Mieheni tajusi vasta nyt että meidän perheellä ei oikeasti aina ollut edes rahaa ruokaan kun olin pieni
Ollaan oltu miehen kanssa jo vuosia yhdessä, saman ikäisiä ja käyty aikanaan samaa yläastettakin. Ollaan ostettu yhteinen talo ja lapsiakin löytyy. Kumpikin käy töissä, ollaan matalapalkka-alalla mutta tullaan kuitenkin mun mielestä hyvin toimeen kunhan vähän katsoo mitä ostaa.
Nyt kun omat lapset on sen ikäisiä (2- ja 4-vuotiaat) käytiin tänä kesänä ekaa kertaa Muumimaailmassa. Ei se halpa reissu ollut ja pyrittiin menemään omilla eväillä että voidaan ensi kuussa käydä jossain kun ei mene kaikki rahat ruokaan ja huvituksiin. Mies tätä harmitteli kun ei voinut lomailla "täysillä" kun osittain vaadin että mennään omilla eväillä reissuun ja haettiin kaupasta täydennystä.
Se reissu oli minullekin eka kerta Muumimaailmaan ja nautin lasten kanssa. Mies on käynyt siellä muutaman kerran ennen meidän lapsia. Mies oli "järkyttynyt" kun tuli puhetta että en ole kotona asuessani käynyt missään huvipuistossa. Ja kun kerroin että ei käyty kun hyvä kun riitti rahat edes ruokaan. Mies sitten oli:" hyvä että nyt sitten edes pääset vaikka et lapsena ole päässyt"
Nyt ke meidän auto yllättäen meni rikki (jakoketju katkesi jo 100tkm kohdalla) ja ostettiin muutaman satasen auto nyt että pääsee töihin. Tämän takia loppukuun ruokabudjetti meni uusiksi ja nyt vkl ei grillattu kun makkaraa ja syötiin uusia pottuja. Tämä harmitti miestäni ja hän olisi halunnut jotain kunnon grillattavaa mutta pidin pääni ettei grilliruokiin käytetä luottoa. Sit kerroin mitä meillä yleensä syötiin ja sanoin et me eletään oikeasti "luksuselämää" kun nyt on vasta ekat rahamurheet ja joutuu tinkimään herkkuruuista.
Itseäkin silti nyppii rahatilanteemme mutta kun muistan oman lapsuuden niin en voi valittaa
Kommentit (135)
Mulle ei nyt auennut että mihin ne rahat meni että oli varaa vain makkaraan.
Kiinnostaisi ihan vilpittömästi tietää, että miksi olette tehneet lapsia tuollaiseen rahatilanteeseen? Jos teillä ei olisi lapsia, olisi paljon vähemmän menoja nyt ja tulevaisuudessa. Ehkä tällä hetkellä lapset vielä niin pieniä, etteivät osaa kaivata jäätelöä kummempaa, mutta kyllä kohta se teidän 4v tajuaa ettei teillä ole rahaa ja muilla on, paitsi jos asutte köyhällä alueella ja lähipiiri myös elää vaatimatonta elämää.
Kyllä asiat on huonosti, jos lasten kanssa ensimmäinen reissu koskaan tehdään omilla eväillä koska ei ole rahaa ja voidaan grillata vain halvinta makkaraa seuraavan päivän aterialle. Eikö olisi ollut parempi jättää ne lapset tekemättä ja elää mukavampaa elämää kahdestaan? Saisitte grilliin muutakin kuin xtra makkaraa..
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä vain ettei noihin muumimaailmoihin yms. kannata mennä alle 5 vuotiaan kanssa kun ne ei muista siitä reissusta mitään jälkeenpäin. Esikoisen kanssa juteltu, kun oli jo yläkouluikäinen, niin ei muista matkoja kun vasta kouluikäisestä ja ei kaikea edes silloin.
Muistan hyvin erityisiä tapahtumia alle kouluikäisenä, vuosilta 1976-77.
