Opettajat, älkää laittako oppilaita kertomaan vanhemmistaan
Antakaa jokaisen lapsen ja nuoren olla oma itsensä ilman vanhempien ja kodin painolastia. Miksi laittaa oppilaat kertomaan, onko isä ylilääkäri tai rekkakuski tai kenties työtön tai vankilakundi? Hillitkää uteliaisuutenne ja estäkää myös lasten leimautuminen. Kukaan ei voi sille mitään, millainen koti ja vanhemmat on, eikä kenelläkään ole oikeutta tehdä oppilaasta sen perusteella päätelmiä. Tämä voi johtaa jopa kiusaamiskierteisiin, huonoon itsetuntoon, ryhmien ulkopuolelle, traumoihin. Luokaa oppilaille uskoa omiin mahdollisuuksiin riippumatta mistään ulkoisista seikoista, jotka eivät muille kuulu.
Kommentit (104)
Olen aivan samaa mieltä.
Opettjien ei tule rääkätä lasta, käskemällä lapsen kertoa kotielämästään tai vanhemmistaan.
Ei kaikilla lapsilla ole asiat hyvin kotona siten, että molemmat äiti ja isä käyvät töissä ja on omistusasunto ja auto ja mökki sun muut.
Opettajien ei pidä kysellä kesälomistakaan liikoja, vain sellainen yleisluontoinen kysymys riittää, että mikä oli kivointa lomalla, tai muuta vastaavaa. Kaikki lapset kun eivät pääse huvipuistoihin ja järveranta mökeille uimaan. Eivät edes sinne mummolaan.
Tuskin ne opettajatkaan kaikkea uskoo.
Eräs pikkutyttö , joka eli sijaisperheessä oli selittänyt äitinsä olevan kotiapulainen🥰.
Samassa perheessä oleva lapsi , oli opettaja udellut kovasti lapsen taustoja( äiti oli vankilassa ) , lapselta.
Sisarus, joka oli eri luokalla, ei opettaja viitannut kotioloihin, oli vain pitänyt lapsena niinkuin muitakin oppilaitaan,. Fiksua käytöstä opettajalta.
Vierailija kirjoitti:
Eräs pikkutyttö , joka eli sijaisperheessä oli selittänyt äitinsä olevan kotiapulainen🥰.Samassa perheessä oleva lapsi , oli opettaja udellut kovasti lapsen taustoja( äiti oli vankilassa ) , lapselta.
Sisarus, joka oli eri luokalla, ei opettaja viitannut kotioloihin, oli vain pitänyt lapsena niinkuin muitakin oppilaitaan,. Fiksua käytöstä opettajalta.
Mun äidinkieli on suomi, mutta mä en ymmärrä tästä kommentista juuri mitään.
Apua, tuon tavan täytyy olla jokin uusi ilmiö opettajilla ja juurikin se uteliaisuuden halu, minun kouluaikana ei koskaan kysytty tai edes viitattu kotioloihin, ei ainakaan siten, että sitä olisi erikseen lapselta udeltu tai kyselty, että pitää osata pitää esitelmä kotioloistaan. Kauheaa, jos totta, ei kai ole totta, eihän?
Vierailija kirjoitti:
Eräs pikkutyttö , joka eli sijaisperheessä oli selittänyt äitinsä olevan kotiapulainen🥰.Samassa perheessä oleva lapsi , oli opettaja udellut kovasti lapsen taustoja( äiti oli vankilassa ) , lapselta.
Aivan sama mitä opettaja uskoo, hän on aikuinen ihminen ja ymmärtää asiat ja lapsia ja lasten kertomuksia.
Luokkatovereillahan se suurin merkitys on.
Lasta saatetaan ryhtyä pilkkaamaan, kuin ei ole missään käynyt kesälomallaan. Ei ole käynyt missään lasten huvipuistoissa, tai matkoilla jne.
Voidaan jo pilkata ja kysellä siitäkin, että kun sulla ei ole isää ollenkaan ja muuta vastaavaaa.
Olen ollut opettaja nyt 30 vuotta, enkä ole kertaakaan vielä kysellyt oppilaiden vanhemmista tai kesätekemisistä. Onhan meitä opettajiakin moneen lähtöön, ei meilläkään ole varaa matkustella tai välttämättä viedä lapsia kaikenmaailman huvittelupuistoihin.
Pikkukylässä opettajat tiesi hyvin lasten taustat.
Opettajilta tuo on yksi kiusaamisen muoto. Kyllä, opettajissakin on aina ollut kiusaajia. Eikä kaikki yliopiston käyneet ole älykkäitä. Jotkut jopa pahantahtoisia, ja heistä voi sanoa että kallis opiskelu mennyt hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut opettaja nyt 30 vuotta, enkä ole kertaakaan vielä kysellyt oppilaiden vanhemmista tai kesätekemisistä. Onhan meitä opettajiakin moneen lähtöön, ei meilläkään ole varaa matkustella tai välttämättä viedä lapsia kaikenmaailman huvittelupuistoihin.
Luin poikani aineen mitä teit kesälomalla. Kertoi mummola matkan muttei sitä kun oli ulkomailla isän kanssa yli kkden.
