Onko sinulla ollut sairauksia, onnettomuuksia jne mihin olisit kuollut ennen muinoin (esim keskiajalla) mutta tänä päivänä asia hoitunut nykypäivän sairaanhoidolla?
Itse olisin kuollut teininä tulehtuneeseen umpilisäkkeeseen. Leikattiin pois.
Varmaan myös joku angiina olisi voinut tappaa, hoitui antibiooteilla.
Jalka murtui, leikattiin ja kuntoutettiin. Varmaan keskiajalla olisin siihenkin kuollut tai vammautunut niin että olisin jotenkin epäsuorasti kuollut.
Ainiin ja lapsena sairastuin influenssaan, eiköhän se olisi ollut menoa.
Mitenkäs teillä, olisitteko säilyneet hengissä keskiajalla?
Kommentit (111)
En olisi kuollut, mutta kuuroutunut pahan korvatulehduksen vuoksi 6vuotiaana. Oli elämäni ensimmäinen ja viimeinen korvatulehdus eikä tosiaan mikään lievä , en kuullut kunnolla ja mätää vaan valui korvista!
9vuotiaana mursin nilkkani pulkkamäessä, siihenkään en olisi kuollut mutta nilkuttanut olisin.
Ja mikäli joku mies olisi huolinut kuuron, ontuvan naisen olisi raskausmyrkytys vienyt minut ja vauvan hautaan ollessani 29vuotias.
Teini-iästä asti pari kertaa vuodessa vaivaavat virtsatietulehdukset olisivat menneet jossain vaiheessa munuaisiin ja tappaneet.
Mulla on ollut sepsis niin kädessä kuin jalassakin. Molemmista olis henki lähtenyt ilman antibioottia, toisessa tarvittiin osastohoitoa. Ennen ei ollut myöskään matkapuhelinta päivystyspaikan tiedusteluun tai ensimmäisessä tapauksessa tilanteen tajuamisen avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut sepsis niin kädessä kuin jalassakin. Molemmista olis henki lähtenyt ilman antibioottia, toisessa tarvittiin osastohoitoa. Ennen ei ollut myöskään matkapuhelinta päivystyspaikan tiedusteluun tai ensimmäisessä tapauksessa tilanteen tajuamisen avuksi.
siis nettiä ensimmäisessä tarvittiin. Lisään vielä jäykkäkouristusrokotuksen.
En olisi kuollut, perusflunssasta ja tavallisesta päänsärystä kun selviää ilman lääkkeitäkin.
Aivokalvontulehdus 18 vuotiaana, nuorena olisin mennyt
Puhjennut keuhko kylkiluun murtumisen seurauksena olisi varmaankin ollut todennäköisin ennenaikainen kuolinsyy.
Tuhkarokko vauvana, sisäinen verenvuoto, umppari ja synnytys.
Jep, olisin kuollut.
Keuhkokuume olisi vienyt 5-vuotiaana.
Olisin kuollut influenssaan. Se oli hirveä tauti.
Influenssa lukioikäisenä. Ilman sairaalassa annettua lääkehoitoa olisin varmastti kuollut, koska lähellä oli silloinkin.