Voisiko asian ajatella niin, että sinun historiasi on nyt valtti teidän perheelle. Kun tulee joku taloudellinen notkahdus, sinä et hätkähdä ja kykenet järjestämään asiat niin, että selviätte. Miehesi opettelee vasta.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä vain ettei noihin muumimaailmoihin yms. kannata mennä alle 5 vuotiaan kanssa kun ne ei muista siitä reissusta mitään jälkeenpäin. Esikoisen kanssa juteltu, kun oli jo yläkouluikäinen, niin ei muista matkoja kun vasta kouluikäisestä ja ei kaikea edes silloin.
Siksi otetaan kuvia ja ruokitaan muistia.
Lapsen ilo Muumimaailmassa on ihan mieletöntä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n pointti taisi olla erilainen suhtaituminen rahaan. Itse en kestäisi olla tuollaisen tuhlurin kanssa, varsinkin kun perheellä on yhteinen talous ja yhteisiä lapsia. Taloudelliset aikomukset tulisi olla samat ja rahanköyttö samanlaista (ellei toisella ole käytössään omia rahoja joita tuhlailla). Tai ei mies välttämättä tuhluri ole, on vain tottunut hyvään elintasoon jonka Ap:n taloudellinen suunnittelu on taannut. Tuo että ininää tulee muutamasta aterian vaihtumisesta ja hän olisi valmis ottamaan velaksi kalliimpaa ruokaa, ei ole kypsän aikuisen käytöstä.
Joo, tämä oli osittain mitä ajoin takaa aloituksella. Ollaan seurustelun alkuaikoina puhuttu raha-asioista ja silloin kerroin jo ettei meidän perheellä ollut rahaa. Mieskin sanoi samaa, mutta nyt vuosien myötä ja varsinkin viime aikoina sanoisin että miehen duunari vanhemmat on eläneet rahallisesti tavallista elämää verrattuna omaan lapsuuteen. Ja vaikka palkkaamme ei ole isoja nytkään, on rahaa/ostovoimaa meillä on enemmän kun kotona asuessani oli lapsuuden perheellämme.
Olen itse tottunut tarvittaessa kiristää vyötä, miehellä ei ole tähän ollut tarvetta kun elämme (miehen mielestä) vähän liiankin rahallisesti suunniteltua elämää. Itse pyrin että on joku "hätävarajemma" yllättäville menoille. Tuo auto oli yllättävä meno ja periaatteessa olisi ollut varaa alun alkaen suunniteltuihin grilliherkkuihin, mutta koska en halua käyttää nyt rahaa kalliisiin herkkuihin, jouduin olemaan se pahis ja kieltämään 30e herkkuaterian ja vaihtamaan se 5e grillaushetkeen
Ap
Ette kai polta ja käytä alkoholia tai muita päihteitä?
Ei kai eineksiä ja mitään mässyä? Lapsille limpparit ja jätskit kerran kesässä, jotta saavat suun makiaksi, muu on turhuutta.
Menkää siäneen ja marjahan, kun kerran autokin on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asiat on huonosti, jos lasten kanssa ensimmäinen reissu koskaan tehdään omilla eväillä koska ei ole rahaa ja voidaan grillata vain halvinta makkaraa seuraavan päivän aterialle. Eikö olisi ollut parempi jättää ne lapset tekemättä ja elää mukavampaa elämää kahdestaan? Saisitte grilliin muutakin kuin xtra makkaraa..
Vaikka me ollaan kokoaikatöissä ja saadaan kerkivertoa huonompaa palkkaa, oletan että pystymme kahdelle suunnitellulle lapselle tarjoamaan hyvät lähtökohdat elämään omilla palkkatuloillamme. Toki tienaamme saman verran kun saisimme yhteiskunnalta tukia, mutta suunnitelmallisuudella pääsee pitkälle. Itse olisin halunnut useamman lapsen mutta kahdella lapsella ei tarvitse kaikkien vyötä kiristää ja voi joskus ostaa uusia vaatteita eikä kierrättää esim 5 lapsella kaikkia vaatteita
Vierailija kirjoitti:
Ei kai eineksiä ja mitään mässyä? Lapsille limpparit ja jätskit kerran kesässä, jotta saavat suun makiaksi, muu on turhuutta.
