttä.
Siitä oli juuri tutkimus mikä aiheuttaa mt-ongelmia abortin jälkeen. Suurin syy oli ympäristön kuviteltu ja todellinen vaikutus eli se että toiset saattaa tai tuomitsee abortin.
Abortin yllä on yhä stigma ja tämäkin keskustelu on syy niihin mielenterveysongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit voinut kirjoittaa suoraan ettet tiedä raiskauksen vaikutuksesta naisen kehoon. Tuo viestisi oli vain kiertoilmaus samaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyt siis ettei ihmisille kuulu oikeus päättää omasta kehostaan.
Aika rajallinen se oikeus on muutenkin.
Huumeet, abortti viikolla 38 jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit voinut kirjoittaa suoraan ettet tiedä raiskauksen vaikutuksesta naisen kehoon. Tuo viestisi oli vain kiertoilmaus samaan.
Avaas vähän väitettäsi että vaimoni on raiskattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä oli juuri tutkimus mikä aiheuttaa mt-ongelmia abortin jälkeen. Suurin syy oli ympäristön kuviteltu ja todellinen vaikutus eli se että toiset saattaa tai tuomitsee abortin.
Abortin yllä on yhä stigma ja tämäkin keskustelu on syy niihin mielenterveysongelmiin.
Aika vähän niistä aborteista tiedetään ,jos ei itse huutele.
Mistä noita pillereitä saa ja voiko sellaisen antaa tyttöystävälle esim. tuoremehuun sekoitettuna?
Kysyn ystävän puolesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka aikaisin raskaus nykyään todetaan? Ilmeisesti jo yhdyntäpäivänä, jos aborttiinkin ehditään solurykelmävaiheessa.
Minulla todettiin raskaus viikolla 4, ultraäänessa mitään ei edes näkynyt, ruskuaispussi vaan. Oli siis toivottu lapsi, mutta tosiaan viikolla 4 jos olisin abortoinut niin alkio oli vain solurykelmä. Sydänäänet tulee vasta noin viikolla 6, sillä ennen sitä solurykelmässä ei ole edes pientä sydäntä, ainoastaan sykkiviä soluja. Lihasmassa alkaa muodostua vasta viikon 6 jälkeen, jolloin voi puhua ensimmäisestä elimestä.
Sykkiviä soluja? Älä nyt viitsi. Viikolla 6 on paitsi sydän myös muita kehittyviä elimiä. Normaalisti rv 4 ei raskautta todeta kuten tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämän ja kuoleman kysymyksiin ei ole tarkoitus suhtautua kevyesti.
Voin mä oluen juoda juhannuksena jos on joku syy. Juhannus tai sauna ei ole syy.
Ilman tuorejuustoa pärjää oikein hyvin, samoin graavilohta.
Meinasin sanoa että vaikeinta minulle olisi urheilun lopettaminen pitkäksi aikaa, mutta juuri muistin että yksi seurakaverihan kävi treeneissä hyvinkin pitkään. Toki se otti rauhallisemmin kuin muut mutta sehän ei ole mikään huono asia.
Mutta joo, ei tee tiukkaa olla ilman olutta tai muuta alkoholia. Mennyt ennenkin vuosia ilman tekosyytä "nautiskeluun".