Missä noin tyhmiä opettajia, että vanhempien taustoja ja ammatteja kyselevät? Tuollainen asettaa lapset epätasa-arvoiseen asemaan.Vanhempien asiat ei kuulu kouluun ja tuollainen voi vaikuttaa arviointiinkin. Opettakaa lapsenne sanomaan ei tunkeileville kysymyksille. Itse en ole on ensi tällaiseen törmännyt ainakaan omien lasten kohdalla.
Itse lähinnä mietin että ketä kiinnostaa? En ole koskaan kysellyt oppilailtani/opiskelijoiltani tuollaisia kysymyksiä... Ei minua kiinnosta mitä heidän vanhempansa tekevät tai mitä itse tekivät kesällä. Hoidan työni ja opetan niitä lapsia/nuoria, mutta ei minua kiinnosta heidän koulun ulkopuolinen elämänsä, työ on työ.
Joskus nuorempien kanssa kun sitten joutuu jotain palaveria pitämään, jossa on vanhemmat mukana saa tietää sitten jo ihan liikaa kaikkea epäolennaista, kun vanhemmat näkevät palaverin jonkinlaisena terapiaistuntona.
Sivistynyt opettaja ei kysele tuollaista. No, meidänkin lapselta oli kysytty ekaluokalla. Sitten opettaja päivitteli sekä viestillä että vanhempainillassa, että miten on mahdollista, ettei kaikki lapset tiedä vanhempiensa ammatteja ja opettakaa nyt hyvät ihmiset lapsia ymmärtämään, mitä ammatteja on olemassa. En viitsinyt kommentoida, vaikka mieleni teki. Lisäksi käytiin tutustumassa kaikkien koteihin eli oppilaat tekivät kävelyretken jokaisen lapsen kodille. Hm... meillä on salainen osoite ammattien vuoksi, mutta mitäs tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nämä opettajat eivät vaan tajua että kaikki eivät tule keskiluokkaisista kodeista?
Meillä on keskiluokkainen koti ja toinen vanhemmista työtön.
Sitähän opettajat juuri haluavat. Leimata ja nöyryyttää. Pitäähän heidän etukäteen tietää ketä kannattaa opettaa ja ketä voi vapaasti kiusata kenenkään puuttumatta.
Olin 3.lla luokalla, kun opettaja sanoi, että nosta käsi ylös, jos olet perheen ainut lapsi, näin edettiin aina, nosta käsi ylös, jos sinulla on kaksi sisarusta, asti. Tässä vaiheessa kaikki muut olivat viitanneet paitsi minä. Opettaja kiinnitti huomionsa minuun ja kysyi miksi et viitannut? Vastasin, että minulla on kolme sisarusta, sitä ei kysytty. Opettaja siunaili kovaan ääneen, että ei kai tuollaisia suurperheitä olekaan. Oletteko uskovaisia? Kaikki luokkakaverini nauroivat. Muistan häpeän tunteen edelleen. Tämä tapahtui Helsingissä v. 1979.
Vierailija kirjoitti:
Apua, tuon tavan täytyy olla jokin uusi ilmiö opettajilla ja juurikin se uteliaisuuden halu, minun kouluaikana ei koskaan kysytty tai edes viitattu kotioloihin, ei ainakaan siten, että sitä olisi erikseen lapselta udeltu tai kyselty, että pitää osata pitää esitelmä kotioloistaan. Kauheaa, jos totta, ei kai ole totta, eihän?
80-luvulla ala-asteella piti kertoa vanhempien ammateista, mitä viikonloppuna on puuhailtu ja kenen kanssa sekä mitä lehtiä kotiin tulee.
Tietäisitpä millaista nautintoa opettajat saavat, kun pääsevät esimerkiksi kiusaamaan vanhempansa menettänyttä lasta. Tätä tapahtuu ainakin Kosken seudun yläasteella. Niin. Sanoin sen nimen. Niin. En ole enää hiljaa. Ja sanon uudestaan kaikille ketkä vain kuuntelevat!
muistuipa mieleen opettajan kommentti lapsuudestani 80-luvulta. Isäni oli yksityisyrittäjä ja myi työtään paikalliselle. Kyseessä oli sellainen ala, jossa oli vakinaiset hinnat kautta Suomen. Eli isäni ei olisi voinut laskuttaa enempää kuin normaalisti kukaan mukaan. Kyse oli myös palvelusta, joka on melko tarpeellinen ja ainakin kerran muutamassa vuodessa sitä useampi tarvitsee.
Noh, opettaja tiesi isäni ammatin ja isoon ääneen kailotti ruokailussa miten hirveitä hintoja isäni pyytää.
Siihen aikaan ei hirveästi opettajat sensuroineet itseään. Ei ollut kivaa lapsena kuunnella, kun ensinnäkään alakoululaisena ei ollut vielä hajuakaan, että miten isäni laskutti ja oliko se kallista vai ei ja onko se minun syyni vai kenen syy, kun opettaja joutuu maksamaan.
Tuo opettaja on jo kuollut. Rauha hänen sielulleen.
En ole koskaan kenenkään oppilaan vanhemmista kysynyt. T. Ope
Ehkä nämä opettajat eivät vaan tajua että kaikki eivät tule keskiluokkaisista kodeista?