Emme polta, meillä ei ole eläimiä eikä mitään turhia menoja/harrastuksia. Säästämme kummallekin lapselle 100e/kk ajokorttia/autoa/takuuvuokraa/koulua varten kun täyttävät 18 vuotta. Yleensä laitan enemmänkin rahaa säästöön lapsille jos ei ole tiukka kuukausi
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka me ollaan kokoaikatöissä ja saadaan kerkivertoa huonompaa palkkaa, oletan että pystymme kahdelle suunnitellulle lapselle tarjoamaan hyvät lähtökohdat elämään omilla palkkatuloillamme. Toki tienaamme saman verran kun saisimme yhteiskunnalta tukia, mutta suunnitelmallisuudella pääsee pitkälle. Itse olisin halunnut useamman lapsen mutta kahdella lapsella ei tarvitse kaikkien vyötä kiristää ja voi joskus ostaa uusia vaatteita eikä kierrättää esim 5 lapsella kaikkia vaatteita
Köyhät haluavat lisääntyä eniten koska heillä on eniten aikaa. Hyvätuloiset ovat koko ajan töissä niin ei tule porsimista edes miettineeksi kun ei ehdi. Jossain toisella mantereella ei hirveästi mietitä edes vaan pistetään lettu laulamaan jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noi lapsuuden asiat kannattaa puolison kanssa puida ennen lisääntymistä.
Mitä puimista tuossa on? Varsinkin jos elintaso on nyt parempi kuin lapsuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n pointti taisi olla erilainen suhtaituminen rahaan. Itse en kestäisi olla tuollaisen tuhlurin kanssa, varsinkin kun perheellä on yhteinen talous ja yhteisiä lapsia. Taloudelliset aikomukset tulisi olla samat ja rahanköyttö samanlaista (ellei toisella ole käytössään omia rahoja joita tuhlailla). Tai ei mies välttämättä tuhluri ole, on vain tottunut hyvään elintasoon jonka Ap:n taloudellinen suunnittelu on taannut. Tuo että ininää tulee muutamasta aterian vaihtumisesta ja hän olisi valmis ottamaan velaksi kalliimpaa ruokaa, ei ole kypsän aikuisen käytöstä.
Joo, tämä oli osittain mitä ajoin takaa aloituksella. Ollaan seurustelun alkuaikoina puhuttu raha-asioista ja silloin kerroin jo ettei meidän perheellä ollut rahaa. Mieskin sanoi samaa, mutta nyt vuosien myötä ja varsinkin viime aikoina sanoisin että miehen duunari vanhemmat on eläneet rahallisesti tavallista elämää verrattuna omaan lapsuuteen. Ja vaikka palkkaamme ei ole isoja nytkään, on rahaa/ostovoimaa meillä on enemmän kun kotona asuessani oli lapsuuden perheellämme.
Olen itse tottunut tarvittaessa kiristää vyötä, miehellä ei ole tähän ollut tarvetta kun elämme (miehen mielestä) vähän liiankin rahallisesti suunniteltua elämää. Itse pyrin että on joku "hätävarajemma" yllättäville menoille. Tuo auto oli yllättävä meno ja periaatteessa olisi ollut varaa alun alkaen suunniteltuihin grilliherkkuihin, mutta koska en halua käyttää nyt rahaa kalliisiin herkkuihin, jouduin olemaan se pahis ja kieltämään 30e herkkuaterian ja vaihtamaan se 5e grillaushetkeen
Ap
Tämä on se pointti. Ap ei pääse irti köyhäilystä ja kontrolloinnista.
Hän ei halua ostaa grillattavaa. Hän KIELTÄÄ.
Ilmeisesti, että saa vararahaston taas täyteen.
