Mieheni tajusi vasta nyt että meidän perheellä ei oikeasti aina ollut edes rahaa ruokaan kun olin pieni
Ollaan oltu miehen kanssa jo vuosia yhdessä, saman ikäisiä ja käyty aikanaan samaa yläastettakin. Ollaan ostettu yhteinen talo ja lapsiakin löytyy. Kumpikin käy töissä, ollaan matalapalkka-alalla mutta tullaan kuitenkin mun mielestä hyvin toimeen kunhan vähän katsoo mitä ostaa.
Nyt kun omat lapset on sen ikäisiä (2- ja 4-vuotiaat) käytiin tänä kesänä ekaa kertaa Muumimaailmassa. Ei se halpa reissu ollut ja pyrittiin menemään omilla eväillä että voidaan ensi kuussa käydä jossain kun ei mene kaikki rahat ruokaan ja huvituksiin. Mies tätä harmitteli kun ei voinut lomailla "täysillä" kun osittain vaadin että mennään omilla eväillä reissuun ja haettiin kaupasta täydennystä.
Se reissu oli minullekin eka kerta Muumimaailmaan ja nautin lasten kanssa. Mies on käynyt siellä muutaman kerran ennen meidän lapsia. Mies oli "järkyttynyt" kun tuli puhetta että en ole kotona asuessani käynyt missään huvipuistossa. Ja kun kerroin että ei käyty kun hyvä kun riitti rahat edes ruokaan. Mies sitten oli:" hyvä että nyt sitten edes pääset vaikka et lapsena ole päässyt"
Nyt ke meidän auto yllättäen meni rikki (jakoketju katkesi jo 100tkm kohdalla) ja ostettiin muutaman satasen auto nyt että pääsee töihin. Tämän takia loppukuun ruokabudjetti meni uusiksi ja nyt vkl ei grillattu kun makkaraa ja syötiin uusia pottuja. Tämä harmitti miestäni ja hän olisi halunnut jotain kunnon grillattavaa mutta pidin pääni ettei grilliruokiin käytetä luottoa. Sit kerroin mitä meillä yleensä syötiin ja sanoin et me eletään oikeasti "luksuselämää" kun nyt on vasta ekat rahamurheet ja joutuu tinkimään herkkuruuista.
Itseäkin silti nyppii rahatilanteemme mutta kun muistan oman lapsuuden niin en voi valittaa
Kommentit (135)
Vinkkinä vain ettei noihin muumimaailmoihin yms. kannata mennä alle 5 vuotiaan kanssa kun ne ei muista siitä reissusta mitään jälkeenpäin. Esikoisen kanssa juteltu, kun oli jo yläkouluikäinen, niin ei muista matkoja kun vasta kouluikäisestä ja ei kaikea edes silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä vain ettei noihin muumimaailmoihin yms. kannata mennä alle 5 vuotiaan kanssa kun ne ei muista siitä reissusta mitään jälkeenpäin. Esikoisen kanssa juteltu, kun oli jo yläkouluikäinen, niin ei muista matkoja kun vasta kouluikäisestä ja ei kaikea edes silloin.
Siis jos on rahat tiukoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat silti siinä hetkessä mukavia ja hienoja hetkiä lapsille, vaikka ei isona niitä muistaisikaan.
Mutta joo, jos rahaa ei ole niin sitten ei tietenkään ostella mitään ylimääräistä.
No, en nyt kauhean köyhäksi itseäni kutsuisi, jos on talokin ostettu. Köyhällä ei ole varaa taloa ostaa...
Se, ett talon lyhennyksiin menee suuri osa palkasta, ei tee teistä köyhiä. Jos on varaa taloon ja kahteen lapseen, ollaan kaukana köyhyydestä.
Mistä autosta hajoaa JakoKETJU jo 10000km jälkeen??
Vierailija kirjoitti:
No, en nyt kauhean köyhäksi itseäni kutsuisi, jos on talokin ostettu. Köyhällä ei ole varaa taloa ostaa...
Se, ett talon lyhennyksiin menee suuri osa palkasta, ei tee teistä köyhiä. Jos on varaa taloon ja kahteen lapseen, ollaan kaukana köyhyydestä.
Tätä sanoin miehelleni. Asutaan kyllä paikassa missä meidän talon hinnalla saa isommasta kaupungista 20 neliön yksiön. Ja meidän yhteiset vuositulot on ennen veroja 40 tuhannen luokkaa, eli alle mediaanin, mutta olen osannut oppinut pihistelemään käytännössä kaikesta. Kaikkia osaamiani keinoja en ole käyttänyt, mutta kesti silti sen pari vuotta että saatiin lainaan tarvittava summa säästöön että saatiin talolaina.
Ap
Vierailija kirjoitti:
100tkm on 100 000 km.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä reissu olikin se Ap:n eka huvipuistoreissu, josta hän nautti ja erityisesti siitä, että pystyi tarjoamaan lapsilleen sellaista, mitä hänelle ei tarjottu. 2- ja 4-v varmaan olisivatkin tyytyneet johonkin vesiämpäriin omalla pihalla, mutta viihtyivät varmasti muumimaailmassakin. Minulla ainakin sitä paitsi on muistoja kesälomalta, joka tehtiin, kun olin 3 v. Ja ainakin muistoja siitä, mitä siltä kivalta reissulta on minulle kerrottu. Oltiin viikko Hgissä mun kummitädin luona ja kierrettiin kaikki nähtävyydet plus Itä-Suomea.
Varo vaan ettei miehesi ala pian etsimään uutta naista kun tietää nyt taustasi. En haluaisi maalata piruja seinille, mutta eri yhteiskuntaluokista tulevien parisuhteet harvemmin toimivat pitemmän päälle. Jossain vaiheessa yleensä köyhemmän lapsuuden viettänyt osapuoli saa halveksuntaa osakseen.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajille tiedoksi, että metsäretkikin on pienelle elämys. Tietty, jos asuu muumimaailman vieressä niin eri juttu, mutta parin tunnin automatka on taas lapselle rasite eli monasti pahempi kuin saatu ilo.
Vierailija kirjoitti:
Tätä me miehenkin kanssa ollaan päivitelty. Vaikka meidän Mazda on yli 10 vuotta vanha, ei noilla kilometreillä oleta että ketju katkeaa normaalissa ajossa. Ollaan 5kk sitten liikkeestä ostettu auto, eli liikkeen kanssa on vähän nyt selvittelyä siitä että kannattaako edes korjata ja jos korjataan/ei korjata niin kuka maksaa ja mitä. Mutta ostettiin tosiaan just leimattu ns "satasen ritsa" nyt että pääsee nyt arpomisen aikana töihin.
Selvitin nyt tilannetta ihmettelijälle mutta lähinnä kerroin vaan että tuli yllätyksenä yllättäviä menoja.
Ap
Oletteko itse lapsia? Alle 30-vuotiaat saavat monesta paikkaa vielä nuorisoalennuksia ja niitä kannattaa hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan tarkkaan luet, niin ap ei sano olevansa köyhä, ja vaikka sanoisikin, en ymmärrä, miksi siitä pitää aina tulla joku kisa, kuka on vielä köyhempi ja kenellä on vielä vähemmän rahaa, ja silti tuntee olevansa kuin kroisos.
Tämä on ap:n kokemus. Keskitytään siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä reissu olikin se Ap:n eka huvipuistoreissu, josta hän nautti ja erityisesti siitä, että pystyi tarjoamaan lapsilleen sellaista, mitä hänelle ei tarjottu. 2- ja 4-v varmaan olisivatkin tyytyneet johonkin vesiämpäriin omalla pihalla, mutta viihtyivät varmasti muumimaailmassakin. Minulla ainakin sitä paitsi on muistoja kesälomalta, joka tehtiin, kun olin 3 v. Ja ainakin muistoja siitä, mitä siltä kivalta reissulta on minulle kerrottu. Oltiin viikko Hgissä mun kummitädin luona ja kierrettiin kaikki nähtävyydet plus Itä-Suomea.
Myönnän, mulla oli osittain oma lehmä ojassa kun mentiin nyt Muumimaailmaan. Mutta tuo meidän 2-vuotias on oikeasti 1v11kk ja täyttää ensi viikolla sen 2 niin ajattelin että säästää yhden lipun hinnan kun alle 2-vuotiaat pääsee ilmaiseksi sisään. Ensi vuonna mennään ehkä Särkänniemeen kun siellä alle 3-vuotiaat pääsee ilmaiseksi
Ap
Kyllä noi lapsuuden asiat kannattaa puolison kanssa puida ennen lisääntymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajille tiedoksi, että metsäretkikin on pienelle elämys. Tietty, jos asuu muumimaailman vieressä niin eri juttu, mutta parin tunnin automatka on taas lapselle rasite eli monasti pahempi kuin saatu ilo.
Tästä matkasta nautti varmaan myös vanhemmat, lapset ainakin, vaikka siitä pysyvää muistijälkeä ei jäisikään. Tosin lapset voi välillä yllättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, mulla oli osittain oma lehmä ojassa kun mentiin nyt Muumimaailmaan. Mutta tuo meidän 2-vuotias on oikeasti 1v11kk ja täyttää ensi viikolla sen 2 niin ajattelin että säästää yhden lipun hinnan kun alle 2-vuotiaat pääsee ilmaiseksi sisään. Ensi vuonna mennään ehkä Särkänniemeen kun siellä alle 3-vuotiaat pääsee ilmaiseksi
Ap
Nyt on jo erikoista settiä. Jos haluat huvipuistoon, niin menkää ihmeessä miehen kanssa kaksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla asuville lapsille metsäretki on arkipäivää.
Harva pystyy Suomessa ymmärtämään, että on perheitä, joilla ei todellakaan ole päivittäin ruokaa kotona. Joo, sosiaaliturva toimii jotenkuten, mutta lapsen on vaikeaa tehdä mitään sille, että elämänhallintakyvyn menettänyt vanhempi hassaa rahat mihin tahansa muuhun kuin kotiruokaan.
Ihmettelen, miten tätäkin voi alapeukuttaa (paitsi se vakio, jos haluaa huutaa provoa).
Tulen itsekin köyhästä perheestä, ja pidän hienona sitä, että pärjäätte omillanne. Toivon teille onnea ja hyvää kesää!