Raskas kumppani traumoineen.
Mikään turvallisuus ei tule tälle riittämään. Kontrollointi jatkuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme polta, meillä ei ole eläimiä eikä mitään turhia menoja/harrastuksia. Säästämme kummallekin lapselle 100e/kk ajokorttia/autoa/takuuvuokraa/koulua varten kun täyttävät 18 vuotta. Yleensä laitan enemmänkin rahaa säästöön lapsille jos ei ole tiukka kuukausi
Ap
Luuletko että jokainen ihminen ajaa siinä vaiheessa vielä saastutuskortin ja ostaa oman yksityissaastuttimen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät haluavat lisääntyä eniten koska heillä on eniten aikaa. Hyvätuloiset ovat koko ajan töissä niin ei tule porsimista edes miettineeksi kun ei ehdi. Jossain toisella mantereella ei hirveästi mietitä edes vaan pistetään lettu laulamaan jos siltä tuntuu.
Ihmiset eivät porsi vaan tekevät lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät porsi vaan tekevät lapsia
Emme ole sen parempia elukoita, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
No, en nyt kauhean köyhäksi itseäni kutsuisi, jos on talokin ostettu. Köyhällä ei ole varaa taloa ostaa...
Se, ett talon lyhennyksiin menee suuri osa palkasta, ei tee teistä köyhiä. Jos on varaa taloon ja kahteen lapseen, ollaan kaukana köyhyydestä.
Kyllä köyhyys voi tulla vaikka olisi omistusasunto ja kaksi lasta. Omat vanhempani olivat ostaneet juuri talon asuntolainalla kun lama vei heiltä työt. Vuokra- tai omistusasunnossa asuminen ei todellakaan kerro varallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nyt on tiukka kuukausi, joten älä laita lapsille rahaa. Sendijaan käykää matkalla ravintolassa ja grillatkaa mitä haluatte.
Taivas ei tipu silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä reissu olikin se Ap:n eka huvipuistoreissu, josta hän nautti ja erityisesti siitä, että pystyi tarjoamaan lapsilleen sellaista, mitä hänelle ei tarjottu. 2- ja 4-v varmaan olisivatkin tyytyneet johonkin vesiämpäriin omalla pihalla, mutta viihtyivät varmasti muumimaailmassakin. Minulla ainakin sitä paitsi on muistoja kesälomalta, joka tehtiin, kun olin 3 v. Ja ainakin muistoja siitä, mitä siltä kivalta reissulta on minulle kerrottu. Oltiin viikko Hgissä mun kummitädin luona ja kierrettiin kaikki nähtävyydet plus Itä-Suomea.
Myönnän, mulla oli osittain oma lehmä ojassa kun mentiin nyt Muumimaailmaan. Mutta tuo meidän 2-vuotias on oikeasti 1v11kk ja täyttää ensi viikolla sen 2 niin ajattelin että säästää yhden lipun hinnan kun alle 2-vuotiaat pääsee ilmaiseksi sisään. Ensi vuonna mennään ehkä Särkänniemeen kun siellä alle 3-vuotiaat pääsee ilmaiseksi
Ap
Nyt on jo erikoista settiä. Jos haluat huvipuistoon, niin menkää ihmeessä miehen kanssa kaksistaan.
Onkohan sulla itellä lapsia? Aika monelle äidille (ja ehkä isillekin) lapsen elämys menee oman elämyksen edelle. Annetaan se viimeinen herkkupala lapselle ennemmin kuin syödään salassa itse. Itse en voisi kuvitellakaan matkailevani kaksin miehen kanssa ilman lapsia, en ainakaan sellaiseen paikkaan jossa lapset viihtyisivät ja sinne haluaisivat. Sitä se on vanhemmuus, ainakin silloin kun omat perustarpeet ja vähän muitakin on tyydytetty. Lapsilleen sitä haluaa parasta, itselle riittää vähän vähemmänkin. Ja tämän sanon ilman sarvia ja hampaita.